DSC vikakoodit

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
J.T.K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2019, 11:02

160t km ajettu E90 -05 oli muutaman kuukauden seisonnassa viime kesänä. Takaisin käyttöön otettaessa mittaristoon jäi palamaan keltainen käsijarruvalo ja huutomerkillinen kolmio. Akkun varaus on saattanut hieman laskea tuona aikana, mutta auto kuitenkin lähti ihan hyvin itsestään käyntiin. Katsoin auton vikakoodit OBD-lukijalla, joita sitten löytyikin kaksi: 5DE0 ja 5E20. Tuo toinen koodi ainkin liittyy DSC-yksikköön.

Pahasti näyttää siltä, että tuossa voi joutua laittamaan DSC-yksikkö vaihtoon. Onko kenelläkään kokemusta saako sitä itse vaihdettua? Pelkkä palikka maksaa hunajaa, ja pajat näyttäisivät ottavan vielä melkoisia summia asennuksestakin. Olisi kiva tietää mikäli sitten vaatii jotakin kalibrointia tai erikoistyökaluja yms.
Liitteet
Vikakoodit.jpg
Vikakoodit.jpg (285.87 KiB) Katsottu 5210 kertaa
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ennen kuin vaihdat kalliita osia, lataa ensin akku täyteen ja tarvittaessa varmista akkuliikkeen testerillä että se on täydessä kunnossa. Tuleeko sen jälkeen vielä vikailmoituksia? Ongelmitta käyntiinlähteminen ei näissä vielä tarkoita että akku olisi hyvä, herkkä elektroniikka ei tykkää alijännitepiikeistä. Saattaa olla myös huonoksi hapettunut johtoliitos jossain kohdassa, esim. maadoituksissa.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

ABS hydrauliyksikön sisäisen paineanturin vikaantuminen tyyppivika näissä. Yleensä kuitenkin korjattavissa.

https://www.sercap.fi/product/33/bmw-13 ... in-korjaus
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Clavurion kirjoitti: 12 Loka 2019, 13:15 ABS hydrauliyksikön sisäisen paineanturin vikaantuminen tyyppivika näissä. Yleensä kuitenkin korjattavissa.

https://www.sercap.fi/product/33/bmw-13 ... in-korjaus
Juu, ja se kannattaa korjauttaa ,koska sitä "supertarjousta" ei enää ole voimassa BMW:ltä (koko mötikkä maksoi n 220 eur). Onkohan se nykyään jossakin parin tonnin korvilla.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

jaki kirjoitti: 14 Loka 2019, 14:20 Juu, ja se kannattaa korjauttaa ,koska sitä "supertarjousta" ei enää ole voimassa BMW:ltä (koko mötikkä maksoi n 220 eur). Onkohan se nykyään jossakin parin tonnin korvilla.
Se hydrauliblokin saa muuten vielä järjelliseen hintaan ATE aftermarket osana 24.9145-0003.2. ;)
J.T.K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2019, 11:02

Wonderi kirjoitti: 12 Loka 2019, 12:12 Ennen kuin vaihdat kalliita osia, lataa ensin akku täyteen ja tarvittaessa varmista akkuliikkeen testerillä että se on täydessä kunnossa.
Kävin testauttamassa akun ja melko heikossa kunnossahan se oli. Lisäksi autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu pienempi akku eikä tätä ole tietenkään ilmoitettu auton ajotietokoneelle. Nyt on uusi akku alla ja OBD-lukijalla tarkasteltaessa tuo ensimmäinen koodi näyttäisi lähteneen.

Seuraavaksi matka jatkuu huoltoon. Saavat siellä lukea paremmilla laitteilla missä on häikkää. En vielä tämän perusteella tohdi lähteä tuota hydrauliyksikköä irroittamaan, vaikka siihe kaikki vahvasti viittaakin.
Vastaa Viestiin