Tällaiseen ongelmaan törmäsin, kun asensin viikonloppuna Racechip S:n paikalleen. Otin siis akusta virrat pois asennusta varten ja oletan, että tuo climate control -yksikkö otti itseensä siitä, kun virrat hävisivät. Auto on siis F30 320i vm 2013.
Tapahtumien kulku:
- Akusta miinus-napa pois
- Racechip paikalleen
- Akkua takaisin kytkiessä en saanut napaa aivan sukkana sisään vaan napa kävi kiinni ja irtosi, aiheuttaen pienen kipinän. Tämän jälkeen napa meni paikalleen normaalisti
- Ajelin kotiin (~30km) enkä huomannut, oliko tuo climate control yksikkö jo pimeänä vai ei
- Auto seisoi pari päivää ja nyt kun lähdin liikkeelle huomasin, ettei tule virtaa
Auto toimii muuten täysin normaalisti, mutta tuo ilmastointi-radio yksikkö on pimeänä. Mikään valo ei pala eikä säätimet toimi. Radion säätimet ei myöskään toimi. Puhallin tuntuu kuitenkin toimivan ja tuntuisi, että auto muistaa edellisen tuuletus asetuksen (AUTO, AC OFF, 20c).
Kyseessä siis tämä laitos keskikonsolissa:
Tehtyjä toimenpiteitä:
- Tarkistettu kaikki sulakkeet sulaketesterillä konepellin alla olevasta sulaketaulusta, takakontista ja matkustajan puolella hanskalokeron alla olevasta sulaketaulusta.
- E-SYS löytää IHKA -ECU:n normaalisti ja pystyi lukemaan sieltä arvoja. Oletan siis, että itse IHKA toimii, mutta voiko tuo säätöyksikkö olla sökö?
Itselle on vähän epäselvää, mikä tuo säätöyksikkö tarkalleen on nimeltään. IHKA on ilmeisesti se tietokone, joka ohjaa lämmitystä, ilmastointia jne, mutta miksi tuota säätöyksikköä kutsutaan jos se ei ole tuo IHKA?
[Ratkennut] F30 320i Climate Control / Radio -yksikkö (IHKA) pimeänä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:19
Viimeksi muokannut Kukkaroinen, 05 Elo 2020, 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
IHKA on siis tuo kuvan vempele. Eli yhdessä paketissa sekä säätöyksikkö että nappulat.
Jotenkin tuntuu, että tuo toimisi siis säätöyksikön osalta, mutta käyttöpaneeli rikki. Kun sinulla on ESYS, oletko kokeoillut koodata sitä, jos vaikka olisi softa mennyt jotenkin solmuun?
E- sarjalaisissa noita paneeleita on vaihdettu todella harvoin, veikkaan, että sama näissä. Selkokielellä. jos on sattunut poksahtamaan, romikselta uusi tilalle, koska erittäin todennäköisesti on ok ja koodaus.
Jotenkin tuntuu, että tuo toimisi siis säätöyksikön osalta, mutta käyttöpaneeli rikki. Kun sinulla on ESYS, oletko kokeoillut koodata sitä, jos vaikka olisi softa mennyt jotenkin solmuun?
E- sarjalaisissa noita paneeleita on vaihdettu todella harvoin, veikkaan, että sama näissä. Selkokielellä. jos on sattunut poksahtamaan, romikselta uusi tilalle, koska erittäin todennäköisesti on ok ja koodaus.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:19
Kokeilin koodata IHKAa ESYSillä ja homma pelitti normaalisti (Koodasin AC MEMORY:n pois ja takaisin päälle). Otin säätöpaneelin irti ja hain ECUt uusiksi ja IHKA löytyi edelleen ja koodaus meni onnistuneesti läpi niin epäilisin, että IHKAn softa itsessään sijaitsee jossain muualla kuin tuossa säätöpaneelissa. Yksi mahdollinen jatkotutkimuksen kohde lienee asennella ISTAa jos löytyisi jotain diagnostiikkaa?jaki kirjoitti: ↑01 Touko 2020, 12:21 IHKA on siis tuo kuvan vempele. Eli yhdessä paketissa sekä säätöyksikkö että nappulat.
Jotenkin tuntuu, että tuo toimisi siis säätöyksikön osalta, mutta käyttöpaneeli rikki. Kun sinulla on ESYS, oletko kokeoillut koodata sitä, jos vaikka olisi softa mennyt jotenkin solmuun?
E- sarjalaisissa noita paneeleita on vaihdettu todella harvoin, veikkaan, että sama näissä. Selkokielellä. jos on sattunut poksahtamaan, romikselta uusi tilalle, koska erittäin todennäköisesti on ok ja koodaus.
Meinasin seuraavaksi kokeilla yleismittarilla, tuleeko tuohon säätöpaneelin kaapeliin ollenkaan virtaa, mutten ole vielä ehtinyt hankkimaan yleismittaria.
Mitä tarkoitat tuolla, että romikselta uusi paneeli ja koodaus? Miten tuo uuden paneelin koodaus tapahtuu? Lähinnä, että onnistuuko ESYSillä vai vaatiiko muuta softaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Oho, noinkos se uudemmissa on ? Missähän yksikössä se ilmastointi sitten olisi. Veikkaan FEM:iä.Kukkaroinen kirjoitti: ↑04 Touko 2020, 13:08 Kokeilin koodata IHKAa ESYSillä ja homma pelitti normaalisti (Koodasin AC MEMORY:n pois ja takaisin päälle). Otin säätöpaneelin irti ja hain ECUt uusiksi ja IHKA löytyi edelleen ja koodaus meni onnistuneesti läpi niin epäilisin, että IHKAn softa itsessään sijaitsee jossain muualla kuin tuossa säätöpaneelissa. Yksi mahdollinen jatkotutkimuksen kohde lienee asennella ISTAa jos löytyisi jotain diagnostiikkaa?
Jos vaihdat uuden IHKA:n (missä se siis ikinä onkaan). haet sille cafd:n ja oletuskoodaus.
Mitä tarkoitat tuolla, että romikselta uusi paneeli ja koodaus? Miten tuo uuden paneelin koodaus tapahtuu? Lähinnä, että onnistuuko ESYSillä vai vaatiiko muuta softaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:19
Palaan tähän kun pääsin nyt vasta jatkamaan testailua.
Elikkäs, sain seuraavat vikakoodit pihalle autosta: Löysin myös seuraavaa tietoa:
Eli pimeänä oleva ohjausyksikkö on ilmeisesti vain nimensä mukaan pelkkä ohjausyksikkö, joka on yhdistettynä IHKAan.
Otin tuon control boxin irti ja tökin tuota piuhaa yleismittarilla ja tuntui virta liikkuvan kaapelissa. Epäilisin itse, että tuo control boxi on siis ottanut itseensä akkua irrottaessa/takaisin kytkiessä ja hajonnut?
Lähinnä jos saisi varmistuksen sille, ettei noita vikakoodeja synny minkään ohjelmistovian vuoksi tai että control boxi olisi vailla jotain koodausta vaan ihan oikeasti rikki?
Tarkempaa kuvausta mitä löysin vikakoodeista alla. Täytynee vielä tarkemmin perehtyä jos esim. tuota LIN bus connectionia saisi jotenkin tutkittua? Itsellä ei tästä mitään hajua vielä.
E70C32:
8011CB:
Elikkäs, sain seuraavat vikakoodit pihalle autosta: Löysin myös seuraavaa tietoa:
Eli pimeänä oleva ohjausyksikkö on ilmeisesti vain nimensä mukaan pelkkä ohjausyksikkö, joka on yhdistettynä IHKAan.
Otin tuon control boxin irti ja tökin tuota piuhaa yleismittarilla ja tuntui virta liikkuvan kaapelissa. Epäilisin itse, että tuo control boxi on siis ottanut itseensä akkua irrottaessa/takaisin kytkiessä ja hajonnut?
Lähinnä jos saisi varmistuksen sille, ettei noita vikakoodeja synny minkään ohjelmistovian vuoksi tai että control boxi olisi vailla jotain koodausta vaan ihan oikeasti rikki?
Tarkempaa kuvausta mitä löysin vikakoodeista alla. Täytynee vielä tarkemmin perehtyä jos esim. tuota LIN bus connectionia saisi jotenkin tutkittua? Itsellä ei tästä mitään hajua vielä.
E70C32:
8011CB:
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:19
Lisäyksenä vielä, että mittasin jännitettä seuraavasti:
Mittasin siis kuvan reunimmaisista kaapeleista 12,5V heti kun avasin ovet ja astuin autoon. 14,5V kun moottori oli käynnissä. Menee siis tuohon 9-16V väliin kirkkaasti ja tuntuu kyllä itsestä siltä, että tuo paneeli on vaan sökö.
Mittasin siis kuvan reunimmaisista kaapeleista 12,5V heti kun avasin ovet ja astuin autoon. 14,5V kun moottori oli käynnissä. Menee siis tuohon 9-16V väliin kirkkaasti ja tuntuu kyllä itsestä siltä, että tuo paneeli on vaan sökö.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 07 Helmi 2019, 17:19
Viimeinen päivitys tähän ongelmaan:
IHKA:n ohjainlaite oli pimeänä. Data ei kulkenut LIN-väylää pitkin perille ohjainlaitteelle ja laite vaihdettiin uuteen. Nyt pelittää!
IHKA:n ohjainlaite oli pimeänä. Data ei kulkenut LIN-väylää pitkin perille ohjainlaitteelle ja laite vaihdettiin uuteen. Nyt pelittää!