Vikakoodi: P0171 Järjestelmä Liian laihalla lohko 1
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Loka 2019, 17:58
Ostin bmw 330xi:n muutama päivä sitten ja moottorivalo syttyi lähes välittömästi kaupan jälkeen. Entinen omistaja erittäin suurella todennäköisyydellä nollannut vian ennen kauppoja. Ajoin Heinolasta lahteen pienen pyöriskelyn jälkeen. Otin lahdessa mototestin motonetissä. (Matkaa oli 42km) ja mototesti sanoi, että vikavalo on palanut 48km. Juurin sen verran kerkesinkin ajamaan autolla kaupan jälkeen. Mikä ongelma autossa voisi olla ja antakaas mielipidettä, että onko myyjä korvausvelvollinen kyseisessä tapauksessa, kun jättänyt vian ilmoittamatta ja varmasti nollannut vian ennen kauppoja. (Kaupat tehty yksityisen myyjän kanssa)
- Liitteet
-
- Optimized-IMG_20191022_175330.jpg (439.31 KiB) Katsottu 12820 kertaa
-
- Optimized-IMG_20191022_175433.jpg (409.92 KiB) Katsottu 12820 kertaa
Jos vika on ollut autossa kaupan teon aikana, on velvollinen. Tosin vaikeaksi menee todistaa, mutta lähestyy petosta, jos myyjä on tiennyt.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mitään varsinaista suojaahan ei yksityisten välisessä kaupassa ole. Ainut keino mennä käräjille petosepäilynä, mutta sille tielle ei kovin kevyin perustein kannata lähteä. Ei toki mitään menetä, jos yrittää myyjän kanssa vielä neuvotella asiasta.
Eiköhän tässä ole ongelmana perinteinen imuvuoto.
Eiköhän tässä ole ongelmana perinteinen imuvuoto.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Aika vahvoilla tuossa olet, että vikakoodi on tullutjuuri kaupanteon jälkeen.
Periaatteessahan FASTA:sta tuon saisi selville (eli koko vikahistorian), mutta voi olla viakeaa niitä saada BMW AG:lta(vaatii lisäksi käynnin merkkarilla tai esim minulla).
Periaatteessahan FASTA:sta tuon saisi selville (eli koko vikahistorian), mutta voi olla viakeaa niitä saada BMW AG:lta(vaatii lisäksi käynnin merkkarilla tai esim minulla).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
No tuohan kannattaisi ehdottomasti tässä tapauksessa tehdä, eli jos se löytyy FASTA:sta, niin sehän täyttää petoksen merkit kun edellinen omistaja on niistä tiennyt pakostikin, jos ne kerta on nollattu. Ei huolto ilmoittamatta niitä nollaa eikä vikakoodit itsestään nollaannu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kannattaisi nyt selvittää mikä sen vikakoodin aiheuttaa. Jos on halpa korjaus, ei kannata ruveta käräjöimään myyjän kanssa jos myyjä ei halua korvata. Käräjöinti on joka tapauksessa pitkä ja hermojaraastava prosessi, ja pahimmillaan sen voi vielä hävitäkin ja joutua maksamaan isolla rahalla oikeudenkäyntikuluja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Loka 2019, 17:58
Olen viemässä auton korjaamolle perjantaiksi. Toivottavasti kyseessä ei ole mitään suurempaa. Jos kyseessä on petos eikö asia mene rikosoikeuden asioitavaksi? Silloinhan syyttäjän on mahdollista saada valtiolta tai kotivakuutuksesta turvaa kulujen kattamiseksi, näin olen ainakin ymmärtänyt. Tosin voi olla että silti jää kaikenlaista maksettavaa, jos jutun häviäisi. Pitänee nyt ottaa selvää viasta ja sitten jatkotoimenpiteistä.Wonderi kirjoitti: ↑23 Loka 2019, 20:36 Kannattaisi nyt selvittää mikä sen vikakoodin aiheuttaa. Jos on halpa korjaus, ei kannata ruveta käräjöimään myyjän kanssa jos myyjä ei halua korvata. Käräjöinti on joka tapauksessa pitkä ja hermojaraastava prosessi, ja pahimmillaan sen voi vielä hävitäkin ja joutua maksamaan isolla rahalla oikeudenkäyntikuluja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Loka 2019, 17:58
Mikä tuo FASTA on? En ole koskaan kuullut moisesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
FASTA data is not intended for diagnostic purposes so it cannot be cleared as you can with error/codes. It is used by BMW to see how their vehicles have been performing in the real world used by real customers. From this data, they can determine what, if any, future DME updates are necessary or useful for long term durability, drivability, etc,. They can also use the data to qualify warranty repairs (i.e., blown motor caused by over-rev/mis-shift). Presumably, the should also easily be able to tell if other operational aspects of the engine have been exceeded. And how often, and by how much.Onnellinenomistaja kirjoitti: ↑23 Loka 2019, 21:22Mikä tuo FASTA on? En ole koskaan kuullut moisesta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Onnellinenomistaja kirjoitti: ↑23 Loka 2019, 21:21Olen viemässä auton korjaamolle perjantaiksi. Toivottavasti kyseessä ei ole mitään suurempaa. Jos kyseessä on petos eikö asia mene rikosoikeuden asioitavaksi? Silloinhan syyttäjän on mahdollista saada valtiolta tai kotivakuutuksesta turvaa kulujen kattamiseksi, näin olen ainakin ymmärtänyt. Tosin voi olla että silti jää kaikenlaista maksettavaa, jos jutun häviäisi. Pitänee nyt ottaa selvää viasta ja sitten jatkotoimenpiteistä.Wonderi kirjoitti: ↑23 Loka 2019, 20:36 Kannattaisi nyt selvittää mikä sen vikakoodin aiheuttaa. Jos on halpa korjaus, ei kannata ruveta käräjöimään myyjän kanssa jos myyjä ei halua korvata. Käräjöinti on joka tapauksessa pitkä ja hermojaraastava prosessi, ja pahimmillaan sen voi vielä hävitäkin ja joutua maksamaan isolla rahalla oikeudenkäyntikuluja.
Juuri näin , pikkuvian takia ei kannata käräjille lähteä. On myös syytä tiedostaa , että vaikka kyseessä petos olisikin , poliisi vääntää sen todennäköisesti riita asiaksi , eikä lähde juttua käytännössä tutkimaan , vaan mahdolisen rikosprosessin joutuu ajamaan omin varoin ja omalla riskillä. Jos sitten tuomiota ei tule , on lisäksi vaarana , että vastapuoli nostaa asiasta kunnianloukkauskanteen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
FASTA historia näkyy vain sillä ISTAlla (testilaite) millä viimeksi auton testi suoritettu, ja sekin vain 20pvä. ISTAlla saa luettua vikakoodin kertoimen (määrät) mutta ei niinkään tarkasti historiaa. BMW organisaatio voi varmasti auttaa jos/kun perustelet tämän Jälleenmyyjälle.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tämä tai huohotin kumi (membrane). Tai jos kyseessä e90 niin disa venttiili.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kyllä yksityisessä kaupassa on normaali siviilioikeudellinen suoja. En laittaisi tuota kovin helposti rikospuolelle.
Kauppalain virhevastuu on tällaisessa tilanteessa lähes identtinen kuluttajansuojalain mukaiselle virhevastuulle. Suurimpana erona on se, että kuluttajariitalautakunta ei yksityisten välisiä asioita käsittele, vaan asia menee suoraan käräjäoikeuteen, jos riitaantuu. Sinänsä tuo vastuu on ihan selvä ja jos autossa on heti vika (varsinkin jos myyjä sen tiesi ja jätti kertomatta), niin myyjä on maksumies.
Joka tapauksessa viasta kannattaa heti asiasta reklamoida myyjälle ja vaatia häntä korjauttamaan vika. Ks lisää kauppalaki virhevastuu
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Häh, onko sinulla tuosta käytännän kokemusta? FASTA menee Saksaan, josta saa raportin ja analyysin rahaa vastaan. Ja, puhun omista kokemuksista.heppatyttö95 kirjoitti: ↑25 Loka 2019, 18:14 FASTA historia näkyy vain sillä ISTAlla (testilaite) millä viimeksi auton testi suoritettu, ja sekin vain 20pvä. ISTAlla saa luettua vikakoodin kertoimen (määrät) mutta ei niinkään tarkasti historiaa.
Tästä casesta: kannatta tosiaan keskustella myyjän kanssa ja hieman painostaa, että "mieluummin sovussa kuin riidassa sovitaan".
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
On käytännön kokemusta. FASTA on yleisesti ottaen auton datahistoria. Tieto siirtyy AG:lle, mutta Jälleenmyyjillä näkyvissä todella rajattuna.jaki kirjoitti: ↑30 Loka 2019, 07:47Häh, onko sinulla tuosta käytännän kokemusta? FASTA menee Saksaan, josta saa raportin ja analyysin rahaa vastaan. Ja, puhun omista kokemuksista.heppatyttö95 kirjoitti: ↑25 Loka 2019, 18:14 FASTA historia näkyy vain sillä ISTAlla (testilaite) millä viimeksi auton testi suoritettu, ja sekin vain 20pvä. ISTAlla saa luettua vikakoodin kertoimen (määrät) mutta ei niinkään tarkasti historiaa.
Tästä casesta: kannatta tosiaan keskustella myyjän kanssa ja hieman painostaa, että "mieluummin sovussa kuin riidassa sovitaan".
BMW ei taas voi luovuttaa FASTA tietoja GDPR takia