Tässä minun surullinen tarinani :
2009 BMW 116 E81 N43-B16A moottorilla. 130tkm ajettu.
Syttyi ”lisää öljyä” valo. Lisäsin 0,5L. Syttyi taas. Lisäsin taas 0,5L. Epäilin öljyvuotoa. Syttyi taas. Nyt myös ”alennetut tehot, tarkista moottori”. Koska oli kuukausi vuosihuoltoon hinasin merkkihuoltamoon. Siellä todettiin että jakoketju venynyt, muoviohjuri hajonnut. Paljon rikki. Tekivät 3400€ maksavan huollon.
200km myöhemmin syttyi taas ”tarkista moottori” ja kuului kolina. Hinattiin korjaamoon. Todettiin että kampiakselin laakeri ei ole saanut öljyä. Moottori on entinen. Korjauskustannusarvio yli auton arvon. Huoltamo ei ota vastuuta eli näkevät että tämä ”uusinta hajoaminen” ei liity heidän juuri tehtyyn 3400€ korjaukseen.
Auton myynyt BMW liike ei myöskään ota vastuuta siitä että olisi hajonnut ”ennenaikaisesti”.
Asia menossa kuluttajariitalautakuntaan kunhan riippumaton korjaamo ensin antaa lausunnon että mitä oikein on tapahtunut.
TL;DR Ostin 12.000€ maksavan BMWn. Vuoden sisällä huolto 3.400€. 200km myöhemmin auto valmis romutettavaksi.
116 E81 N43 jakoketju farssi. 16.000€ takkiin tähän asti
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Huusiko auto puuttuvasta öljystä tai öjynpaineesta tuon 200km aikana eli jakopäärempan ja alakerran vaurion toteamisen välillä? Ja koskiha ne aiemmat öljyherjat nimenomaan määrää eikä painetta?
Spekulointia:
Äkkiseltään tulee mieleen, että jakopään hajoaminen voi saada muovinpaloja häiriköimään öljynkiertoa ja ehkä jopa öljynpaineita katoamaan, jotka voivat johtaa tuohon kampilaakerin voitelunpuutteeseen. Tuolloin laakerivaurio on seurausta aiemmasta viasta, ei niinkään sen korjauksesta.
Toinen mieleentuleva mahdollisuus on, että molemmat ovat seurausta yhdestä voiteluongelmasta, jos kuiva ketju on onnistunut syömään/hakkaamaan laahaimensa/ohjurinsa rikki.
Kuitenkin, sitten kun maksaja / maksujen jako selviää, niin Manner-Euroopasta löytyy käyvänä purettuja koneita alkaen alle 2ke hintalapulla, eikä vaihtotyökään kauheen montaa tonnia maksane. Toki jos ei erikseen kunnostusta mainosteta, niin kannattanee vilkaista ainakin sinne jakopäähän ennen asennusta, ehkä myös vaihtaa kampuran stefat (tai ainakin takastefa - se on pensee vaihtaa normaalisti, helppo kun kone on pöydällä).
Spekulointia:
Äkkiseltään tulee mieleen, että jakopään hajoaminen voi saada muovinpaloja häiriköimään öljynkiertoa ja ehkä jopa öljynpaineita katoamaan, jotka voivat johtaa tuohon kampilaakerin voitelunpuutteeseen. Tuolloin laakerivaurio on seurausta aiemmasta viasta, ei niinkään sen korjauksesta.
Toinen mieleentuleva mahdollisuus on, että molemmat ovat seurausta yhdestä voiteluongelmasta, jos kuiva ketju on onnistunut syömään/hakkaamaan laahaimensa/ohjurinsa rikki.
Kuitenkin, sitten kun maksaja / maksujen jako selviää, niin Manner-Euroopasta löytyy käyvänä purettuja koneita alkaen alle 2ke hintalapulla, eikä vaihtotyökään kauheen montaa tonnia maksane. Toki jos ei erikseen kunnostusta mainosteta, niin kannattanee vilkaista ainakin sinne jakopäähän ennen asennusta, ehkä myös vaihtaa kampuran stefat (tai ainakin takastefa - se on pensee vaihtaa normaalisti, helppo kun kone on pöydällä).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kuluttajariitalautakunta on aika monta suositusta noista jakoketjuvioista, joissa auton myyjä on yli vuodenkin jälkeen joutunut korvaamaan osan korjauskustannuksista:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jakoketju/
Toivotaan että sieltä tulee suotuisa ratkaisu.
Näin omistajana täytyy sanoa, että ihan hirveää kuraa laadultaan kyllä tämä E8x 1-sarja (tai ainakin 4-sylinteriset). Tyyppivikoja - vakavia ja kalliita sellaisia - on ihan jäätävä määrä.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jakoketju/
Toivotaan että sieltä tulee suotuisa ratkaisu.
Näin omistajana täytyy sanoa, että ihan hirveää kuraa laadultaan kyllä tämä E8x 1-sarja (tai ainakin 4-sylinteriset). Tyyppivikoja - vakavia ja kalliita sellaisia - on ihan jäätävä määrä.
Mulla on täällä oman autoni tarina vuosien takaa, mutta sama kone käsittääkseni ja oli silloin noin 130000km ajettu.
Edit: viewtopic.php?f=13&t=7354
Edit: viewtopic.php?f=13&t=7354