X3 ihmeelinen haju lämmetessä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
eetsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Maalis 2020, 07:13

Hei

Osaisko joku kertoa mistä moinen johtuu?

X3 F25 20d -11. Auto on ruvennut haisemaan "lämmenneelle öljylle".
Kylmänä hajua ei tule, mutta kun moottori lämpenee ajon aikana ja pysähtyy esim. liikennevaloihin, niin kabiiniin tulee sellainen pistävä vähä niinkuin lämmeneen öljyn haju. Liikkeelle lähdettäessä haju hälvenee.
Moottori lämpöisenä kun konepelllin avaa niin hajua ei tule konehuoneesta, joskus pysähtyessä hajua tulee auton etuosasta maskin takaa.

Haju ongelma tuli sen jälkeen esille, kun autoon vaihdettiin jarrunesteet, vaihdelaatikon-, jakolaatinkon-, etu- ja takaperän öljyt. Lisäksi vaihdoin ilman-, raitisilma- ja polttoainesuodattimen. Auto on sen jälkeen tutkittu huollossa, mutta mitään vuotopaikkoja ei näy missään. Lisäksi koitin otttaa raitisilmasuodattimen pois, mutta ei ollut siinäkään vaikutusta. Aiemmin on myös vaihdettu huohotinputki.

Epäilyksenä voisi olla dpf, mutta eikö auton pitäisi ilmoittaa jos dpf on tukossa? Jossain keskustelussa jollain tuli haju, kun dpf:n renegointi oli päällä, mutta ei kai se voi aina lämmetessä käynnistyä? Olen koittanut ajaa myös pitkää matkaa ja suurilla kierroksilla, mutta ei ole ollut vaikutusta.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Olisiko nesteenvaihdossa päässyt roiskumaan paikkaan, josta lämmetessään lähtee haiskahtamaan?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
eetsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Maalis 2020, 07:13

Autolla on ajettu huollon jälkeen n. 2000km. Luulis, että roiskeet on haihtuneet jo pois tässä vaiheessa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, kyl tuolla matkalla pitäisi roiskeiden rauhoittua.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
yason
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Loka 2015, 17:16

Aero kirjoitti: 11 Maalis 2020, 12:58 Joo, kyl tuolla matkalla pitäisi roiskeiden rauhoittua.
Ei välttämättä. Jos öljyä on valunut sellaiseen paikkaan, mistä se ei valu pois, mutta missä se lämpiää, mutta ei pala pois, se ei vuoda eikä haihdu ja saattaa haista kauankin.

Kerran vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen saattoi liikennevaloihin pysähdyttäessä tuntua ohimenevä vaihteistoöljyn haju kuukausien ajan ja ainakin 5tkm verran. Jarrukliinerillä koitin alussa pestä pois, mutta eipä tainnut kliineri valua samaan paikkaan kuin se öljyluraus... En vieläkään tiedä, missä sitä öljyä oli, mutta hiljalleen ilmiö harveni, kunnes lopulta totesin, että nyt en muista, milloin olen viimeksi haistanut sen.
eetsi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Maalis 2020, 07:13

yason kirjoitti: 14 Maalis 2020, 15:29
Aero kirjoitti: 11 Maalis 2020, 12:58 Joo, kyl tuolla matkalla pitäisi roiskeiden rauhoittua.
Ei välttämättä. Jos öljyä on valunut sellaiseen paikkaan, mistä se ei valu pois, mutta missä se lämpiää, mutta ei pala pois, se ei vuoda eikä haihdu ja saattaa haista kauankin.

Kerran vaihteistoöljyjen vaihdon jälkeen saattoi liikennevaloihin pysähdyttäessä tuntua ohimenevä vaihteistoöljyn haju kuukausien ajan ja ainakin 5tkm verran. Jarrukliinerillä koitin alussa pestä pois, mutta eipä tainnut kliineri valua samaan paikkaan kuin se öljyluraus... En vieläkään tiedä, missä sitä öljyä oli, mutta hiljalleen ilmiö harveni, kunnes lopulta totesin, että nyt en muista, milloin olen viimeksi haistanut sen.
Joo oon koittanut tutkia auton joka puolelta läpi, että jos löytyisi jotain mikä hajun aiheuttaa, mutta ei ole löytynyt mitään. Täytyy vain kurvailla menemään ja toivoa, että haju jossain kohtaa poistuu :thuup:
wipe_fin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Elo 2013, 09:09

Ilmeneekö haju myös ulkopuolella? Mulla ainakin X3:ssa ja 320d:ssä tuli sellainen pistävä haju, kun katalysaattori teki puhdistuspolton. Sisälle se haju ei kyllä pahemmin tullut, mutta ulkona oli tosi pistävä ja voimakas - erityisesti auton takaosassa.
PaKokko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Touko 2020, 23:34
Auto: X3 2.0d M-Sport -16

Mulla oli aiemmin Audi A6 johon vaihdettiin vaihteistoöljyt huollon yhteydessä. No, hain auton huollosta ja lähdin ajelemaan ja aika nopeasti koneen/laatikon lämmettyä (kesä) haistoin palaneen öljyn hajun ja haju oli nimenomaan hydrauliikkaöljyn haju ei moottoriöljyn, ne on erihajuisia selkeästi. Soitto huoltoon, auto ylös, ei valumia eikä vuotoja. Auto alas, korjaaja kävi ajolla ja totesi saman, hydrauliikkaöljyn haju. Auto uudelleen ylös, tarkka tutkinta (pohjapanssarit jne irti edestä). Ei vuotoja eikä öljyjäämiä missään.

Kysyin mitä öljyjä käytitte, Huolto oli käyttänyt tarvikeöljyä, joka oli arvoiltaan aivan vastaava, kuin Audin originaali vaihteistoöljy ja kuulema ongelmitta käytetty aina. Vaadin vaihtoa uusiin Audin originaaliöljyihin. Suostuivat mukisematta ja tekivät sen mun odotellessa (joku heistä haki orkkisöljyn Audilta odotellessa). Vaihtoivat, kävivät ajamassa. Ei hajua. Saman totesin itsekin sen jälkeen.

Eli lyhyesti, laatikko oli todella ronkeli mitä öljyjä sinne laitetaan, joten orkkisöljyllä homma tuli kuntoon.
Itse kysyisin huollon tehneeltä liikkeeltä tai katsoisin kuitista mitä öljyä sinne laatikkoon on oikeasti laitettu.
Vastaa Viestiin