Dpf eli hiukkassuodatin ei käynnistä puhdistusta

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Nyt tarvitaan apuja. Eli dpf alkaa vissiin kaivata regenerointia kun auto tuntuu jotenkin laiskalta alakierroksilla ja sain pengottua Torque appsilla vikakoodin joka tähän viittaa ( P14a7 DPF Flow Resistance Too High ).

Viime talvena molemmat termostaatit on vaihdettu jonka jälkeen puhdistuspoltto ei ole montaa kertaa lähtenyt käyntiin. Ennen termostaattien vaihtoa taas regenerointi meni päälle n.100-200km välein. Joka vaikutti myös oudolta...

Nyt hankin Carly for BMW (eli ilmeisesti sama kuin bmwhat) appsin jolla yritin saada regeneroinnin päälle mutta herjas ettei onnistu. Tämän jälkeen tein vikakoodihaun Carlyllä joka löysi kaksi hehkua jotka ovat poissa pelistä. Jostain luin että hehkut saattavat vaikuttaa jotenkin asiaan, mutta en löytänyt vastausta montako saa olla pimeänä.

Jännä juttu, että Carly ei löytänyt tuota samaa P14a7 koodia?

Autolla ajetaan pitkää työmatka-ajoa (130km) joka päivä.

BMW 330da -07 ja ajettu 193000km
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Oletko katsonut piilovalikosta mihin koneen lämmöt nousevat matka-ajossa? Regenerointi ei ala jos lämmöt on alhaalla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Juu kyllä olen katsonut ja siellä 90 asteen hujakoilla pyörii. Ennen termostaattien vaihtoa lämmöt tais nousta 70 asteen tietämille ja regenerointi pelasi minkä helposti huomasi ajossa.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Jos polttoa ei ole tapahtunut pitkään aikaan, on pyynti valmiiksi päällä. Vikakoodi kuitenkin estää polton. Homma lähtee ratkeamaan sillä että vikakoodia nollataan jatkuvasti ja samalla autolla ajetaan moottoritienopeutta. Kun poltto käynnistyy, piilovalikosta näkee että jäähdytysnesteen lämpötila nousee noin 3-5 astetta. Koodin nollausta pitää jatkaa tästä huolimatta. En tiedä että kuinka nopeasti nollaus onnistuu Carlyllä, se pitäisi saada kuitenkin tapahtumaan pari kertaa sekunnissa. Bmw standard toolsilla ja k+dcan-johdolla homma onnisuu nätistä. Jos ensimmäinen polttorundi ei avaa suodatinta riittävästi, sitten pitää laittaa pakkopoltto päälle ja jatkaa koodin nollausta. Toki jos pönttö on oikeasti tukkeutunut tuhkasta, on sen avaaminen mahdotonta. Joskus on toista tuntia saanut ajaa että pönttö on auennut, aina se ei aukea ollenkaan. Joskus taas termarien jumimisen johdosta nokeentunut pönttö aukeaa noin vartin poltolla. Noki lähtee polttamalla ja sitä se auto normaalistikkin polttaa, tuhka taas kertyy hiljalleen ja ei lähde polttamalla.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Jotta poltto ylipäätään onnistuu seuraavat kohdat pitää toteutua:
- hehkut ja hehkuyksikkö ovat ehjät (täällä siis ei ole mitään tekemistä kylmäkäynnistyksen kanssa)
- kaasuläppä on ehjä
- lämmöt on yli 75 C, selkokielellä, termarit ehjät. Rikkinäisillä lämmöt voi kohta paikallaan yli tuon, mutta ajossa laskee liian alas

Pakkopoltto menee kuten böntti kirjoitti. paitsi, sitä vikakoodia ei ihan noin tiheään tarvitse nollata, noin niin kuin vinkkinä. :)

E60 LCI malleissa tilanne on hieman eri, koska niissä tulee vikakoodi "Dpf aika tullut täyteen" vikakoodi hiaman alle 200 tkm kohdalla. Se pitä ensin saada pois nollaamalla dpf laskuri ja laittamalla puhdistuaineet pönttöön.
Mutuna saattaa olla, että niissä ei myöskään käytetä hehkuja lämmittämiseen. Tästä en kyllä ole ihan satavarma.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Kiitoksia vinkeistä. :) Eli syy siihen ettei poltto lähde automaattisesti käyntiin taitaa olla se, että kaksi hehkua kuudesta on pimeänä. Mitään muita vikakoodeja en siihen liittyvää Carlyllä löytänyt. Täytyypä koittaa ajon aikana nollata ja katsoa mitä tapahtuu...
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Eipä ole ainakaan e6x kohdalla tullut vastaan että hehkut estäisi polton, niistä tuntuu olevan vikakoodia joka toisessa vanhemmassa autossa. Voi siihen nollailuun tosiaan riittää hieman pidempikin väli, ei siinä kuitenkaan kahta sekuntia mene että koodi tulee takaisin. Tool32:lla kun laittaa nollauksen pyörimään loopissa, ei tartte rannetta rasittaa, noin niinku vinkkinä :cools: .
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Ei löytänyt Carly, Torque eikä iobd2 ohjelmat mitään vikakoodeja jotka estäisivät polton päälle kytkennän. Paitsi Carly joka ilmoitti kahdesta hehkusta. Jaki onko sulla jotain omakohtaisia kokemuksia noista hehkuista, että vaikuttaako jos on pari pimeänä?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

[quote="Sakke1002"Jaki onko sulla jotain omakohtaisia kokemuksia noista hehkuista, että vaikuttaako jos on pari pimeänä?[/quote]

Pitää kaivella dokkari, josta luin, että hehkuja käytetään polttoon.
Kaikista autoista, joita on on "pakkopoltettu", on ensin laitettu termarit ja hehkut kuntoon.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
pianom73
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Joulu 2012, 22:16
Auto: BMW 525da Lci M-Sport -08

Omassani poltto toimi, vaikka oli yksi hehku pimeänä. Tiedä sitten, jos on useampia hehku poissa pelistä. Auto on 525da lci -08
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ei vaikuta hehkut polttoon. Muuten tässä maassa olisi melko monta dpf-ongelmaista autoa. Hehkuista on vikakoodia noin joka kolmannessa viiva viidennessä E6x dieselissä mitä minä olen lukenut.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Ok. No pistin ton k+dcan piuhan tilaukseen ja katsellaan mitä uutta koodia sillä löytää. :)
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Kas kummaa, tänään Carly löysi 480a vikakoodin joka esti regeneroinnin aloituksen. Tiedä oliko Forten dpf cleanerilla jotain osuutta asiaan? Vikakoodia täytyy tosiaan kuitata oikein urakalla kun tuntuu palaavan heti takaisin. Nyt vaan täytyy toivoa, että moottoritie ja ankara kuittailu avaisi pikkuhiljaa suodattimen. Harmi kun ei ole enää toista pulloa Fortea...
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Joo palaan vielä mainitsemaan, että nykyjään dpf:n poltto toimii hienosti ja näyttää tekevän sen n.250km välein. Ja tiedoksi myös muille, että ainakin 330:ssä poltto toimii vaikkakin pari hehkua on pimeänä.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

En muista mistä olen tuon lukenut, että hehkuja tarvittaisiin dpf:n polttoon :blush: . Tutkin joutessani BMW:n dokumentteja ei siellä kyllä missään moiseen viitata. Ainoastaan kaasuläppä pitää olla ok sekä termareiden = lämmöt yli 75C.
Pakko olla ollut joku "nettitotuus" jonka todenperäisyyttä en koskaan tarkistanut...
No, pitää hehkujen silti olla kunnossa, jotta moottori käynnistyy paremmin ja polttotapahtuma kylmänä on parempi = puhtaampi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Juu, toki ne hehkut on syytä korjata jos eivät toimi. Aika monessa autossa antaa vikakoodeja vaikka moottori käynnistyy esilämmittämättä -20c pakkasessa kuin palmun alta. Ohjainlaite toki jollain tavalla rikki näissä tapauksissa, ei kuitenkaan estä hehkujen toimintaa. Sitä en sitten tiedä että toimiiko ohjaus oikein.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Böntti kirjoitti:Juu, toki ne hehkut on syytä korjata jos eivät toimi. Aika monessa autossa antaa vikakoodeja vaikka moottori käynnistyy esilämmittämättä -20c pakkasessa kuin palmun alta. Ohjainlaite toki jollain tavalla rikki näissä tapauksissa, ei kuitenkaan estä hehkujen toimintaa. Sitä en sitten tiedä että toimiiko ohjaus oikein.
Syynä, veikkaan, yleensä se paksu + kaapeli, joka on jo alkanut hapettua boxin päästä. Se toimii juuri noin, eli hehkutesti menee läpi, auto yleensä käynnistyy ok, mutta vikakoodeja hehkuista löytyy. No, jonkin ajan päästä se tietysti palaa niin, että viat jää koko ajan päälle ja pakkauskäynnistykset huomaa selvästi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin