Jarrupalojen kuluminen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Draivaaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 14:49

Ostin tuossa juuri viime viikolla X3 F25 2015.
Ostaessani auton kone näytti silloin että seuraavaan etujarrupalojen huoltoon on matkaa noin 17 000 km.
Nyt viikkoa myöhemmin ja noin 500 km ajaneena kone näyttää, että etujarrupalat kestäisi enää 2700 km.
Osaatteko sanoa mistä tämä voi johtua? Miten tuo iDrive tunnistaa jarrupalojen kuluneisuuden?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tarkasti ottaen (jos siis haluaa homman tehtävän kunnolla) kyse on sekä palojen, että levyjen vaihdosta :)
Olisiko niin, että joku on modifounut tuota km lukemaa (onnistuu ISTA:lla, jos tietää mitä tekee) juuri ennen myyntiä. Sitten sattunut vielä niin. että yksi porras on kulumisanturista sopivasti kulunut = lopputulos tuo.
EDIT jaaha, tuhat tuli täyteen viesteissä :thup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jarrupalaennustus laskee kulumisantureiden antamasta tiedosta jollain hyvin erikoisella laskutoimituksella arvion jäljellä olevasta käyttöiästä. Joskus ajoin 17tkm niin että jarrupalaennuste pieneni vain 500km sinä aikana. Joko autosi edellinen omistaja on jarrutellut tosi vähän ja sinä paljon, tai tietokone on nollattu liikkeessä ja sillä kesti hetken laskea tulos uudestaan.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Jos ostit liikkeestä, niin sinuna yrittäisin reklamoida jarruhuollon mukaan hintaan.

Tuossahan yllä noita mahdollisia syitä tilanteeseen jo tulikin. iDriven ennuste alkaa laskea jollain algoritmilla kulumista ja pysähtyy (muistaakseni) 5000km kohdalle kunnes kulumisanturi kuluu loppuun ja siitä eteenpäin ennustaa vähän lisää algoritmin mukaan.

Realistisen palojen ja levyjen kulumistilanteen saa ainoastaan kurkkimalla auton alle. Ja huom. palojen kulumisen suhteen on syytä tarkistaa ulommat ja sisemmät palat molemmat.

Kommenttina jakin viestiin - no ei kai aina tarvitse vaihtaa levyjä. Jos ovat ok ja paksummat kuin minimi toleranssi, niin palojen vaihdolla selviää.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Nykybemareissa palat ja levyt on suunniteltu kulumaan molemmat on loppuun yhtä aikaa. Jos ei jumitus aiheuta ennenaikaista. Jos levy on vähän minimin yli ja vaihdat uudet palat, hetken päästä vaihdat kuitenkin uudet levyt ja sen takia samalla uudet palat.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Wonderi kirjoitti: 09 Kesä 2020, 20:38 Nykybemareissa palat ja levyt on suunniteltu kulumaan molemmat on loppuun yhtä aikaa. Jos ei jumitus aiheuta ennenaikaista. Jos levy on vähän minimin yli ja vaihdat uudet palat, hetken päästä vaihdat kuitenkin uudet levyt ja sen takia samalla uudet palat.
Okei, jos sulla on parempaa tietoa niin en väitä vastaan. Mun omassa -14 autossa bemarin ohjeistus on, että jos levyt on yli minimin niin voi vaihtaa vain palat, levyt kestää kyllä BMW:n mielestä sen ajan.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aero kirjoitti: 09 Kesä 2020, 21:23 Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Juuri näin ,mutta. ja nyt sitten tulikin mutta :mad:
Levyt kuluu aina yli puoleen väliin, kun palat on loppu, ellei osta jotain zippinettopaloja, jotka on tehty jostakin kamelinkarvasta...
Saksaa valitettavasti on tapana, ainakin vähän enemmän ajetuissa vaihtaa vain palat. Arvatkaa vaan, kuinka monessa on heti jarruremppa tiedossa, vaikka paloissa olisi pintaa vaikka kuinka, ...kele
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Draivaaja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 14:49

Kiitokset vastauksista! Niistä on suuri apu.

Auto tosiaan liikkeestä ostettu, ja käsittääkseni liike osti tuon auton myyntiin leasingauto-yritykseltä.
Tässä tapauksessa täytyy ihmetellä, että jos kilometrejä on muutettu niin missä välissä se epärehellinen henkilö olisi löytynyt.

Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Draivaaja kirjoitti: 10 Kesä 2020, 09:59Tässä tapauksessa täytyy ihmetellä, että jos kilometrejä on muutettu niin missä välissä se epärehellinen henkilö olisi löytynyt.
Niin, ei tuossa auton km lukemaa ole peukaloitu vaan ehkä, paino sanalla ehkä tuon kuluneisuusprognoosin.
Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
Kyllä se voi noin hyvinkin tehdä. Jos yksi porras (niitä portaita on muistini mukaan kolme) voi juuri oston jälkeen kulua pois.
Se, että jarrut täristää, viittaa siihen, että alustassa on jotain löysää tai jarruremppa on tehty hutiloiden (paikat hiomatta samalla, kun on levyt/palat vaihdettu).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

jaki kirjoitti: 11 Kesä 2020, 15:43
Draivaaja kirjoitti: 10 Kesä 2020, 09:59Tässä tapauksessa täytyy ihmetellä, että jos kilometrejä on muutettu niin missä välissä se epärehellinen henkilö olisi löytynyt.
Niin, ei tuossa auton km lukemaa ole peukaloitu vaan ehkä, paino sanalla ehkä tuon kuluneisuusprognoosin.
Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
Kyllä se voi noin hyvinkin tehdä. Jos yksi porras (niitä portaita on muistini mukaan kolme) voi juuri oston jälkeen kulua pois.
Se, että jarrut täristää, viittaa siihen, että alustassa on jotain löysää tai jarruremppa on tehty hutiloiden (paikat hiomatta samalla, kun on levyt/palat vaihdettu).
Tai jarrulevyt kierot.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

bemul13 kirjoitti: 11 Kesä 2020, 17:06 Tai jarrulevyt kierot.
Niinpä. Tuo on, väittäisin, hyvin usein lopputulos, ei alkuperäinen syy = huonosti tehty remppa tai sitten kuluneet puslat.
Tokihan kierojakin on, mutta ne on lähes aina heti havaittavissa, kun ne laittaa alle, jos hommat on muuten tehty oikien.
kohtapuolin pitäisi tehdä remppa äxääni takapäähän, pitänee tehdä juttu Bemaristiin oikeaoppisesta (BMW:n virallisten ohjeiden mukaan) jarrujumpasta :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

jaki kirjoitti: 10 Kesä 2020, 07:54
Aero kirjoitti: 09 Kesä 2020, 21:23 Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Juuri näin ,mutta. ja nyt sitten tulikin mutta :mad:
Levyt kuluu aina yli puoleen väliin, kun palat on loppu, ellei osta jotain zippinettopaloja, jotka on tehty jostakin kamelinkarvasta...
Saksaa valitettavasti on tapana, ainakin vähän enemmän ajetuissa vaihtaa vain palat. Arvatkaa vaan, kuinka monessa on heti jarruremppa tiedossa, vaikka paloissa olisi pintaa vaikka kuinka, ...kele
Mutta eikös levyn reunaan merkitty MIN TH (-1,6 mm levyn lähtöpaksuudesta) ole raja, jonka puitteissa voidaan vielä asentaa uudet palat. Todellinen hyväksytty levyn minimipaksuus on -2,4 mm.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Clavurion kirjoitti: 12 Kesä 2020, 11:12 Mutta eikös levyn reunaan merkitty MIN TH (-1,6 mm levyn lähtöpaksuudesta) ole raja, jonka puitteissa voidaan vielä asentaa uudet palat. Todellinen hyväksytty levyn minimipaksuus on -2,4 mm.
Juu tätä minimum thickness yritin tuossa yllä jo sanoa, mutta muut oli eri mieltä. Itse olen yhä sitä mieltä ja sun kanssa samaa mieltä, mutta en jaksa väitellä. Tämän mittaukseen on bemarilla ohjeet ja se oli aika monesta kohtaa levyä mistä pitää mitata tuo paksuus.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, tuo käy ihan järkeen. Minä meinasin nimenomaan lähtöhetken ja täysinkuluneen puoliväliä, joka on vähän ennen mutta lähellä tuota 1,6mm kulumaa - hahmotin jotenkin msalojaan meinaavan nimenomaan levynvaihtopaksuutta.

Tosin ei mulle vielä niin siistejä levyjä ole kohdalle osunutkaan, että olisin edes harkinnut pelkkien palojen vaihtoa. Nyt saattaa tulla aiheelliseksi, kun E90 vihjailee jarruhuollon olevan lähellä mutta levyt näyttää vielä oikein hyviltä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Minä olen vaihtanut lähes poikkeuksetta aina yhdet uudet palat per levyt eli ainakin oman kokemuksen mukaan levyt kestää pidempään kuin palat. Kerran meni tosin vaihtoon edestä lähes uudet orkkislevyt ja -palat kun 80 vauhdista täysjarrutus kärry perässä väänsi levyt solmuun.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Clavurion kirjoitti: 12 Kesä 2020, 11:12Mutta eikös levyn reunaan merkitty MIN TH (-1,6 mm levyn lähtöpaksuudesta) ole raja, jonka puitteissa voidaan vielä asentaa uudet palat. Todellinen hyväksytty levyn minimipaksuus on -2,4 mm.
No juu ja ei.
Eli:
1. uudet levyt ja uudet palat, ok
2. palat loppu ja levyt kuluneet yli puolenvälin, materiaalia siis vielä piisaa, laitetaan vain palat
3. palat kuluu loppuun ja levyt ovat tässä vaiheesa jo alle minimin = on vaara, että mäntä jopa pullahtaa ulos. Ai mistäkö tiedän...
Lisäksi, kun levyt on alle minimin, ne vääntyy todella helposti kieroksi.

Edelleen: BMW:n ohje on, että levyt ja palat vaihdetaan aina molemmat samalla kertaa.
Jos orggiskamat ahdistaa, niin markkinoilta löytyy ihan hyvä tarvikelevyjäkin, jotka eivät maksa paljon mitään. En itse kyllä ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Jos levyt maksaisi 500 eur/kpl, tilanne olisi toinen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Johtuisiko BMW:n ohje vaan siitä, että kyse on markkinataloudesta?
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

jaki kirjoitti: 13 Kesä 2020, 10:26 Edelleen: BMW:n ohje on, että levyt ja palat vaihdetaan aina molemmat samalla kertaa.
Jos tää olisi näin, niin varmaan viralliset merkkihuollot vaihtaisi aina levytkin. Ei ne vaihda. Mut en jaksa enää jankuttaa tästä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

msalojaa kirjoitti: 13 Kesä 2020, 22:14Jos tää olisi näin, niin varmaan viralliset merkkihuollot vaihtaisi aina levytkin. Ei ne vaihda. Mut en jaksa enää jankuttaa tästä.
Se että merkkihuollossa tapahtuu jotain, ei tarkoita että siellä on tehty niin kuin kuuluu. Tiedän tapauksen jossa huoltosopimustaksiin Veho vaihtoi hajonneen tilalle vain yhden iskarin. Sen verran tasaista oli johtotähden laatu että toisen puolen iskari hajosi viikkoa myöhemmin. Kukaan järkevähän ei vaihtaisi alustan kulutusosia muuten kuin pareittain.
Vastaa Viestiin