Kovakattoisten avoautojen ongelmat

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Onko jengillä kokemuksia 3- ja 4-sarjan kovakattoisten avoautojen katon toimintaan liittyen, kun auto ikääntyy? Itselläni on 2007 mallin Volvo C70, ja harkitsen 2012-15 Bemaria, ympärivuotiseen käyttöön kuten nytkin. Volvon katto on toiminut hyvin, eikä korikaan vielä nitise. Ainoa ongelma oli katon sensorin rikkoutuminen, jonka ansiosta ajotietokone ilmoitti katon vaurioituneen. Ennen sensorin vaihtamista pika-avuksi riitti katon avaaminen ja sulkeminen - tosin tihkusateessa se ei ollut mitenkään mieltä ylentävä juttu :)
IKa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 23 Marras 2014, 22:39
Auto: M440i xDrive G22
Paikkakunta: Klaukkala

Edellinen autoni oli F33 korimallin 430i, joka oli valmistunut tehtaalta 6/2016. Ostin sen uutena Laakkoselta ja ennätin ajaa ennen vaihtoa vajaat 3 vuotta ja 60tk. Kyseinen auto oli minulla läpi vuoden jokapäiväisenä käyttiksenä. Kotona ei ole edes autokatosta ja työpaikallakin on vain kylmä parkkitalo, mutta autossa oli GSM-ohjattu Webasto. Minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia koko aikana avattavan katon kanssa, tai oikeastaan minkään muunkaan kyseiseen autoon liittyvän asian kanssa. Pari kertaa alkuaikoina unohdin tavaroita peräkontin sivuosiin kattoa avatessa. Kattomekanismi painaa pehmeän tavaran lyttyyn ja kovemman tavaran tapauksessa katon liike pysähtyy, kun mekanismilla ei ole enää tilaa liikkua. Mutta mitään autosta ei koskaan mennyt rikki. Liikkeen pysähdyttyä katon suunnan vaihtaminen vapautti tilanteen. Alkutalvesta katon saumoihin kertyi tiesuolaa, joka aiheutti hieman kitisevää ääntä. Mutta tiivisteiden puhdistus korjasi tilanteen. F33:sta uudempaan vaihtaessa, olin aluksi vaihtamassa sitä F83:een, eli jälleen kovakattoiseen avoon, mutta sopivaa vähän käytettyä sopivassa hintaluokassa ei tullut vastaan. Päädyin lopulta umpikattoiseen F82:een. Kuluvan kesän aikana on useampaankin kertaan tullut harmiteltua avattavan kovakaton puutetta. Onneksi sentään F82:sen muut ominaisuudet paikkaavat ko. puutetta ;)
Lasse Tikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 10:27

Kiitokset! Mukava tietää, ettei ongelmia katon suhteen ympärivuotisessa käytössä ollut, eli sen voi siis sulkea listalta pois. Tämä ikäluokka 2012-15 jota katselen, tarkoittaa käytännössä vähintään 100k ajettua kärryä, joten korissa saattaa jo pientä kitinää olla - tosin pienet kitinät on avoautossa kaiketi otettava enempi ominaisuutena kuin vikana, olkoonkin että tässä Volvo C70:ssä niitä ei vielä ole vaikka kärryllä on ajettu hiukan vajaat 160k. Olettaisin kuitenkin, että BMW on tässäkin suhteessa hieman ruotsalaista laadukkaampi.
Vastaa Viestiin