BWM 540 (2001) Sammuu ajossa

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Moikka,

olen uusi tällä foorumilla, niinkuin bemarin omistajanakin. Eteeni tuli seuraavanlainen onkelma; ryömitys/kaupunkinopeuksissa auto sammuu varoittamatta kesken ajon... eikä sitä äkkää ennenkuin rattia yrittää käännellä. Auto starttaa kyllä saman tien tämän jälkeen. Käytin sitä Laakkosella, mutta mitää virhekoodia ei firmista löytynyt. Tähän astiset tilanteet ovat tulleet lähinnä parkkipaikoilla ja liikennevaloja lähestyessä, mutta ei voi olla ajattelematta mitä tapahtuu jos se tekee sen maantiellä. Itse en noista uudemmista mankeleista tiedä, luin jostain jenkki-saksan foorumeilta mistä moinen voisi johtua. Joka paikassa tarjottiin nokka-akselin anturivikaa, mutta laakkosella tuumasivat että auto ei sillon liiku mihinkään. Itse olen tosiaan sillä jotain 2500 kilsaa körytellyt ja se on tehnyt tuon noin 7 kertaa... olisin enemmän kuin mielissäni jos joku tietäisi varman vian.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Bensapumpun rele tai bensapumppu? Rele taitaa sinun autossa olla hanskalokeron takana.
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Käsitin laakkosen käynniltä, että bensapumpulle menevä henkimaailma tutkittiin.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Tutkittiinkohan releen kärjet? Minulla ne oli ihan lopussa (avasin siis releen kotelon ja tutkin) ja auto sammui muutaman kerran ilman järkevää selitystä. Eipä ole sammunut sen jälkeen kun vaihdoin releen.
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Sitä en osaa sanoa... täytyy repiä itse auki ja katsoa. Jos se ei kummoinen palikka ole niin voihan sen vaihtaa muutenkin, mistä se kannattaa tilata, paljonko kustantaa about? Lisäksi mietityttää, että miksi noin käy vain hitaissa nopeuksissa 1-2 vaihteella...
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Merkkiliikkeestä sen saa, osanumero 61 36 8 373 700. Maksaa 10-15 euroa. Tuo siis minun autoon sopiva rele, luultavasti sinullakin on sama. Minulla auto sammui molemmilla kerroilla tyhjäkäynnillä paikallaan. Releen kärjet olivat kuluneet/syöpyneet eli vaikka rele veti normaalisti, ei kärkien kontaktipinnat ottaneet enää kunnon voimalla kiinni.

Tokihan vika voi olla muuallakin, bensapumpun johdot ovat joillain katkenneet bensatankin sisältä ja alussa sekin kai oireilee tuolla tavalla. Ja sitten on nuo erilaiset anturiviat, vaikka Laakkonen ei niihin uskonutkaan.
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Ok, kiitoksia. Täytyyhän sitä jtoain koittaa... pääseekö siihen releboksiin auton sisältä vai konehuoneen puolelta?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Auton sisältä. Hanskalokeron alla oleva suojalevy pois, lähtee vetämällä taaksepäin. Sitten hanskalokeron sisällä olevan "kaasujousen" ja hihnan lukitussokat irti ja hanskalokeron alapuolella olevat kaksi 10mm mutteria löysälle (ei kokonaan irti). Nyt hanskalokeron voi nostaa pois.
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Ok, kiitti.
Avatar
Juke34
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 18:25
Auto: E34 535i -91
E39 540i M-sport -00

Moi, eipä tullut huomattua kysymystäsi aiemmin. Onko vika jo selvinnyt? Omasta '00 vuotisesta 540 oli juurikin nokka-akselin asentotunnistin kaputt ja sammuili joskus risteyksissä. Antoi kyllä vikakoodinkin siitä. Sammuilu loppui vaihdon jälkeen joten Laakkosella taidettu taas puhua mitä sattuu...
Avatar
Volcanic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 19 Heinä 2011, 19:36
Auto: E39 540i

Moikka, juurikin eilen vaihoin ilmamassamittarin... joka ilmeisesti aiheutti vian. Kerkesin vaihtaa lambdad (jotka kylläkin toimi väärin), kaasuläpän kotelon ja bensapumpun releen. Noin viikko sitten päätin repiä johdon irti MAFfista, jolloin sammuilu loppui välittömästi. Tämähän olisi tietty pitänyt tehdä ensimmäisenä, mutta kyseinen MAF on noin 3kk vanha, enkä uskonut, että vika oli siinä. Mitä tästä opimme, elkää ikinä ostako mitään sähköisiä ohjauslaitteita Schiedemanista, niinkuin entinen omistaja oli tehnyt! Niiden pitäisi olla kyllä "alkuperäisiä", mutta mainitut lambdad ja MAF toimi ihan päin persettä, jopa vaarallisesti! Mainitsemasi nokka-akselin asentotunnistimen vika on sikäli eriävä, että auto ei välttis käynnisty heti ja siitä jää vikakoodi.
Vastaa Viestiin