320d -06 farmari täristää joskus pirusti

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
pemahone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 08:11

Mulle ilmaantui outo vika autooni ihan puskista. Auto alkaa täistä ajon aikana. Tärinä alkaa "kevyenä" ja vahvistuu pikkuhiljaa. Lopuksi on pakko pysäytää. Kytkimen tai jarrun polkeminen ei vaikuta, mutta pysähtymisen jälkeen auto toimii taas ok. Vauhdilla ei myöskään ole mitään väliä. Pysähtymisen jälkeen tuntuu pientä käryn hajua, mutta en tiedä mistä se tulee.

Renkaat on katsottu ja huoltamolla yrittivät paikallistaa vaikaa, mutta mitään ei äkkiseltään löytynyt.
Vika siis ilmaantuu kesken ajon, eikä esimerkiksi vain kiihdyttäessä.

Olisiko kenelläkään käynyt vastaavaa? Olisin erittäin kiitollinen asiallista vastauksisat. Eihän tuolla uskalla perheen kanssa minnekään pidemämlle matkalle lähteä...
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Johan on ihmeellinen oire. Alkaako oire aina jonkin tietyn ajomatkan jälkeen ? Kuinka kauan se pysyy poissa pysähtymisen jälkeen ? Täriseekö koko auto , vai lähinnä ratti ?. Kun moottorin veto tai voimansiirron kytkentä ei vaikuta , tuntuu siltä , että oireen on tultava pyöristä/renkaista. Olisiko renkaassa ulospäin näkymätön vika , ts vyörenkaan sisin kerros irronnut renkaan sisälle ?. Tästä tulee hieman kuvaamaasi muistuttava oire. Tosin on hieman vaikea ymmärtää , miksi vaiva poistuu pysähtymällä. Voisi tietysti ajatella , että seisahtaessa rengas jäähtyy ja tämä voisi vaikuttaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Onkos tämä E46 vai E91 -korinen? Ja paljonko ajettu? Ja onko autossa hiukkassuodatin? Käry voisi tulla hiukkassuodattimen poltosta ja joissakin tapauksissahan tuo poltto voi aiheuttaa esim. nykimistä autossa. Hieman voi olla kaukaa haettua, mutta kunhan mutuilen.

Toinen käryn aiheuttaja ainakin talvikeleissä on ajonvakautus / absit. Jos siellä puolella olis jotakin vikaa, joka aiheuttaa tuota tärinää?

Kuinka tihein välein tuo ongelma toistuu?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
pemahone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 08:11

Kyseessä on tosiaan E91 malli. Noista renkaista aloitettiin tutkiminen, mutta kaikki vaikuttaisi olevan täysin kunnossa. Mitään vakio matkaa tai muuta yhteistä nimittäjää ei ole löytynyt. Vika on tullut ilmi 4-kertaa ja se helpottaa välittömästi pysähtymisen jälkeen. Tuota ABS-kuviota mietin hieman itsekin. Voisikohan joku ihme sähkövika alkaa jytkyttää abseja päälle ja siitä tulisi myös tuo käry? Toisaalta vauhti ei kyllä varsinaisesti hiljene ollenkaan...

Se värinä on kyllä oikeastaan ihan koko autossa. Joskus se alkaa silleen hieman pienemällä ja kovenee sen verran, että on pakko pysähtyä. On kyllä melko mystistä... keskiviikkona pitäisi käyttää Laakkosella, mutta ei heilläkään ole välttämättä tähän mitään vastausta.

Tuosta hiukkasuodattimesta mulla ei ole harmainta aavistustakaan. Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. :)
pemahone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2012, 08:11

Laakkosella käynti siirrettiin parin viikon päähän, koska tärinäää ei ole nyt ilmentynyt. Todennäköisesti se tulee taas pidemällä matkalla, mutta yritän vielä paikallistaa ongelmaa ennen huoltoon vientiä.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Lämpiääkö jarrut täristämisen myötä?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Onpa outo oire... ja tämä on kyllä kaukaa haettua... onkos näissä E91:ssä jarrulevyjen kuivaustoiminto? Silloinhan satella voisi jarrujen kuivaus tehdä jotakin tällaista jos esim. levyt on kierot. Tai jos järjestelmä muuten vaan seonnut voihan tuo aktivoitua kuivallakin? Kun sanot että voimistuu pikkuhiljaa niin tuo kierous tuskin on syy (lievä kieroushan tulee esiin hyvin hennossa jarrutuksessa jota tuo kuivauskin on) mutta ajatus siis on että voiko jarrut jostakin saada pulsseja aktivoitua? Tuollainen voimistuminenhan yleensä liittyy esim. resonointiin mutta mikä siellä voisi resonoida tuolla tavalla?

Entä sitten ihan eri suunnasta... viallinen nopeussensori joka antaa väärän signaalin (korkeampaa tai alempaa nopeutta tai nollaa verrattuna muihin antureihin) ja pysähtyminen laukaisee tilanteen? Nopeussensoreita autossa on useampia joita vertaillaan toisiinsa ja jarruja aktivoidaan sopivasti, joten kun auto pysähtyy ja kaikki näyttävät nollaa niin auto totetaa että tilanne on ohi eikä jarruilla tarvitse enää kontrolloida? Jos ajonhallinta aktivoituisi tällaisesta syystä luulisi että keltainen valo vilkuttaisi taulussa... mutta jos abs aktivoituu niin sehän ei vilkuta. Olisiko tässä ajatusta? Ihan aukoton ei tämäkään ajatus ole äkkiseltään koska abs:hän pitää jarruja auki odottaen että rengas alkaa taas pyöriä eikä siis aktiivisesti paina jarrua vaan estää sitä? Eli siis ajonvakautus / luistonesto voisi pikemminkin olla se aktiivinen mekanismi mutta noiden luulisi siis vilkuttavan valoa samalla...

Tai sitten auto on vain niin tehokas että sitä jännittää ja se rupeaa itse suojelemaan itseään lyömällä ajonvakautuksen ja tehojen rajoituksen päälle ja katkoo syöttöä? Ja pysähtyminen rauhoittaa sen mielen. Eikä sytytä vikavaloja koska sitä itseäänkin nolottaa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Minusta näissä E9x:ssä on ainakin tuo jarrujen kuivatustoiminto.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Ironic32 kirjoitti:Minusta näissä E9x:ssä on ainakin tuo jarrujen kuivatustoiminto.
Vain kuusisylinterisissä malleissa.
Vastaa Viestiin