Sivu 1/2

hiukka suodatin

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 16:19
Kirjoittaja jop67
Mulla alkoi ilmoittelemaan hiukkas suodattimen tukkeutumisesta.
Bmw 520d vm 08
Irroitin suodattimen ja pesin sen moottorin pesuaineella,ja porasin siihen vielä 8mm reikiä.
Sitten kuivasin sen,ja laitoin paikoilleen.
sitten ajamaan,mutta suodattimen varoitus syttyi 10km ajon jälkeen.
Kysymys kuuluu,että pitääkö se käydä nollauttaan merkkihuollossa.
Moottorin lämpöjä en ole tarkistanut,koska opin sen homman vasta täältä.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 22:22
Kirjoittaja Mtyy
Luulen, että noiden reikien takia nyt ecu saa nyt paine-eroanturilta mielestään väärää tietoa ts. Paine-ero ei ole vaadittavissa rajoissa. Muutenkin tuo pesu on lähinnä tekohengitystä. Itse pesin omasta Hondasta suodattimen 2 kertaa ja aina päästiin muutamia tuhansia kilometrejä. Pönttö tyhjäksi ja softan muutos, ei vaivaa enään :thup:

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 18:01
Kirjoittaja jop67
Ilmoittaako myös alipaineestakin.
Meinaan porata ison reijän siihen vielä.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 19:14
Kirjoittaja Mtyy
Alipaineesta? Anturit mittaavat pakokaasun painetta ennen ja jälkeen hiukkassuodattimen.
Jos näiden ero on liian suuri, tulkitsee auto suodattimen tukkeutuneeksi.
Jos ero on liian pieni, luulee auto että pakokaasujärjestelmässä on vuoto ennen suodatinta.
Eli kummassakin lopputuloksena vikatila. Tuki ne poraamasi pikkureiät ja käy vielä koittamassa merkkihuollossa vikojen nollausta ja ohjelmallista pakkopolttoa. Saattaa auttaa tai sitten ei.

Itse toimisin yhäkin edellisessä viestissä kertomallani tavalla. :)

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 20:42
Kirjoittaja Tomm1
Mtyy kirjoitti:Alipaineesta? Tuki ne poraamasi pikkureiät ja käy vielä koittamassa merkkihuollossa vikojen nollausta ja ohjelmallista pakkopolttoa.
Sanoisin että tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto on DPF:n tyhjennys sekä poltto-ominaisuuden pois ohjelmointi (+lisää jerkkua koneesta :de: )
Sinänsä kunnon pesulla nuo bemarin DPF:t on saatu puhtaaksi.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 22:19
Kirjoittaja teehetki
Kertokaa toki tietäjät, millä kannattaisi pestä hiukkaspönttö? Alkoi kiinnostamaan, vaikkei minulla olekaan tarvetta. On kuitenkin tuttu, joka tuohon ryhtymistä miettii.

Olen innostunut kaikenlaisten kerrosten liuottamiseen pois kaikenlaisista asioista. Lähinnä tietysti sellaisista, joita ei muka voi puhdistaa. Perusvalikoima (näistä jollakin yleensä lähtee): ammoniakki, etikkahappo, asetoni, ksyleeni, konetiskiaine, petrooli, metanoli, crc 5-56, fairy ja vesi. Aloitetaan tietenkin vasemmalta... :)

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 28 Joulu 2012, 23:51
Kirjoittaja Mtyy
No sen voin nyt kokemusten perusteella sanoa, että konetiskiaine +liuotinpesuaine voimakkaanakaan seoksena ei suodatinta pelasta. Yksi mikä tulee mieleen, niin lipeää voisi kokeilla ja tarpeeksi kovalla paineella, jotta saadaan menemään sen kennoston seinämän läpi. Kuka uskaltaa??
Kennot ovat vaan niin pirun pieniä ja ahtaita, että voi olla vaikeaa nesteillä availla.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 29 Joulu 2012, 21:03
Kirjoittaja jop67
ei tässä -08 mallissa ole kuin etupäässä joku letku mikä mittaa painetta.
Takana ei ole mitään,joten tulkitsen että ei mittaa muuta kuin pakok.ylipainetta.
Koska eihän siitä ole mitään haittaa jos pakokaasut menee ulos paremmin.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 10:06
Kirjoittaja Mtyy
Joo ei varmasti haittaa, jos mahdollisimman vapaasti virtaa, siis suodattimen jälkeen :) tuossa mittaus onkin toteutettu ilmeisesti vain tuota mittaamalla pakopainetta ennen suodatinta. Lopputulos on kuitenkin sama. Paine liian iso = tukossa, paine liian pieni = ongelma pakojärjestelmässä (putki poikki tai suodatin tyhjätty). Kummassakin -> vikatila.

Tietenkin vikakoodien luku merkkitesterilla auttaisi varmasti paljon tämän diagnoosin teossa.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 10:42
Kirjoittaja Tomm1
teehetki kirjoitti:Kertokaa toki tietäjät, millä kannattaisi pestä hiukkaspönttö? Alkoi kiinnostamaan, vaikkei minulla olekaan tarvetta. On kuitenkin tuttu, joka tuohon ryhtymistä miettii.

Olen innostunut kaikenlaisten kerrosten liuottamiseen pois kaikenlaisista asioista. Lähinnä tietysti sellaisista, joita ei muka voi puhdistaa. Perusvalikoima (näistä jollakin yleensä lähtee): ammoniakki, etikkahappo, asetoni, ksyleeni, konetiskiaine, petrooli, metanoli, crc 5-56, fairy ja vesi. Aloitetaan tietenkin vasemmalta... :)
Ihan esim. Wurt:in metallipesuaine seoksella. Tekee kuuman liuoksen (mitä kuumempi sen parempi), vahvuus about 30%.
Antaa sopan muhia suodattimessa (alapää tukittuna) tunnin, pari sitten huuhtelu kuumalla vedellä painepesurilla vastavirtaan. Toista käsittely kunes filtteristä ei tule enää mustaa vettä. Viimeksi kannattaa jättää pelkkä kuuma vesi hautumaan filtteriin ja perään vielä huuhtelu. Valuta vesi pois ja varmista veden poistuminen esim kuumentamalla filtteri kuumaksi puhaltimella.
Jokainen tekee homman omala vastuulla ja muistaa käyttää kumikäsineitä sekä silmäsuojaimia, on nimittäin aika ärjyä tavaraa tuo metallinpesuaine...

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 17:03
Kirjoittaja jop67
Minä kokeilin sitä wurtin metallipesua ja kuumaa vettä,mutta ei auttanut.
Onhan vielä sekin mahdollisuus,rttä ostaa uuden suodattimen.
Katsoin netistä,niin hinta oli 700-800e
En ole bemarilta kysynyt että paljonko heillä maksaa.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 20:54
Kirjoittaja Kennedy
Mtyy kirjoitti:tuossa mittaus onkin toteutettu ilmeisesti vain tuota mittaamalla pakopainetta ennen suodatinta. Lopputulos on kuitenkin sama. Paine liian iso = tukossa, paine liian pieni = ongelma pakojärjestelmässä (putki poikki tai suodatin tyhjätty). Kummassakin -> vikatila.
Eli tuossa voisi auttaa laittaa mittausputkeen/letkuun holkki tai supiste jossa oikean kokoinen reikä jolloin paine tulee sopivana?

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 21:30
Kirjoittaja Mtyy
Kennedy kirjoitti:Eli tuossa voisi auttaa laittaa mittausputkeen/letkuun holkki tai supiste jossa oikean kokoinen reikä jolloin paine tulee sopivana?
Valitettavasti ei onnistu. "holkki" rauhoittaisi ehkä paineen muutosta anturilla, mutta paine tasaantuisi jokatapauksessa nopeasti saman suuruiseksi holkin molemmin puolin. Lisäksi paineen tulee olla tietyillä kierrosalueille juuri tietyissä rajoissa, jotta auto toimii. Ja jos tuollaisella virityksellä anturia saisikin huijattua, ei auton omat turvajärjestelyt enään ollenkaan huomaisi lopullisesti tukkeutuvaa suodatinta -> tooosi kallis remontti.

Itse olen kokenut tuon pesujutun ja siksi teen ja suosin vain noita softamuutoksia. Pöntön tyhjäykset ostan tai asiakas ostaa alihankkijalta ellei halua tehdä sitä itse, helppoa ja vaivatonta kaikkien kannalta. Tässä joka vuotisessa taistelussamme hiukkaspäästöjä vastaan :)

hiukka suodatin

Lähetetty: 30 Joulu 2012, 21:42
Kirjoittaja Hiace
Pöntön tyhjennykselle + koodaukselle + samalla muutaman lisähevosen koodaukselle myös pisteet täältä. Itsellä E91 tehtiin niin, että iDrivessä näytti jäljellä olevia kilometrejä suodattimelle 180tkm. Eipä vaivannut kirottu pönttö enää. Toki savua vähän työnti kovemmassa kiihdytyksessä mutta lisäteho korvasi sen puutteen kyllä :)

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 31 Joulu 2012, 11:18
Kirjoittaja Tomm1
jop67 kirjoitti:Minä kokeilin sitä wurtin metallipesua ja kuumaa vettä,mutta ei auttanut.
Onhan vielä sekin mahdollisuus,rttä ostaa uuden suodattimen.
Katsoin netistä,niin hinta oli 700-800e
En ole bemarilta kysynyt että paljonko heillä maksaa.
Jotain on sitten tehty eri tavalla, koska muutama "heavylly clogged" DPF on saatu niin puhtaaksi että vastapaineet tyhjäkäynnillä putosi lähelle 0:aa.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 31 Joulu 2012, 13:52
Kirjoittaja jaki
Pakko, taas, kaverin firmaa mainostaa :)
JMW autohuollolla on DPF:n pesusysteemi. ilmeisesti yhtään asiakascasea ei vielä ole, niin en tiedä miten toimii.
Pesuri toimii siten, että pönttöä ei irroteta autosta lainkaan! vaan pesu tehdään paikallaan, paineanturin reijästä käsin.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 14:50
Kirjoittaja Tomm1
Jos tuo on Mersunkin merkkihuollon testaama kemikaalin lisäys DPF:ään ja ajoa päälle niin ei toimi. Näin ainakin johtotähden kanssa.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 19:32
Kirjoittaja jop67
Porasin nyt sinne 30mm reikiä 3kpl,ei ainakaan vielä ole ilmoitellut vioista.
Miten ootte tyhjentäneet pöntön.
mietin että jos sen katkaisisi,ja tyhjentäisi katin ja hiukkaspöntön.
Tai toinen vaihtoehto olisi halkaisu.
Kumpaa olette käyttäneet.

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 20:03
Kirjoittaja salmol
jop67 kirjoitti:Porasin nyt sinne 30mm reikiä 3kpl,ei ainakaan vielä ole ilmoitellut vioista.
Onko tuosta mahdollisesti haittaa katsastuksessa? Eikös ne tee jotain savutuskokeita ja jos ei tule tarpeeksi putkesta kaasuja/painetta, niin hylkäävät. Ja nuo tehdyt rei'ät päästävät pakokaasut taivaalle ennen katsastajan laitteita. Olenko hakoteillä?

Re: hiukka suodatin

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 20:24
Kirjoittaja Mtyy
Reiät on porattu suodattimen kennoston läpi, ei putken läpi :)

Kun tuon tyhjentää, siis se on oikeastaan makuasia että miten sen tekee. Tietenkin siten että jää mahdollisimman vähän avaamisesta kertovia jälkiä/hitsaussaumoja.

Katalysaattori kannattaa jättää sinne, vaikka ilmankin tulee toimeen.