F30 takapään kolinat/naputukset

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
k20ia
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Helmi 2019, 22:45

Luin kaikki mahdolliset suomen- ja englanninkieliset (virkamiesruotsi suoritettu) foorumit kun 2013 F30 320 alkoi kolista takaa jossain vaiheessa vuoden vaihdetta, tarkemmin apukuskin puolelta takaa. Ajattelin ensin jäätä mutta parin täyssulatuksen jälkeen totesin ettei ole talvesta ja jäästä kyse.

Ensimmäisellä kerralla käytiin läpi takaiskarien yläpäät mitä tässäkin viestiketjussa on aiemmin tuotu esille eikä ollut vika siellä. Sanoin toki huollon yhteydessä, ettei tähän nyt tarvi määrättömästi aikaa uhrata ja teippailtiin vähän tavaratilan paneleita ja rekisterikilven taustaa sekä tarkistettiin peräluukun kannen jousituksia.

Kolina vain paheni ja alkoi ottaa hermoon niin ettei stereoiden volume enää auttanut asiaa. Meinasin purkaa itse kun ääni tuntui niin selkeästi tulevan hattuhyllystä (reardeck engl. ym). Olin itse vapaaehtoisesti peräloosterissa, ja muut pakotettuna kuuntelemassa että mistä ääni tulee. Ajoin ovi auki, takaluukku auki, bensaluukku auki, bensakorkki auki- ei vaikutusta. Penkit kumossa ja kaikki mahdollinen irtosälä pois. Mukaanlukien muoviset läpät hattuhyllystä. (netistä löytyy kuvia näiden läppien teippauksesta)

Aloin irrottamaan hattuhyllyä mutta totesin, että teen enemmän vahinkoa ja vein merkkihuoltoon tänään. Kaikkineen 2,5 tunnin paikkeilla asentajan kanssa todettiin, että kummallakaan ei ole päässä vikaa. Asentaja oli irrottanut kaiken mahdollisen ja säätänyt takaluukun kannen, mutta totesi että kolina / räminä kuuluu edelleen.

Asentaja hakkasi nyrkillä bensatankkia, mistä lähti räminää vaikka tankki oli lähes täynnä ja laittoi kaksi kumin palaa tankin ja ns. kiinnike-helan väliin. Toinen huomio oli alustassa apukuljettajan puolella, takarenkaan takana oleva alustan suojamuovi, mikä oli kuluttanut massauksen pois ja siihen laitettiin myös kumminpala. Ja sitten asentaja rattiin ja itse takapenkille.

Kurvailtiin siinä jonkin aikaa mahdollisimman kiharaista polannetta hakien ja pian todettiin, että ääni on lähes 100% poissa. Näitä kumminpalojen asennuksia ennen asentaja oli siis todennut kaiken purkamisen ym. jälkeen klapinan edelleen kuuuluvan.

Ei ollut kuulemma aiemmin tullut vastaan, mutta voi että oli raivostuttava ääni. Nyt se siis on poissa lähes kokonaan ja tällä hetkellä kuulen ainoastaan jääpalojen pirskahduksia viskilasissa.

Mutta kyllä tuli vanhat audi-ajat mieleen kaiken keskellä. Mihin tässä enää voi luottaa?

Hintaa tälle elämänlaadun kohentumiselle pidän maltillisena, n.200€ (+halpa viski n.25€)

Kevättä kohti!
perimart
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Marras 2020, 10:02

k20ia kirjoitti: 28 Helmi 2019, 23:44 Kolina vain paheni ja alkoi ottaa hermoon niin ettei stereoiden volume enää auttanut asiaa. Meinasin purkaa itse kun ääni tuntui niin selkeästi tulevan hattuhyllystä (reardeck engl. ym).
Sama auto, sama vuosimalli ja sama ongelma. Todella raivostuttava muovinen räminä kuuluu hattuhyllyltä matkustajan puolelta. Netistä ei löydy tähän kunnon tutoriaaleja tai ohjeita, paljon vain valittelua samasta ongelmasta. Purin hattuhyllyä, mutta C-pilarin verhoilun kohdalla lopetin kun siellä näky turvatyyny alla enkä uskaltanut lähteä repimään. Kyseessä on todennäköisesti joku aivan pieni juttu mutta ei raaskisi merkkihuoltoon viedä tutkittavaksi.

Edit: Purin tänään kontista kaikki verhoukset pois ja eristelin mahdollisesti resonoivia osia koteloissa ym. Lopulta syyksi paljastui löystynyt muovikiinnike, jolla takaluukun pohjalla oleva kansi lukitaan yläasentoon. Tarinan opetus, ääni kulkee erikoisia reittejä sisään autoon.

Hakusanat: BMW F30 hattuhylly resonanssi
kautsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2021, 16:01

Oliko jollain tietoa, minkä valmistajan OEM iskarin yläpäät on? Pakkasilla alkoi naputus.
Olen katellut saksan ebaystä ja valmistajia löytyy ainakin Sachs, Lemförder, Topran, Febi ja Triscan.
jussi101
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Maalis 2011, 17:24

Oliko kellään omakohtaista havaintoa, että takapään kolinat olisi saatu loppumaan kokonaan 12/2013 tulleella uudella BMW:n alkuperäisellä iskareiden yläkiinnitysosalla nro 33506862725?

Autooni F31 06/2016 vaihdettiin uudet iskarit (Kyb Excel-g 3448017) ja samalla uusittiin iskareiden yläpäät vaikka eivät kolisseetkaan. Uudet yläpäät ovat Lemförderin osanro 37692 01. Kolina alkoi nopeasti osien uusimisen jälkeen. Kädellä kun kokeilee, niin ihan kuin iskarin yläpään sisällä oleva kumipatja pursuisi iskarin varren reunoilta ulos. Kun tuo kumipatja sitten ohenee tai katoaa, niin se holkki, jossa iskarin yläpää on kiinni, alkaa heilumaan ja ottaa kiinni tuohon yläpään asennusosaan, eli guide supporttiin.
kautsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2021, 16:01

Mites näiden kanssa, onko toi uudemi versio ( 33506862725) kestänyt?

Omassa Sachin tarvikkeet naputtanut taas koko talven, alkoi jo viime keväänä, kesällä tasaiset tiet , niin ei häiritse niin pahasti.
yason
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Loka 2015, 17:16

kautsi kirjoitti: 11 Helmi 2024, 15:32 Mites näiden kanssa, onko toi uudemi versio ( 33506862725) kestänyt?

Omassa Sachin tarvikkeet naputtanut taas koko talven, alkoi jo viime keväänä, kesällä tasaiset tiet , niin ei häiritse niin pahasti.
Uusin F20:een joulukuussa takaiskarit ja toinen puoli alkoi pian kolisemaan sen jälkeen pakkasilla. Noh, vaihdoin hieman jo muhjuuntuneet yläpään tuet Sachsin vastaaviin tuolla osanumerolla. Kolina väheni, mutta rytyyttämällä röykkyisellä alustalla sen saa vielä kuulumaan eli ongelma ei lopullisesti poistunut.

Ja tietenkään alkuperäisillä täysin loppuunkuluneilla iskareilla ja vanhoilla yläpääntuilla ei kolissut yhtään mikään. :blink:
Vastaa Viestiin