Ostin tuossa juuri viime viikolla X3 F25 2015.
Ostaessani auton kone näytti silloin että seuraavaan etujarrupalojen huoltoon on matkaa noin 17 000 km.
Nyt viikkoa myöhemmin ja noin 500 km ajaneena kone näyttää, että etujarrupalat kestäisi enää 2700 km.
Osaatteko sanoa mistä tämä voi johtua? Miten tuo iDrive tunnistaa jarrupalojen kuluneisuuden?
Jarrupalojen kuluminen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tarkasti ottaen (jos siis haluaa homman tehtävän kunnolla) kyse on sekä palojen, että levyjen vaihdosta
Olisiko niin, että joku on modifounut tuota km lukemaa (onnistuu ISTA:lla, jos tietää mitä tekee) juuri ennen myyntiä. Sitten sattunut vielä niin. että yksi porras on kulumisanturista sopivasti kulunut = lopputulos tuo.
EDIT jaaha, tuhat tuli täyteen viesteissä
Olisiko niin, että joku on modifounut tuota km lukemaa (onnistuu ISTA:lla, jos tietää mitä tekee) juuri ennen myyntiä. Sitten sattunut vielä niin. että yksi porras on kulumisanturista sopivasti kulunut = lopputulos tuo.
EDIT jaaha, tuhat tuli täyteen viesteissä
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Jarrupalaennustus laskee kulumisantureiden antamasta tiedosta jollain hyvin erikoisella laskutoimituksella arvion jäljellä olevasta käyttöiästä. Joskus ajoin 17tkm niin että jarrupalaennuste pieneni vain 500km sinä aikana. Joko autosi edellinen omistaja on jarrutellut tosi vähän ja sinä paljon, tai tietokone on nollattu liikkeessä ja sillä kesti hetken laskea tulos uudestaan.
Jos ostit liikkeestä, niin sinuna yrittäisin reklamoida jarruhuollon mukaan hintaan.
Tuossahan yllä noita mahdollisia syitä tilanteeseen jo tulikin. iDriven ennuste alkaa laskea jollain algoritmilla kulumista ja pysähtyy (muistaakseni) 5000km kohdalle kunnes kulumisanturi kuluu loppuun ja siitä eteenpäin ennustaa vähän lisää algoritmin mukaan.
Realistisen palojen ja levyjen kulumistilanteen saa ainoastaan kurkkimalla auton alle. Ja huom. palojen kulumisen suhteen on syytä tarkistaa ulommat ja sisemmät palat molemmat.
Kommenttina jakin viestiin - no ei kai aina tarvitse vaihtaa levyjä. Jos ovat ok ja paksummat kuin minimi toleranssi, niin palojen vaihdolla selviää.
Tuossahan yllä noita mahdollisia syitä tilanteeseen jo tulikin. iDriven ennuste alkaa laskea jollain algoritmilla kulumista ja pysähtyy (muistaakseni) 5000km kohdalle kunnes kulumisanturi kuluu loppuun ja siitä eteenpäin ennustaa vähän lisää algoritmin mukaan.
Realistisen palojen ja levyjen kulumistilanteen saa ainoastaan kurkkimalla auton alle. Ja huom. palojen kulumisen suhteen on syytä tarkistaa ulommat ja sisemmät palat molemmat.
Kommenttina jakin viestiin - no ei kai aina tarvitse vaihtaa levyjä. Jos ovat ok ja paksummat kuin minimi toleranssi, niin palojen vaihdolla selviää.
Nykybemareissa palat ja levyt on suunniteltu kulumaan molemmat on loppuun yhtä aikaa. Jos ei jumitus aiheuta ennenaikaista. Jos levy on vähän minimin yli ja vaihdat uudet palat, hetken päästä vaihdat kuitenkin uudet levyt ja sen takia samalla uudet palat.
Okei, jos sulla on parempaa tietoa niin en väitä vastaan. Mun omassa -14 autossa bemarin ohjeistus on, että jos levyt on yli minimin niin voi vaihtaa vain palat, levyt kestää kyllä BMW:n mielestä sen ajan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Juuri näin ,mutta. ja nyt sitten tulikin muttaAero kirjoitti: ↑09 Kesä 2020, 21:23 Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Levyt kuluu aina yli puoleen väliin, kun palat on loppu, ellei osta jotain zippinettopaloja, jotka on tehty jostakin kamelinkarvasta...
Saksaa valitettavasti on tapana, ainakin vähän enemmän ajetuissa vaihtaa vain palat. Arvatkaa vaan, kuinka monessa on heti jarruremppa tiedossa, vaikka paloissa olisi pintaa vaikka kuinka, ...kele
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kiitokset vastauksista! Niistä on suuri apu.
Auto tosiaan liikkeestä ostettu, ja käsittääkseni liike osti tuon auton myyntiin leasingauto-yritykseltä.
Tässä tapauksessa täytyy ihmetellä, että jos kilometrejä on muutettu niin missä välissä se epärehellinen henkilö olisi löytynyt.
Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
Auto tosiaan liikkeestä ostettu, ja käsittääkseni liike osti tuon auton myyntiin leasingauto-yritykseltä.
Tässä tapauksessa täytyy ihmetellä, että jos kilometrejä on muutettu niin missä välissä se epärehellinen henkilö olisi löytynyt.
Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Niin, ei tuossa auton km lukemaa ole peukaloitu vaan ehkä, paino sanalla ehkä tuon kuluneisuusprognoosin.
Kyllä se voi noin hyvinkin tehdä. Jos yksi porras (niitä portaita on muistini mukaan kolme) voi juuri oston jälkeen kulua pois.Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
Se, että jarrut täristää, viittaa siihen, että alustassa on jotain löysää tai jarruremppa on tehty hutiloiden (paikat hiomatta samalla, kun on levyt/palat vaihdettu).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Tai jarrulevyt kierot.jaki kirjoitti: ↑11 Kesä 2020, 15:43Niin, ei tuossa auton km lukemaa ole peukaloitu vaan ehkä, paino sanalla ehkä tuon kuluneisuusprognoosin.Kyllä se voi noin hyvinkin tehdä. Jos yksi porras (niitä portaita on muistini mukaan kolme) voi juuri oston jälkeen kulua pois.Oman jarruttelun vaikutukset jarrupalaennusteeseen tuolla 500 km matkalla ovat kyllä ihmetyttävät. Kuinka usein se oikein sitä kilometrilukemaa päivittelee? Voisiko jarrupalat olla niin vanhat, että ne kuluisivat nopeammin ja kulumissensorin 1 porras on kulunut jo minun käytössäni?
Tuo 17000 km -> 2700 km muutos tuli huomattua kun motarilla jarrutti 120 km/h -> 80 km/h vauhtiin ja auto alkoi täristämään ja kävin uudelleen tarkastamassa palojen kuntoa.
Se, että jarrut täristää, viittaa siihen, että alustassa on jotain löysää tai jarruremppa on tehty hutiloiden (paikat hiomatta samalla, kun on levyt/palat vaihdettu).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Niinpä. Tuo on, väittäisin, hyvin usein lopputulos, ei alkuperäinen syy = huonosti tehty remppa tai sitten kuluneet puslat.
Tokihan kierojakin on, mutta ne on lähes aina heti havaittavissa, kun ne laittaa alle, jos hommat on muuten tehty oikien.
kohtapuolin pitäisi tehdä remppa äxääni takapäähän, pitänee tehdä juttu Bemaristiin oikeaoppisesta (BMW:n virallisten ohjeiden mukaan) jarrujumpasta
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Mutta eikös levyn reunaan merkitty MIN TH (-1,6 mm levyn lähtöpaksuudesta) ole raja, jonka puitteissa voidaan vielä asentaa uudet palat. Todellinen hyväksytty levyn minimipaksuus on -2,4 mm.jaki kirjoitti: ↑10 Kesä 2020, 07:54Juuri näin ,mutta. ja nyt sitten tulikin muttaAero kirjoitti: ↑09 Kesä 2020, 21:23 Minä lähtisin yksinkertasesti siittä, että jos levyt ovat kuluneet alle puoliväliin (eli jäljellä on enemmän kuin aloitusvahvuuden ja minimivahvuuden puolivälissä) niin kehtaisin mennä vanhoilla, ellen jostain muusta syystä tahdo samalla uusia levyjä. Jos levyistä on kulunut reilusti yli puolet kulutettavasta materiasta niin tuskin se loppu toisia paloja kestää.
Levyt kuluu aina yli puoleen väliin, kun palat on loppu, ellei osta jotain zippinettopaloja, jotka on tehty jostakin kamelinkarvasta...
Saksaa valitettavasti on tapana, ainakin vähän enemmän ajetuissa vaihtaa vain palat. Arvatkaa vaan, kuinka monessa on heti jarruremppa tiedossa, vaikka paloissa olisi pintaa vaikka kuinka, ...kele
Juu tätä minimum thickness yritin tuossa yllä jo sanoa, mutta muut oli eri mieltä. Itse olen yhä sitä mieltä ja sun kanssa samaa mieltä, mutta en jaksa väitellä. Tämän mittaukseen on bemarilla ohjeet ja se oli aika monesta kohtaa levyä mistä pitää mitata tuo paksuus.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Joo, tuo käy ihan järkeen. Minä meinasin nimenomaan lähtöhetken ja täysinkuluneen puoliväliä, joka on vähän ennen mutta lähellä tuota 1,6mm kulumaa - hahmotin jotenkin msalojaan meinaavan nimenomaan levynvaihtopaksuutta.
Tosin ei mulle vielä niin siistejä levyjä ole kohdalle osunutkaan, että olisin edes harkinnut pelkkien palojen vaihtoa. Nyt saattaa tulla aiheelliseksi, kun E90 vihjailee jarruhuollon olevan lähellä mutta levyt näyttää vielä oikein hyviltä.
Tosin ei mulle vielä niin siistejä levyjä ole kohdalle osunutkaan, että olisin edes harkinnut pelkkien palojen vaihtoa. Nyt saattaa tulla aiheelliseksi, kun E90 vihjailee jarruhuollon olevan lähellä mutta levyt näyttää vielä oikein hyviltä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Minä olen vaihtanut lähes poikkeuksetta aina yhdet uudet palat per levyt eli ainakin oman kokemuksen mukaan levyt kestää pidempään kuin palat. Kerran meni tosin vaihtoon edestä lähes uudet orkkislevyt ja -palat kun 80 vauhdista täysjarrutus kärry perässä väänsi levyt solmuun.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
No juu ja ei.
Eli:
1. uudet levyt ja uudet palat, ok
2. palat loppu ja levyt kuluneet yli puolenvälin, materiaalia siis vielä piisaa, laitetaan vain palat
3. palat kuluu loppuun ja levyt ovat tässä vaiheesa jo alle minimin = on vaara, että mäntä jopa pullahtaa ulos. Ai mistäkö tiedän...
Lisäksi, kun levyt on alle minimin, ne vääntyy todella helposti kieroksi.
Edelleen: BMW:n ohje on, että levyt ja palat vaihdetaan aina molemmat samalla kertaa.
Jos orggiskamat ahdistaa, niin markkinoilta löytyy ihan hyvä tarvikelevyjäkin, jotka eivät maksa paljon mitään. En itse kyllä ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Jos levyt maksaisi 500 eur/kpl, tilanne olisi toinen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Se että merkkihuollossa tapahtuu jotain, ei tarkoita että siellä on tehty niin kuin kuuluu. Tiedän tapauksen jossa huoltosopimustaksiin Veho vaihtoi hajonneen tilalle vain yhden iskarin. Sen verran tasaista oli johtotähden laatu että toisen puolen iskari hajosi viikkoa myöhemmin. Kukaan järkevähän ei vaihtaisi alustan kulutusosia muuten kuin pareittain.