BMW 318dA (F30) automaatin nykiminen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Moro!

Bmw 318dA F30 (aj. 110tkm) löytyy pihasta ja ihan mukava peli muuten, mutta vaihteiston toimintaan en ole ollut tyytyväinen.

1->2 vaihto tuntuu olevan aika terävä pintakaasulla ajettaessa sekä kylmänä (ensimmäiset 15km) jokaisen vaihdon tuntee selkeästi. Toki isommilla vaihteilla tuo vaihtojen "tuntuminen" ei niinkään häiritse, mutta ykköseltä kakkosella on aika ärsyttävä.

Tämän lisäksi toisena ongelmana olen huomannut, että silloin tällöin kun himmailen esimerkiksi risteykseen, mutta haluankin 5-20km/h nopeudessa lähteä kiihdyttämään uudestaan, miettii laatikko hetken ja nykäisee rajusti kun mietiskelyn jälkeen tiputtaa pienemmän pykälän. Minun ei tarvitse mitenkään erityisen voimakkaasti polkaista kaasua vaan ihan varovainenkin kaasun lisääminen saattaa aiheuttaa kyseisen nykäisyn.

Autoon on juuri vaihdettu uudet mannolin vaihteistoöljyt huuhtelemalla sekä nollattu adaptaatioarvot. 1 -> 2 ongelma tuli näiden toiminpiteiden jälkeen, mutta toinen kuvailemani ongelma oli ennestään.

Mikäköhän tuossa voisi olla ja mitä kannattaisi tehdä? Ongelma sinällään hivenen vaikeasti havaittavissa ainakin työn nykäisyn osalta. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä varsinkin sen takia, että olen tuore omistaja ja liikkeellä lienee aika suuri vastuu tässä tilanteessa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos tuossa vaihteistossa joku vaihto tuntuu, se on ykköseltä kakkoselle (vai onko se ykkösellä turbiinin lukittuminen?), kylmempänä enemmän kuin lämpimänä. Ei sen muihin vaihteistoihin verrattuna paljoa kuulu nykäistä, varsinkaan kesäkylmänä, mutta vaihto kuitenkin tuntuu toisin kuin isompien vaihteiden vaihdot jotka ei tunnu ollenkaan.

Risteyksessä hissuttelusta kiihdyttämään lähteminen miettien johtuu siitä että 1) vaihteiston äly ei osaa arvata mitä aiot seuraavaksi tehdä, jos et kerro sille, 2) vaihteiston kilputtimilla kestää hetken toteuttaa älyn pyytämä toimenpide, 3) vaihteiston turbiini "venyy" ennen kuin alkaa vetämään kunnolla ja 4) moottorilla ja varsinkin turbolla kestää hetken päästä kierroksille. Ongelma vähenee jos moottori on riittävän iso jossa on alavääntöäkin, ja poistuu kokonaan vasta kun vaihdat sähköautoon. Sitä odotellessa voi opetella hipaisemaan kaasupoljinta puoli sekuntia ennen kuin oikeasti on aika lähteä liikkeelle, antaen vinkin vaihteiston älylle "laita menovaihde päälle, kohta mennään", ja nykäisyä vähentää kun malttaa olla painamatta kaasua hipaisua syvemmälle ennen kuin auto lähtee vetämään. Myös sporttinapin painallus herkistää lähtöä selvästi.

Adaptaatioarvojen nollauksen jälkeen pitää jonkun aikaa ajella, että vaihteisto adaptoituu uudestaan. Sitä odotellessa varmasti toimii kummallisesti.
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Tuntuu hölmöltä, että automaatti ei toimi jouhevasti minun ajossa. Ajan aika rauhallisesti ja en tee kovin äkkinäisiä liikkeitä kaasun kanssa. Sport asennossa en ole liiemmin ajellut, joten sitäkin voisi tietenkin kokeilla esimerkiksi kaupunkiajossa. Kulutus taitaa nousta aika reilusti.

Tarkoitetaanko sportilla ajomodeja (sport ja sport+) vai sitä että laitan vaihdekepistä ns. manuaalipuolelle?

Pitääkö adaptaatioiden nollausten jälkeen tehdä jonkinlaista sopeutusajoa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

En koskaan käyttänyt kepin manuaalipuolta, painoin napista sportille jos oli tarvis ennakoida esim. ohitukseen lähtöä. Normaali vaihteleva ajo sopeuttaa vaihteiston.
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Vielä kyselen, että onko muilla selkeästi havaittavissa näin myös vähän lämpimämmällä kelillä vaihteen vaihdot kakkosesta ylöspäin? Ei tarvi mitenkään polkea vaan aivan normaalissa rauhallisessa kiihdytyksessä huomaa. 1 -> 2 vaihde tuntuu vielä paljon selkeämmin kuin isompien vaihteiden vaihdot. Etenkin jos ajaa pintakaasulla.

Myös vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen tullut yksi "ominaisuus" lisää. Kierrokset saattaa 1 ja 2 vaihteella hetkellisesti pysyä samana vaikka auton nopeus kiihtyy eli käytännössä kierrosmittari hetkellisesti pysähtyy paikalleen ja jatkaa sitten nousua.

Mannollin öljyt sisällä ja vaihdettu huuhtelemalla (myös suodatin vaihdettu).

Oman mielen rauhan takia tekisi mieli vaihtaa ensi huollon yhteydessä uudestaan vaihteistoöljyt. Yllä mainittuja ongelmia ei meinaan ollut ennen öljyjen vaihtoa tai jos oli niin en kiinnittänyt huomiota. Lähinnä ajattelin, että on hyvä vaihtaa öljyt viimeistään nyt 110tkm kohdalla. Aiemmissa viesteissä mainittu vaihteen potkaiseminen hidastus-kiihdytys tilanteissa (etenkin risteyksiin tultaessa, kun lähdetään uudelleen kiihdyttämään) johtunee nimenomaan siitä, että vaihteisto ei pysy mukana, kun tullaan risteykseen ja halutaankin nopeasti lähteä liikkeelle. Pieni kaasun hipaisu vähän ennen kiihdytystä on helpottanut tätä ongelmaa.


Missä suosittelisitte tehtäväksi vaihteistoöljyjen vaihdon pääkaupunkiseudulla ja mitä öljyä kannattaa laittaa? Säästääkö itse tilaamalla ja mistä kannattaa tilata?
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Kalsant kirjoitti: 22 Huhti 2020, 10:09 Tuntuu hölmöltä, että automaatti ei toimi jouhevasti minun ajossa. Ajan aika rauhallisesti ja en tee kovin äkkinäisiä liikkeitä kaasun kanssa. Sport asennossa en ole liiemmin ajellut, joten sitäkin voisi tietenkin kokeilla esimerkiksi kaupunkiajossa.
Kulutus taitaa nousta aika reilusti.
++++ ei se kulutusero ole merkittävä. Itse ajan pelkästään sport-asetuksilla.

Tarkoitetaanko sportilla ajomodeja (sport ja sport+) vai sitä että laitan vaihdekepistä ns. manuaalipuolelle?
++++Molemmat on sportpuolia vaihteistolle jos ajetaan automaatilla eikä vaihdeta manuaalisti.

Pitääkö adaptaatioiden nollausten jälkeen tehdä jonkinlaista sopeutusajoa?+++ käsittääkseni kyllä, jotta vaihteisto tottuu sun ajotyyliin.
Oletko verrannut oman autosi vaihteistoa vastaavaan toiseen, onko ero selkeä ?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kalsant kirjoitti: 06 Touko 2020, 14:05Kierrokset saattaa 1 ja 2 vaihteella hetkellisesti pysyä samana vaikka auton nopeus kiihtyy eli käytännössä kierrosmittari hetkellisesti pysähtyy paikalleen ja jatkaa sitten nousua.
Tämä johtuu turbiinin antamasta joustosta silloin kun turbiinilukko ei ole päällä. 8HP:ssa sitä tapahtuu vähiten mitä minä olen missään automaatissa kokenut. Vanhoissa automaateissa sitä tapahtui aina ja kaikilla vaihteilla, kun turbiinilukkoa ei ollut ollenkaan. Vähitellen automaattivaihteistoihin tuli turbiinilukko ensin suurimmalle vaihteelle, pikkuhiljaa useammalle. Eli ei ole vika ollenkaan.
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Olen kokeillut toista vastaavaa, mutta niissä ei tuota havainnut. Toki se on eri lähteä liikkeen lämpimistä tiloista koeajolle kuin omasta pihasta pakkasyön jälkeen.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kalsant kirjoitti: 08 Touko 2020, 09:49 Olen kokeillut toista vastaavaa, mutta niissä ei tuota havainnut. Toki se on eri lähteä liikkeen lämpimistä tiloista koeajolle kuin omasta pihasta pakkasyön jälkeen.
Siis voihan se turbiini olla "antautumassa". Minulla ei autossa oikeastaan ikinä luistanut turbiini, joten jotain outoa sinun autossasi on. Kokeilisin itse nyt ensimmäiseksi nollata lootan adaptaatiot ja antaa sen lootan oppia uudet kujeet. Jos nykimistä tapahtuu tai turbiinin luistoa, niin silloin sinulla on autossasi joku vika.

Toivottavasti lootan öljynvaihdot eivät ole ongelmiin osasyyllisiä, näissä lootissa on ikiöljyt eikä tarvetta vaihdolle ole. On raportoitu, että öljynvaihto olisi aiheuttanut enemmän ongelmia kuin korjannut. Toki myös joskus niistä on jotain apua voinut olla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Kalsant kirjoitti: 08 Touko 2020, 09:49 Olen kokeillut toista vastaavaa, mutta niissä ei tuota havainnut. Toki se on eri lähteä liikkeen lämpimistä tiloista koeajolle kuin omasta pihasta pakkasyön jälkeen.
Kylmänä ja varsinkin pakkasella vaihteisto kuin vaihteisto voi vaihtaa töksähdellen ja tuntuu jähmeämmältä kuin lämpimänä. Normiajossa HP8 lämpenee muistaakseni johonkin 80C joka on huima ero pakkaslukemiin. Vaihdettiinko myös vaihteiston öljypohja ZF:n ohjeistuksen mukaisesti?

Toisin kuin tässä threadissa joku sanoi, ei ZF:n vaihteistoissa ole "ikiöljyjä" ja päinvastoin vaihteiston valmistaja suosittelee öljynvaihtoa tietyin väliajoin. (esim. omassani tämä on viimeistään 80tkm kohdalla). BMW toki mainostaa ikiöljyjä, mutta mm. Laakkonenkin nykyisin tarjoaa ja mainostaa varsin näkyvästi näitä vaihtoja.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kaikkeahan mainostetaan että saadaan myytyä mahdollisimman paljon öljyä ja palvelua hyvään hintaan.

Viittaan taas siihen taannoiseen keskusteluun miljoona ajetusta vaihteistosta johon ei koskaan vaihdettu öljyä. Ei siitä ainakaan olisi yhtään parempaa suoritetta voinut saanut öljyä vaihtamalla.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Omaan vaihdettiin mekatroniikka sekä suoritettiin öljyn huuhteluvaihto. Vielä ei tunnu suuremmin eroa, ehkä pienen pienen pieni ero pienten vaihteiden kytkeytymisessä kylmänä pintakaasulla, hiukan pehmeämpää mutta todellisuudessa ei ehkä sitäkään. Pakkasella kaikki paukkuu pahemmin. Laatikon öljynvaihto oli. n. 102tkm kohdalla ja en missään nimessä olisi jättänyt tekemättä, näissä ei ole mitään ikiöljyjä. Yksi korjaaja ei halunnut suoraan suositella, mutta jos olisi oma auto niin tekisi 80tkm kohdalla, ZF:n suositus taisi olla 80-120tkm kohdalla, mutta riippuu varmasti täysin ajo-olosuhteista. Laakkonenkaan ei enää kuulemma tee muita kuin huuhteluvaihtoja, sitä öljykarstaa on kuitenkin aina sen verran, että sitä ei muuten saa pois kuin huuhtelemalla.
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Onko kokemuksia Bemu Oy:stä Tuusulassa?

Ajattelin teettää siellä öljyn vaihdon huuhtelemalla ja adaptaatioiden nollaamisen.
Kalsant
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 16:39

Petteri75 kirjoitti: 11 Touko 2020, 14:14 Omaan vaihdettiin mekatroniikka sekä suoritettiin öljyn huuhteluvaihto. Vielä ei tunnu suuremmin eroa, ehkä pienen pienen pieni ero pienten vaihteiden kytkeytymisessä kylmänä pintakaasulla, hiukan pehmeämpää mutta todellisuudessa ei ehkä sitäkään. Pakkasella kaikki paukkuu pahemmin. Laatikon öljynvaihto oli. n. 102tkm kohdalla ja en missään nimessä olisi jättänyt tekemättä, näissä ei ole mitään ikiöljyjä. Yksi korjaaja ei halunnut suoraan suositella, mutta jos olisi oma auto niin tekisi 80tkm kohdalla, ZF:n suositus taisi olla 80-120tkm kohdalla, mutta riippuu varmasti täysin ajo-olosuhteista. Laakkonenkaan ei enää kuulemma tee muita kuin huuhteluvaihtoja, sitä öljykarstaa on kuitenkin aina sen verran, että sitä ei muuten saa pois kuin huuhtelemalla.
Onko 1->2 vaihto pintakaasulla nykäsevä? Mites muut vaihdot kylmänä? Minulla ne tuntuu ärsyttävän selvästi kaasuvasteesta riippumatta.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Kalsant kirjoitti: 21 Touko 2020, 12:59 Onko 1->2 vaihto pintakaasulla nykäsevä? Mites muut vaihdot kylmänä? Minulla ne tuntuu ärsyttävän selvästi kaasuvasteesta riippumatta.
Kylmänä totta kai tuntuu enemmän, mutta sitten käyntilämpöisenä ei niinkään. Tämä oli tilanne myös ennen öljynvaihtoa. Vertailukelpoisuutta vähentää adaptaatioiden nollaaminen. Se on toki rehellisyyden nimessä todettava, että kun sattuneista syistä sijaisautoina on ollut G20, G30 ja viimeisimpänä F48 (BMW X1), niin vaikka peruskone ja -laatikko ovat samoja, niin ovat toimineet vieläkin pehmeämmin. Mutta tämä johtunee myös siitä, että ovat olleet pakasta vedettyjä - melkein uusia.

Itse en ole vaihtanut öljyjä yhteenkään automaattiin omin käsin, mutta pelkästään Laakkosen selitys siitä, miksi eivät tee enää mitään muita kuin huuhteluvaihtoja sai kyllä lopullisesti kallistumaan siihen, että kyllä se 80-120tkm välein täytyy laatikkoöljytkin vaihtaa. Oli ajotapa mikä tahansa, niin öljykarstaa tulee ja sitä ei saa juuri mitenkään pois kuin vaihtamalla öljyt ja suodatin. Kun autolla on pakko ajaa varmasti vielä vuosia, niin ei halua ehdoin tahdoin ylimääräisiä ongelmia. Ja jos niin onnekkaasti sattuisi käymään, että olisikin varaa autonvaihtoon, niin ei tuo leima kyllä yhtään jälleenmyyntiarvoa haittaa.
Ihmehiippari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Touko 2020, 10:35

Itsellä F31 /B48 laatikkoa on ihmetelty, nollattu ja hinkattu muutamankin kerran. Ilmeisesti tuo jysähtely ja nykiminen, erityisesti kylmänä on enempi feature. Samoin hiipivä ajotyyli saa paketin sekoamaan, nykii, tempoo (sekä start stop päälle unohtuessa sammahtelee, joskus ihan muutenkin). Featureksi epäilen siksi että Saksassa samalla tekniikalla olevalla vuokrapirssillä tuntemukset oli ihan samat. Tuolla autolla onnistuu myös ns. Taunukset, eli viileällä koneella liikkeelle, reippaammin kaasua (ei kuitenkaan pidon rajoille), alkaa kenguruhyppiminen, joka jatkuu määrättömän pitkään kun lyö lapun lattiaan… Mutta tuon voi helposti välttää ajotapaa muuttamalla. Korostan vielä että tutkittu on Bemarin toimesta ja paljon, myös satojen kilometrien testiajoilla, vikaa ei ole autossa tuon osalta havaittu eli sitä ei ole.

Ei ole ikinä mikään muu autoksi nimetty laite ärsyttänyt yhtäpaljon pikkuvioillaan ollen ajolleen muuten mainio. Pakko vielä mainita että vastaavilla muilla saksalaisilla, jopa saman ikäisillä, sama ajotapa ei ole ollut mikään ongelma. Onni tässä on se, että bemu on liisari ja liisari vieläpä päättyy pian. Juuri oli huollon sijaisautona 5jotain edrive ja ei sekään nyt kovin sivistyneesti ajotilaa vaihdellut. Makuasioita varmaa suurelta osin. Hienoja vehkeitähän nuo oikeasti on kun keskittyy positiiviseen.

((Mulla tosin on todistettavasti vika korvien välissä, kun vikaa ei auton tekniikassa tutkitusti ole. Moottori kyllä meni 70tkm kohdilla vaihtoon, vieläpä takuuseen vaikka siinäkään ei bemarin mielestä isompaa vikaa ollut vaikka huolto otti toistuvasti öljyn mukana silmin selkeästi erottuvaa metallipurua koneesta lusikkakaupalla. Luonnollisesti vian tarkempaa kuvausta tai syytä ei mulle koskaan kerrottu muuta kuin että ilmeisesti sylinterit oli kulahtaneet "loppuun" kuten turbokin.))

IH
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Kuullostaa kyllä todella omituiselta. Minulla on myös 318 dA (F30) vm. 2012 eikä siinä ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia vaihteiston kanssa eli tuo jysähtely, nykiminen ja kenguruhyppely eivät ole ainakaan pre-LCI-version featureita. Nyt on vajaa 140 tkm mittarissa ja vaihteistossa alkuperäiset öljyt. Muutenkin ollut täysin viaton auto ja ajettavuuskin tuli kohdalleen sen jälkeen kun runflatit vaihtoi normirenkaisiin.
Vastaa Viestiin