Hitaassa ajossa vasemmalle kääntyessä melko usein kuuluu etuoikealta metallinen kolahdus tai napsahdus. Samoin hitaasti pienen terävän kynnyksen yli ajaessa kuuluu aina rämähdys etuoikealta.
Autoon vaihdettu uusi ohjausvaihde/hammastanko sekä raidetangot kuluneella viikolla. Reaktiotangot ovat myös hiljattain vaihdettu kuten myös iskunvaimentimet. Myös rattiakseli nivelineen on uudehko.
Autoa on tutkinut valtuutettu BMW korjaamo ja yleismerkkikorjaamo. Molemmat päätyivät siihen, että hammastanko olisi viallinen. Vaikka nyt siis hammastanko vaihdettu, niin ei vaikutusta alussa kuvattuihin ongelmiin. Molemmat korjaamot tutkineet alustaa ja siellä "ei pitäisi missään olla väljää". Myöskin moottorin kiinnikkeiden pitäisi olla kunnossa.
Vika alkoi juhannuksen tienoilla ja autolla ajettu jo 6 tkm kolahduksen ja räminän ajoittain esiintyessä em. tilanteissa. Ohjauskulmat tuntuvat olevan ok, renkaat eivät ole kuluneet epänormaalisti. Kyseessä takavetoinen vakioalustalla oleva 318dA.
Mitä kohteita voisi vielä tutkia josko ongelman syy löytyisi?
F31 2016 kolahdus ja rämähdys edestä
- eeroolli
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
- Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Jousi tai vaimentimen yläpään laakeri tuli ensimmäisenä mieleen, mutta vaikka onkin uudet iskunvaimentimet mikäli em. yläpään tukilaakeria ei ole uusittu.
**********
BMW
BMW
No niin, asia selvinnyt. Puoli vuotta sitten etujousen yläpää asennettu iskarinvaihdon yhteydessä huolimattomasti . Juhannuksena pomppuista hiekkatietä ajaessa saanut sitten iskun ja asento muuttunut merkittävästi ja siitä alkanut kolahtelu. En itse tehnyt tuota iskarinvaihtoa, vaan eräs pk-seudun BMW:hen erikoistunut pieni yritys.
4 korjaamoa vaati, että ongelma löytyi. Sinänsä hauska juttu, että tuolla korjaamokierroksella vaihdettiin hammastanko, raidetangot ja reaktiotanko oikealle, onnesi ei kuitenkaan minun piikkiini.
Viimeinen korjaamo osasi nähdä suoraan kun auto nosturilla ja ripustukset roikkuvat vapaana, että jousen yläpää ei ole paikoillaan. Luulisi, että tuo olisi helppo kenen tahansa autokorjaajan tunnistaa, varsinkin kun ei tarvitse purkaa mitään ja visuaalisin havainnoin selvitettävissä.
4 korjaamoa vaati, että ongelma löytyi. Sinänsä hauska juttu, että tuolla korjaamokierroksella vaihdettiin hammastanko, raidetangot ja reaktiotanko oikealle, onnesi ei kuitenkaan minun piikkiini.
Viimeinen korjaamo osasi nähdä suoraan kun auto nosturilla ja ripustukset roikkuvat vapaana, että jousen yläpää ei ole paikoillaan. Luulisi, että tuo olisi helppo kenen tahansa autokorjaajan tunnistaa, varsinkin kun ei tarvitse purkaa mitään ja visuaalisin havainnoin selvitettävissä.