Autolla on ajettu 86.000. Moottoritilasta kuuluu voimakasta resonanssiääntä 1700-2400 rpm kierroksilla auton seistessä tai ajettaessa. Ääni on voimistunut viimeisten viikkojen aikana.
Tänään vaihdettiin moottoriin uudet öljyt. Nyt tuntuu, että ääni on hieman hiljentynyt vajaan 100 km ajon jälkeen. Öljyt + suodatin on aina vaihdettu n. 15 tuh km välein. Mikä voi aiheuttaa tuon kovin kiusallisen äänen?
Vinkeistä etukäteen kiittäen.
X3 2015 Resonanssiääni kuuluu moottoritiasta
Siis 2.0l diesel? N47? Jos näin, niin voi olla ketjuviallinen, eli silloin ei paljoa kannata ajella vaan viedä merkkihuoltoon ja jos ketju on kyseessä, niin vaihto.fintim kirjoitti: ↑08 Helmi 2019, 19:03 Autolla on ajettu 86.000. Moottoritilasta kuuluu voimakasta resonanssiääntä 1700-2400 rpm kierroksilla auton seistessä tai ajettaessa. Ääni on voimistunut viimeisten viikkojen aikana.
Tänään vaihdettiin moottoriin uudet öljyt. Nyt tuntuu, että ääni on hieman hiljentynyt vajaan 100 km ajon jälkeen. Öljyt + suodatin on aina vaihdettu n. 15 tuh km välein. Mikä voi aiheuttaa tuon kovin kiusallisen äänen?
Vinkeistä etukäteen kiittäen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei pitänyt olla N47:ssakaan ketjuvikaa kun sitä suunniteltiin.
Pyydä kaveria painamaan kaasua räminäkierroksilla, ja etsi konehuoneesta saisiko jotain muoviosaa tms sormella painamalla räminän loppumaan. Saattaa olla jonkun muoviosan kiinnitys vaan irti.
Pyydä kaveria painamaan kaasua räminäkierroksilla, ja etsi konehuoneesta saisiko jotain muoviosaa tms sormella painamalla räminän loppumaan. Saattaa olla jonkun muoviosan kiinnitys vaan irti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26 Tammi 2013, 11:04
- Auto: 318, X3, MGB, MB Slk
- Viesti:
Ääni muistuttaa lentokoneen potkurin ääntä kun kierroksia on n. 2500 ja ääni kuuluu ainoastaan sisälle ja ovien pitää olla kiinni.
Eli jos konepelti on auki ja kuulostelee ääntä moottorin vieressä niin ei kuulu muuta kuin moottorin ääni. Tosi kiusallinen resonanssiääni mikä ei selvinnyt vaikka konehuoneesta vikaa haettiin neuvotulla tavalla.
Vika löytyi lopulta polttoaineputken viallisesta kiinnikkeestä. Viallisia putkenkiinnikkeitä löytyi myös konehuoneesta.
Eli jos konepelti on auki ja kuulostelee ääntä moottorin vieressä niin ei kuulu muuta kuin moottorin ääni. Tosi kiusallinen resonanssiääni mikä ei selvinnyt vaikka konehuoneesta vikaa haettiin neuvotulla tavalla.
Vika löytyi lopulta polttoaineputken viallisesta kiinnikkeestä. Viallisia putkenkiinnikkeitä löytyi myös konehuoneesta.
Viimeksi muokannut fintim, 29 Maalis 2019, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26 Tammi 2013, 11:04
- Auto: 318, X3, MGB, MB Slk
- Viesti:
Pieni vika, iso vaiva. Alustassa oleva polttoaineputken kiinnike oli väsähtänyt ja polttoaineputki pääsi liikkumaan sen verran että otti runkoon kiinni. Asentaja etsi vikaa monta tuntia. Korjattu fyllilla ja nippusiteillä.
Moi. Aika samanlainen vaiva samanlaisessa aurossa, resonanssiääni kuuluu kabiiniin vastaavilla kierroksilla ja sitten muualle ei kuulukaan. Tuntuisi tulevan ulkopuolelta eikä esim. koelaudan alta. Mistä päin nuo kiinnikkeet ketjun aloittajalla olivat antautuneet? Onko muita ajatuksia minne seuraavaksi ryömiä?
Yes, tänään sitten jatkui asian tutkiskelu. Pohjapanssari pois ja laatikon alta vaimennussuojamatto keskeltä. Alta heilutellessa pa-linjalla ei suuria kolinoita saanut aikaan mutta tulipahan sitten laitettua telttapatjan soiroja rungon ja putkien väliin ja "tunneliin" josta noustaan konehuoneeseen. Sinne ne jäivät nätisti eikä kiinnittääkään tarvinnut millään. Ja kas, tämä hulluksi tekevä, rikkinäistä vaijerinopeusmittaria muistittava ääni oli poissa. Kiitos kovasti tästä ketjusta, ei tätä olisi itse varmaankaan keksinyt.