e60 kylmää ilmaa vänkärin jaloille?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Juup. Elikkäs sellainen ongelma ilmeni eilen kovilla pakkasilla mielestäni ekaa kertaa, et jostain syystä vänkärin jalkatilaan puhalsi vain kylmää ilmaa. Muuten vänkärillekin puhalsi lämmintä.

Osaako kukaan olla meedio, että mikäs vois olla vikana? Aiemmin mielestäni puhaltanu ihan lämmintä vänkärillekin kokonaan.

Autoon asennettu calix letkulämmitin pari viikkoa sitten. Eilen ehti olla vajaa 2h roikassa ennen käynnistystä. Kuitenkaan 3tunnin ajon aikana ei missään vaiheessa puhaltanu oikeen vänkärin jaloille. Voiko toi lämmitys tapa jotenkin sotkea tota?

edit. kyseessä siis 530dA vm05
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Autossa automaattinen ilmastointi, vai? Jos on, niin olethan tarkastanut i-drive-valikon kautta,
minne lämmintä ilmaa puhalletaan, tuleeko sitä matkustajan jaloille ollenkaan?
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Juu kyllä ne säädöt oikeen on. Tänään ku oli pari tuntia lämmitykses ja laitoin käyntiin niin puhallin oli jumissa tieten kun kuulu jotain ihme ääntä. Lähdin ajelemaan ja painelin tuuletinta päälle ja pois jonkin aikaan niin alkoi toimimaan, puhalsi sitte ihan normaalisti vänkärillekin. Välillä ihmeellistä siritystä kuului puhaltimesta. Kun auto oli ollu parkissa parisen tuntia ja lähdin himaan, niin ei ongelmia. Mikä lie? :wassat:

btw. Paljon ne koneen lämmöt pitäis olla normaalisti näissä? Kun naputtelee ne näkyviin niin tänään oli 68-70. Aiemmin noussu vaan 74 korkeintaan. Heti ku parkissa hetken tyhjäkäynnillä niin tipahtaa n. 65.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Siellä oli varmaan jäätynyt jumiin se läppä, joka säätää puhallusta jaloille.

Moottorin lämpöjen pitäisi taajamapyörityksessä olla 70-75 asteen välillä, ja maantienopeuksissa 80-90 välillä, riippuen pakkasesta ja ajonopeudesta.

Tuolla lisää aiheesta :

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... 97&page=29" onclick="window.open(this.href);return false;
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Kävin lukaiseen tuolta nuo, eli ei vaikuta noi lämmöt kovin normille...?

Ok. No satasen vauhdissa (tai vähän rapiat päälle) ne on ton 68-74 ollu korkeintaan lauhemmillakin keleillä. Ja jostain syystä ku käyntiin laittaa niin vaikka on toi lämmitys niin aika hitaasti mielestäni nousee lämmöt autossa. Tai sitten oon liian hätäinen, esim. 6km matkalla ne ei ehdi nousta 70asteeseen vaikka olis odottanu pihassa että lämmöt on sen 50 mistä isommaksi ne ei näytä nousevan ennen ajoon lähtöä.

Ei kai tässä muuten niin hätä, mutta autossa pitäs käsittääkseni olla vielä liikkeen takuuta (eiks se oo 3kk?), niin sais samalla huolella kuntoon kun muutkin ongelmat. (Uus öljynlauhdutin siihen tuli joku viikko sitten)

Niin ja tässä mallissa ei siis lainkaan webastoa löydy.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Eli termostaatit eivät sulkeudu kunnolla, jos tuollaisia lämpöjä sinulla on.
Nämä termostaatit ovat diesel-Bemareissa todellinen riesa.
Ja vaikka vaihdat uudet, ne voivat taas olla vaihtokunnossa parin vuoden päästä.
Todellista "premiumia" tältä osin :lol:
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Jesh :thuup: Joo vanha e39 ehti yhden termarin vaihdon käydä 2vuoden omistuksen aikana. Nyt tuntuu että tulee jo vanhaa autoa ikävä ku tässä ei muuta ku vikoja riittää. Taitaapi kohta autoliikkeen myyjä vaihtaa numeronsa salaiseksi, ei muuta ku huomenna taas puhelua että mitäs nyt taas tehtäs ku lisää vikaa pukkaa... :cools:
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Mielenkiintoisen vastauksen sain, kun kyselin liikkeestä. Autossa on joku pienempi termari, joten siksi ei voi nostaakaan lämpöjä ylemmäksi? Kai se on sitte lähdettävä isompaa metsästämään.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

bmw05 kirjoitti:Mielenkiintoisen vastauksen sain, kun kyselin liikkeestä. Autossa on joku pienempi termari, joten siksi ei voi nostaakaan lämpöjä ylemmäksi? Kai se on sitte lähdettävä isompaa metsästämään.
Kyselitkö merkkiliikkeestä? Onko autossa muuten hiukkassuodatin? Jos on, niin sitten siellä pitäisi olla
jo valmiiksi kuumempi termostaatti, koska DPF-poltto vaatii muistaakseni 75-asteen minimilämpötilan
käynnistyäkseen.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Worm kirjoitti:
bmw05 kirjoitti:Mielenkiintoisen vastauksen sain, kun kyselin liikkeestä. Autossa on joku pienempi termari, joten siksi ei voi nostaakaan lämpöjä ylemmäksi? Kai se on sitte lähdettävä isompaa metsästämään.
Kyselitkö merkkiliikkeestä? Onko autossa muuten hiukkassuodatin? Jos on, niin sitten siellä pitäisi olla
jo valmiiksi kuumempi termostaatti, koska DPF-poltto vaatii muistaakseni 75-asteen minimilämpötilan
käynnistyäkseen.
En kysyny, vaan sieltä mistä ostin tuon ko. auton. Jaa-a... en tiedä onko hiukkassuodatin...? Mistähän sen mahtas nähdä? Naisihminen ku ei ihan kaikkee hoksaa :conf:

edit. ja autohan on saksan tuonti, etelä-saksasta. Käyttääkö ne siellä muka jotain pienempiä termareita sit?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Siitä hiukkassuodattimesta en osaa sanoa, miten sen tietää onko sellainen autossa.

Termostaateista kannattaa kysellä tuolta :

http://suomi.schmiedmann.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietävät varmasti, ja muutenkin ystävällistä ja osaavaa palvelua :)
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Ok, thänks. Aattelin eka, et soittas Laakkosen huoltoon, mut ei taida kehdata ku ei oo tarkotus sitten kuitenkaan sinne viedä huoltoon välimatkan takia.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

bmw05 kirjoitti:Ok, thänks. Aattelin eka, et soittas Laakkosen huoltoon, mut ei taida kehdata ku ei oo tarkotus sitten kuitenkaan sinne viedä huoltoon välimatkan takia.
Sitäpaitsi saat sen termostaatin tuolta halvemmalla kuin Laakkoselta :)
Viimeksi muokannut Worm, 01 Joulu 2010, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Worm kirjoitti:
bmw05 kirjoitti:Ok, thänks. Aattelin eka, et soittas Laakkosen huoltoon, mut ei taida kehdata ku ei oo tarkotus sitten kuitenkaan sinne viedä huoltoon välimatkan takia.
Sitäpaitsi saat sen termostaatin tuolta halvemmalla kuin Laakkoselta :)
Pitää kysellä laakkoselta hinta ja sitten tuolta. Jostain syystä saatiin laakkoselta ainakin noi shadowline listat halvemmalla entä tuolla toi hinta, kun kyseltiin. Ootko tilannu, et onko toi ihan luotettava paikka? Kun etukäteen pitäis tieten tilisiirtona maksaa.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

On luotettava firma, tilannut osia tuolta omiin autohini. Käyttänyt myös autoani huollossa
tuolla, pesee myös huollossa Laakkosen 100-0, niin hintojen kuin palvelunkin osalta.
Tilaukseni olen tosin maksanut aina luottokortilla, mutta sillä tässä tuskin mitään merkitystä on..
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

tattadaa... Tänään kävi ekaa kertaa lämmöt 79!! Ja tuntui myös sisältä auto lämpimältä vaikka pakkasta oli -25. Kulutuskin pysyi pienenä. No eipä menny montaa kilsaa niin tippui 70 ja kulutuskin näytti äkkiseltään 8l/100km. Tais olla omaa keksintöä että pieni termostaatti? Voiskohan olla jotenkin loppunsa edellä kenties...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

bmw05 kirjoitti:tattadaa... Tänään kävi ekaa kertaa lämmöt 79!! Ja tuntui myös sisältä auto lämpimältä vaikka pakkasta oli -25. Kulutuskin pysyi pienenä. No eipä menny montaa kilsaa niin tippui 70 ja kulutuskin näytti äkkiseltään 8l/100km. Tais olla omaa keksintöä että pieni termostaatti? Voiskohan olla jotenkin loppunsa edellä kenties...
Eli kuten tuolta BTCF:n linkistä, joka on aiemmassa viestissäni, olevasta keskustelusta käy ilmi,
E60:ssä on kolme termostaattia. Päätermostaatti, EGR-termostaatti ja käsittääkseni vielä joku lämmönvaihdin/termarihässäkkä automaattilaatikolle. Eli ilmeisesti siellä on falskaa sitten jompi
kumpi noista kahdesta viimeksi mainitusta. Tuo 70-astetta on edelleen liian kylmä. Katsoin pari päivää sitten
oman autoni lämmöt, olivat 90-astetta ja pakkasta -10.
Viimeksi muokannut Worm, 11 Joulu 2010, 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Jep oli puhetta et tilaa noi termarit ja laittaa omaan piikkiin kuntoon. Ei jaksa enää ton liikkeen kans tapella tästä asiasta kun vastaukset on mitä on. Saapahan kerralla kondikseen. Tuo eilinen lämpöjen heittely vaan anto itselle ns. todistusaineistoa ettei siellä mikään pieni termostaatti voi olla koska liikkeen ukon mukaan ei sillon ns. nostaskaan lämpöjä yli 70...
Jouscar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Joulu 2010, 07:01

Mikä on se kolmas termostaatti. Tilasin itselle päätermarin ja EGR-termarin. Mutta mikä on se kolmas?
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Jouscar kirjoitti:Mikä on se kolmas termostaatti. Tilasin itselle päätermarin ja EGR-termarin. Mutta mikä on se kolmas?
Ite tuli tilattua myös nuo kaksi ja auto on juuri tällä hetkellä huollossa. Päivän päälle näkee, kummeniko lämmöt tuolla rempalla. Laakkoselta tuli sit kuitenkin noi tilattuu, siellä sanoivat et se kolmas hässäkkä on kyllä (muka) tosi harvinaista että hajoais. Oikeeta nimee sille en kyllä minäkää tullu kysyneeks, mutten sit sitä ottanu.
Vastaa Viestiin