N47 moottori

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Scyber
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Huhti 2012, 13:02

Muistaakseni 3/2009 lähtien pitäis olla kunnossa. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=248542

Tuonne tosiaan jos jokainen jaksais kirjoitella mahdollisia kokemuksiaan niin saadaan tietoisuutta levitettyä mm. kustannuksista. Itsellä nyt rempan jälkeen 15tkm takana eikä murheita tai ketjun ääntä havaittavissa.
johan.motto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Loka 2012, 08:25

Netti, netti, netti. Kymmeniä miljoonia myytyjä koneita ja muutama youtube video pilaa hyvän koneen maineen? Koitahan etsiä kuinka monta videota löytyy normaalilla käyntiäänellä.

Jotenkin juuri BMW-merkin kohdalla kaikki harvinaisetkin viat saavat suhteettoman suuren mittaluokan. Jakopään ongelmat ovat erittäin pieni promille kaikissa myydyissä autoissa ja esim. imutulpat ovat määrällisesti isompi keissi mutta silti niitä on myyty miljoonia. En huolestuisi millään tavoin, varsinkin jos autolla on jo ajettu +/- 100 000km ja mitään ongelmaa ei ole ilmennyt. Oma kaverini on autoalan insinööri ja tekee keikkaa kolmelle suomalaiselle firmalle hakemalla vaihdokkeja Saksasta. Häneltä loppuu duunit jos valitut autot osoittautuvat Suomessa ongelmatapauksiksi. Ei kuulemma ole törmännyt yhteenkään jakopää ongelmaiseen 2007-2010 n47 Bemuun ja on niitä tuonut paljon ja kiertänyt liikkeitä vielä enemmän. Itsellä on 2006 vuosikertaa ja olen vaihtamassa 2008 LCi malliiin jossa on juuri N47 kone. Taloudellinen ja hyvä moottori, that's it.

ps. Jos huolto Suomessa myös sanoo ettei heillä ole tiedossa yhtään tapauksia niin näinhän se menee. Muistakaa, että huollon tarkoitus on tehdä rahaa huoltamalla asiakkaan autoa ja tutkimalla kaikki mikä asiakasta huolettaa (xxx€/h)
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Minä törmäsin tänään tähän jakopääongelmaan oman autoni kohdalla. Kyseessä on 2/2012 käyttöönotettu F10 520d manuaali. Autolla on ajettu tällä hetkellä n. 19tkm. Normaalisti pintakaasulla ajettaessa millä vaihteella tahansa voimansiirrosta kuului vaimea rahina, joka parhaimmillaan moottorin lämpimäksi ajettua vaimeni lähes kokonaan. Paikallaan auton käydessä moottorin takapuolelta kuului asiaankuulumaton kahnutus.

Huollossa muutamia kertoja ongelman kanssa asioituani todettiin tänään, että ääni kuuluu jakopäästä ja autoon tehdään em. jakopään remontti. Samassa yhteydessä asiasta huollon kanssa keskusteltuani totesivat, että useampiin taksina toimiviin F10 520d N47 moottorilla oleviin autoihin on jouduttu jakopään remontti tekemään.
Viimeksi muokannut MKV, 09 Marras 2012, 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Eli edellä kerrottu vahvistaa sen mitä varaosaluettelotkin, että E6x:iin ei ole muutoksia tehty kun varaosanumerotkaan eivät ole muuttuneet... *aska homma...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Kuulostaa todella pahalta (kuten jo toisessakin ketjussa totesin)!
Olisi luullut, että kun tämä ongelma oli jo "edellisen sukupolven vitosessa" niin uuteen se olisi jo korjattu.

Meneehän remppa sentään kokonaan MKV takuuseen..? Varmaan noin uudessa pakko mennä, mutta miten käy muiden, jotka havaitsevat vian esim. vasta 2,5v ikäisessä autossa. Mikä ihmeellisintä autolla kuitenkaan ei oo ton enempää ajettu. Taksien tapauksissa kilsoja kuitenkin varmaan ollut jo reilusti...

Entisestään rapisee BMW:n laatu illuusio :thdw:
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Vice kirjoitti:Meneehän remppa sentään kokonaan MKV takuuseen..?
Menee takuuseen niin että heilahtaa. Auto vasta n. 9kk "vanha". Antoivat sijaisauton veloituksetta käyttöön siihen asti kunnes remontti on tehty. Näinhän sen toki kuuluukin mennä.
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

MKV kirjoitti:
Vice kirjoitti:Meneehän remppa sentään kokonaan MKV takuuseen..?
Menee takuuseen niin että heilahtaa. Auto vasta n. 9kk "vanha". Antoivat sijaisauton veloituksetta käyttöön siihen asti kunnes remontti on tehty. Näinhän sen toki kuuluukin mennä.
Hyvä. Näinhän se pitää mennäkin. Piti vaan varmistaa, kun tuntuu BMW Suomi välillä olevan aika nihkeä takuu asioiden kanssa...

Onneksi itse huomasit vian ajoissa. Pitikö tota ääntä uudesta asti?
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Vice kirjoitti:Onneksi itse huomasit vian ajoissa. Pitikö tota ääntä uudesta asti?
Eipä äännellyt aivan alusta asti. Tuo vaimea rahina ajaessa ilmeni kesän aikana ja sitten tämä kahnutus konehuoneesta paikallaan käydessä nyt syksyn aikana. Ja molemmat häiritsevät äänet kuuli jo nyt ennen remonttiin menoa aika selvästi.
client
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Touko 2012, 10:38

Minulla on n. 90 000 kelattu x1 18d automaatilla. Moottori ei ole pitänyt mitään erityisiä ääniä. Yleisesti ottaen moottori ei kuitenkaan ole kovinkaan "hienostunut". Käyntiääni on aika karkea ja värinöitä ilmenee jonkin verran. Tästä aiheutuu resonointia esim. ovikoteloissa olevat cd-levyt jne. rupeavat särisemään tyhjäkäynnillä.

Omassa yksilössä puolestaan on ongelmana kierrosten heijaus vakionopeuden säätimellä matalissa nopeuksissa. Onko muilla vastaavaa ongelmaa. Eli kierrokset heijaa kun ajaa alamäkeen tms. Onneksi huomasin vian ennen takuun loppumista. Tätä selvitellään parhaillaan.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Hoh hoijaa...! tää n47 kone alkaa vaikuttamaan aika surkealta tekeleeltä. Jakopää vikaa ei ole vieläkään saatu korjattua kun kerta niitä aina vaan laukeaa. käsitykseni oli kun tuli tämä uusi kolmonen hommattua et vika olis korjattu mutta eipä taida olla... Tais tulla pistettyä kätensä p....an :curse:
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Tässäkin tapauksessa noudatetaan takuun ulkopuolisille autoille varmastikin samaa kaavaa kuten läpissä alla:

"Tietoon tulleet moottorivauriotapaukset on käsitelty BMW Suomen ja valtuutetun BMW Service verkoston toimesta normaalien uuden BMW auton takuuehtojen ja Suomen kuluttajalainsäädännön mukaisesti."

Eli kuluttajalainsääännön mukaisesti menee näin:
100 tkm ajettu: Maksat 1/3
150 tkm ajettu: Maksat 1/2
jne.

BMW on premium merkki ja moottorin oletettu kesto on 300 tkm. Jakopääremontin hinta 4.000...5000€, kokonaan uusi kone ehkä 15.000€ merkkihuollossa.
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Niinkun tossa joku sano niin muutamat tapaukset kyllä pilaavat hyvin koko moottorin maineen.
(Nyt kun alan tässä puolustelemaan niin 100/100:sta oma motti hajoa alle vuodessa :rolle: )

N47:ja on tehty useita, ja niiden "vika" on uusimpiin jo korjattu. Ne missä se vika on, ovat huonoja yksilöitä. Kuinka paljon tällaisia on, on mysteeri. Kuinka paljon on viattomia on sekin mysteeri, sillä se valtaosa jolla motti toimii pysyy asiasta hiljaa. Mutta on näitä muillakin merkeillä:
VAG:llä 1,8l TSI (yhdellä turbolla) osoittautunut oikeaksi murheenkryyniksi, VW Airportin mukaan (Vantaalla) viikoittain vaihdetaan yksi motti kyseisiin autoihin, joilla alle 100000km mittarissa (VAG:n goodwillin raja).
Esim. sytytyspuolavaurioiden tiedetään aiheuttaneen monia (puola poksahtaa, sylinteri jää raahaamaan, jakohihna hyppää ja venttiileissä kolisee).
VAG:n 2,0L yksturbodiesel (löytyy esim Golf, Passat, A3, A4, Skodat) alkaa usein ravistaa jo 100000km kohdalla tasapainoakseleiden synkronoinnin kulumisesta. Vaihto-operaatio noin 2k merkkiliikkeessä osineen,ei goodwilliä.
Volvolla muutamia vuosia vanhoissa 2,4l dieseleissä (mm. yksturbo-D5 2008-2011) moottoriöljyn sekaan sekoittuu polttoainetta ja alakerta kuluu väljäksi. Jos autolla takuu mennyt, ei goodwilliä.
Nämä siis lähipiiristä / foorumeilta joissa jäsenenä kaivettua tietoa.

Nää on liukuhihnapirssejä, ei virheettömiä tekeleitä.
Toivottavasti se oma nyt kestää. Jos ei kestä niin mietitään asiaa sitten, ei tässä tarvitse jokainen aamukaan kuolemaa pelätä vaikka hyvin saattaa kerrostalon rapussa pannuttaa milloin vain niskoilleen :drink:
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Mites nämä jakopään ongelmat on tunnistettavissa? Oma F10 520d (käyt.otto 1/2012) pitää todella kovaa ääntä kylmänä paikalla ollessaan. Meteli poistuu, jos laittaa vaihteen vapaalle tai kun lähtee liikkeelle. Kun moottori on kunnolla lämmennyt ei ääntä ole enää juurikaan havaittavissa.

Vaikea kuvailla tuota mekkalaa, mutta ehkä jurnutus olisi lähellä sitä :)
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Kaverilla 300 tkm ajettu N47 menee ketjun vaihtoon, kustannusarvio 5000€.
Menee myyjän piikkiin kun oli onnekseen ostohetkellä jo maininnut äänestä.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

FullFrame kirjoitti:Mites nämä jakopään ongelmat on tunnistettavissa? Oma F10 520d (käyt.otto 1/2012) pitää todella kovaa ääntä kylmänä paikalla ollessaan. Meteli poistuu, jos laittaa vaihteen vapaalle tai kun lähtee liikkeelle. Kun moottori on kunnolla lämmennyt ei ääntä ole enää juurikaan havaittavissa.

Vaikea kuvailla tuota mekkalaa, mutta ehkä jurnutus olisi lähellä sitä :)
Pitää kilinää/helinää tyhjäkäynnillä.


Tuskin vika on ketjussa jos kytkimen painaminen vaikuttaa asiaan.

Minkä verran ajettu? Jos joku 200 tkm,
vika on vauhtipyörässä, 2-massan jouset väljät,
ei kannata tehdä mitään ennenkin rupeaa vedossa juristamaan.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

Major kirjoitti:
Pitää kilinää/helinää tyhjäkäynnillä.


Tuskin vika on ketjussa jos kytkimen painaminen vaikuttaa asiaan.

Minkä verran ajettu? Jos joku 200 tkm,
vika on vauhtipyörässä, 2-massan jouset väljät,
ei kannata tehdä mitään ennenkin rupeaa vedossa juristamaan.
Ajettu n. 25tkm. Ja kyseessä siis automaatti, eli kytkintä ei painella, mutta siirrettäessä vipu paikalla ollessa N-asentoon jurnutus loppuu ja jatkuu taas, kun lykkää D:lle.

Kierrokset käyvät koko ajan tasaisesti n. 750 luokkaa, eli meteli ei johdu esim. korkeammista kierroksistakaan. Ehkäpä tuo 2-ltr diesel on vain niin pirun karkea ja kovaääninen...
Avatar
heimarkku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 245
Liittynyt: 03 Marras 2011, 20:03
Auto: F10dA Business 2012
Paikkakunta: Kanta-Häme

Kun noista jakopään korjauskustannusarvioista lukee niin tulee väistämättä mieleen, ettei hinnoittelussa ole mitään järkeä. Voiko metalli maksaa noin paljon, olkoonpa sorvattu muotoonsa missä tahansa? Täytyypä alkaa takuun loppuvaiheessa reilun vuoden päästä kuuntelemaan moottoria tarkemmin... :thdw:
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

FullFrame kirjoitti:Mites nämä jakopään ongelmat on tunnistettavissa? Oma F10 520d (käyt.otto 1/2012) pitää todella kovaa ääntä kylmänä paikalla ollessaan. Meteli poistuu, jos laittaa vaihteen vapaalle tai kun lähtee liikkeelle. Kun moottori on kunnolla lämmennyt ei ääntä ole enää juurikaan havaittavissa.

Vaikea kuvailla tuota mekkalaa, mutta ehkä jurnutus olisi lähellä sitä :)
Mulla oli samanlainen jurnutus, eli D tai R asennossa paikalla ollessa äänsi. P tai N asennossa ei kuulunut mitään, eikä ajettaessa. Huolto päätti vaihtaa jakopään, ääni ei kuitenkaan tällä korjauksella poistunut. Sitten vaihdettiinkin uusi vaihdelaatikko, oli ihana kallista.. :mad:
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Avatar
FullFrame
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 14:37
Auto: BMW F10 520da Sport Business

AjamisenIloa kirjoitti:
Mulla oli samanlainen jurnutus, eli D tai R asennossa paikalla ollessa äänsi. P tai N asennossa ei kuulunut mitään, eikä ajettaessa. Huolto päätti vaihtaa jakopään, ääni ei kuitenkaan tällä korjauksella poistunut. Sitten vaihdettiinkin uusi vaihdelaatikko, oli ihana kallista.. :mad:
Korjaantuiko laatikon vaihdolla?
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

AjamisenIloa kirjoitti:Mulla oli samanlainen jurnutus, eli D tai R asennossa paikalla ollessa äänsi. P tai N asennossa ei kuulunut mitään, eikä ajettaessa. Huolto päätti vaihtaa jakopään, ääni ei kuitenkaan tällä korjauksella poistunut. Sitten vaihdettiinkin uusi vaihdelaatikko, oli ihana kallista.. :mad:
Kohtaan "oli ihana kallista..", kuka maksoi? Oliko siis takuukorjaus tai good will..?
Vai tarkoittaako " :mad: ", että jouduit itse maksamaan kaiken?
Vastaa Viestiin