BMW 520iA E60 -05 varoitus öljynpaineesta

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Uusi Bemaristi ilmoittautuu heti tähän osioon.

Perjantaina liikkeestä ostettu auto sytytti lauantaina valoihin pysähtyessä varoituksen alhaisesta öljynpaineesta. Piippasi ja varoitus tuli keskinäyttöön, minkä jälkeen auto pysähdyksiin ja katsoin öljyt, jotka oli maksimissa. Soitin myyjälle, joka sanoi, että kun valo sammui heti niin katsotaan jos syttyy uudestaan. Kerkesin ajamaan varmaan toistasataa kilometriä, kunnes sunnuntaina illalla auton käynnistyksen jälkeen ilmoitus tuli taas. Sammutin auton ja käynnistin uusiksi, niin ei ongelmaa.

Auto kävi tänään myyjäliikkeen määrittämällä pajalla, minun piikkiini totta kai, jossa nollattiin vikakoodit (oli muuten melkoinen läjä, varmaan akku ollut irti tms.) ja ainoa mikä jotenkin viittasi tuohon vikaan oli viallinen öljyMÄÄRÄanturi, mutta en tosiaan hirveästi antaisi tuolle painoarvoa kun noita koodeja oli kolmatta A4-sivua mitä nollattiin. Ohjeeksi tuli, että nyt vain ajoa niin nähdään vieläkö tulee.

No, kerkesin ajamaan ehkä noin 50km kun herja tuli taas käynnistäessä ja nyt löin oman OBD-mittarin kiinni, mutta ei mitään koodeja ollut muistissa. Soitin pajalle ja käskivät viedä auton sinne niin mittaavat huomenna öljynpaineet. Myyjälle soitin myös, mutta kulujakoa katsotaan kuulemma vasta kun vika on selvillä ja kaikki diagnoosit siihen asti menee minun pussistani.

Huomennahan asiaan tulee toivonmukaan vähän lisää selvyyttä, mutta löytyykö täältä valistuneita arvauksia viasta ja mahdollisesta hinnasta? Korjaamolla vastaanottotiskillä kaveri jo pelotteli, että voidaan joutua kurkkaamaan jakoketjua, kun Bemareissa on ollut ongelmaa, että laahain(?) rikkoutuu ja tukkii öljysihdin tms mutta mitä itse pikaiseen googletin, niin näyttäisi olevan lähinnä neloskoneen ongelmia? Niin ja kilometrejä autolla on mittarissa 272tkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ensinnäkin, auto pitäisi viedä sinne mistä se on ostettu takaisin ja heidän tehtävä on sitten viedä sitä erilaisille pajoille. Myös vikojen selvittäminen on heidän kustannuksellaan tapahtuva asia, sillä ostin auton ilman vikakoodeja. Ei kuulu normaaliin tapaan, että auton ostanut henkilö rupeaa sitä omalla rahalla tutkituttamaan, vaan se menee aina myyjäliikkeen laskuun.

Sitten kustannuksia voidaan jakaa kun tiedetään mitä pitää vaihtaa, esim. jos jakopää korjataan uusilla osilla, niin siitä varmaan joudut jotain maksamaan, kun sinne vaihdetaan uutta tavaraa sekä uusi vesipumppu luultavasti. Mutta koko kustannus ei kuulu sinulle.

On myös oletettavaa, että autossa ei ole vikakoodeja kun se liikkeestä myydään asiakkaalle ja jos niitä tulee pian myynnin jälkeen (viikkojen-muutaman kuukauden sisällä) niin liike vastaa niistä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tervetuloa tännekin :), tuttu nimimerkki toiselta foorumilta.

Kyllähän se painemittari olisi pitänyt lyödä kiinni heti kättelyssä, kun kerran paineista on auto herjannut.

Tarkemmin yksilöön kantaa ottamatta (en tiedä onko näissä anturiviat tyypillisiä tms): joko autossa on ongelma paineen mittauksessa tai voitelussa. Jos vika on paineen mittauksessa (anturi tai sen johdotus) niin kuntoon ja kovaa ajoa. Jos taas vika on voitelussa, niin riippuen siitä kuinka paha se on ja kuinka pitkään se on vaivannut (paljonko aiempi omistaja on plingailua kuunnellut ja ehkä lisännyt vaan öljyä) ei välttämättä tekisi pahaa tarkistaa mm. kellarin laakerointia tulevaisuuden varalle. Saattaa jumppa säästää ittensä takasin siinä kohtaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Juu, noista diagnooseista yms. piti tänään kysellä jo kuluttajaneuvonnasta, mutta oli puhelinpalvelu kerennyt menemään kiinni. Täytyy aamulla soitella sinne päin.

Kiitos Aero, merkki vaihtuu mutta aina jotain laitettavaa löytyy. Sitä itsekin ihmettelin, miksei paineita otettu heti, mutta hyvä nyt että edes huomenna niin lähtisi asia selkeytymään.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että suodatinkotelon kannen keskitapissa oleva o-renkaat (Nr.5) on ehjät. Sitten öljynpaineen mittaus. Jos paineet on kunnossa, öljynpaineen varoituskytkin (Nr.12) vaihtoon. Öljypohjan tasoanturi ei liity tähän painevaroitukseen mitenkään.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_2201
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tuossahan "ikikone" M54. Tokihan, kun kilometrejä on useita satoja tuhansia, voi laahaimetkin olla loppu. En tosin ole kuullut vielä yhdestäkään.
Jos auto on ollut todella huonolla pidolla, voi kampuran ja veivien laakerit lopussa, ja sieltä päästää läpi = yläkerran paineet vähissä.
Joka tapauksessa, kuten edellä, paineien mittaus aluksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Noniin, vähän päivitystä. Paineet mitattu, kuulemma ok. Öljykellon olivat kokeilleet, että syttyy valo myös mittaristoon, kun minulla se on tullut ainoastaan tuohon keskinäyttöön tuo varoitus. Nostivat nyt hiukan tyhjäkäyntinopeutta, kun varoitus tullut vain tyhjäkäynnillä.

Otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta oltiin samaa mieltä kuin salmol, että ei homma ihan niin mene, että minä maksan vikadiagnoosit. Tein kuluttajaneuvojan ohjeiden mukaan liikkeelle kirjallisen valituksen, johon sain vastaukseksi, että auton iän ja kilometrien takia voi tulla yllättäviä vikoja nopeastikin oston jälkeen ja liike ei osallistu vianselvittelykuluihin. Laitoin tuon vatsauksen kuluttajaneuvojalle ja nyt odotellaan lisäohjeita sieltä suunnalta.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jos paineet on mitattu ja todettu hyväksi,niin eikö paineet ole riittävät sitten tyhjäkäynnilläkin. Eli olisiko vika kuitenkin liian herkässä paineanturissa? Tuntuu oudolle korjaukselle puuttua joutokäyntinopeuteen.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Vaihda nyt sitten joka tapauksessa se öljynpaineen varoituskytkin. Tyhjäkäyntikierrosten nosto mahdollisen öljynpaineongelman vuoksi kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta suoritukselta.
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Melkein kerkesin tulla tänne tänään jo kehumaan ja hämmästelemään kuinka vika oikeasti korjaantui tuolla tyhjäkäyntikierrosten nostolla. No, viisi päivää kerkesin ajelemaan huoletta, kunnes tänään tuo varoitus kävi ensimmäistä kertaa ajaessa tuossa keskinäytössä, mutta katosi taas pian niin kuin aiemminkin. Tätä kirjoittaessa tyhjäkäynnillä tuota varoitutusta ei ole tullut enää tuon viimeisimmän korjaamokäynnin jälkeen kertaakaan, joten jollain tavalla tuo tyhjäkäynnin nosto selkeästi kuitenkin auttoi.

Kyselin tuossa Autojerryn kautta tänään illalla tarjouksia tuon öljynpaineanturin vaihdosta, jos vika nyt sillä tulisi sitten kuntoon. Mitä youtubesta katselin, niin on ilmeisesti jonkunnäköinen tyyppivika E60:ssä tuo öljynpainevaroitus viallisen anturin takia.

Hiukan kyllä ottaa kalloon tuo liike, kun tosiaan otettuani yhteyttä kuluttajaneuvojaan sanoivat, etteivät ole hyväksyneet noita aiempia korjaamokäyntejä, vaikka ohjeistivat minut juuri samalle korjaamolle poistattamaan tummennuskalvoja heidän piikkiinsä ja vian ilmaannuttua ensimmäisen kerran myyjälle oli kyllä puhelimessa ihan ok kun sanoin, että vika kannattaa varmaan tutkia siinä samalla. Nyt sitten laitoin sähköpostia ja kysyin, mille korjaamolle saan viedä auton öljynpaineanturin vaihtoon niin, etteivät voi sitten ainakaan siihen vedota ettei olisi heidän hyväksymä korjaamo tms.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ei kai tuossa mikään paja saa 10 min pidempään tuuskattua, jos itellä ei ole työkaluja vaihtaa.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... ay/BtLXNmt
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Öljynpaineanturi asennettuna maksaa 55€, joka menee liikkeen piikkiin. Ensi viikolla saan auton pajalle. Toivottavasti tulisi sillä kuntoon, niin pääsisi kunnolla nauttimaan autosta, koska todella mukava peli on ajella mutta vähän vie fiilistä, kun koko ajan on pieni pelko persiissä että koska se öljynpainevaroitus taas lävähtää näyttöön.

En tiedä onko kuinka kaukaa haettua, mutta kun auto pelitti tuon viisi päivää ongelmitta ja eilen ilmoitus tuli ajossa lasketellessa alamäkeen ilman kaasua, niin olin ottanut muutamaa kilometriä aiemmin ilmastoinnin ensimmäistä kertaa pois päältä. Tuohan kai periaatteessa pitäisi laskea kierroksia, niin aloin miettimään, voisiko tuo olla syy, miksi ilmoitus tuli juuri eilen..
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Pumppu mekaaninen pyörii myötä kierrosten - kyllähän se moottorin pyörintänopeus siis vaikuttaa pumpun pyörimisnopeuteen ja sitämyötä tuottoon ja paineeseen, joten jos varoitusanturointi on hivenen liian herkällä, iskeytyy varoitus tauluun nimenomaan tyhjiksellä kun paine (ja pumpun pyörintänopeus) on alimmillaan.

Pidetään peukkuja että anturinvaihto ratkaisee ongelman.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Tänään tulee sitten uusi öljynpaineanturi. Nyt vain sormet kyynärpäitä myöten ristiin, että varoitusta ei enää tuon jälkeen tule.

Jos öljynpainevaroitus vielä tuon anturinvaihdon jälkeen ilmaantuu, niin onko tuossa enää sitten muita vaihtoehtoja kuin viallinen öljypumppu/tukkeutunut öljysihti? Mitä nyt googlettelin, niin tuon öljysihdin ilmeisesti putsaa suht helposti samaan konkurssiin kuin öljypumppu vaihdetaan. Hinta näyttäisi olevan jossain 500-1000€ välimaastossa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ranttall kirjoitti: 26 Touko 2020, 11:40Jos öljynpainevaroitus vielä tuon anturinvaihdon jälkeen ilmaantuu, niin onko tuossa enää sitten muita vaihtoehtoja kuin viallinen öljypumppu/tukkeutunut öljysihti?
Niin, kuten aikaisemmin jo kommentoitu, voihan koko alakerta jo falskata läpi ja ylös ei riitä siksi painetta.
Selkokielellä: kampuran ja veivien laakerit lopussa.
Koliseeko kone yhtään tyhjäkäynnillä? M54, on kyllä ehjänä aivan älyttömän hiljainen käynniltään.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Eilen autoon vaihdettiin uusi orkkistakavaimennin ja nyt kuulee muutakin kuin pörinää, niin itse en ole kyllä kuullut minkäänlaista kolinaa vaan nimenomaan todella hiljainen kone kyseessä.

Öljynpainenaturin vaihdon yhteydessä olivat katsoneet vikakoodit ja sinne oli palannut tuo öljyntasoanturin koodi sekä jokin jäähdytysnesteen lämpötilaan viittaava koodi. Olivat tulleet molemmat tasan samalla kilometrilukemalla ja pajalla epäilivät, että jokin johtosarja saattaisi olla rikki, koska muuten kuulemma kuulostaa oudolta, että olsisivat tulleet samaan aikaan.
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Ei kauaa uusi anturi auttanut. Tai no auttoi, aiemmalla anturilla piippasi vain kerran ja varoitus katosi samantien kun taas uudella piipitti valoissa niin kauan kunnes lähdin liikkeelle niin sammui heti punainen öljykannu mittaristosta. Huomenna alkaa sitten taistelu liikkeen kanssa taas.

Varmaan seuraavaksi kannattaa vaihtaa öljypumppu/puhdistaa öljysihti? Selkeästi kuitenkin tuo varoitus lähtee heti kun kone saa kierroksia, niin uskaltaako tuolla ajaa edes työmatkoja?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joko ne Clavurionin vinkkaamat O-renkaat on katottu? Onko hajua että mistä liitoksesta paja paineet mittasi (siitä anturin paikalta?) ja/tai mitä oikeasti tarkoittaa "kuulemma ok"?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Ranttall
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 12 Touko 2020, 15:48

Ei ole o-renkaita vielä katsottu. Sanotaanko näin, että käyttäisin jonkun ihan muun korjaamon palveluita, mutta kun tuo on kyseisen liikkeen luottokorjaamo, niin vähän pakko käyttää tuolla, niin on edes jotain toivoa saada liikettä mukaan kuluihin. Katsotaan miten homma etenee, kuluttajaneuvojalle laitoin myös viestiä tänään ja kyselin, että mitä voin liikkeeltä vaatia.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ehkä ne o-renkaat nyt kuitenkin kannattaa kurkata, ennen kuin ruvetaan öljypohjaa riipomaan irti. Onhan se toki kova homma ruuvata kansi auki ja katsoa. Tai toki samalla vaivalla ne muutaman euron osat vaihtaakin.
Vastaa Viestiin