2012 X3 (F25) tuulilasin pesuri lakkasi toimimasta tänään. Aluksi ajattelin pesunesteen vain loppuneen, mutta säiliö oli melkein täynnä. Pari päivää sitten savukkeensytyttimen sulake kärähti (ja vaihdoin uuteen), mutta mikäli tunnistin sulakkeet oikein, pesuriin liittyvät olivat kunnossa. Itse asiassa ajovaloihin pesuneste tulee, ja vivun kääntämisen jälkeen kuuluu ääni, joten pumppukin lienee vähintäänkin osittain kunnossa. Lyhyen nettiselailun jälkeen en ollut yhtään viisaampi.
Olisiko jotain puolikädettömän kanssa toimivaa neuvoa mitä voisi/kannattaisi yrittää? Vai pitääkö luovuttaa suoraan ja suunnata korjaamoon?
F25 tuulilasin pesuri
Eli jos pumppu ei pyöri,niin vika on luultavasti sähköissä/pumpussa. Mutta jos pumppu pyörii täytyy vikaa etsiä letkuista,takaiskuventtiilistä (jos löytyy) tai suuttimista. Esim. ajoviima voi jäädyttää suuttimet,jos neste on liian laihaa. Eli ei ole pakkaskestävyyttä. Tai suuttimien lämmitys ei toimi (jos se on varusteena).
Pesunesteen pitäisi olla riittävän vahvaa - kestää parikymmentä pakkasastetta, kun havaitsemishetkellä oli 1-2. Tosin ollut säiliössä jonkin aikaa, joten sekoitus saattanut erottua jonkin verran. Ja auto oli lämpimässä tallissa yön, ja tilanne edelleen sama. Etulyhtyihin tulee pesunestettä (tosin vaikea sanoa tuleeko normaalia vähemmän), mutta tuulilasiin ei mitään. Jokin surahdus kuuluu, mutta olisiko paineet liian alhaiset, tai sitten tukos ylös vievissä letkuissa...
Osaako joku neuvoa jotain kikka kolmosta, jolla eri mahdollisuuksia testata, tai osoittaa sivustolle, jossa kuvin tai videoin selitetään tarvittavat toimenpiteet "for dummies" -tasoisesti?
Osaako joku neuvoa jotain kikka kolmosta, jolla eri mahdollisuuksia testata, tai osoittaa sivustolle, jossa kuvin tai videoin selitetään tarvittavat toimenpiteet "for dummies" -tasoisesti?
Ajovalot päiväasentoon, jos pesuviiksestä vetäessä pumppu surahtaa sen täytyy olla oikea pumppu, kun ajovalojahan ei pestä päivävaloilla ollenkaan. Nyt en muista onko siinä mallissa erilliset pumput eri asioiden pesemiseen, vai venttiilit joilla vesi ohjataan oikeaan suuntaan.
Ajovalojen pesua ei suoriteta aina; taitaa tapahtua ehkä joka neljäs kerta. Äsken kokeillessa, ekalla tuli valoihin, tokalla pelkästään surahti, ja sen jälkeen mykistyi kokonaan. Eli luultavasti joko pumppu tai sulake kärähti...
Ja (ainakin sulakekaavion mukaan oikeat) sulakkeet kunnossa. Vilkaisin Youtubesta miten pumppu vaihdetaan, eikä ollut mikään pikkujuttu!
Ja noin sivuhuomiona sitä voisi keskustella hetken sen insinöörin kanssa, jonka mielestä kätevä asento vaihtaa sulake on seistä päällään pelkääjän paikan jalkatilassa...
Ja noin sivuhuomiona sitä voisi keskustella hetken sen insinöörin kanssa, jonka mielestä kätevä asento vaihtaa sulake on seistä päällään pelkääjän paikan jalkatilassa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Sitten kädet ristiin, että vika pumpussa.
F25 perusvikahan on oikean etureunan johtosarja.
Sen korjaus onkin sitten vähän isompi urakka
F25 perusvikahan on oikean etureunan johtosarja.
Sen korjaus onkin sitten vähän isompi urakka
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ja sitten tilannepäivitystä:
Kiroilun saattamana tarkastetut sulakkeet olivat edellen kunnossa (oikeanlaiset pihdit olisivat helpottaneet merkittävästi, mutta...). Mutta pumppu sitten heräsikin eloon seuraavana päivänä. Oma veikkaus oli, että paine kasvoi liikaa eikä jaksanut pyöriä. Josta päättelin, että letkuissa on tukos. No, onnistuin sitten irroittamaan k.o. suuttimiin lähtevän letkun yhdestä liitoksesta. Ja kun puhalsin sinne paineilmaa, säiliöstä kuului ääntä, ja täyttöaukon neste väreili. Joten homma näytti sillä välillä olevan kunnossa. Mutta kun kokeilin; k.o. letkusta ei edelleekään tullut mitään.
Olisiko joku rele tai venttiili. joka ohjaa nesteen tuulilasiin/valoihin jumittunut tai hajonnut?
Kiroilun saattamana tarkastetut sulakkeet olivat edellen kunnossa (oikeanlaiset pihdit olisivat helpottaneet merkittävästi, mutta...). Mutta pumppu sitten heräsikin eloon seuraavana päivänä. Oma veikkaus oli, että paine kasvoi liikaa eikä jaksanut pyöriä. Josta päättelin, että letkuissa on tukos. No, onnistuin sitten irroittamaan k.o. suuttimiin lähtevän letkun yhdestä liitoksesta. Ja kun puhalsin sinne paineilmaa, säiliöstä kuului ääntä, ja täyttöaukon neste väreili. Joten homma näytti sillä välillä olevan kunnossa. Mutta kun kokeilin; k.o. letkusta ei edelleekään tullut mitään.
Olisiko joku rele tai venttiili. joka ohjaa nesteen tuulilasiin/valoihin jumittunut tai hajonnut?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Postaus hukkkui johonkin....
Pumppua ohjaa jbbf (jos siis vm alle 2015, muistaakseni) ja sille on rele, joka on sulaketaulun SISÄLLÄ = ei voi vaihtaa erikseen. Kerran on tuollainen vika tullut eteen.
Mutta. katso nyt ne johdot todella tarkkaan = pura päällys-erkkoja pois ja tutki kirkkaalla valolla ja suurennuslasilla nimenomaan siitä mistä menevät korin sisään. Onko yhtään kupruilua.
Nuohan eivät mene poikki, vaan hapertuvat jolloin jännite kyllä kurkee (ja vähän virtaakin) mutta ajansaatossa vastus kasvaa niin suureksi, ettei jaksa enää pyörittää moottoria.
Pumppua ohjaa jbbf (jos siis vm alle 2015, muistaakseni) ja sille on rele, joka on sulaketaulun SISÄLLÄ = ei voi vaihtaa erikseen. Kerran on tuollainen vika tullut eteen.
Mutta. katso nyt ne johdot todella tarkkaan = pura päällys-erkkoja pois ja tutki kirkkaalla valolla ja suurennuslasilla nimenomaan siitä mistä menevät korin sisään. Onko yhtään kupruilua.
Nuohan eivät mene poikki, vaan hapertuvat jolloin jännite kyllä kurkee (ja vähän virtaakin) mutta ajansaatossa vastus kasvaa niin suureksi, ettei jaksa enää pyörittää moottoria.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset