BMW E90 virrat pätkivät ja jännitteet heittelee

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Moro! Nyt tarvitaan neuvoja! Oma E90 2005 bemari 325i pätkii virtoja ja jännitteet heittelee. Elikkä auto alkaa välkyttelemään/himmentelemääm valoja ja sytyttelemään erilaisia varoitusvaloja kojelautaan kun jännitteet laskee liian alas.

Autolla saattaa ajella pitkiäkin aikoja ilman ongelmia erityisesti maantietä. Sitten kun ajaa liikenneympyrään saattaa virrat ”pätkäistä” jolloin hetkeksi syttyy esim absien valot sun muut, ja valot himmentyy.
Salavalikosta kun seurasi latausjännitteitä, ne pysyvät reilussa 14, mutta silloin kun pätkimiset alkaa, jännitteet heittelevät 11.9 ja 14.2 välillä. Helposti tekee jos vaikka vähän kaasulla pumppailee. Laturi on kaksi kertaa vaihdettu, joten sen pitäisi kyllä olla kunnossa. Akkukin näyttää että jännitettä on, ja kaikki sähkövälineet toimii.

Mikä tollaista vittumaista ongelmaa voisi aiheuttaa? Vikakoodit luettu, eikä niistäkään mitään selvinnyt. Ilmamassamittarin virtapiiriä valitteli matalaksi, se vaihdettiin uuteen alkuperäiseen, joten siitäkään ei tullut enää vikakoodia.
Kertokaa ehdotuksia, autolla ei uskalla kyllä pitkää matkaa lähteä ajelemaan luotettavuutensa takia! Ja autolla ajettu siis 205tkm.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Heikko liitos jossain sopivassa maa- tai virtapiuhassa selittäisi jo helposti tuollaisia efektejä. Ekana tulisi mieleen tarkistaa akun liitännät sekä moottorin maadoitukset, minkä jälkeen siirtyisin tutkimaan muita potentiaalisia liitoksia ja maapisteitä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Aero kirjoitti: 20 Huhti 2019, 21:12 Heikko liitos jossain sopivassa maa- tai virtapiuhassa selittäisi jo helposti tuollaisia efektejä. Ekana tulisi mieleen tarkistaa akun liitännät sekä moottorin maadoitukset, minkä jälkeen siirtyisin tutkimaan muita potentiaalisia liitoksia ja maapisteitä.
Kiitos vinkistä, osaatko sanoa missä, ja montako noita moottorin maadotuspisteitä olisi? Eli mistä päin noita liitoksia lähtisi etsimään?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.

Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.

Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mikke22 kirjoitti: 21 Huhti 2019, 10:12
Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.

Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?
Auto on vuosimallia 2005, eli siinä ei ole tuollaista vikaa. Siinä plus- kaapeli on mutterilla kiinni ja en ole koskaan sellaista korjannut.
Sen sijaan tuossa potilaassa on erittäin todennäköisesti hapettuneet akkukotelon pohjalla olevat plus- liitynnät. Joko molemmat tai vain toinen. lisäksi tietysti (kuten edellä jo kerrottu) pitää maadoitus tarkistaa. Tuon ikäisissä ne alkaa olla aika haperoita = pelkkä visuaalinen tarkistus ei riitä, vaan maakaapelista pitää kiskaista kunnolla!
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

jaki kirjoitti: 21 Huhti 2019, 15:06
Mikke22 kirjoitti: 21 Huhti 2019, 10:12
Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.

Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?
Auto on vuosimallia 2005, eli siinä ei ole tuollaista vikaa. Siinä plus- kaapeli on mutterilla kiinni ja en ole koskaan sellaista korjannut.
Sen sijaan tuossa potilaassa on erittäin todennäköisesti hapettuneet akkukotelon pohjalla olevat plus- liitynnät. Joko molemmat tai vain toinen. lisäksi tietysti (kuten edellä jo kerrottu) pitää maadoitus tarkistaa. Tuon ikäisissä ne alkaa olla aika haperoita = pelkkä visuaalinen tarkistus ei riitä, vaan maakaapelista pitää kiskaista kunnolla!
Jaa. Meidän 325xi oli 2006-mallinen, jossa tuo vika oli. Oliko siinä välissä tapahtunut joku tekniikkamuutos? Enkä nyt puhunut virtakaapelista vaan siitä isosta liittimestä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 15:47
Jaa. Meidän 325xi oli 2006-mallinen, jossa tuo vika oli. Oliko siinä välissä tapahtunut joku tekniikkamuutos? Enkä nyt puhunut virtakaapelista vaan siitä isosta liittimestä.
Olwtko varma ettei ollut 2007?
Voihan olla, että se vaihdettiin "Abiko" tyyppiseen jo aikaisemmin joissakin malleissa. Yleensä alkaen 3/2007.
Joka tapauksessa vanhemmissa se on ihan tukevasti mutteriliitoksella kiinni. Tuo uudempi pistoketyyppinen on ihan naurettava viritelmä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

jaki kirjoitti: 21 Huhti 2019, 16:59
Olwtko varma ettei ollut 2007?
Voihan olla, että se vaihdettiin "Abiko" tyyppiseen jo aikaisemmin joissakin malleissa. Yleensä alkaen 3/2007.
Joka tapauksessa vanhemmissa se on ihan tukevasti mutteriliitoksella kiinni. Tuo uudempi pistoketyyppinen on ihan naurettava viritelmä.
 Prod.date  2005-11-08
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 17:28
 Prod.date  2005-11-08
Joka tapauksessa, kun latausjännite heittelee, syy on (kun kun laturi on jo vaihdettu), akkukotelon plus- liittimissä tai maadoitukseesa, tai molemmissa.
Se tuossa autossasi on olut tuo liitosvaiva, todennäköisesti sulaketaulu on ollut jostakin syystä irti ja tuo ruuviliitos kiristetty huolimattomasti.
Tuo sulaketaulun plus liitos vie autosta virrat totaalisesti. Olen noita korjannut ainakin parikymmentä ja kaikissa tismalleen sama vika, total "blackout".
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

jaki kirjoitti: 21 Huhti 2019, 17:44
Juha kirjoitti: 21 Huhti 2019, 17:28
 Prod.date  2005-11-08
Joka tapauksessa, kun latausjännite heittelee, syy on (kun kun laturi on jo vaihdettu), akkukotelon plus- liittimissä tai maadoitukseesa, tai molemmissa.
Se tuossa autossasi on olut tuo liitosvaiva, todennäköisesti sulaketaulu on ollut jostakin syystä irti ja tuo ruuviliitos kiristetty huolimattomasti.
Tuo sulaketaulun plus liitos vie autosta virrat totaalisesti. Olen noita korjannut ainakin parikymmentä ja kaikissa tismalleen sama vika, total "blackout".
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy tänään tarkistella nuo plussat ja maadotukset tarkkaan. Ennen kuin menen etsiskelemään tarkemmin, osaako joku sanoa missäpäin nuo maadotukset ovat, ja onko niitä montakin!

Kyllä tämä näyttää että olisi mahdollisuus vaikka saada auto kuntoonkin!
Mikke22
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 18 Touko 2017, 10:47

Asiaan palatakseni, putsasin konehuoneen puolelta maadotuspaikan ja liittimet puhtaaksi ja kiristin ne, ja nyt ei ole ainakaan kahden viikon ajolla ilmennyt mitään, joten näyttäisi olleen vain jotain maadoitus häikkää, mutta nyt toimii hyvin.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mikke22 kirjoitti: 10 Touko 2019, 10:14 Asiaan palatakseni, putsasin konehuoneen puolelta maadotuspaikan ja liittimet puhtaaksi ja kiristin ne, ja nyt ei ole ainakaan kahden viikon ajolla ilmennyt mitään, joten näyttäisi olleen vain jotain maadoitus häikkää, mutta nyt toimii hyvin.
Mihin voin lähettää laskun :) :) :) :) :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin