160t km ajettu E90 -05 oli muutaman kuukauden seisonnassa viime kesänä. Takaisin käyttöön otettaessa mittaristoon jäi palamaan keltainen käsijarruvalo ja huutomerkillinen kolmio. Akkun varaus on saattanut hieman laskea tuona aikana, mutta auto kuitenkin lähti ihan hyvin itsestään käyntiin. Katsoin auton vikakoodit OBD-lukijalla, joita sitten löytyikin kaksi: 5DE0 ja 5E20. Tuo toinen koodi ainkin liittyy DSC-yksikköön.
Pahasti näyttää siltä, että tuossa voi joutua laittamaan DSC-yksikkö vaihtoon. Onko kenelläkään kokemusta saako sitä itse vaihdettua? Pelkkä palikka maksaa hunajaa, ja pajat näyttäisivät ottavan vielä melkoisia summia asennuksestakin. Olisi kiva tietää mikäli sitten vaatii jotakin kalibrointia tai erikoistyökaluja yms.
DSC vikakoodit
Ennen kuin vaihdat kalliita osia, lataa ensin akku täyteen ja tarvittaessa varmista akkuliikkeen testerillä että se on täydessä kunnossa. Tuleeko sen jälkeen vielä vikailmoituksia? Ongelmitta käyntiinlähteminen ei näissä vielä tarkoita että akku olisi hyvä, herkkä elektroniikka ei tykkää alijännitepiikeistä. Saattaa olla myös huonoksi hapettunut johtoliitos jossain kohdassa, esim. maadoituksissa.
ABS hydrauliyksikön sisäisen paineanturin vikaantuminen tyyppivika näissä. Yleensä kuitenkin korjattavissa.
https://www.sercap.fi/product/33/bmw-13 ... in-korjaus
https://www.sercap.fi/product/33/bmw-13 ... in-korjaus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Juu, ja se kannattaa korjauttaa ,koska sitä "supertarjousta" ei enää ole voimassa BMW:ltä (koko mötikkä maksoi n 220 eur). Onkohan se nykyään jossakin parin tonnin korvilla.Clavurion kirjoitti: ↑12 Loka 2019, 13:15 ABS hydrauliyksikön sisäisen paineanturin vikaantuminen tyyppivika näissä. Yleensä kuitenkin korjattavissa.
https://www.sercap.fi/product/33/bmw-13 ... in-korjaus
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Se hydrauliblokin saa muuten vielä järjelliseen hintaan ATE aftermarket osana 24.9145-0003.2.
Kävin testauttamassa akun ja melko heikossa kunnossahan se oli. Lisäksi autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu pienempi akku eikä tätä ole tietenkään ilmoitettu auton ajotietokoneelle. Nyt on uusi akku alla ja OBD-lukijalla tarkasteltaessa tuo ensimmäinen koodi näyttäisi lähteneen.
Seuraavaksi matka jatkuu huoltoon. Saavat siellä lukea paremmilla laitteilla missä on häikkää. En vielä tämän perusteella tohdi lähteä tuota hydrauliyksikköä irroittamaan, vaikka siihe kaikki vahvasti viittaakin.