12d N47 pistävä käry kabiinissa

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Nyt kaivattaisiin vinkkiä mistä amatööri lähtee selvittämään autotallivälineillä kun pikkukinneri keksi alkaa haistattelemaan kuskille. Ja taitaa tulla konepuolelta tämä homma. Ja sitten meneekin allekirjoittaneelle äkkiä tumpeloinnin puolelle :wassat:

Oireet on niin yksinkertaiset, että autoon tulee sisälle kabiiniin hajua. Ei ole perinteistä "mustan" dieselpakokaasun hajua jonka kyllä tunnistan ja jota kävi nenään kun GT:n EGRvälijäähdytinpaketti päästi jostakin savua konetilaan. Tämä on pistävämpi ja kitkerämpi haju. Ensin tuli mieleen jalkahiki, liekkö armeija-ajan yliherkkyyttä, mutta ehkä laimea etikkainen tai tärpättinen haju voisi myös olla kuvaava. Kun on talvi eikä ilmastointi käytössä niin ilmastoinnin leväkasvuston voinee sulkea pois.

Haju tulee tietysti selkeimmin ohjaamoon tyhjäkäynnillä auton ollessa paikoillaan. Auton sisällä haisee ihan kun vaan seisottaa pihalla moottorin käydessä ja odottaa muutaman minuutin. Tällä logiikalla varmaan myös DPF:n polton voi sulkea pois kun ei millään voi poltto olla käynnissä.

Konehuoneessa kun väkevästi tuijottaa EGR-venttiiliä ja välijäähdytintä niin mitään ihmeellistä ei näy päälle päin. Koitin EGR:ää irroittaa että olisin sen putsannut mutta ei se vapaaehtoisesti siittä mihinkään lähtenyt... ruuvasin ruuvit takaisin kiinni. Samaten kun katsoo vaikka pakosarjaa niin ei ole nokista tms. ympäristössä. Jos olisi pakosarja tms. niin luulisi, että pakkasella ulkona näkisi jostakin savun tulevan?

Se mitä nyt olen keksinyt kandidaateiksi on:
- EGR-venttiili
- EGR-välijäähdytin ja vuoto siinä jossakin
- suuttimen tiivisteen vuoto, eikös se pukkaa pistävää hajua?
- kannen tiivisteen vuoto / halkeama kannessa, jos jäähdytysneste niin eikös se ole makeahko eikä pistävä haju?

Kaikki yllä olevat kuulostaa silti kalliilta.

Vikakoodeja en ole vielä lukenut. Auto näyttää moottorivaloa ja aiemmin se on ollut mitatun ilmamäärän ja odotetun ilmamäärän liian suuri ero. Valo tulee ja menee riippuen minkälaista ajoa on. Olen tulkinnut sen karstan aiheuttamaksi miksi siis olisin EGR:n nyt irroittanut ja vilkaissut. Autossa lasissa 160000km.

Moottorin käydessä, pää konetilassa nenä pitkänä ei auttanut paikallistamaan hajua. Otin silti muovisuojan alta pari kuvaa ja onhan siinä pölyn vähän mönjääntynyt ja märkääkin näkyy. Mutta sanokaa viisaammat miltä näyttää. Vaan tollanen se on ollut nyt sen puoli vuotta... hajuun kiinnitin huomiota pari viikkoa sitten.
Suutinta (Small).jpg
Suutinta (Small).jpg (99.74 KiB) Katsottu 9134 kertaa
Kannenpäällä_1 (Small).jpg
Kannenpäällä_1 (Small).jpg (128.18 KiB) Katsottu 9134 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Jaku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Helmi 2019, 20:25
Auto: F25 X3 20D A

Minulla on F11 vm12, asennettuna Webasto, joka alkoi kärytä kuvaamallasi tavalla ensin sisällä käynnistyksen jälkeen satunnaisesti ja sitten säiden mentyä nopeasti pakkaselle tuli kunnon savut sisälle. Töistä kotiin tullessa tulikin sitten savut kuskin puolen lokarin sisältä. Kun irrotin weban johdon, tilanne korjautui.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kuitataan vielä tämä tarina loppuun... Vika paljasti itsensä aika pian kun myös moottorin ääni alkoi lähentyä V8-tyyppistä. Eli DPF:n jälkeen oleva pakoputken joustopala petti ja vuosi sieltä.

Nyt siis tietää että dieselin pakokaasujen puhdistus tuottaa jalkahien hajuista jätöstä. Oppia ikä kaikki.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
GaryP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Touko 2017, 14:15

Moi

Mä olen kohta kolme vuotta etsinyt tuota täysin samanlaista kuvauksen mukaista hajua, eikä korjaamot sitä syytä löydä.

Laimea etikka ja jalkahiki ovat hyvät tuntomerkit, mutta kun on aikoja jolloin se ei tule lainkaan?!?!

Löysin vasta tänään tämän kun istuin joutilaana odottamassa autossa, ja oli pakko avata ikkunat että kestää hajun.

Pannaanpas tutkien, pdf on tiensä päässä, ehkä vaihdan sen tai korvausputken. Minkä ratkaisun sä teit, korjasitko vain jousto-osan?

Kari
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Pelkkä joustopala vaihdettiin. Meni tulityön puolelle niin vein auton huoltoon. Viikon verran tuntui olevan kunnossa kunnes jotain tapahtui ja käryä alkoi tulemaan taas sisään. Nyt varmaan silti eri kohdasta ja paljon vähemmän. Tuntuu kyllä nenässä ja huomaa siitä, että tyhjäkäynnillä ja hiljaa ajaessa sisäilmankierto menee päälle automaattiasennossa. Erona aiempaan on myös se, että aiemmin ei DPF-poltto kärissyt sisällä, nyt lyö hajut sieltä sisälle. En heti uskonut kun tuntui nenässä käryä. Jäi sen verran kuitenkin vaivaamaan, että tänään pyysin DDE:ltä regenerointia ja lähdin motarille lämmittämään konetta ja pakokaasua. Jahka poltto alkoi toppasin huoltsikan pihalle ja voi kiesus sitä lemua autossa...

Näyttää vielä ihan reilusti laskennallisia kilometrejä DPF:lle eli sitä en aio vaihtaa ennen kuin on pakko... lienee aika tyyriskin osana. Mutta pajalle on vietävä.
DPF_1 (Small).jpg
DPF_1 (Small).jpg (104.19 KiB) Katsottu 8281 kertaa
Jos on vaikeuksia löytää vuotoa niin koita tunkea rätti pakoputken päähän. Kaveri vähän kevyesti painamaan kaasua ja sitten tutkimaan. Saattaa auttaa paikallistamaan vuotoa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Niin vielä siihen, että käry ei tule aina. Sama homma mulla ja liittynee lämpölaajenemiseen ja varmaan jopa EGR vaikuttaa eli paljonko kierrättää kaasuja vs. tunkee putkeen niitä. Ja jos sisäilman kierto tosiaan menee päälle niin se blokkaa suurimmat. Tosin se sisäilman kierto aika pian menee väkisin pois päältä napin asennosta riippumatta kun tulee minuutit täyteen.

Tars saada väriainetta sinne pakokaasun sekaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
GaryP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Touko 2017, 14:15

Johan on hemmetti, tänä aamuna, poiketen normaalista viileästä aamusta, haju alkoi parin minuutin päästä. Tää on nyt kolmas talvi tämän auton (e91 2006 330xd), ja selkeä ero on ulkolämpötilalla, kesällä tuo on jatkuva haju.

Ihmettelen suuresti ettei korjausfirmoilla on "hajua" tästä löyhkä aiheuttajasta, ongelma on se ettei haju tule koko ajan, eikä kellään ole varaa maksaa niitä tunteja joita kuluu kun odotetaan sen ilmestymistä.

Kari
Vastaa Viestiin