F15 (40e vm. 2018) ja tod. näk. laahavat takajarrut

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Onkohan muilla kokemusta seuraavasta. Ongelma on ollut jo puolen vuoden ajan ajoittainen (vaikuttaa sää, auton likaisuus / pesu jne), mutta nyt enemmän yhtäjaksoinen. Takajarrut ujeltavat / viheltävät. Voimallisin (itseasisaasa perkeleen ärsyttävä ja kova) ääni on n. 80 km/h vauhdissa. Ääni on kuin joku kainosti koskettaisi ruuvarin päällä jarrulevyä kun se pyörii. Ja miksikö uskon oleva jarruissa (eikä pyöränlaakeri, vääntynyt jarrukilpi etc) -->

* Ääni ei poistu vaikka rullaa vapaalla
* Ääni poistuu kun hipaiseekin jarrupoljinta
* Jenkkien palstat ovat täynnä valituksia näiden vinkuvista jarruista
* Autolla ajettu vasta alle 40 tkm

Mitäs nyt. Uudet palat? Jarrujen putasus ja herkistely? Takuuseenhan jarruosat eivät menen ellei kilometrejä niillä ole alle 20 tkm
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ota rengas irti ja suorista levyn takana oleva suojapelti?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Vie merkkihuoltoon ja pyydä laittamaan kuntoon.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

masaf1 kirjoitti: 05 Elo 2020, 18:19 Ota rengas irti ja suorista levyn takana oleva suojapelti?
Juu ei ole se, koska siis jarruttaminen poistaa äänen. Tosin varmuuden vuoksi tuon jo kokeilin
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

bemul13 kirjoitti: 05 Elo 2020, 21:00 Vie merkkihuoltoon ja pyydä laittamaan kuntoon.
Vaihtavat palat ja levyt ja sanovat, jotta kovaa ajoa ison laskun jälkeen. Eipä nyt viitsi vielä 40tkm:n kohdalla jarruremonttiin lähteä
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Levyn ja palan reunojen viilaaminen voisi auttaa. Paloihin sellainen viiste, ettei levy nappaa palan etureunaan kiinni 90 asteen kulmassa ja levyn ulkoreunaan tasoitus ja ehkä jopa pieni pyöristys.

Kannattaa kuitenkin tsekata että millainen kulumisaste niillä jarruilla on. Nehän ei kulu mittarilukeman vaan jarruttamisen ja ESP-raksuttelun perusteella.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Aero kirjoitti: 06 Elo 2020, 11:16 Levyn ja palan reunojen viilaaminen voisi auttaa. Paloihin sellainen viiste, ettei levy nappaa palan etureunaan kiinni 90 asteen kulmassa ja levyn ulkoreunaan tasoitus ja ehkä jopa pieni pyöristys.

Kannattaa kuitenkin tsekata että millainen kulumisaste niillä jarruilla on. Nehän ei kulu mittarilukeman vaan jarruttamisen ja ESP-raksuttelun perusteella.
Juu. Jossain välissä tunkkaan auton ylös ja tsekkaan palat ja levyt. Ja kiitos vinkistä Teen tuon myös kun tähän onkin helmpompaa kuin F11:een kun kässäri on rummuilla, eikä paloilla/levyillä. Ei siis haasteita sähkökässärin kanssa
Vastaa Viestiin