X5 40e latausluukku (ja bensaluukku) jumissa pakkasella

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
qviky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Marras 2018, 14:28
Auto: BMW X5 xDrive40e 2018

Moikka,

X5:n latausluukku ja bensaluukku jäätyvät päivittäin avaamiskelvottomiksi. Bensaluukun sain auki "vara-avausmekanismilla" takaluukun sulaketaululta. Vastaava vedin konepellin alla ei avannut latausluukkua. Onko kaikilla muilla bemarin omistajilla autotalli vai miten saatte plugininne lataukseen tai auton ylipäätään tankattua? :conf: :)
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Nuo "lukituslaitteet" pitää säännöllisesti kuivata talvella. Vaikka huoltsikalla puhaltaa kevyesti paineilmalla kuivaksi. Niin "tapit kuin kolot". Sitten kevyesti vaikka WD-40 tms. voiteluainetta kosteussuojaksi. Ei ole ollut koskaan ongelmaa luukkujen kanssa,kun näkee vähän vaivaa. Huolloissa noille ei kuitenkaan tehdä mitään. Esim. jokaisen pesun yhteydessä. Samalla kun kuivaa ja voitelee luukkujen/ovien tiivisteet.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Joo, voitelu lukkosulalla tai WD-40:llä tai jollakin vastaavalla ja ongelmia ei ole jäätymisen kanssa ollut ainakaan meikäläisellä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko X5:n luukkumekanismit erilaiset kuin muissa autoissa, mulla ei ole ollut koskaan ongelmaa toisen mallisilla Bemareilla tai vääränmerkkisillä autoilla?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 16 Tammi 2019, 16:16 Onko X5:n luukkumekanismit erilaiset kuin muissa autoissa, mulla ei ole ollut koskaan ongelmaa toisen mallisilla Bemareilla tai vääränmerkkisillä autoilla?
Kyllä ainakin F25 , E70 , F20 jäädyttää bensaluukun ihaan samaan tapaan kuin F15 , jos ei pesun jälkeen kuivaa ja voitele.
qviky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Marras 2018, 14:28
Auto: BMW X5 xDrive40e 2018

Kiitokset vinkeistä. Nyt pitänee viedä auto sulamaan jonnekin parkkihalliin ja sitten ryhtyä öljyämään! :)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Wonderi kirjoitti: 16 Tammi 2019, 16:16 Onko X5:n luukkumekanismit erilaiset kuin muissa autoissa, mulla ei ole ollut koskaan ongelmaa toisen mallisilla Bemareilla tai vääränmerkkisillä autoilla?
Sama, paitsi vaimon Nissanit aina jäädyttäny bensaluukkunsa... mut tosiaan, eipä oo puimurissa tommosia murheita ollu.
qviky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Marras 2018, 14:28
Auto: BMW X5 xDrive40e 2018

Kävi ilmi, että latausluukku oli jotenkin mekaanisesti rikki. Leipoi itsensä lopulta kokonaan jumiin ja meni Laakkosella vaihtoon. Seurataan miten toimii jatkossa...
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

qviky kirjoitti: 11 Helmi 2019, 17:47 Kävi ilmi, että latausluukku oli jotenkin mekaanisesti rikki. Leipoi itsensä lopulta kokonaan jumiin ja meni Laakkosella vaihtoon. Seurataan miten toimii jatkossa...
olisiko yritetty väkisin sulkea latausluukkua latauksen jälkeen jolloin rakenteissa olisi ollut jäätä ja sen vuoksi vaurioitunut. South Carolinassahan nämä tehdään joten ehkä laatukontrolli ei ole siellä paraš mahdollinen valmistusvaiheessa.

talvella luukku ehkä kannattaisi suojata hupulla latausvaiheessa. Jäätä kertyy rakenteisiin jolloin luukun sulkeminen ennen ajamista ei onnistu ilman putsausta joka on myös hiemn työlästä.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

ausdauersportler kirjoitti: 17 Helmi 2019, 01:01
qviky kirjoitti: 11 Helmi 2019, 17:47 Kävi ilmi, että latausluukku oli jotenkin mekaanisesti rikki. Leipoi itsensä lopulta kokonaan jumiin ja meni Laakkosella vaihtoon. Seurataan miten toimii jatkossa...
olisiko yritetty väkisin sulkea latausluukkua latauksen jälkeen jolloin rakenteissa olisi ollut jäätä ja sen vuoksi vaurioitunut. South Carolinassahan nämä tehdään joten ehkä laatukontrolli ei ole siellä paraš mahdollinen valmistusvaiheessa.

talvella luukku ehkä kannattaisi suojata hupulla latausvaiheessa. Jäätä kertyy rakenteisiin jolloin luukun sulkeminen ennen ajamista ei onnistu ilman putsausta joka on myös hiemn työlästä.
Itse jätän lataamatta työpaikalla kun lämpötila heiluu molemmin puolin nollaa ja taivaalta tulee vettä/räntää/lunta. Pakkaslumi ei ole mikään ongelma. Näitä ongelmasäitä on kuitenkin niin harvoin ainakin täällä, että miksi ottaa riski, että luukku jäätyy tai latausjohtoa ei saa irti. Ei nuo osat kummosta muovia ole, varmasti vaurioituvat helposti, jos voimaa joutuu käyttämään jäätyneiden kaapeleiden irroituksessa ja luukun sulkemisessa.

Sinänsä latauspistokeen paikka kuskin oven edessä on hyvä suomalaisessa talvessa, alueella harvoin on jäätä tai lunta sen enempää kuin polttoaineluukunkaan päällä eli sen puolesta normitalven haaste. Pistoke edessä tai takana olisi ongelmallisempi, ainakin mun autossa on reilusti 'pitkäaikaista' lunta ja jäätä sekä keulassa että perässä, kun auto on koko ajan ulkona. AIka haastavaa olisi koputella latausluukkua jään alta ja yrittää varovaiseti saada luukkua auki niin, ettei se hajoa.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

BMW X5 hybridin latausliittimen jäätyminen
Edit Report this post Quote
Post by ausdauersportler » 21 Feb 2019, 22:05

Johto lukittuu autoon neljällä tapilla. BMW:n liikkuvuuspalvelu kävi nitkuttamassa jäätyneen johdon irti auton latausliitännästä. Tuohon kului parikymmentä minuuttia ja myös lämpöpuhaltimen apua tarvittiin. Ilmeisesti kosteat säät ja -9 C asteen pakkanen on USA:ssa suunnitellulle autolle liikaa. Autohan ei liiku kun latausjohto on jumissa/ kiinni. Rakenteet ovat huonosti suojattuja ja latauksen aikana kertyvä kosteus voi helposti jäätyä estäen lukittumisen avauksen. Ilmeisesti sama ongelma koskee muitakin sähköautoja. Liikkuvuuspalvelun mukaan kyseessä on yleinen ongelma jos autoa lataa ulkona.
Onko vastaavasta muilla kokemusta tai olisiko BMW-huollolla mitään ratkaisua hankalan suunnitteluvirheen korjaamiseksi. Silikonivoidetta liittimiin?
latausluukun auki jääminen jäätymisestä johtuen ei sen sijaan estä ajamista joskin kosteutta varmasti kertyy jopa niin että sen jälkeen latauspistoke on jumissa jäätysen vuoksi.

500 watin kuumailmapuhallin on nyt hankittu vakiovarusteeksi. Riittääkö paukkupakkasissa sulattamaan jäätyneen liittimen ja ovatko rakenteet liian herkkiä tuon tasoiselle kuumuudelle?

BMW olisi voinut huomioida jäätymismahdollisuuden asentamalla lämpövastuksen latausliitäntään.

hieman ihmettelen että tämä ongelma ilmeni vasta nyt vaikka auto on ostettu uutena 11/2018 ja talvipakkaskäyttöä on jo pääkaupunkiseudun lisäksi noin 3 viikkoa Lapissakinmarras-joulukuussa jolloin pakkasta oli jopa -28C. Tuolloin bmwn akku ei toki toimi koska akun lämmitys on hoidettu heikosti tuossa automallissa.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

qviky kirjoitti: 14 Tammi 2019, 23:24 Moikka,

X5:n latausluukku ja bensaluukku jäätyvät päivittäin avaamiskelvottomiksi. Bensaluukun sain auki "vara-avausmekanismilla" takaluukun sulaketaululta. Vastaava vedin konepellin alla ei avannut latausluukkua. Onko kaikilla muilla bemarin omistajilla autotalli vai miten saatte plugininne lataukseen tai auton ylipäätään tankattua? :conf: :)
bmw:n liikkuvuuspalvelun mukaan avaa latauskaapelin lukituksen jäätymistilanteissa mutta hento muovikaapeli katkeaa herkästi ja vain maksaa n 300€. Luukkuvuuspalvelun heppukin onnistui kiskomaan ko vetimen nupin irti, pitänee vilkaista nuppia vielä päivänvalossa.
Autotalli olisi eduksi, mutta nyt halliin saa parkkeerattua työpäivän ajaksi muutamankerran viikossa.
Mitähän muita omituisuuksia vielä,ilmenee talven aikana? Talviajo-ominaisuudet ovat kyllä erittäin hyvät ja kaupunkiajossa sähköllä pystyy ajamaan suurin osan matkoista, mikäli latausliitäntöjen häiriöt johtuivat ainoastaan jäätymisestä.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Tänä aamuna latauspistokkeen luukku pn sitten jäätynyt kiinni. Pääsee sentään besamoottorilla ahamaan. -10 c astetta on X5:lle liikaa.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Käsittääkseni konetilassa oleva varamekanismi on vain pistokkeen lukituksen avaamiseksi, ei luukun avaamiseksi kuten bensatankin luukku. Itsellä luukku jää välillä lukkoon vaikka muuten ovet aukeaa. Yleensä uusi lukitus ja avaus yleensä avaa luukun lukituksen.
Itselläni latauspistoke on vaihdettu kerran, ei lukkiutunut latauksen aikana.
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

315i kirjoitti: 22 Helmi 2019, 13:06 Käsittääkseni konetilassa oleva varamekanismi on vain pistokkeen lukituksen avaamiseksi, ei luukun avaamiseksi kuten bensatankin luukku. Itsellä luukku jää välillä lukkoon vaikka muuten ovet aukeaa. Yleensä uusi lukitus ja avaus yleensä avaa luukun lukituksen.
Itselläni latauspistoke on vaihdettu kerran, ei lukkiutunut latauksen aikana.
Olisiko konetilan varamekanismi suunniteltu lähinnä kesäkäyttöä varten, ei ehkä ole apua jos rakenteisiin on päässyt jäätymään vettä/kosteutta tai ainakin BMW:n liikkuvuuspalvelun mukaan kannattaa huomioida että varamekanismi toimii muutaman millin paksuisten muovinarujen avulla jotka kokematon helposti kiskoo poikki.
Latausta varten latauspesään voisi suunnitella semi-vesitiiviin suojuksen / mahdollisesti jopa pakkasta eristävästä materiaalista. Olisiko tällaisia tarjolla maailmalla tai BMW:n valmistuttamana?

Nythän latauksen aikana latauspesään voi sataa lunta, vettä ja talvikelilä voi muodostua hankalasti poistettavaa jäätä. Jos on kiire jäätä voi olla kertynyt sen verran rakenteisiin, ettei latausluukkua saa kiinni. Jään puhdistamiseen pitää aina varata runsaasti aikaa. Kuumailmapuhaltimella näitä voi ehkä sulatella. mutta kestävätkä rakenteet 50 -300 -500 C puhalluslämpötiloja. Ei kovin käytännöllistäkään. Kun BMW X5:t valmistetaan South Carolinassa, talviaikaiseen hybridiauton käyttämiseen ja lataamiseen ei ole kiinnitetty huomiota. Itselläni ei ole taloyhtiössämme autotallia, mikä olikin vähemmän tarpeellinen ennen BMW X5 40e:n hankkimista.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

ausdauersportler kirjoitti: 23 Helmi 2019, 22:34 Kun BMW X5:t valmistetaan South Carolinassa, talviaikaiseen hybridiauton käyttämiseen ja lataamiseen ei ole kiinnitetty huomiota. Itselläni ei ole taloyhtiössämme autotallia, mikä olikin vähemmän tarpeellinen ennen BMW X5 40e:n hankkimista.
Latausluukku on samanlainen jokaisessa BMW mallissa, suunnittelupaikasta on paha mennä sanomaan tarkempaa, mutta tuskin on Etelä-Carolinassa.

Itselläni ei ole autotallia ja hyvin on pärjätty jo kaksi talvea. Kun luukku on kiinni, pistokkeen ympärillä oleva tiiviste estää veden ja lian pääsyn pistokkeelle. Kuten sanoin, jätän latauskaapelin kytkemättä, jos on oletettavissa että lämpötila muuttuu plussalta miinukselle. Vesi/räntä, joka jäätyy, on lautausluukulle haaste. Toki se on sitä kaikille luukuille ja pyyhkimet mukaan lukien. Tuollaisilla keleillä jo ovien avaaminen rikkomatta mitään on riittävän haasteellista, kun jäätä on joka raossa.

Lisäksi äksän astinlaudoille syntyy ko.kelillä jääpaakut, jotka estävät pahimmillaan ovien avaamisen. Saahan ovet tietysti voimalla auki, mutta saattaa oven alareuna saada kipeetä. Vapaa tila alareunan ja tason välillä on vajaan sentin luokkaa, joten paljoa jäätä ei tarvita. Tämä ongelma on vaivannut kaikkia aiemmipiakin äksä-malleja. F15:ssa taso on kapeampi kuin E70 mallissa, mutta jostain syystä siihen kertyy enemmän jäätä. E70:n liukuesteet oli kumisia nappuloita, kun F15:ssa ne on suorakaiteenmuotoisia. Liekö tuo sitten syy, jää tarttuu noihin kumiosiin hanakasti.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
JP X-Driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:12
Auto: Bmw X5 45e

Itsellä on kolmas talvi menossa X5 40e:n kanssa. Ei luukkujen jäätymisongelnia kertaakaan koko aikana. Auto on ollut joka kelissä aina latauksessa. Kotona on autokatos, työpaikalla lataus tapahtuu taivasalla.

Homma on onnistunut hyvin ehkä siksi, että aina huolellisesti puhdistan luukun lumesta ja jäästä ajoon lähtiessä. Minuutti sinne tai tänne ei haittaa tässä. Ja toinen juttu on varmaan ollut se, että en koskaan ole pesettänyt autoa konepesussa, vaan aina käsipesuna autopesulassa, jossa luukut (bensiini ja sähkö) aina huolellisesti kuivataan pesun jälkeen.

Mutta voihan näissäkin kuvioissa olla aina erilaisia autoyksilöitä. Koputan puuta joka tapauksessa nyt myös itse!
ausdauersportler
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 21:56

Mitään latausluukun päälle ja latausjohtoon kiinnitettävää esim neopreeni-suojusta (joka estäisi lumen kertymisen rakenteisiin ) ei taida olla myynnissä BMW:llä. Ainakaan Laakkosen huolto ei ollut tietoinen asiasta.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

ausdauersportler kirjoitti: 08 Maalis 2019, 01:32 Mitään latausluukun päälle ja latausjohtoon kiinnitettävää esim neopreeni-suojusta (joka estäisi lumen kertymisen rakenteisiin ) ei taida olla myynnissä BMW:llä. Ainakaan Laakkosen huolto ei ollut tietoinen asiasta.

:wassat:

https://www.bmwblog.com/2016/02/21/bmw- ... now-cover/
rukki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 14:47

Kokeile jumissa olevan latausluukun avaamista. 1. Auto avaimella lukkoon. 2 Paina kevyesti luukkua ja SAMALLA avaa auto avaimella. Ja luukku avautuu. Vastaavasti jos luukku ei mene kiinni: 1. Avaimella auto auki. Paina luukku kevyesti kiinni ja samalla kun painat luukkua kiinni niin sulje auto avaimella. Pitäisi toimia. :)
Vastaa Viestiin