Karmittomat ikkunat

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

Onko kellään muulla ollut ongelmia karmittomien ikkunoiden kanssa talvella? Omasta E81 jäätyi tänä talvena ensimmäisten pakkasten aikana ikkunat ulkona ollessaan. Ennen liikkeellelähtöä sisätilalämppäri puhalsi hieman vajaan tunnin, mutta ikkunat eivät täysin sulaneet. Raappasin kuitenkin kuskin puoleisen ikkunan huolellisesti alhaalta asti, mutta vettä oli ilmeisesti päässyt ikkunan ja oven väliin.

Ikkuna ei laskeutunut oven avatessani. Eikä ovi myöskään mennyt takaisin kiinni... :) No tästä huolimatta ajoin lyhyen matkan, jotta kabiiniin saisi edes vähän lämmintä puhallusta. Ikkuna suli ja menikin takaisin ala-asentoonsa ja nousi ylös normaalisti kun suljin oven. Määränpäässä ikkuna ei enää laskeutunutkaan normaalisti, vaan laski ehkä puolet siitä mitä sen normaalisti pitäisi laskea. Tämän jälkeen ikkuna ei enää liikkunut suuntaan eikä toiseen. Sain auton lämpimään talliin myöhemmin, ja ikkuna liikkui kovin vaivalloisesti, jos ollenkaan ja mittaristoon syttyi varotusvalo. Lopuksi ikkuna jumittui täysin alas. Auto vietiin huoltoon Autokeskus Tampereelle, mistä kerrottiin ikkunan moottorin olevan sökö. Takuu oli ehtinyt umpeutua heinäkuussa, joten korjaus jäi itselleni maksettavaksi (350e).

Auto on käytettynä ostettu, joten ensimmäisenä otin yhteyttä auton minulle myyneeseen liikkeeseen (ald), sillä heidän 12kk/20 000km oli edelleen voimassa. Takuu koski kuulemma vain moottoria ja voimansiirtoa. No, varmuuden vuoksi otin yhteyttä vielä BMW maahantuojaan. Maahantuoja ei halunnut ottaa osaa kustannuksiin edes "good willin" nimessä :thdw: . Autolla ajettu 34tkm. No, onpahan kahden vuoden takuu vaihdetulle osalle ja työlle.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Viime talven pärjäs ihan hyvin kun ei antanut jäiden kasaantua lasin alareunaan ja käytti sisälämppäriä. Ja pesun jälkeen huolellinen kuivaus.

Joskus tuntuu että automatiikka on hukannut lasin paikan ja se ei laskeudu riittävästi tiivisteen alta. Tätä tapahtuu ihan kesäkelilläkin. Siihen auttaa kun ajaa lasin alas ja sitten takaisin ylös niin automatiikka löytää jälleen lasin paikan. En tiedä toimiiko se oikeasti tuolla tavalla mutta itselläni ainakin auttoi tuo operaatio.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Normisettiä kaksiovisissa. Itse aina painalsin oikein kunnolla kämmenellä koko lasin matkalta alareunasta, että lasi napsahti tiivisteestä irti. Yleensä ei tarvinnut edes kovasti painaa, sillä pienikin jäätyminen sai automatiikan jäämään alitehoiseksi.

Itsellä sisätilanlämppäri vain pahensi asioita kun lasit lämpenivät niin kaikki mahdollinen sulanut lumi ja jää kasaantui ikkunan alareunaan. Ilman lämppäriä ei ongelmaa esiintynyt läheskään niin usein.
wille
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Marras 2010, 20:01
Auto: E81
Paikkakunta: P-häme

Itse olen selviytynyt näistä tämäntalven kovistakin pakkasista ja tuiskuista ongelmitta (e81) Napsauttamalla lasia n. sentinverran alaspäin, ei ole jumittunut eikä jäätynyt kertaakaan, ollut näin jo kolme kuukautta.

Jotenkin ärsyttävä nytkäys se lasinlasku automaatti, joten onneksi toimii näinkin.
Ei pahemmin suhise kovemmassakaan vauhdissa, etenkään taajama-ajossa ei haittaa lainkaan.
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Itellä käynyt tänä talvena pari kolme kertaa juurikin noin, että ei oo menny ovi kunnolla kiinni E81:ssä ikkunan jumiutumisen takia. Mutta kyllä se on aina sulanut, kun on pistänyt lämmöt täysille ja ajanut jonkun matkaa. Eikä siitä tähän mennessä oo aiheutunut vielä mitään pysyvää haittaa. Babybmw:llä joku tyyppi pisti vinkkiä, että kannattaa vetää luottokortilla ikkunan ja oven välisen tiivisteen alta laidasta laitaan. Ainakin itellä tuosta tuntuisi olevan apua. Jotain mömmöä sinne tiivisteeseen vois varmaan kanssa laittaa, ettei jäädy ikkunaan kiinni.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

menth0s kirjoitti:Onko kellään muulla ollut ongelmia karmittomien ikkunoiden kanssa talvella? Omasta E81 jäätyi tänä talvena ensimmäisten pakkasten aikana ikkunat ulkona ollessaan. Ennen liikkeellelähtöä sisätilalämppäri puhalsi hieman vajaan tunnin, mutta ikkunat eivät täysin sulaneet. Raappasin kuitenkin kuskin puoleisen ikkunan huolellisesti alhaalta asti, mutta vettä oli ilmeisesti päässyt ikkunan ja oven väliin.

Ikkuna ei laskeutunut oven avatessani. Eikä ovi myöskään mennyt takaisin kiinni... :) No tästä huolimatta ajoin lyhyen matkan, jotta kabiiniin saisi edes vähän lämmintä puhallusta. Ikkuna suli ja menikin takaisin ala-asentoonsa ja nousi ylös normaalisti kun suljin oven. Määränpäässä ikkuna ei enää laskeutunutkaan normaalisti, vaan laski ehkä puolet siitä mitä sen normaalisti pitäisi laskea. Tämän jälkeen ikkuna ei enää liikkunut suuntaan eikä toiseen. Sain auton lämpimään talliin myöhemmin, ja ikkuna liikkui kovin vaivalloisesti, jos ollenkaan ja mittaristoon syttyi varotusvalo. Lopuksi ikkuna jumittui täysin alas. Auto vietiin huoltoon Autokeskus Tampereelle, mistä kerrottiin ikkunan moottorin olevan sökö. Takuu oli ehtinyt umpeutua heinäkuussa, joten korjaus jäi itselleni maksettavaksi (350e).

Auto on käytettynä ostettu, joten ensimmäisenä otin yhteyttä auton minulle myyneeseen liikkeeseen (ald), sillä heidän 12kk/20 000km oli edelleen voimassa. Takuu koski kuulemma vain moottoria ja voimansiirtoa. No, varmuuden vuoksi otin yhteyttä vielä BMW maahantuojaan. Maahantuoja ei halunnut ottaa osaa kustannuksiin edes "good willin" nimessä :thdw: . Autolla ajettu 34tkm. No, onpahan kahden vuoden takuu vaihdetulle osalle ja työlle.
Mulla oli ex 120d:ssä (3-ovinen vm. 2007 karmittomat ikkunat) sama tilanne. Auto oli katoksessa mutta ilman mitään lisälämmittimiä. Ihan pikkupakkasellakin temppuili toi kuskin ikkuna joka kerta aamulla käynnistäessä (ei laskenut muutamaa senttiä ikkunaa) vaikka olisi ollut tasaista pakkasta ympäri vuorokauden eikä mitään päivällä plussaa yöksi pakkasta kelejä. Eikä myöskään auttanut vaikka yritti pesettää autoa harvemmin jotta mekanismi ei jäätyisi.Laskin ikkunaa itse muutaman sentin jotta sain oven kiinni ja sitten taas nostin ikkunan ylös. Mulla oli takuu päällä joten ei siitä kustannuksia aiheutunut, mutta ikkunan moottori siis vaihdettiin. Mulla ei auttanut myöskään se, että ikkunan laski kokonaan alas ja sitten ylös, eli vika ei poistunut sillä. Onko noissa E92 -malleissa esiintynyt samaa ongelmaa? (kiinnostaa koska tuokin koppa on yksi vaihtoehto seuraavaksi ja tuota ikkunaongelmaa en halua enää riesakseni.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
xDrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:39
Auto: R45, ex 328i -14

Vuoden kokemuksella omassa E92:a ei ole vielä jäätynyt kertaakaan. Auto on käytännössä aina ulkona. Lämmitän aina auton webastolla . Tuohan sulattaa ainakin lauhemmilla keleillä ikkunan alareunankin. Ikkunat toimi häitiöttömästi yli 30 asteen pakkasellakin. Olen positiivisesti yllättynyt lasien toimivuudesta. Nämä karmittomat kun on vähän kuin kaivaisi verta nenästään pakkasolosuhteissa..
Avatar
ekiX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 06:29
Auto: E92 325iA '07

Toistaiseksi on ikkunat toimineet. Auto on ulkona ilman sisälämmitystä. Hieman on kovimmilla pakkasilla ollut ikkunan avautuminen töksähtävää, mutta raaputettuani ikkunan jäästä ennen avaamista ei ole ollut ongelmia.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Ongelmat siis voi välttää laskemalla ikkunoita itse juuri sen verran, että lasi ei yletä tiivisteiden väliin ja automatiikka myös antaa sen olla tässä asennossa? Asia kiinnostaa, koska coupen osto on harkinnassa ja ikkunoiden toiminta on suurin huolenaihe.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Samppa kirjoitti:Ongelmat siis voi välttää laskemalla ikkunoita itse juuri sen verran, että lasi ei yletä tiivisteiden väliin ja automatiikka myös antaa sen olla tässä asennossa? Asia kiinnostaa, koska coupen osto on harkinnassa ja ikkunoiden toiminta on suurin huolenaihe.
Toi oli mulla yksi syy miksi ostin sedanin E90 enkä coupea E92 (eli karmittomien ikkunoiden temppuilu ex-120d -07 autossani). Joillekin ehkä pikku asia, mutta itselle ei. Mutta kuten viestiketjusta voi todeta, on ilmeisesti aika hyvin toimineet E92 -malleissa joten ei ilmeisesti enää ongelma.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

Itse pelkäsin myös ikkunoiden talvista toimimattomuutta. Mutta nyt on toinen kunnon lumi- ja pakkastalvi menossa, eikä minkänlaisia ikkunaongelmia E92:ssani ole toistaiseksi ilmennyt. Autoni on kotona kylmässä mutta eristetyssä tallissa eli auton lämpö nostaa tallin lämpötilan plussalle ja aamuksi jäähtyy pakkaselle. Työpaikallani auto on taivasalla ja Eberillä lämmittelen.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

johansa kirjoitti:
Samppa kirjoitti:Ongelmat siis voi välttää laskemalla ikkunoita itse juuri sen verran, että lasi ei yletä tiivisteiden väliin ja automatiikka myös antaa sen olla tässä asennossa? Asia kiinnostaa, koska coupen osto on harkinnassa ja ikkunoiden toiminta on suurin huolenaihe.
Toi oli mulla yksi syy miksi ostin sedanin E90 enkä coupea E92 (eli karmittomien ikkunoiden temppuilu ex-120d -07 autossani). Joillekin ehkä pikku asia, mutta itselle ei. Mutta kuten viestiketjusta voi todeta, on ilmeisesti aika hyvin toimineet E92 -malleissa joten ei ilmeisesti enää ongelma.
Minulla taas tuo 125i coupe siintelee mielessä, koska se näyttäisi olevan hinnaltaan halvempi ja paremmin varusteltu kuin 5-ovinen 130i. Xenonit näyttäisivät äkkipäätä olevan ainoa lisävaruste, joka pitäisi listalta ruksia. Ja mageemman näköinenkin se on :tong: Kun kuljetuskapasiteetin tarvekin rajoittuu lähinnä siihen, että saa vietyä itsensä työmaalle ja sieltä pois, niin siinäkin mielessä tuo olisi aivan riittävä.

Muttä nytkin on jo useamman päivän ollut pientä lumisadetta ja sehän jäätää ikkunat varmasti, kun auto aina välillä ajetaan lämpimäksi ja sitten se taas jäähtyy. Sisätilalämppärin käyttö vain pahentaa tilannetta, kun sulanut vesi valuu pitkin sivuja kuin jätkän räkä. Luulen etteivät tämänhetkisessä kotterossa sivuikkunat inahtaisikaan, jos nyt menisin kokeilemaan.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Mulla on joka aamu tämä ja viime talvi ollut sisälämppäri päällä eikä se ole ikkunoita jumiuttanut. Viime viikolla oli yhtenä päivänä ongelmaa kun oli ollut pitkään plussaa ja sitten pakkanen laski lähemmäs -10 muutamassa tunnissa. Noin vartin verran kun pidin lämmintä puhallusta täysillä niin ikkuna lähti taas liikkeelle eikä ole sen jälkeen temppuillut.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Viime viikolla mullakin oli yhtenä aamuna jäässä kun menin autoon sisään, ikkuna ei liikkunut mihinkään vivustakaan, mutta kun työpaikalle pääsin niin ikkuna taas aukesi ihan normaalisti. Lämpesi siis ajon aikana ja aukesi.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

Noniin,

Nyt kaivattaisiin apua arvon herrasväeltä. Lähipiirin E63 635dA:ssa vänkärin puolen ikkunan avaus- ja nostotoiminto autoon sisälle tultaessa ja sieltä poistuessa ei toimi. iDrive ilmoittaa "anti-trap malfunction" -vikaa. Olen yrittänyt metsästää Googlesta ohjeita, mutta mikään niistä ei ole toiminut. Lähinnä tässä ajattelin, että mikäli jollekin on ilmaantunut samanlainen ongelma esim. E92/E93 -mallien kanssa, niin uskoisin, että hänellä olisi mahdollisesti DIY-ohjeet tähän tilanteeseen. Huoltoon ei viitsisi autoa tuon takia viedä.. :sneak:

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista! :)
Ändi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 18:20

Asiaa hieman sivuten. Missä nopeudessa teillä alkaa karmittomat ikkunat suhisemaan?
kyseessä e92.
Omassa suhinat alkaa jo varsin aikaisin. (150kmh) . Aiemman kokemuksen mukaan (e36) suhinat ei tuossa vaiheessa pitäis olla häiritsevät. mutta tuossa tuntuvat vauhdin noustessa menevän aivan sietämättömäksi.. 200 toisellapuolella popsahtavat pois jo tiivisteestään eikä mene takaisin ennenkuin ajaa ikkunaa hieman alas ja takaisin ylös.

Miten muilla vastaavissa? onko tyyppivika vai tarviiko lähteä tiivistekauppaan.

ps:mainitsemani nopeudet ovat saksasta.
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Ändi kirjoitti:Asiaa hieman sivuten. Missä nopeudessa teillä alkaa karmittomat ikkunat suhisemaan?
kyseessä e92.
Omassa suhinat alkaa jo varsin aikaisin. (150kmh) . Aiemman kokemuksen mukaan (e36) suhinat ei tuossa vaiheessa pitäis olla häiritsevät. mutta tuossa tuntuvat vauhdin noustessa menevän aivan sietämättömäksi.. 200 toisellapuolella popsahtavat pois jo tiivisteestään eikä mene takaisin ennenkuin ajaa ikkunaa hieman alas ja takaisin ylös.

Miten muilla vastaavissa? onko tyyppivika vai tarviiko lähteä tiivistekauppaan.

ps:mainitsemani nopeudet ovat saksasta.



Omassa ex-autossa (E92 335i) se ihan varsinainen suhina alkoi n.240km/h. Eli siinä vähän jälkeen kun kuutospykälä meni sisään (n.225km/h).
Niin Saksastahan nämäkin, tietysti.
Edell. E92 335iA
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

" varsinainen suhina alkoi n.240km/h..."

Eli varsinaista ongelmaa (ainakaan suomessa) suhinoiden kanssa ei ole :lol:
Ändi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 18:20

ok. Ajattelinkin ettei tuon tasoinen auto pitäisi vielä noin aikaisin suhista.

Taitaa ikkunatiivisteet mennä vaihtoon.
k.j.kyllonen31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 07:48

ekiX kirjoitti:Toistaiseksi on ikkunat toimineet. Auto on ulkona ilman sisälämmitystä. Hieman on kovimmilla pakkasilla ollut ikkunan avautuminen töksähtävää, mutta raaputettuani ikkunan jäästä ennen avaamista ei ole ollut ongelmia.
Menneen vuonna - mulla oli 316-sarjan bemsu ja silloinen tyttöystävä istu repsikassa. Repsikan lasi oli vähän sitä sun tätä ja likkakaveri ei tajunnut kysyä voiko ikkunan aukaista (siis jokaisenhan pitäisi tajuta kysyä voiko auton ikkunan aukaista) *reps* ja niinhän siinä sitten kävi että koko lasi rämähti yhden veivasun jälkeen oven sisään. Pakkasta ulkona rapiat -20 astetta. Likka säikähti ihan hullun lailla ja minä vielä vettä myllyyn sanomalla: "nyt tulikin sitten kallis kyyti tästä". Likkakaveri oli valkoinen kun lakana. No, hain sitten kunnon kittaus -kamat http://www.saumalaakso.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja kyllä se ikkuna sitten pysy niin kauan paikallaan kunnes luovuin tuosta bemsusta ja annoin tilaa uudelle hienolle pelille. LIkkakaverikin sitten vaihtui aika pian tuon jälkeen.
Vastaa Viestiin