Moi,
Jäähdytysneste lämpötila mittari seilaa edes takaisin se alkaa ajossa mutta lämmöt pysyvät keskellä eli se ei ylikuumene.
Vaihtettu termostatti ja vesipumppu. Ei auttanut.
Missä voisi olla vika? Sähkö vika?
Jäähdytysneste lämötilamittari seilaa edes takaisin ajossa
Moottorin lämpömittarin seilaaminen ajossa on normaalia vanhemmille autoille. Uudemmissa se on ohjelmallisesti siivottu pois kuljettajan rauhoittamiseksi. Ei siis ole mitään vikaa jos ei ylikuumene.
E39 koppaisissa on ollut myös mittaristo vikoja (pikseliongelmien lisäksi). Oletko seurannut moottorilämpöjä mittariston salavalikon kautta silloin,kun mittarin neula seilaa? Moottorin jäähdytinnesteen lämpötila-anturi voi olla lisäksi yksi tuon neulan näytön seilaamisen aiheuttaja.
Miten voi näkeä noi moottorinlämpöjä mittariston salavalikon? Mitä pitää tehdä että näkee ne moottorinlämpöjä?
Missä toi jäähdytinnesteen lämpötila anturi sijaitsee?
Olen kans nähnyt että jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla on joku sähkö liitin rikki? Mitä se on? Auto sanoo kans kun laitta virrat päälle niin jotain kuhlwasser prufen mutta se menee pois. Mutta autossa on pikselivika olen yrittänyt tarkistaa mitä se todella sanoo, kun et näe kaikkea mitä se sanoo pikselivikan takia.
Missä toi jäähdytinnesteen lämpötila anturi sijaitsee?
Olen kans nähnyt että jäähdytysnesteen paisuntasäiliön alla on joku sähkö liitin rikki? Mitä se on? Auto sanoo kans kun laitta virrat päälle niin jotain kuhlwasser prufen mutta se menee pois. Mutta autossa on pikselivika olen yrittänyt tarkistaa mitä se todella sanoo, kun et näe kaikkea mitä se sanoo pikselivikan takia.
Haiskahtaa tosiaan mittaristo vialle,jos kerran on pikselivikaakin. Naapurifoorumin (btcf.fi) harrastajat on noita korjanneet. Mittariston tosin joutuu irrottamaan ja osittain purkamaan. Toki vika voi olla muuallakin. Paisarisäiliön anturi mittaa jäähdytysnesteen korkeutta,siitä häiriöilmoitus.
Mittariston salavalikon käyttö:
Exclamation E39 OBC salavalikko esille
1. Etsi auton runkonumero, ja laske viiden viimeisen numeron summa. Esim.AB12345 = 1+2+3+4+5 = 15. Laita numero mieleesi.
2. Käännä virta päälle, tai käynnistä auto
3. Kiinnitä turvavyö, jos auto niin kehoittaa.
4. Pidä mittariston oikeanpuoleista nappia pohjassa kunnes mittariston näyttöön tulee teksti "TEST-NR.01"
5. Naputtele oikeanpuoleista näppäintä kunnes näyttöön tulee "TEST-NR.19"
6. Paina mittariston vasemmanpuoleista näppäintä --> näyttöön tulee: "LOCK:ON"
7. Näpyttele vasemmanpuoleista näppäintä niin pitkään, kunnes näyttöön tulee "LOCK:xx" huom! xx=mieleesi laittama kohdan 1. summa. Esim. "LOCK:15".
8. Paina oikeanpuoleista näppäintä. Nyt käytössäsi on kaikki "test-modet".
Oikealla näppäimellä siirrytään tominnosta toiseen MODE 01 - MODE 24. Määrä riippuu varmaankin automallista ja iästä. Vasemmalla valitaan haluttu toiminto. Toimintojen selityksiä:
TEST-NR.01 = Runkonumeron 7 viimeistä numeroa
TEST-NR.02 = Mittaristotesti. Valoshow+mittariston testaus
TEST-NR.03 = Ei tiedossa
TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa
TEST-NR.05 = Keskimääräinen bensankulutus. l/100km ja jäljellä oleva matka
TEST-NR.06 = Bensan määrä: Vasen tankki/oikea tankki/yhteensä
TEST-NR.07 = Moottorin lämpötila, moottorin RPM, ulkolämpötila
TEST-NR.08 = Ajonopeus
TEST-NR.09 = Akun jännite
TEST-NR.10 = Maa (Country)
TEST-NR.11 = Ei tiedossa
TEST-NR.12 = Ei tiedossa
TEST-NR.13 = Kojetaulun pimpelipom-äänitesti
TEST-NR.14 = Ei tiedossa
TEST-NR.15 = Ei tiedossa
TEST-NR.16 = Öljyn lämpötila (näyttää oikein auton ollessa käynnissä)
TEST-NR.17 = Ei tiedossa
TEST-NR.18 = Ei näytä mitään
TEST-NR.19 = Testitoimintojen lukitus on/off
TEST-NR.20 = Ei tiedossa
TEST-NR.21 = "RESET" (alla lista mitä tapahtuu tästä, kiitokset KAOLille)
Nollautuu:
- BC:n näyttämät lukemat
- Trippimittari
- Kello
- Radion etu-taka- ja sivuttaissäädöt
- Mittariston käyttömuisti (asetukset hakeutuu normaaliksi/alkuperäisiksi automaattisesti)
EI nollaudu: - Mittarilukema
- Tallennetut radioasemat
Kun pidät oikeanpuoleista mittariston näppäintä pohjassa, pääset pois valikosta. Tai sammutat auton ja kiskaiset virta-avaimen pois.
Mittariston salavalikon käyttö:
Exclamation E39 OBC salavalikko esille
1. Etsi auton runkonumero, ja laske viiden viimeisen numeron summa. Esim.AB12345 = 1+2+3+4+5 = 15. Laita numero mieleesi.
2. Käännä virta päälle, tai käynnistä auto
3. Kiinnitä turvavyö, jos auto niin kehoittaa.
4. Pidä mittariston oikeanpuoleista nappia pohjassa kunnes mittariston näyttöön tulee teksti "TEST-NR.01"
5. Naputtele oikeanpuoleista näppäintä kunnes näyttöön tulee "TEST-NR.19"
6. Paina mittariston vasemmanpuoleista näppäintä --> näyttöön tulee: "LOCK:ON"
7. Näpyttele vasemmanpuoleista näppäintä niin pitkään, kunnes näyttöön tulee "LOCK:xx" huom! xx=mieleesi laittama kohdan 1. summa. Esim. "LOCK:15".
8. Paina oikeanpuoleista näppäintä. Nyt käytössäsi on kaikki "test-modet".
Oikealla näppäimellä siirrytään tominnosta toiseen MODE 01 - MODE 24. Määrä riippuu varmaankin automallista ja iästä. Vasemmalla valitaan haluttu toiminto. Toimintojen selityksiä:
TEST-NR.01 = Runkonumeron 7 viimeistä numeroa
TEST-NR.02 = Mittaristotesti. Valoshow+mittariston testaus
TEST-NR.03 = Ei tiedossa
TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa
TEST-NR.05 = Keskimääräinen bensankulutus. l/100km ja jäljellä oleva matka
TEST-NR.06 = Bensan määrä: Vasen tankki/oikea tankki/yhteensä
TEST-NR.07 = Moottorin lämpötila, moottorin RPM, ulkolämpötila
TEST-NR.08 = Ajonopeus
TEST-NR.09 = Akun jännite
TEST-NR.10 = Maa (Country)
TEST-NR.11 = Ei tiedossa
TEST-NR.12 = Ei tiedossa
TEST-NR.13 = Kojetaulun pimpelipom-äänitesti
TEST-NR.14 = Ei tiedossa
TEST-NR.15 = Ei tiedossa
TEST-NR.16 = Öljyn lämpötila (näyttää oikein auton ollessa käynnissä)
TEST-NR.17 = Ei tiedossa
TEST-NR.18 = Ei näytä mitään
TEST-NR.19 = Testitoimintojen lukitus on/off
TEST-NR.20 = Ei tiedossa
TEST-NR.21 = "RESET" (alla lista mitä tapahtuu tästä, kiitokset KAOLille)
Nollautuu:
- BC:n näyttämät lukemat
- Trippimittari
- Kello
- Radion etu-taka- ja sivuttaissäädöt
- Mittariston käyttömuisti (asetukset hakeutuu normaaliksi/alkuperäisiksi automaattisesti)
EI nollaudu: - Mittarilukema
- Tallennetut radioasemat
Kun pidät oikeanpuoleista mittariston näppäintä pohjassa, pääset pois valikosta. Tai sammutat auton ja kiskaiset virta-avaimen pois.
Katson jos osan tota tehdä. Paljon mittaristo korjaus maksaa?
Jäähdytys mittari menee keskelle hetken kuluttua se mittari tippuu ihan alas asti ja joskus se kestää vain joku sekuntti tai pari minuttia kunnes se mittari menee keskelle takaisin.
Jäähdytys mittari menee keskelle hetken kuluttua se mittari tippuu ihan alas asti ja joskus se kestää vain joku sekuntti tai pari minuttia kunnes se mittari menee keskelle takaisin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tästäkin löytyisi vastaus Bemaristi- lehdestä
E39:ssä on jo "älykäs" lämpömittari, se pysyy keskellä 75C - 105C moottorin lämmöillä.
Vastaus: sulla on termari rikki = koko ajan auki ja moottori jäähtyy liikaa, siksi seilaa
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset