Yksi merkittävimmistä syistä ajaa BMW:llä on ainakin itselläni oletus resonanssiäänien ja natinoiden puuttumisesta. Tämän hinta ja laatutason kulkimessa ei saisi esiintyä mitään hälyääniä , niitä pääsee kuuntelemaan monta kertaa halvemallakin. Viimeisimmässä kulkineessa ( E70 2008) on ollut pari häiritsevää ääntä , joiden syy näyttää lopultakin selvinneen ja hoitokeinot löytyneen :
1. B pilarista kuskin korvan juurella on ollut todella häiritsevä kahina , joka alkoi tyypillisesti 90-100km vauhdissa ja oli pahimmillaan karkealla päällysteellä. Tästä oli paljon juttua ulkomaisilla foorumeilla ja ääni on ajanut monet hulluuden partaalle. Se ilmeisesti liittyy oven ja oviaukon tiivisteiden rakenteeseen. Vaikuttaisi siltä , että oviaukkoa vasten oleva oven yläreunan huopamainen karvatiiviste on äänen lähde. Ilmeisesti siihen ja oviaukon reunukseen kerääntyy ajan mittaan likaa , niin , että tiiviste "takertuu" liiaksi oviaukon reunaan , jolloin alkaa helvetillinen kitinä ja rahina oven hieman liikkuessa auton rungon värinän mukana. Shellin tiivistesuojapuikko lopetti äänen kertalaakista. Ilmeisesti sama ongelma vaivaa monia muitakin BMW malleja. Edellisessä autossa ( E 60 ) ei kylläkään vastaavaa esiintynyt.
2. Katon lukuvalopanelin resonointi karkealla asvaltilla meinasi viedä järjen. Jostain syystä se hävisi täysin , kun teki ym tiivisteiden rasvausoperaation. Ilmeisesti tiivisteiden käsittelyn jälkeen auton rungon resonointi muuttui niin , ettei valopaneli enää "soi" värinän mukana.
3. Takaluukun alaosasta kuului kuopissa aivan helvetillinen narina. Se lakkasi lähes kokonaan , kun käsitteli teflon spraylla koko luukun muovirakenteet. Pieni narahdus enää kuuluu puopissa , mutta sen kanssa voi elää. Seuraavaksi täytyy testäta , loppuisiko sekin laittamalla huopateippiä molempien sivujen kiinityshakasiin , kuten ulkomaan foorumilla neuvottiin.
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on BMW hälyäänistä ja niiden vaimentamisesta ?
BMW natinat ja resonanssit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Oman kattavan kokemuksen mukaan kaikki autot pitävät hälyääniä. Esim. a4 alle 50km suoraan myymälästä (etuikkunat, pientä natinaa), bmw 740d b-pilari napsunta, alle 1000km ajettu s-mersu satunnaisia ääniä pilareista (hyvin vähän), 320d (alle 10tkm) kojelaudasta pientä napsuntaa, 530 e60 kojelauta sekä a/b pilarit jne. Mitään suurta ei tietenkään saisi kuulua, mutta tarkkakorvainen löytää pieniä hälyääniä sieltä täältä ja varsinkin pakkasella. a ja b pilareista kuuluu pieniä ääniä todella monessa bemarissa. Karkea asfaltti saa resonanssit esille ja viimeistään talven nimismieskiharoilla autosta kuin autosta tulee ylimääräisiä ääniä radio suljettuna.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Satunnaisia hälyääniä ( napsahduksia ym ) tietyissä lämpötiloissa ja kosteusolosuhteissa todellakin kuuluu kaikista autoista ja tulee kuulumaan , kunnes autot opitaan veistämään "yhdestä puusta" , mihin varmaan vielä kuluu aikaa. Häiritseviä ovat oikeastaan vain resonanssiäänet , koska ne ovat yleensä jatkuvia. Ne ovat useinmiten valitettavan hankalia poistettavia , eikä huolto yleensä edes yritä tehdä niille mitään. Resonoivan yksilön osuminen kohdalle kalliin auton kyseessä ollessa on tietenkin harmittavaa , koska haettu ajonautinto jää kokematta ja autoon sijoitettu ylimääräinen hinta menee hukkaan. Onneksi ongelma oman X5:n kanssa näyttää ratkenneen ja kyyti on nyt auton hinnan edellyttämällä tasolla.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Hälyäänet ärsyttävät minuakin suunnattomasti. Yhden autoni, Passat CC:n, vaihdoin tosi pian pois pääosin niiden takia.
Bemareissani ei hälyääniä ole juurikaan ollut. Ihan kylmällä kelillä voi toki joku nitinä kuulua, mutta hyvin äänettömiä ovat olleet minun 5 Bemariani tähän mennessä. X5:ssä oli pieni kitinä takapenkin selkänojien tai tavaratilan rullaverhon mekanismista, mutta sekin oli tosi ajoittainen ja kylmällä ilmalla esiintyvä - ei liian häiritsevä.
Viimeisin autoni, tuotantokuluiltaan kaiketi edelleen halvennettu F30 vaikuttaa toistaiseksi oikein hyvältä tämänkin osa-alueen suhteen. Samoin meidän 2 -vuotias F10 - täysin hälyäänetön auto vielä.
Bemareissani ei hälyääniä ole juurikaan ollut. Ihan kylmällä kelillä voi toki joku nitinä kuulua, mutta hyvin äänettömiä ovat olleet minun 5 Bemariani tähän mennessä. X5:ssä oli pieni kitinä takapenkin selkänojien tai tavaratilan rullaverhon mekanismista, mutta sekin oli tosi ajoittainen ja kylmällä ilmalla esiintyvä - ei liian häiritsevä.
Viimeisin autoni, tuotantokuluiltaan kaiketi edelleen halvennettu F30 vaikuttaa toistaiseksi oikein hyvältä tämänkin osa-alueen suhteen. Samoin meidän 2 -vuotias F10 - täysin hälyäänetön auto vielä.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
Mulla kyllä meinaa E46:ssa olla talvella ääniä jos jonkilaisia ikkunat nitisee, kojelauta natisee ja nutisee, jostain takaa auton sisältä kuuluu natinoita verhoilusta tai jostain...alusta kolisee....
X1:ssä on jossain pelkääjän jalkatilan tienoilta kuulunut uudestalähtien pieni napina kun ajaa töyssyyn.Mutta vain kun auto on kylmä,lämpimänä ääni poistuu.
En ole viitsinyt sen kummemmin omituisuutta etsiä.
No talvellä kun on jäätä joka paikassa,autoon kuuluu natinaa ikkunoiden tienoilta,tuttua aikaisemmistakin Bemuista.
Kait monessa muussakin merkissä?
En ole viitsinyt sen kummemmin omituisuutta etsiä.
No talvellä kun on jäätä joka paikassa,autoon kuuluu natinaa ikkunoiden tienoilta,tuttua aikaisemmistakin Bemuista.
Kait monessa muussakin merkissä?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Lumesta ja jäästä on ihan turha stressata. Aivan samalla tavalla nitisevät kaikki autot, jos on lunta ja jäätä esim. takalasin ja kontin luukun välissä.
Kyllä näissä itselläkin on nitinöitä ja natinoita. Nahkasisusta + muovia sisällä ja metalli ulkona ja sitten kun siihen yhdistetään 70-80 asteen lämpötilavaihtelut ja samoin valtava vaihtelu kosteudessa, niin saa hakea kyllä sitä täysin äänetöntä autoa.
Resonanssit sen sijaan eivät mielestäni kuulu uusiin autoihin, eikä varsinkaan BMW:n hintaisiin autoihin. Muistan, kun kävin 2007 koeajamassa uutta 318d:tä ja auto oli varustettu 18" vanteilla ja todella ärsyttävä natina kuului jostakin kojelaudan listoista. Tuollaista vastaavaa ei onneksi omista kuulu, mutta varmasti on ollut "hyvä" kokemus monelle muullekin koeajajalle. Automyyjä katseli ihmeissään, kun asiasta mainitsin ja jotenkin välinpitämättömästi suhtautui asiaan. Selvästi oli kuitenkin jonkin sortin materiaali-/asennusongelma, jolle olisi kannattanut tehdä jotain, kun kerta koeajoautosta oli kyse.
Kyllä näissä itselläkin on nitinöitä ja natinoita. Nahkasisusta + muovia sisällä ja metalli ulkona ja sitten kun siihen yhdistetään 70-80 asteen lämpötilavaihtelut ja samoin valtava vaihtelu kosteudessa, niin saa hakea kyllä sitä täysin äänetöntä autoa.
Resonanssit sen sijaan eivät mielestäni kuulu uusiin autoihin, eikä varsinkaan BMW:n hintaisiin autoihin. Muistan, kun kävin 2007 koeajamassa uutta 318d:tä ja auto oli varustettu 18" vanteilla ja todella ärsyttävä natina kuului jostakin kojelaudan listoista. Tuollaista vastaavaa ei onneksi omista kuulu, mutta varmasti on ollut "hyvä" kokemus monelle muullekin koeajajalle. Automyyjä katseli ihmeissään, kun asiasta mainitsin ja jotenkin välinpitämättömästi suhtautui asiaan. Selvästi oli kuitenkin jonkin sortin materiaali-/asennusongelma, jolle olisi kannattanut tehdä jotain, kun kerta koeajoautosta oli kyse.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Eipä kuuluu juurikaan natinaa sun muita hälyääniä autosta. Edes panoraamakatto ei suhise! Nastarenkaiden ropina riepoo eniten. Takaluukun saranoista tulee ääriasentoon avatessa kuiva saranan narahdus ja kiinni suljettaessa rekisterikilpi rämähtää kuin bassonjytkeestä sekä kuskin penkistä lähtee jousten narinaa oikean pakaran alta satunnaisesti. Muuten kyllä 150tkm ajettussa autossa omaan makuun upean vähän hälyääniä sovituksista.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Kuskin ovi ruvennut vähän kovemmin paiskattaessa rämähtämään. Muut ovet pitää normaalin thump-äänen, mutta kuskin ovi kuulostaa toisinaan ladalta - tai vanhalta hiacelta. Peltinen lämähdys. Hiljemmin suljettaessa melko normaali. Onkohan tiivisteet uusintakamaa, auttaisko asiaan. Asia ei tosin ole kovin vakava, kunhan mietin...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Tuo rämähdys oli omassa X1:ssä aivan karmea!Raimo Miettinen kirjoitti:Takaluukun saranoista tulee ääriasentoon avatessa kuiva saranan narahdus ja kiinni suljettaessa rekisterikilpi rämähtää kuin bassonjytkeestä
Ensimmäisenä päivänä irroitin mainosmuovin ja pienet kuminpalat Muoviruuvien kohdalle ja hyvä tuli.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
palataanmpa aiheeseen, narinaongelma. Tällä kertaa se ei kuulu viereiseltä penkiltä
Mulla on siis E61 ja jotain outoa narinaa kuuluu kojetaulun ja ikkunan välistä, onko kellään vastaavaa? Ai että käy hermoon kun hiljaa ajat ja pyörität rattia tai ajat jonkun hidasteen päältä, joka kerran se natisee tai narisee, ja mun mielestä ääni kuuluu aivan keskeltä kojelautaa läheltä sitä ikkunanrajaa. Mitä ainetta sinne voi tunkea??
Mulla on siis E61 ja jotain outoa narinaa kuuluu kojetaulun ja ikkunan välistä, onko kellään vastaavaa? Ai että käy hermoon kun hiljaa ajat ja pyörität rattia tai ajat jonkun hidasteen päältä, joka kerran se natisee tai narisee, ja mun mielestä ääni kuuluu aivan keskeltä kojelautaa läheltä sitä ikkunanrajaa. Mitä ainetta sinne voi tunkea??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Oletko varma, että tulee keskeltä?mttm kirjoitti:Mulla on siis E61 ja jotain outoa narinaa kuuluu kojetaulun ja ikkunan välistä, onko kellään vastaavaa? Ai että käy hermoon kun hiljaa ajat ja pyörität rattia tai ajat jonkun hidasteen päältä, joka kerran se natisee tai narisee, ja mun mielestä ääni kuuluu aivan keskeltä kojelautaa läheltä sitä ikkunanrajaa. Mitä ainetta sinne voi tunkea??
Asensin yhteen E61:een aux liitännän ja samalla hetken tutkailtiin tuota tuulialsin etureunasta tulevaa narinaa/natinaa.
Kaverilla ei ollut aikaa niin jäi vähän kesken tutkiminen, mutta mielestäni A-pilarin verhousta paikallaan pitäessä natina hävisi. Se verhoiluhan menee aika syvälle sellaisella kielekkeellä kojetaulun sisään. Veikkaan, että äänilähde on sieltä kotoisin. Verhoilu irti ja jotain väliin tms. Kojetauluhan on irti tuulilasista, joten se ei voi nirhata lasia vasten.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kuski. Penkki on alkanut nitistä vasemmasta reunasta, taitekohdasta. Liekö normaalia, kun on nahkaa ja rasvattu jo kolmasti. Kysyn silti huollossa voisiko tehdä mitään.
Etuturvavöiden kiinnitys b-pilariin, vissiin korkeussäätö, narisee etenkin kuumassa kelissä. Narinaa kuuluu, kun istujan asento muuttuu hiuksenhienosti. Takuuvalitukseen menee. Narinaa ei kuulu jos vyötä liikuttaa paljon.
Repsikan puolelta kuuluu outoa narinaa, kun kori elää esimerkiksi nupukivellä ajettaessa tai ristiin hidasteen yli ajettaessa. Luulen paikallistaneeni narinan repsikan oven yläkarmin ja b-pilarin väliseksi. Kun tuota karmia painaa kovaa ulkoapäin, kuuluu narina. Kuskin puolella kun painaa, ei narina kuulu.
Etuturvavöiden kiinnitys b-pilariin, vissiin korkeussäätö, narisee etenkin kuumassa kelissä. Narinaa kuuluu, kun istujan asento muuttuu hiuksenhienosti. Takuuvalitukseen menee. Narinaa ei kuulu jos vyötä liikuttaa paljon.
Repsikan puolelta kuuluu outoa narinaa, kun kori elää esimerkiksi nupukivellä ajettaessa tai ristiin hidasteen yli ajettaessa. Luulen paikallistaneeni narinan repsikan oven yläkarmin ja b-pilarin väliseksi. Kun tuota karmia painaa kovaa ulkoapäin, kuuluu narina. Kuskin puolella kun painaa, ei narina kuulu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Itsellä kuuluu F30:stä myös tuollainen samanlainen outo ritinä/pärinä, tosin kuskin puolelta. Ääni kuuluu mukulakivikadulla ja karkealla asfaltilla. Kestää hetken ja loppuu sitten tai palaa hetkenpäästä uudelleen. Ovipahvi oli huollossa irti, mutta oven sisältä ei löynyt syytä ääniin. Minusta ääni tulee ainakin nyt korvan korkeudelta, joten varmaan samaa vikaa minullakin. Oven yläkarmi hanttaa ehkä b-pilariin? Autokeskus Airportin mekaanikko ajoi 10km:n lenkin sileällä asfalttitiellä ja sanoi ettei kuullut autosta yhtäkään hälyääntä.Ludwig kirjoitti:Kuski. Penkki on alkanut nitistä vasemmasta reunasta, taitekohdasta. Liekö normaalia, kun on nahkaa ja rasvattu jo kolmasti. Kysyn silti huollossa voisiko tehdä mitään.
Etuturvavöiden kiinnitys b-pilariin, vissiin korkeussäätö, narisee etenkin kuumassa kelissä. Narinaa kuuluu, kun istujan asento muuttuu hiuksenhienosti. Takuuvalitukseen menee. Narinaa ei kuulu jos vyötä liikuttaa paljon.
Repsikan puolelta kuuluu outoa narinaa, kun kori elää esimerkiksi nupukivellä ajettaessa tai ristiin hidasteen yli ajettaessa. Luulen paikallistaneeni narinan repsikan oven yläkarmin ja b-pilarin väliseksi. Kun tuota karmia painaa kovaa ulkoapäin, kuuluu narina. Kuskin puolella kun painaa, ei narina kuulu.
Noista hälyäänistä on useimmiten ihan turha huoltoon narista. Yleensä siellä on sellaista porukkaa, jolla ei ole tarpeeksi aikaa ja mielenkiintoa etsiä niitä hälyääniä. Se äänen aikaansaaminen ja paikallistaminen kun voi vaatia mekaanikolta aikaa, viitseliäisyyttä, kekseliäisyyttä yms. Yleensä niitä ei korjata, koska äänen etsintään menee usein kauemmin aikaa kuin siihen mitä se korjaaminen korjaamolle tuottaa.
Päivitystä e70 2008 natinoihin. Shellin tiiviste toimi aikansa , mutta sitten natina oven yläkarmin ja b pilarin yläosan tienoilta palasi hieman alkuperäistä lievempänä. Katon lukuvalopanelin resonointi ei ole palannut. Huomasin , että yksi osa oven karvatiivisteestä oli jäänyt voitelematta. Kyllästin sen ja kumitiivisteet Autoglymin vinyl and rubbercarella ja nyt tuntuu , että lopullinen ratkaisu on löytynyt. Ei enää yhtään natinaa tämän operaation jälkeen. Hyvä , että pääsee nyt myymään hiljaista autoa , tilalle on hankittu vm 2010 40D X5. Tällä on nyt suhailtu viikon päivät , eikä mitään natinoita ole topistaiseksi kuulunut , ei edes sellaisia "normaaleja" satunnaisia ääniä. En tiedä , voisiko hiljaisuus osaltaan olla adaptive drive:n ansiota. Jousitus on normaali asennossa selvästi pehmeämpi ja mukvampi , kuin rauta-alustaisessa edeltäjässä.
Nyt olen melkein satavarma että se tulee aivan keskeltä se ääni siis, keskeltä edestä aivan tuulilasin ja kojelaudan välistä. Tai sitten kojelaudan aivan etureunassa tuulilasin lähellä on se ilmastointiaukko, en tiiä tuleeko se siitä...jaki kirjoitti:Oletko varma, että tulee keskeltä?mttm kirjoitti:Mulla on siis E61 ja jotain outoa narinaa kuuluu kojetaulun ja ikkunan välistä, onko kellään vastaavaa? Ai että käy hermoon kun hiljaa ajat ja pyörität rattia tai ajat jonkun hidasteen päältä, joka kerran se natisee tai narisee, ja mun mielestä ääni kuuluu aivan keskeltä kojelautaa läheltä sitä ikkunanrajaa. Mitä ainetta sinne voi tunkea??
Asensin yhteen E61:een aux liitännän ja samalla hetken tutkailtiin tuota tuulialsin etureunasta tulevaa narinaa/natinaa.
Kaverilla ei ollut aikaa niin jäi vähän kesken tutkiminen, mutta mielestäni A-pilarin verhousta paikallaan pitäessä natina hävisi. Se verhoiluhan menee aika syvälle sellaisella kielekkeellä kojetaulun sisään. Veikkaan, että äänilähde on sieltä kotoisin. Verhoilu irti ja jotain väliin tms. Kojetauluhan on irti tuulilasista, joten se ei voi nirhata lasia vasten.
Nyt oon noin pari-kolme viikkoa tuota ääntä kuunnellut ja saanut jotain kättä pidempää. En ole noita A-pilareita vielä ainakaan irrottanut, koska olen kokeillut pitää A-pilareista kiinni (molemmista eri aikaa) kun olen tai ollaan ajettu hitaasti, kääntyen jne. esim. epätasaisella kadulla. Ei vaikuta niin ihanaan narinaan.
Mutta. Pari asiaa olen huomannut. Kokeilin silikon spraytä laittaa ikkunan ja kojelaudan väliin, mielestäni auttoi asiaan. Toinen huomio on se, että ensimmäisellä kerralla kun auton käynnistät ja lähdet vaikka aamulla ajamaan, niin sitä ääntä ei kuulu. Mutta kun vähän aikaa ajaa, se rupeaa kuulumaan käännöksissä esimerkiksi.
Mikä ihme lämpölaajenemisasia tää on? Pitääkö tässä käydä tyhjentämässä paikallinen varaosaliike noista silikon spray purkeista....
Oletko jo tutkinut moottoritilan/tulipellin/konepellin tuosta kohdasta? Joskus kun äänet tuleekin sieltä, esim. kumitiivisteistä, hankaavista suojamuoveista tai lasinpesimen suuttimien putkista, vaikka ne kuulostaa tulevan kojelaudasta/auton sisältä.mttm kirjoitti:Nyt olen melkein satavarma että se tulee aivan keskeltä se ääni siis, keskeltä edestä aivan tuulilasin ja kojelaudan välistä. Tai sitten kojelaudan aivan etureunassa tuulilasin lähellä on se ilmastointiaukko, en tiiä tuleeko se siitä...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 05 Touko 2013, 17:45
- Auto: BMW 520dA F11 2011
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Viikonloppuna alkoi kuulua F11:sesta jumalaton natina/rahina vasemmasta etukulmasta. Kuuluu välillä kovempaa ja välillä hiljempaa. Ääni kuuluu jatkuvana ajaessa, eikä edes korostu montuissa. Paikallaan ei kuulu. Ideoita mistä voisi johtua??