B47 turbo vaihtoon, taas
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Mulla oli B47 118d ja Calix letkulämppäri, itseasiassa siinä kyllä meni vastukset lohkon puolelle. 2,5 etelän talvea sillä ajoin eikä yhtään turboa mennyt rikki, tarkastettiin pyynnöstä viime talvena ja oli täysin ehjä ja kunnossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Tähän sen verran, että ei kai sitä voi tietää tuleeko sieltä ihan kokonaan uusi turbo vai ns. tehdaskunnostettu turbo. Molempien pitäisi kuitenkin olla ihan yhtä hyviä. Ainakin minulle sanottiin, että ei voi tietää kumpi sieltä tulee. Vanhan ne kuitenkin aina halusivat takaisin ja lähettivät eteenpäin joka kerta.Kjl kirjoitti: ↑06 Tammi 2021, 16:01 Minulla vaihtoautotakuu vielä voimassa, jonka piikkiin vaihdettiin alkuperäiseen runkoon kunnostettu turbo. Merkkiliike oli nyt sitä mieltä että BMW ei tulisi tässä tapauksessa vastaan koska ei ole BMW:n uusi turbo kyseessä, vaikka eihän tämä asia liity mitenkään varsinaiseen juurisyyhyn miksi nämä turbot hajoaa. Eli siis siihen että jäätä lentää siipien läpi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 11 Tammi 2021, 07:47
- Auto: BMW F30 LCI 320d xDrive 2016
Jaahas se taitaa itsellä olla kanssa samanlainen tapaus. Lukenut näistä tapauksista jo ennen auton ostoa ja pelkäsinkin että millo tää tulee omalle kohdalle kun pakkaset alkoi.
Itellä auto ei oo tallissa, mutta annan pakkasella koneen lämpee noin 10min ennen ajolle lähtöä. Ajoin noin 120 km ilman kiihdytyksiä enkä mennyt 2500 kierroksen jotta ei turbo ei vahingossa imaise mahdollista jäätä ja näin ollen rikkoisi siipiä. Auto oli kohteessa parkissa noin 15 min, kun pääsin lähtee kotia päin ja painoin kaasua motarille liittyäkseni nii alkoi pahamainen vihellys. Alkaa kuulua noin 3000 rpm kohdalla. Ei ole todellakaan kovin kova ääni ja jos radio on normaalilla volyymilla niin sitä ei kuule ellei oikein tarkkaan kuuntele. Ääni ei kuulu normaalissa ajossa eli vain jos kaasua painaa ja menee yli 3000 kierroksen yli.
Eli ei varovaisuus nyt sitten säästänyt tällä kertaa. Nyt sit liikkeeseen näyttämään ja todennäköisesti omasta pussista menee tää koska auto on 2016 vm ja 134tkm ajettu. On kyl huollettu aina BMW merkkiliikkeessä mutta ei taida mitkään takuut tms korvata näillä km määrillä.
Nyt kun luin tätä foorumia niin moni joutunut vaihtaa useemman kerran talvella turbon. Onko järkevää edes tuota vielä vaihtaa ennen ku tulee plussaa jotta ei joka kuukausi joudu tota makselee? Kulutus ei ole omasta mielestä noussut eikä tehoissa toistaiseksi mitään isompaa häviötä.
Itellä auto ei oo tallissa, mutta annan pakkasella koneen lämpee noin 10min ennen ajolle lähtöä. Ajoin noin 120 km ilman kiihdytyksiä enkä mennyt 2500 kierroksen jotta ei turbo ei vahingossa imaise mahdollista jäätä ja näin ollen rikkoisi siipiä. Auto oli kohteessa parkissa noin 15 min, kun pääsin lähtee kotia päin ja painoin kaasua motarille liittyäkseni nii alkoi pahamainen vihellys. Alkaa kuulua noin 3000 rpm kohdalla. Ei ole todellakaan kovin kova ääni ja jos radio on normaalilla volyymilla niin sitä ei kuule ellei oikein tarkkaan kuuntele. Ääni ei kuulu normaalissa ajossa eli vain jos kaasua painaa ja menee yli 3000 kierroksen yli.
Eli ei varovaisuus nyt sitten säästänyt tällä kertaa. Nyt sit liikkeeseen näyttämään ja todennäköisesti omasta pussista menee tää koska auto on 2016 vm ja 134tkm ajettu. On kyl huollettu aina BMW merkkiliikkeessä mutta ei taida mitkään takuut tms korvata näillä km määrillä.
Nyt kun luin tätä foorumia niin moni joutunut vaihtaa useemman kerran talvella turbon. Onko järkevää edes tuota vielä vaihtaa ennen ku tulee plussaa jotta ei joka kuukausi joudu tota makselee? Kulutus ei ole omasta mielestä noussut eikä tehoissa toistaiseksi mitään isompaa häviötä.
Heti vaihtoon ettei lennä totaalituhossa siiven palaset cooleriin/tee tuhoja.
Lämpimällä koneella konepelti auki, kaasua ja kaasu pois, jos hidastuu vihellellen niin selvä peli. Kyllä B47 turbo vislaa ehjänäkin vähä ominaisuutena, varsinki kylmänä.
Lämpimällä koneella konepelti auki, kaasua ja kaasu pois, jos hidastuu vihellellen niin selvä peli. Kyllä B47 turbo vislaa ehjänäkin vähä ominaisuutena, varsinki kylmänä.
Ehdottomasti merkkiliikkeeseen käymään ja goodwill hakemus vetämään, mulla meni 50/50 vuosi sitten 2015 saman verran ajettu.SakuP kirjoitti: ↑11 Tammi 2021, 08:03 Eli ei varovaisuus nyt sitten säästänyt tällä kertaa. Nyt sit liikkeeseen näyttämään ja todennäköisesti omasta pussista menee tää koska auto on 2016 vm ja 134tkm ajettu. On kyl huollettu aina BMW merkkiliikkeessä mutta ei taida mitkään takuut tms korvata näillä km määrillä.
Laakkosen hinta hommalle 3200,-, alkuperäiseen runkoon kunnostettu töineen 1300,-.zeikei kirjoitti: ↑14 Tammi 2021, 22:12Ehdottomasti merkkiliikkeeseen käymään ja goodwill hakemus vetämään, mulla meni 50/50 vuosi sitten 2015 saman verran ajettu.SakuP kirjoitti: ↑11 Tammi 2021, 08:03 Eli ei varovaisuus nyt sitten säästänyt tällä kertaa. Nyt sit liikkeeseen näyttämään ja todennäköisesti omasta pussista menee tää koska auto on 2016 vm ja 134tkm ajettu. On kyl huollettu aina BMW merkkiliikkeessä mutta ei taida mitkään takuut tms korvata näillä km määrillä.
Mutta eikös ole erikoista että BMW / Laakkonen korvaa jään rikkoman turbon takuuseen, jos on heiltä ostettu ja varaosatakuu voimassa. Siis vaikka hajoaminen ei johdu mitenkään turbosta. Jos ei ole ” BMW:n kunnostama”, kuten itselläni (hajosi siis 1500km ajettuna) ” ei BMW / Laakkonen korvaakaan mitään.
Tämä ei mene nyt oikein.
Hei. Olen kauhunsekaisin tuntein lueskellut tätä ja yrittänyt ymmärtää. Elikkäs siis jäätä muodostuu ilmanpuhdistimelta ahtimelle menevään putkeen. Siihen tulee myös sopivasti puoliväliin huohotusputki. Ja jossain oli kirjoiteltu, että ongelma koskee kaikkia ao. moottorisia malleja. Tiirailin nyt oman X3:n nokkapellin alle. Imuputki vaikuttaisi laskevalta mutta se huohotusputki siihen menee keskelle mukavasti. Luulis että käynnin aikana kosteus menisi kuitenkin eteenpäin ja mistä se klöntti sitten oikein tulisi. Ja joku kirjoitteli että Toyota olisi tämän ratkaissut sihdillä. Sama kone? Onko F25 tapauksia ollut? Onko putkistogeometriassa selittäviä eroja? Tietääkö kukaan...
Vuosi sitten Autokeskuksessa kustannusarvio oli 2720€, muistaakseni piti aika hyvin kutinsa. Siitä goodwill 50% ja kahden vuoden varaosatakuu. Yleensä käyttämäni yksityisen korjaamon kanssa kun silloin tuota pohdittiin tultiin siihen tulokseen että parempi teettää merkkiliikkeessä kun kustannus yksityisellä olisi mennyt tuohon 1300€ tienoille myös.Kjl kirjoitti: ↑16 Tammi 2021, 18:50Laakkosen hinta hommalle 3200,-, alkuperäiseen runkoon kunnostettu töineen 1300,-.zeikei kirjoitti: ↑14 Tammi 2021, 22:12Ehdottomasti merkkiliikkeeseen käymään ja goodwill hakemus vetämään, mulla meni 50/50 vuosi sitten 2015 saman verran ajettu.SakuP kirjoitti: ↑11 Tammi 2021, 08:03 Eli ei varovaisuus nyt sitten säästänyt tällä kertaa. Nyt sit liikkeeseen näyttämään ja todennäköisesti omasta pussista menee tää koska auto on 2016 vm ja 134tkm ajettu. On kyl huollettu aina BMW merkkiliikkeessä mutta ei taida mitkään takuut tms korvata näillä km määrillä.
Mutta eikös ole erikoista että BMW / Laakkonen korvaa jään rikkoman turbon takuuseen, jos on heiltä ostettu ja varaosatakuu voimassa. Siis vaikka hajoaminen ei johdu mitenkään turbosta. Jos ei ole ” BMW:n kunnostama”, kuten itselläni (hajosi siis 1500km ajettuna) ” ei BMW / Laakkonen korvaakaan mitään.
Tämä ei mene nyt oikein.
Olen samaa mieltä että tuo että merkkiliikkeen varaosatakuu korvaa vaikka jää olisi syyllinen on yllättävää mutta sehän on vaan positiivista meille kuluttajille. Korvaus kuitenkin menee varaosatakuusta eli sinun tapauksessa sitten tulee kääntyä varaosan toimittajan puoleen, voin kyllä kuvitella että suurimmalla osalla ulkoisen vaurion aiheuttama vika ei kuulu sen piiriin.
En kyllä edes ilkeä tuollaista esittää varaosantoimittajalle, on hieman sama asia jos hätäjarrutuksessa renkaat menisi pilalle ja saisi varaosatakuuseen uudet.. Hmm antaisikohan Laakkonen ”alkuperäisten” tilalle, silloinhan siinä olisi jokseenkin sama logiikka. Tuota hätäjarrutusta voisi tämän moottorin kohdalla verrata vaikka pakolliseen kiihdytykseen liikennevirran kohdalla.zeikei kirjoitti: ↑17 Tammi 2021, 17:32Vuosi sitten Autokeskuksessa kustannusarvio oli 2720€, muistaakseni piti aika hyvin kutinsa. Siitä goodwill 50% ja kahden vuoden varaosatakuu. Yleensä käyttämäni yksityisen korjaamon kanssa kun silloin tuota pohdittiin tultiin siihen tulokseen että parempi teettää merkkiliikkeessä kun kustannus yksityisellä olisi mennyt tuohon 1300€ tienoille myös.Kjl kirjoitti: ↑16 Tammi 2021, 18:50Laakkosen hinta hommalle 3200,-, alkuperäiseen runkoon kunnostettu töineen 1300,-.
Mutta eikös ole erikoista että BMW / Laakkonen korvaa jään rikkoman turbon takuuseen, jos on heiltä ostettu ja varaosatakuu voimassa. Siis vaikka hajoaminen ei johdu mitenkään turbosta. Jos ei ole ” BMW:n kunnostama”, kuten itselläni (hajosi siis 1500km ajettuna) ” ei BMW / Laakkonen korvaakaan mitään.
Tämä ei mene nyt oikein.
Olen samaa mieltä että tuo että merkkiliikkeen varaosatakuu korvaa vaikka jää olisi syyllinen on yllättävää mutta sehän on vaan positiivista meille kuluttajille. Korvaus kuitenkin menee varaosatakuusta eli sinun tapauksessa sitten tulee kääntyä varaosan toimittajan puoleen, voin kyllä kuvitella että suurimmalla osalla ulkoisen vaurion aiheuttama vika ei kuulu sen piiriin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Imuputken jäätymistä esiintyi joissain aiemmissa D4D moottoreissa jotka on Toyotan omia. Tulevaisuudessa voi olla jotain muutakin yhteistä kun B58 moottori Suprassa, käsitykseni mukaan jotain yhteistyötä on meneillään sähkö-hybridi puolella missä Toyotalla on vahvaa osaamista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
- Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16
On nämä kyllä erikoisia tapauksia. Tämän ketjun aikoinaan aloitin, kun toisen kerran turbo hajosi. Jo ensimmäisellä kerralla laitettiin uudistettu imusarja ja se hajosi heti seuraavana talvena helmikuussa 2019.
Tuolla samalla turbolla menty nyt kohta kaksi vuotta ilman vinkumista. Samanlaista ajoa ollut kaikki vuodet.
B47 moottoreita on kuitenkin tiet täynnä ja ei tätä kaikille tapahdu. Mikä on yhteinen tekijä? Se olisi kiva tietää.
Täällä ei ole kuulunut, että 5-sarjasta ylöspäin olisi turboja hajonnut, kuten ei myöskään X-sarjalaisista. Kaikki tainneet olla 1/3/4 -sarjaa. Tuo laittaa ajattelemaan imusarjan asentoa tämän aiheuttajana.
Tuolla samalla turbolla menty nyt kohta kaksi vuotta ilman vinkumista. Samanlaista ajoa ollut kaikki vuodet.
B47 moottoreita on kuitenkin tiet täynnä ja ei tätä kaikille tapahdu. Mikä on yhteinen tekijä? Se olisi kiva tietää.
Täällä ei ole kuulunut, että 5-sarjasta ylöspäin olisi turboja hajonnut, kuten ei myöskään X-sarjalaisista. Kaikki tainneet olla 1/3/4 -sarjaa. Tuo laittaa ajattelemaan imusarjan asentoa tämän aiheuttajana.
Onkos noissa 5+ sarjalaisissa kaikissa nuo automaattisäleiköt maskissa?Tucee kirjoitti: ↑19 Tammi 2021, 20:31 On nämä kyllä erikoisia tapauksia. Tämän ketjun aikoinaan aloitin, kun toisen kerran turbo hajosi. Jo ensimmäisellä kerralla laitettiin uudistettu imusarja ja se hajosi heti seuraavana talvena helmikuussa 2019.
Tuolla samalla turbolla menty nyt kohta kaksi vuotta ilman vinkumista. Samanlaista ajoa ollut kaikki vuodet.
B47 moottoreita on kuitenkin tiet täynnä ja ei tätä kaikille tapahdu. Mikä on yhteinen tekijä? Se olisi kiva tietää.
Täällä ei ole kuulunut, että 5-sarjasta ylöspäin olisi turboja hajonnut, kuten ei myöskään X-sarjalaisista. Kaikki tainneet olla 1/3/4 -sarjaa. Tuo laittaa ajattelemaan imusarjan asentoa tämän aiheuttajana.
Voisiko ratkaisu olla noin yksinkertainen kuin esim. maskisuoja, jos BMW ei sitä ole vielä keksinyt tai lanseerannut.
Eniten asiassa suorastaan raivostuttaa se, ettei muuten varsin asiallisen oloiseen autoon saada tällaista asiaa ratkaistua.
Itse olen miettinyt imuputkeen säleikköä (kuten aiemmin mainitsin Toyotan kohdalla tehdyn) tai yksinkersisimmillaan maskisuojaa, mutta varmuuttahan noista ei tiedä ennen kuin aikaa kuluu.
Valmistajaltahan tähän pitäisi ratkaisu tulla, mutta kun ei.
Sattui muuten viime perjantaina 2017 mallisessa 320D Xdrivessa (70tkm ajettu) työkaverillani hajoamaan myöskin turbo, eilen käytti Laakkosella => siivet mutkalla turbosta.. Nyt on kaksi samanlaista turbovikaista saman firman pihalla. Kuinkahan paljon näitä onkaan.
Eniten asiassa suorastaan raivostuttaa se, ettei muuten varsin asiallisen oloiseen autoon saada tällaista asiaa ratkaistua.
Itse olen miettinyt imuputkeen säleikköä (kuten aiemmin mainitsin Toyotan kohdalla tehdyn) tai yksinkersisimmillaan maskisuojaa, mutta varmuuttahan noista ei tiedä ennen kuin aikaa kuluu.
Valmistajaltahan tähän pitäisi ratkaisu tulla, mutta kun ei.
Sattui muuten viime perjantaina 2017 mallisessa 320D Xdrivessa (70tkm ajettu) työkaverillani hajoamaan myöskin turbo, eilen käytti Laakkosella => siivet mutkalla turbosta.. Nyt on kaksi samanlaista turbovikaista saman firman pihalla. Kuinkahan paljon näitä onkaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 122
- Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
- Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu
oN TÄMÄ VAAN IHMEELLISTÄ.Kjl kirjoitti: ↑19 Tammi 2021, 20:54 Voisiko ratkaisu olla noin yksinkertainen kuin esim. maskisuoja, jos BMW ei sitä ole vielä keksinyt tai lanseerannut.
Eniten asiassa suorastaan raivostuttaa se, ettei muuten varsin asiallisen oloiseen autoon saada tällaista asiaa ratkaistua.
Itse olen miettinyt imuputkeen säleikköä (kuten aiemmin mainitsin Toyotan kohdalla tehdyn) tai yksinkersisimmillaan maskisuojaa, mutta varmuuttahan noista ei tiedä ennen kuin aikaa kuluu.
Valmistajaltahan tähän pitäisi ratkaisu tulla, mutta kun ei.
Sattui muuten viime perjantaina 2017 mallisessa 320D Xdrivessa (70tkm ajettu) työkaverillani hajoamaan myöskin turbo, eilen käytti Laakkosella => siivet mutkalla turbosta.. Nyt on kaksi samanlaista turbovikaista saman firman pihalla. Kuinkahan paljon näitä onkaan.
edellinen kulkine 420dxa vm -16 ja ajettiin 160 000 ilma urpo remppaa.
Tuli mieleen että miten paljon ajoa teille tulee päivässä??
itse pääsääntöisesti kun koneen käynnistin niin ajoin vähintään 40km.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 27
- Liittynyt: 25 Tammi 2013, 08:20
- Auto: M2 -18
F36 420xda, MSport, -16
Minulla paljon myös lyhyempää n.10-20km ajoja. Välillä ulkoa, välillä lämpimästä tallista. Mutta kun nyt kaksi vuotta mennyt ilman hajoamista samanlaisella sekakäytöllä. Kiva olisi jos syyn ymmärtäisi ja voisi välttää ko. olosuhdetta mahdollisuuksien mukaan.
Nimim. "Jatkotakuu loppuu kesäkuussa"
Nimim. "Jatkotakuu loppuu kesäkuussa"
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kummassa on näitä ollut enemmän, x18 vai x20 moottoreissa? Joku joskus taisi täällä mainita muussa keskustelussa että noissa on eri turbo ja välijäähdytin.
Mulla oli alkuperäinen turbo 118:ssa 5 talven jälkeen kun se meni vaihtoon, oli tarkastettu eikä vinkunut normaalia enempää.
Mulla oli alkuperäinen turbo 118:ssa 5 talven jälkeen kun se meni vaihtoon, oli tarkastettu eikä vinkunut normaalia enempää.