Umpioiden huurtuminen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Miten olette ratkaisseet otsikon mukaisen, lähes koko mallistossa ilmeisen yleisen ongelman?
Omalla kohdalla ongelma on vaivannut kolmen viimeisen BMW:n kohdalla.
Ohjekirjan mukaanhan huurtuminen on normaalia, pisaroiksi asti kondensoituva kosteus ei ole.
Omalla kohdallani kondensoituva kosteus vaivasi X5 F15 kohdalla uudesta asti, takuuseen ongelma ei koskaan mennyt. F15:ssa on sentään umpioissa suuret "huoltoluukut", joiden kautta umpioiden kuivaus puhaltimella onnistui helposti.
Nykyisessä autossa (G30) huurtuminen vaivaa myös - siinä kuivaus ei onnistu ja ilman toimenpiteitä kertyvää kosteutta on todennäköisesti muutamassa kuukaudessa yhä enemmän ja enemmän. Sähkö ja vesi eivät sovi yhteen, kuten kaikki tietävät, joten pidemmällä aikavälillä ongelmia lienee luvassa..sen lisäksi että huurtuneet umpiot näyttävät ikävältä.

Joten:
Miten olette asian kanssa toimineet? Maahantuoja on ilmeisen nihkeä tässä tulemaan vastaan, kuten X5:n kohdalla kävi selväksi. Oletteko löytäneet toimivia ratkaisuja ongelmaan?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Tästä opetusvideo ongelman korjaukseen:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... iW1AsJg670
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

BMW:llähän on ainakin F25:seen ihan virallinen "korjaus" ohje.
1.
a. laitetaan poweri kiinni, etttei akku hyydy
b. irrotetaan kaikki umpioiden luukut
c. valot päälle = lämmittävät itseään jolloin kosteuden pitäisi poistua = ei kyllä poistu.

Sitten metodi 2.
a. Irrotetaan kaikki luukut ja polttimot, ehkä koko umpio autosta
b. suunnataan kuumaa (ei liian) ilmaa umpion sisälle reunimmaisesta reijästä siten, että ilma kiertää umpion sisällä ja sieltä ulos
c. annetaan puhalluksen olla USEITA tunteja

Hauskaa tuossa on se, että keksin ihan itse tuon 2 metodin ennen kuin luin tuosta ISTA:sta.
Tuolla saa kosteuden pois ainakin muutamaksi kuukaudeksi, ehkä pidemmäksikin ajaksi.
Viimeksi muokannut jaki, 12 Marras 2021, 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Kohta 1 ei toimi xenoneilla eikä ledeillä. Kokeiltu on kolmella BMW:llä.

Kohta 2 toimi F15:lla helposti, 2 isoa, helposti irroitettavaa "huoltoluukkua" umpioissa. Ne oli helppo puhaltaa kuivaksi.

G30:ssä taas ei pääse koko umpioon edes käsiksi kuin purkamalla puoli keulaa = hitonmoinen työ kerran kuukaudessa tehväksi "kuukausihuolloksi" syyskuusta toukokuulle.

Hitto että on turhauttava juttu. Havaintojeni mukaan myös yleinen ilmiö. Huonoa suunnittelua mielestäni. Luulisi että umpioihin saisi suht helposti järjestettyä ilmankierron lämpimällä ilmalla tai vaikka pienet vastukset tuottamaan lämpöä - kun nykyiset xenonit, ledit ja laserit eivät lämpöä enää tuota.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Mitä kannattaa ottaa mukaan autiomaahan :)

Miten olisi metodi:
a. auto autotalliin
b. umpion luukku auki
c. Sisätilanlämppäri puhaltamaan edestäpäin kohti umpion etulasia.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mallista riippuu tämä murhe ja sen ratkaisut näköjään paljon. i3:n umpioissa näkyy kosteutta välillä, mutta se poistuukin itsekseen. Erään märän 640km ajopäivän päätteeksi takaumpioissakin oli kosteutta oikein reilusti, mutta kun seuraavana päivänä meinasin purkaa ja tutkia, kosteus olikin jo hävinnyt.

Kevennyksenä E30:n katsastus joskus aikanaan. Inssi määräsi toisen lähivaloumpion vaihdettavaksi kun oli kosteutta. Ei kuitenkaan sanonut mitään toisesta lähivaloumpiosta jossa oli tuuma vettä sisällä, ja se vesi oli huljuttanut lasista sumut pois.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Einakin E60:ssa on huohotinreiät umpion ala- ja yläreunassa. Ne eivät vaan poista tuota kosteutta juuri yhtään.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

BRot kirjoitti: 12 Marras 2021, 14:18 Mitä kannattaa ottaa mukaan autiomaahan :)

Miten olisi metodi:
a. auto autotalliin
b. umpion luukku auki
c. Sisätilanlämppäri puhaltamaan edestäpäin kohti umpion etulasia.
Jep, tämä toimi F15:sta kanssa vallan mainiosti, koska siinä on ne kaksi isoa, helpoissa paikoissa olevaa luukkua. Talliin, umpion päällä oleva luukku auki ja homma on aamulla kunnossa. Vaihtoehtoisesti pihalla, luukut auki ja hiustenkuivaimella lämmintä sisään ja homma kunnossa.

Mutta tämä nykyinen G30 - siinä ei taida umpiossa edes olla kuin parkkipolttimolle vaihtoaukko - lokasuojan alla jossakin ja muutenkin umpiolle pääsy yläkautta on hankalaa = siinä ei onnistu puhaltelut.

E63:ssa oli vähän sama juttu, lokasuojan sisällä oli polttimoiden vaihtoluukku, hankalaa oli puhallella kuiviksi. Siinä lopulta sitten tulikin sähkövaurio kosteuden takia kun ballasti/ohjausyksikkö umpion pohjalla kärähti.

Tätä yritän nyt välttää G30:n kanssa + että eihän tuollainen kirkaslasiumpio mikään kaunis ole huuruisena 😄
No, tuo kosteus on BMW:n ohjekirjan sekä BMW:n huolto-ohjeiden mukaan "normaalilla" tasolla - vielä...mutta ei sieltä itsekseen poistu, sen voi sanoa jo nyt kun kelit ovat vähän viilenneet.

Täytyy tuumailla, ehkä se tie vie korjaamolle - jos siellä jokin keino olisi tiedossa. Vaihtoon niitä tuskin saa, takuu umpeutunut vajaa vuosi sitten ja BPS-takuu ei taatusti koske umpioita. Uuden led-umpiot vaan ovat tuhottoman kalliit 😬
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Wonderi kirjoitti: 12 Marras 2021, 14:25 Mallista riippuu tämä murhe ja sen ratkaisut näköjään paljon. i3:n umpioissa näkyy kosteutta välillä, mutta se poistuukin itsekseen. Erään märän 640km ajopäivän päätteeksi takaumpioissakin oli kosteutta oikein reilusti, mutta kun seuraavana päivänä meinasin purkaa ja tutkia, kosteus olikin jo hävinnyt.

Kevennyksenä E30:n katsastus joskus aikanaan. Inssi määräsi toisen lähivaloumpion vaihdettavaksi kun oli kosteutta. Ei kuitenkaan sanonut mitään toisesta lähivaloumpiosta jossa oli tuuma vettä sisällä, ja se vesi oli huljuttanut lasista sumut pois.
i3:ssa lienee tässä asiassa vähän sama kuin mulla oli joskus keskimoottorisessa Boxsterissa, eli kun umpioiden takaosaa ei moottorin lämpö lämmitä, ei kosteus niin helposti tiivisty kylmimpään kohtaan, eli umpion lasiin. Sehän tämän ongelman viime kädessä näkyväksi useimmiten tekee, kun moottori on lämmin ja lämmittää umpion takaseinää ja kylmällä ilmalla se umpion lasi on se reilusti kylmin pinta niin siihenhän se kosteus sitten tiivistyy.
Sen olen näistä oppinut että harvoin se kosteus sieltä umpiosta poistuu, ainoastaan paikka mihin se tiivistyy vaihtuu ja laseissa ne harmillisesti näkyy, muissa umpion osissa tietenkään ei.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Palaan vielä tähän aiheeseen..
Osaako joku sanoa G30:m umpioiden rakenteesta onko niissä jonkinlaiset tuuletusventtiilit = onko edes teoriassa mahdollista että kosteus voisi sieltä poistua?
Jostakin luin että led-polttimoille olisi jonkinlainen jäähdytys, johon liittyen ledien tuottama (toki vähäinen) lämpö ohjataan umpioon jne. Täysin selvää räjäytyskuvaa umpion rakenteesta en löytänyt, josta asia olisi selvinnyt.
On muuten veemäinen vaiva tämä. Plussakelillä huurtuminen on "normaalilla" tasolla = pajalla ei pidetä vikana - mutta näillä keleillä jäässähän se on koko ajan siinä lasin sisäpinnalla..ja sitten esim. parkkihallissa kauppareissulla jäät sulaa pieniksi pisaroiksi, jotka kotimatkalla moottorin lämmöstä muuttuvat taas huuruksi, joka sitten taas jäätyy.
Jonkun ratkaisun tähän nyt yritän löytää, pitäisi vain tietää umpion rakenne niin voisi miettiä miten ongelmaa lähestyisi.
Vastaa Viestiin