Se kolmas on automaatilaatikon lämmönvaihdin (eli lauhdutin), ja se on kyllä täyttä peetä että olisi tosi harvinainen. Mulla vaihdettiin eka EGR sitten päätermari ja kun ei vieläkään noussut lämmöt niin sitten se lämmönvaihdin ja nyt vasta nousee 90 asteeseen vaikka pakkasta on ollut sen -15. Aiemmin jäi sinne 70 asteen tienoille pyörimään, ainostaan DPF:n polton aikana meni sinne 80-90 asteeseen. Ja kun lukee vähän BTCF-sivuja niin voi todeta että kymmenet muutkin ovat joutuneet vaihtamaan ne kaikki, viimeisenä sen kalleimman eli lämmönvaihtimen joka maksaa sen 200e ja vaihto 130 (ei merkkiliikkeessä). Niin ja manuaalivaihteisissa ei ole tätä kolmatta, ja nyt puhutaan dieseleistä, bensakoneissa ei kai tätä termarijumppaa joudu kokemaan?bmw05 kirjoitti:Ite tuli tilattua myös nuo kaksi ja auto on juuri tällä hetkellä huollossa. Päivän päälle näkee, kummeniko lämmöt tuolla rempalla. Laakkoselta tuli sit kuitenkin noi tilattuu, siellä sanoivat et se kolmas hässäkkä on kyllä (muka) tosi harvinaista että hajoais. Oikeeta nimee sille en kyllä minäkää tullu kysyneeks, mutten sit sitä ottanu.Jouscar kirjoitti:Mikä on se kolmas termostaatti. Tilasin itselle päätermarin ja EGR-termarin. Mutta mikä on se kolmas?
Väitän että suurin osa liikenteessä olevista e60/61 autoista käyvät liian kylminä koska omistajat (paitsi BMW-foorumeita lukevat) eivät tiedä hölkäsen pöläystä termariongelmista kun lämpömittaria ei ole (muuta kuin salavalikossa), tämänhän BMW-insinöörit ovat ovelasti jättäneet pois, koska eihän moottorin lämpötila ketään kiinnosta toisin kuin se viisari joka näyttää hetkellistä kulutusta ja heiluu kuin hullun m**kku kun kaasua painaa. Pre-LCI:sä se kierroslukumittarin ulkokehä antaa vähän viitteitä lämmöistä, mutta sekin menee jo tappiin (4600 530d) 70 asteessa. Ja kun termariongelmia on alkanut tulla niin ovat senkin poistaneet jotta ei tulisi valituksia. Monet (jopa autoalan ammattilaiset) luulee että dieselin ei kuulukkaan lämmetä talvella ja että 60-70 astetta on ihan normaalia, mutta näin ei ole ainakaan bemarin kohdalla.