Jarruista/sivuäänistä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin? Autolla ajettu 37tkm.
Ongelma kuitenkin on, että ilmeisesti edestä lähtee pirullinen vinkuna ajettaessa hiljaisilla taajamanopuksilla. Jarruttaessa ei vingu, mutta muuten korkea metalli vasten metallia ääni. Kahdessa huollossa sokeat ja kuurot huoltomiehet levitelleet käsiään. Ongelma pahenee kylmässä.
Ei ole kivi.

Mitä tuossa enää voisi tarkistaa?
Kannattaako vaihtaa molemmat palat kerralla, vai vain takapalat?
Onko kokemuksia twr:n paloista? Puolet orkkisten hinnasta, ja kyseinen valmistaja myy noita VAGin ensiasennuspaloiksi.

Kiitos vinkeistä
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos tuo vinkuna ei tule jarruista, vaan esim. vetoakseleista tai laakereista?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

salmol kirjoitti:Jos tuo vinkuna ei tule jarruista, vaan esim. vetoakseleista tai laakereista?
Ihan hyvä kysymys. Luulisi, että nuo eivät muuttuisi äänettömäksi lämpimässä tai kovemmassa vauhdissa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin?
Tietokoneen lukema seuraavaan jarruhuoltoon on aika hatusta vedetty arvaus, ei välttämättä paljoa yhteyttä todellisuuteen. Mun auton näytöllä taitaa olla kanssa 20tkm ero jarrupalojen lasketussa eliniässä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin? Autolla ajettu 37tkm.
Jarruja käytetään oikeasti melko epätasaisesti ja ajotapa vaikuttaa paljon, eikä iso heitto ajotieturin arvauksissa kuulosta kummalliselta. Sen sijaan se, että nelivedon takapalat olisivat lopussa 45tkm kohdalla herättää jo vähän hämmästystä ainakin meikäläisen aivolohkossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä on helppo katsoa jarrut läpi - paloissa pitäisi olla reilusti pintaa (useita millimetrejä) ja levyn pinnan pitäisi olla melko tasainen, ei urautumaa eikä reunalla harjannetta. Jos palojen pinta on vähissä tai levy(t) merkittävästi kulunut, niin voi olla aihetta tarkistaa jarrujen toiminta (ettei laahaa) ja ehkä jopa oma ajotapa.
JiiP kirjoitti: Ongelma kuitenkin on, että ilmeisesti edestä lähtee pirullinen vinkuna ajettaessa hiljaisilla taajamanopuksilla. Jarruttaessa ei vingu, mutta muuten korkea metalli vasten metallia ääni. Kahdessa huollossa sokeat ja kuurot huoltomiehet levitelleet käsiään. Ongelma pahenee kylmässä.
Ei ole kivi.
Saattaa tosiaan tulla jostain muualta, mutta voi se hyvin tulla jarrustakin. Paha sanoa kuulematta, mutta jo kevyt jarrutus poistaa välykset kolmikolta satula-pala-levy vaientaen mahdolliset välyksistä tulevat kitinät. Eikös F30:n vakiojarruja ole täälläkin kitinöistä moitittu? Muistaakseni ainakin joillekin on huoltamossa hiottu palojen reunaan kitinää vähentävät viisteet.
JiiP kirjoitti: Mitä tuossa enää voisi tarkistaa?
Ekana lähtisin itte näistä:
-Palojen viiste tahi sen puute, eli että palan levyä vasten tulevan pinnan ulkoreuna ei ole suorakulma, vaan viistetty
-Palojen asettuminen satulaan, palan ja satulan väliin voi olla paikallaan laittaa ns. kitinänvaimennuslevy
JiiP kirjoitti: Kannattaako vaihtaa molemmat palat kerralla, vai vain takapalat?
Pääty kerrallaan mulla ja tutuilla on ollut tapana vaihtaa. Paloja vaihtaessa kannattaa tarkistaa myös levyjen ja satulan liukutappien kunto ja tarvittaessa vaihtaa nekin.
JiiP kirjoitti: Onko kokemuksia twr:n paloista? Puolet orkkisten hinnasta, ja kyseinen valmistaja myy noita VAGin ensiasennuspaloiksi.
Ei jarrupaloista, mutta pakko tarttua tuohon typoon - se on TRW eikä TWR (Tom Wilkinshaw Racing) :). Muilta osin mulle osuneet TRW:n tarvikeosat ovat olleet sellaista peruskelpoa tarvikelaatua - harvemmin ihan pärjää alkuperäiselle, mutta varsinaisesti huonoa palikkaa ei ole kohdalle tullut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Wonderi kirjoitti:
JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin?
Tietokoneen lukema seuraavaan jarruhuoltoon on aika hatusta vedetty arvaus, ei välttämättä paljoa yhteyttä todellisuuteen. Mun auton näytöllä taitaa olla kanssa 20tkm ero jarrupalojen lasketussa eliniässä.
Mulla kun vaihdoin palat molempiin päihin tuli etupaloille arvaus 45tkm ja takapaloille 120tkm. Nyt kun olen ajanut sillä ~10tkm vaihdon jälkeen niin etupaloilla on jäljellä 49tkm ja takapaloilla 130tkm. Kyllä BMW-insinööri on sitten viisas.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Olikos se niin että autoa pitää opettaa jarrujen kulumisesta? Eli huoltojen yhteydessä aina mitataan jäljellä oleva kulutuspinta ja syötetään auton tietoihin? Samaten kun palat vaihdetaan?

Mulla myös vaihdettiin kaikki palat GT5een ja nyt näyttää ihan outoja lukemia. Oliskohan just päinvastoin kun wsaarjalla eli eteen 120tkm ja taakse 40tkm. Oma veikkaus on että huolto unohti tehdä jotain?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ihan aluksi: nykyään erittäin harvoin tulee tilanne, että voisi vaihtaa vain palat. Nykypalat kuluttavat levyjä niin, että aivan varmasti ei kaksilla paloilla yksiä levyjä loppuun aja. Pahimmassa tapauksessa satulan mäntä pullahtaa ulos, kun levy on liian ohut ja pala myös. Samoin levyt voi alkaa ravistaa, kun ovat alle minumin. Muistini mukaan kulumavara alkaa olla alle 1 mm er puoli levyissä.
Tuo kulumisarvaus, on todellakin arvaus. Se ottaa huomioon ajotyylin, kiihtyvyydet/hidastuvuudet ja lopulta tietysti tuon pala- anturin tiedon. Sekin on useampiosainen ja lopulta käskee vaihtamaan jarrut heti. Siinäkin on eroja. yhdessä oli varmaan 3 mm (siis aika paljon) paljoja jäljellä ja kerran kun näytti -100 km( siis palat olisi pitänyt vaihtaa 100 km sitten) paloissa ei ollut yhtään pintaa jäljellä = metallilla. Vähän turhan tiukalle mitoitettu.
Noita pystyy myös kalibroiimaan testerillä. Vaatii, kuten edellä kirjoitettiin, paljojen mittaamisen jne. Kone sitten laskee paljonko niillä voisi ajaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

Tänään auto pajalla. Soittivat:
Ei kuulu ääniä eikä löydetä vikaa. Paloissa on vielä pintaa hyvin ja levyt hyvät.
Koska tietokone herjaa, niin vaihdatin samalla takapalat ja nesteet. Etujarruille herkistely.
Jos vielä jatkuu, niin ostan Skodan, mutta vasta kesällä, kun tuosta ei lämpimässä lähde sivuääniä.

Aamulla ajaessa huoltoon, vain yksi vinkaisu. Jos sataa tai on lämmin, niin ei vingu... Lisäksi tietysti ottivat halliin lämpimään ja alkoivat testailemaan, ihme ettei vinkunut.

Ehkä saan tästä mukavan harrastuksen, käyn läpi huoltoja kunnes vika selviää.

Olen nyt aamuisin tehnyt testausta, ja vinku alkaa ensimmäisen jarrutuksen tai hidastetöyssyn jälkeen.
Vastaa Viestiin