e60 kylmää ilmaa vänkärin jaloille?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
stone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2010, 12:51

bmw05 kirjoitti:
Jouscar kirjoitti:Mikä on se kolmas termostaatti. Tilasin itselle päätermarin ja EGR-termarin. Mutta mikä on se kolmas?
Ite tuli tilattua myös nuo kaksi ja auto on juuri tällä hetkellä huollossa. Päivän päälle näkee, kummeniko lämmöt tuolla rempalla. Laakkoselta tuli sit kuitenkin noi tilattuu, siellä sanoivat et se kolmas hässäkkä on kyllä (muka) tosi harvinaista että hajoais. Oikeeta nimee sille en kyllä minäkää tullu kysyneeks, mutten sit sitä ottanu.
Se kolmas on automaatilaatikon lämmönvaihdin (eli lauhdutin), ja se on kyllä täyttä peetä että olisi tosi harvinainen. Mulla vaihdettiin eka EGR sitten päätermari ja kun ei vieläkään noussut lämmöt niin sitten se lämmönvaihdin ja nyt vasta nousee 90 asteeseen vaikka pakkasta on ollut sen -15. Aiemmin jäi sinne 70 asteen tienoille pyörimään, ainostaan DPF:n polton aikana meni sinne 80-90 asteeseen. Ja kun lukee vähän BTCF-sivuja niin voi todeta että kymmenet muutkin ovat joutuneet vaihtamaan ne kaikki, viimeisenä sen kalleimman eli lämmönvaihtimen joka maksaa sen 200e ja vaihto 130 (ei merkkiliikkeessä). Niin ja manuaalivaihteisissa ei ole tätä kolmatta, ja nyt puhutaan dieseleistä, bensakoneissa ei kai tätä termarijumppaa joudu kokemaan?

Väitän että suurin osa liikenteessä olevista e60/61 autoista käyvät liian kylminä koska omistajat (paitsi BMW-foorumeita lukevat) eivät tiedä hölkäsen pöläystä termariongelmista kun lämpömittaria ei ole (muuta kuin salavalikossa), tämänhän BMW-insinöörit ovat ovelasti jättäneet pois, koska eihän moottorin lämpötila ketään kiinnosta toisin kuin se viisari joka näyttää hetkellistä kulutusta ja heiluu kuin hullun m**kku kun kaasua painaa. Pre-LCI:sä se kierroslukumittarin ulkokehä antaa vähän viitteitä lämmöistä, mutta sekin menee jo tappiin (4600 530d) 70 asteessa. Ja kun termariongelmia on alkanut tulla niin ovat senkin poistaneet jotta ei tulisi valituksia. Monet (jopa autoalan ammattilaiset) luulee että dieselin ei kuulukkaan lämmetä talvella ja että 60-70 astetta on ihan normaalia, mutta näin ei ole ainakaan bemarin kohdalla.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

No niin, auto on haettu kotiin. Joo niinpä ne puhelimessa väittivät laakkosen varaosa puolelta, et harvinaista et se kolmas menis rikki, siihen ainoastaan kommenttini perustin.

Korjautu ongelma onneksi päätermarin ja egr vaihdossa. Oli tieten alkuperäiset osat vielä paikoillaan suurella todennäköisyydellä. Nyt nousee lämmöt tyhjäkäynnillä -18 pakkasella 68 noin äkkiseltään katsottuna ja ajossa 90-91 (reilun satasen matka-ajossa). Huomas kyllä että kulutus tipahti heti kympistä kuuteen näillä keleillä sekä sisälle pukkas niin paljon lämpimämpää että hiki tuli talvitakki päällä lämmöt täysillä mitä "ongelmaa" ei todellakaan aiemmin saanut kokea.

Kustansi 96e termarit + 2,5h työ (ei merkkiliikkeessä).

edit. Tyhmä kysymys varmasti, mutta onkohan sit kenties toi lauhdutin juurikin se mikä tohon omaan pirssiin jo takuuseen vaihdettiin. Sönkkäs jotain sieltä huollosta et joku öljyn tms lauhdutin tilattu. Ku vein syksymmällä heti liikkeestä haettuani huoltoon ku höyrys vänkärin puolen munuaisesta jotain epämääräistä.
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

bmw05 kirjoitti:Mielenkiintoisen vastauksen sain, kun kyselin liikkeestä. Autossa on joku pienempi termari, joten siksi ei voi nostaakaan lämpöjä ylemmäksi? Kai se on sitte lähdettävä isompaa metsästämään.
Ei pidä paikaansa. E60:ssä on kolme termostaattia: Normaali-, EGR- ja vaihteistotermostaatti (automaateissa). Näistä ongelmia aiheutavat normaali ja EGR. EGR-termarin jumituksen voi kuulemma testata puristamalla siitä lähtevän vesiletkun tukkoon. Jos lämmöt nousee -> vika on siinä. Itse vaihtaisin kummatkin, kun menee melkein samalla vaivalla. :)

Olen kuullut myös, että E6X:n lämmityslaitteen kennot tahtovat mennä joskus tukkoon. Tällöin kenno vaihtoon.

E6X:n sisäpuhaltimen lämmitystä säädetään vesikierrolla, ei ilmaläpällä, kuten vanhoissa malleissa. Onhan myös mahdollista, että veden virtausta säätelevä solenoidiventtiili on tullut tiensä päähän.

Toivottavasti selviät termarien vaihdolla. :)
Vastaa Viestiin