X3 F25 Peruuttamisen ongelmat + videoita lisätty!

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Hei vaan kaikille,

Tänään kävi niin onnellisesti, että jäin ensimmäisen kerran jumiin uudella X3:lla parikymmentä senttiseen hankeen kun työkoneen jäätynyt, lumeen peittynyt, ajoura otti mahaan kiinni. Ei siinä muuta kuin pakki päälle ja peruuttamaan. Yllätys olikin suuri kun auto ei lähtenytkään taaksepäin etenemään vaan moottori pysäytti kierroksen 2000 kierrokseen ja voimaa ei pyörille välitetty. Olin kyllä kytkenyt Traction-asennon ja uudella yrityksellä DSC:n kokonaan pois. Ongelma ei poistunut minnekkään. Pyörät sai sutimaan vain eteenpäin yrittäessä. Onko tosiaan näin, että kun jää jumiin, on ainoa vaihtoehto päästä vain yrittää päästä eteenpäin kun ei peruuttaminen onnistu elektroniikan takia? Vetoapua tuomaan saapunut ML onnistui "ruovittelemaan" peruuttamalla, mutta X3 ei!!!

----------------------------------------

Otsikko päivitetty sopivammaksi!

****************************************

Videot nostettu aloitukseen





Viimeksi muokannut shoketti, 08 Touko 2013, 15:50. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Eihän kuskin ovi ja turvavyö olleet auki, kun koitit peruuttaa?
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Molemmat olivat kiinni ongelmien alkaessa. Myöhemmin ei aina tullut laitettua vyötä kiinni kun autoa lumesta kaivoin.
Viimeksi muokannut shoketti, 28 Tammi 2013, 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Meidän CanAm mönkkärissä ei myöskään tule tehot ulos täysillä peruttaessa. Pitää erikseen painaa napista samanaikaisesti jos aikoo täydellä höngällä peruuttaa. Veikkaisin tuossa olevan myös joku vastaava viritys...
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Täytyy varmaan koittaa uudestaan jäädä jumiin ja kattoo mitä sitten tapahtuu. Jos sama toistuu niin täytyy kääntyä huollon puoleen.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Oliko se X3 automaatti vai manuaali?
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kävin kokeilemassa omallani (manuaali).

Jyrkkään lumiseen ylämäkeen, peruuttaen, sain kyllä kaikki renkaat sutimaan ja kierrokset nousi ainakin 3000RPM. Painoin ensin kaasua ja nostin kytkimen nopsaan, jotta lähtisi sutimaan.

Minulla oli tuossa DSC OFF asennossa.

DSC ON ei sutinut ja kierrokset eivät nousseet.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Onko X-malleissa kolme DSC vaihtoehtoa kuten on esim. F10-mallissa, vaiko vaan kaksi?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Automaatti on kyseessä.

Alkuviikosta käytiin autokauppiaan kanssa kokeilemassa omaa ja esittelyautoa paikallisella parkkipaikalla otollisten olosuhteiden vallitessa. Molemmat autot olivat siis automaatteja.

Tilanne eteni niin, että auton annettiin pintakaasulla peruuttaa hankeen niin pitkälle kuin pääsi ja DSC oli tosiaan poissa päältä. Auto eteni kymmenisen metriä, jonka jälkeen ei enään vain pelkkä pintakaasu riittänyt. Tässä vaiheessa auto seis ja tsekkaus, että kaikki oli reilassa (ovet, turvavyöt, DSC off jne.). Sitten vain reilusti kaasua koneelle ja katsomaan mitä tapahtuu. Moottorin kierroksen nousivat maksimissaa 2500rpm ja yksikään rengäs ei pyörinyt! Autokauppiaan mukaan näin ei pitäisi käydä. Ainakaan tällaisesta "ominaisuudesta" ei oltu tietoisia.

Sitten vaihdettiin oma kulkine kaupan esittelyautoon ja samat toiminpiteet siinä toivossa, että omassa autossa olisi vain jotain vialla, joka korjaantuisi tietokoneen nollauksella. Ihmetys oli molemmilla siinä vaiheessa suuri kun esittelyautokin toisti aikaisemmin mainitut oireet! Autoilla tosiaan pääsisi nokka edellä hankeen ja syvälle, mutta pois yrittäessä pakilla ei vain tapahdu mitään etenemisen hyväksi.

Mainittakoon vielä se, että pois päästiin helposti vain kytkemällä D ja nostamalla jarru. Kaasua ei tarvinnut painaa nimeksikään.

Nyt on kauppias luvannut selvittää tehtaalta, että mistä moinen käytös mahtaa johtua ja mitä asialle voisi tehdä. Kyse kun ei ollut vain yhdestä autosta. Huollossa eräs kaveri arvaili, että elektroniikka suojelee vaihdelaatikkoa rasituksilta :curse:.

Selvyys asiaan olisi hyvä saada sillä työnkuvani on sellainen, että välillä pitää päästä myös hieman hankalampiinkin paikkoihin ja ennen kaikkea pois. On hieman hävettävää soittaa kolmisakaraista hinaamaan sinivalkoista pienen nietoksen takia :mad:.

Sellaisen toiveen esitän kanssaveljille joilla F25 tomaatti on, että käykää vielä näillä hangilla kokeilemassa peruuttamista hangessa ja kertokaa kokemuksistanne.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Anteeksi, mutta pakko sanoa, että tulipa tehtyä hyvä päätös kun otin manuaalin.


Ja toivottavasti tosiaan joku automaatti"veli" voisi tehdä tuon kokeilun.

Pakkohan ei ole syvään hankeen ajaa, riittää kun kokeilee jyrkkään ylämäkeen, perä edellä, keskellä mäkeä, lähtöä siten että renkaat lähtisivät sutimaan ja kierrokset "ryntäisivät" ylös.

En kyllä tajua miten tuo rasittaisi tomaattilootaa jota pitäisi suojella?
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Väliaikatietoja.

Nyt on testattu huollon toivomuksesta veto-ominaisuuksia vajaan 2500kg kuormalla. Tuli testattua peruuttamista ylämäkeen ja alle 10cm hangessa.

Ylämäkeen peruuttaessa auto lähtee äärimmäisen vaivalloisesti liikkeelle täysin sileällä pinnalla, mutta ei liikahdakkaan jos renkaisiin kohdistuu pienikin ylimääräinen vastus liikkeelle yrittäessä. Tämä siis testattiin juuri AURATULLA parkkipaikalla.

Seuraavaksi kokeiltiin peruuttamista alle 10cm hangessa. Tämä koe jäi todella lyhyeksi. Ei liikahtanut mihinkään.

Molemmissa kokeissa moottori nostaa kierrokset 2500rpm ja yksikään pyörä ei pyöri. Huollon kaverin kanssa poissuljettiin mahdollinen komponenttien säästö, koska turbiinin "turha" pyörittäminen on pahinta mitä sille voidaan tehdä. Todettiin se, että auto ei vastaa ilmoitettuja ominaisuuksia ja odotetaan tehtaalta vastausta kuinka ominaisuutta (suunnittelumokaa) lähdetään korjaamaan. Ominaisuus vaivaa kaikkia autoja, joita käsiimme ollaan saatu minun ja myyjäliikkeen toimesta.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Onpa mielenkiintoista tietoa, toivottavasti laitat jatkossa miten tässä lopulta kävi. Itsekkin f25 faceliftiä harkitseva ja automaattiin palaisin muista syistä,mutta jos tuollaiseks jää, niin jää myös kauppaan.
Aikoinaan tuli X1 juuri senkin takia manuaskilla otettua että heuluriliike pahassa paikassa onnistuu kytkimellä ja pelastuu. Samoin pakkihan pitäis antaa arvioinnin vielä anteeks,mut jos ei pyörät pyöri niin eipä se auta.
venit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2013, 19:50
Auto: MB E270 CDI A -04

Noinko tosiaan tuo F25 pärjää lumessa? Ja olin varma että se oikeasti pärjää hyvin, ainakin juttujen ja testien mukaankin, mutta tuollainen "liikkumattomuus" automaatin toimesta lumessa laittaa kyllä mietityttämään, että uskaltaako sitten tuollaista autoa hankkia? Luulisi että automaattijrjestelmää voisi ottaa pois tällaisissa tilanteissa ja antaa kuskille vapaat kädet ajamiseen. Tai sitten pitäisi olla lukko joka lukitsee kaikki pyörät, niin kuin nelivedolta voisi olettaa.
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Väliaikatietoja:

Päivitin topicin otsikon asiaan sopivammaksi viimeaikaisten tapahtumien johdosta.

Tänään kävin huollosta kysymässä, että onko tehtaalta tullut kommentteja. Vastaus oli tullut ja siinä kiistettiin tieto ongelman olemassaolosta ja kysyttiin olosuhteita, joissa ongelmia ilmenee. Hetken aikaa huollon kaverin kanssa juteltuamme päätettiin videoida tilanne, jossa ongelma ilmenee. Haasteeksi vain muodostui sopivan hangen tai vastaavan löytyminen. No, sain hullun ajatuksen kokeilla peruuttamista alle 10cm korkean, lievästi viistetyn katukiven päälle siten, että kivetys oli akseleiden välissä aivan eturenkaan takaosassa kiinni. Tästä auto ei suoriutunut, vaan oireili aivan samalla tavalla kuin aikaisemmissakin "testeissä". Kierrokset nousi 2500rpm ja mitään ei renkaissa tapahtunut. Huollon kaveri kuvasi tapahtumat kamerallaan tehdasta varten, jotta tietäisivät ongelman laadun ja laajuuden. Tilanne oli siinä mielessä koominen, että mikä tahansa vajaavetoinen olisi samasta paikasta noussut helposti. Nyt bemarin MAASTOAUTO ei noussut peruuttamalla edes rotvallin reunan päälle :thdw: .

Ongelma saa jo koomisia piirteitä kun miettii miten alkeellisen tasoisesta ongelmasta nyt puhutaan. Auton testaaminen peruutustilanteissa on jäänyt tehtaalta totaalisesti tekemättä. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tästä tilanteesta :curse:.

Nyt pallo on tehtaalla videoiden siivittämänä ja sitten vain odotellaan kuinka tämä vika tullaan korjaamaan.
jij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Touko 2011, 16:16

Pakkohan tuo oli meikäläisenkin testata ja tulos kyllä oli edellisistä poikkeava. Etsin aika pahankin paikan noihin edellisiin verrattuna eli ajoin uhkarohkeasti metsäauton tien päähän, josta alkoi auraamaton moottorikelkkaura alamäkeen. Näin jälkikäteen ajatellen oli aika tyhmä teko, jos auto olisi siihen mäkeen jäänyt. Mutta yllätys, yllätys DSC pois päältä ja kierroksia niin parin edestakaisin veklaamisen kautta auto tuli pakilla pois, vaikka oli hetkittäin jopa mahastaan kiinni. Ja mäkikään ei ollut ihan niitä loivempia ja kyseessä 20d automaatilla.
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

@jij

Onko autosi alkupään tuotannosta kenties? Tämä "ominaisuus" on vaivannut ainaskin puoltatusinaa autoja, joita ollaan testattu myyjän ja huollon toimesta. Kaikki nämä ovat pakasta vedettyjä käytännössä.

Vielä tuohon kokeiluusi liittyen. Huomasitko renkaiden sutivan missään vaiheessä kun peruutit? Tämä on se oleellisin tieto.
jij
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Touko 2011, 16:16

Auto on otettu käyttöön 01/2012 ja kyllä pyörät sutivat, kun jäi pari kertaa kuopimaan paikoilleen. Paikka oli kyllä niin paha, että ei sellaiseen paikkaan kyllä normaalisti millään henkilöautolla pitäisi ajaa ainaakaan tarvetta sellaiseen ole.
shoketti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Touko 2012, 17:51
Auto: X3 20d F25
118d F20 -ex-

Tässä muutama video, jotka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...

!!!Videot nostettu aloitukseen!!!
Viimeksi muokannut shoketti, 08 Touko 2013, 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teehetki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Syys 2012, 08:58
Auto: X1

Onpahan "ominaisuus". Jostain syystä vaihteisto ei välitä vetoa pyörille pakilla. Pitäisihän sen yrittää tosissaan oli DSC sitten päällä tai ei.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

MB tai Audi voisi tehdä tästä vaikkapa tv-mainoksen. Minne Bemari jumittaa siitä Mersulla yli sudittaa.
Vastaa Viestiin