X3 f25 akkuherja - Webasto?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

Morot

X3 3.0d vuosimallia 2011, varusteena alkuperäinen pa-lämmitin kauko-ohjaimella.

Tänä aamuna laitoin lämmittimen 20 min ennen lähtöä pöhisemään, ulkolämpötila nollan tienoilla. Kun tulin autoon, lämmitin ei käynyt enää, ja infotaululle tuli akkuvaroitus ja teksti "Increased battery discharge when stationary. Electrical consumers were temporarily switched off." Eli järjestelmä oli itse sammuttanut lämmittimen.

Auto käynnistyi ja toimi normaalisti. Edellisenä päivänä oli ajettu pitkähkö matka, joten akun latauksen olisi teoriassa pitänyt olla kunnossa.

Tutkin foorumeita, mutten tullut hullua hurskaammaksi. Ulkona ei ollut yöllä kuin aste-pari pakkasta.

Onko (geeli?)akku vaan tullut tiensä päähän?
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Ei tuossa mitään kummallista ole. Auto ilmoitti, että akkua puretaan auton ollessa paikallaan, ja auto alkoi sulkemaan laitteita,jotta saat moottorin käyntiin. Todennäköisesti virtaa ei akussa ollut kovin paljon, jos noita ilmoituksia ei tule normikäytössä ja jos lämmitin oli pysäytetty.

Akku saattaa olla huonontunut ja vaihtokunnossa, mutta se voi olla tyhjä. Lataa se laturilla. Itse laittaisin autoon kiinteän akkulaturin ja pitäisin akun aina mahdollisimman täynnä varausta, niin kestää akut pidempään eikä tarvitse huolehtia webaston tai auton käynnistymisestä.
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

Jaa, ettei ole kummallista? Noh, eka Bemari tämä mulla onkin :)

Autoni on matka-ajossa, ja tapahtumaa edellisenä päivänä ajoin vajaat 600 km. Jos akku on huonontunut kolmessa vuodessa, niin minusta se on tapahtunut aika nopeasti, lienee sitten BMW:n akun ominaisuus? Aikaisemmissa autoissani ovat kestäneet pitempään, Webastosta huolimatta...
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Monet ovat valittaneet tällä sivustollakin BMW akkuongelmista ja akun nopeasta kulumisesta. Myös niitä juttuja löytyy, jossa kerrotaan akkuongelmista vaikka on ajettu edellisenä päivänä satoja kilometrejä. Käytä hakua.

Minulla on kahdessa autossa webasto, eikä kummassakaan ole ollut akkuongelmia. Vanhempi auto on vm 2008 ja siinäkin on alkuperäinen akku. F10 tosin ilmoittaa webastoa käytettäessä "Increased battery discharge when stationary", mutta kyseessä ei ole ilmoitus huonosta akusta.
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

Juu kaikenlaista tekstiä olen täältä ja ulkomaisilta foorumeilta löytänyt. Niissä on kuitenkin yleensä mukana muitakin muuttujia kuin pa-lämmitin.

Selvitytän asiaa huollossa. Webasto on toimiessaan sen verran verraton kapistus.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Huivei kirjoitti:Minulla on kahdessa autossa webasto, eikä kummassakaan ole ollut akkuongelmia. Vanhempi auto on vm 2008 ja siinäkin on alkuperäinen akku. F10 tosin ilmoittaa webastoa käytettäessä "Increased battery discharge when stationary", mutta kyseessä ei ole ilmoitus huonosta akusta.
Vielä: minulla on molemmissa autoissa Defan kiinteä akkulaturi ja käytän sitä käytännössä aina sen jälkeen kun olen käyttänyt webastoa
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Itsellä F25:ssa tuon "aiheutti" Webasto. Saatiin kuntoon softapäivityksellä
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

En vielä saanut autoa pajalle, mutta tein itse happotestin. Latasin ulkoisella laturilla akkua vuorokauden (laturin syklin loppuun). Sitten testasin, kuinka pitkään Webasto pysyy päällä. Vartissa putosi toiminnasta, eli vikaa on joko akussa, lämmittimessä tai softassa.
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

Päivitys aiheeseen:

Uusi BMW:n alkuperäisakku ja Defan 4-ampeerinen laturi laitettu pari viikkoa sitten (diagnooseineen yli kuudensadan euron pläjäys eli halpaa kuin saippua!)

Lauantaiaamuna laitoin Webaston päälle pikkupakkaseen. Lakaisin samalla pihaa, joten saatoin todeta lämmittimen pöhisevän - ja sammuvan noin kymmenen minuutin päästä :conf:

Lauantai-iltana laitoin auton piuhan päähän, ja akku oli latauksessa tähän aamuun, siis yli puolitoista vuorokautta. Käynnistin Webaston klo 5.15 ja kun tulin autolle 5.35, ei lämmitin ollut päällä. Käryä oli kyllä ilmassa ja infonäytössä Battery - herja :curse:

Että näin. Auto on ollut tämän kaksi viikkoa matka-ajossa ja kahdesti laturipiuhan päässä. Perjantaina on määräaikaishuolto, jossa asiaa taas tutkitaan.

Btw, W+++++in huollolle erityiskiitokset "nopeasta" reagoinnista: soitin aikaa varatakseni aamukahdeksalta. Sanottiin että yhdeksältä olisi enemmän porukkaa varausta ottamassa. Soitin yhdeksältä, ottivat puh.numeron palatakseen asiaan. Eipä ole kuulunut mittään tähän mennessä. Soitin ja sain huoltoajan toiseen lafkaan.

Uuh, vähän helpotti avautuminen :sick:
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Kuulostaa kenkkumaiselta ongelmalta.
Kerro ihmeessä miten tarina jatkuu..
Lycka till!
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Jos Webastokäyttöä varten vaivautuu asentamaan ylläpitolaturin, niin tuollainen 4 A-versio on auttamattomasti mopo. Webaston käydessä kulutus on helposti yli 10 A, josta auton sisäpuhallin ottaa suurimman osan.
houndie
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Touko 2014, 11:19

Clavurion kirjoitti:Jos Webastokäyttöä varten vaivautuu asentamaan ylläpitolaturin, niin tuollainen 4 A-versio on auttamattomasti mopo. Webaston käydessä kulutus on helposti yli 10 A, josta auton sisäpuhallin ottaa suurimman osan.
Tunnustan rajallisen tietämykseni aiheesta, mutta jos 10 A kuormitus kestää tunnin, niin eikös mopolaturinkin pitäisi kompensoida se jo 2,5 tunnissa?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Kyllä kompensoi ja koska auto pitää akkua 80% latingissa, itse asiassa akkuun menee yön aikana enemmän varausta kun sieltä webaston käytön yhteydessä purkaantuu.

Vika on joko webaston jännitteenhaistelussa tai sitten IBS-sensorissa, myöskin päävirtakaapelit ja niiden läpiviennit on syytä tarkistaa. Jos houndie asut pääkaupunkiseudulla, voin nyt viikonloppuna vilkaista autoa testerillä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Böntti kirjoitti:Kyllä kompensoi ja koska auto pitää akkua 80% latingissa, itse asiassa akkuun menee yön aikana enemmän varausta kun sieltä webaston käytön yhteydessä purkaantuu.
Näinhän se tietysti on näissä "fiksulla" latauksessa varustetuissa. Pienellä lisäpanostuksella Webastokäytön kulutuksen saa kuitenkin täysin kompensoitua käymisen aikana, jos kerran laturin asentaa. Näin homma toimii varmasti myös paikoissa, joissa tolpasta ei saa jatkuvaa jännitettä.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Näin on, en minä kyllä ymmärrä sitä että laitetaan webasto ja sitten pidetään kuitenkin autoa piuhan päässä. Kyllä sen laturin kylkeen kannatta samalla laitta säteilylämmitin ja sisätilan lämmitin. Makuasia toki ...
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sama juttu, en tajua tätä että ostetaan törkeän kallis webasto, sitten laturit ja senkin jälkeen valitetaan että ei toimi. Mulla on dieselkone ja lähtenyt aina käyntiin jopa viikon yli -20 asteen pakkasissa seisomisen jälkeen kuin palmun alta ekalla. Tiedän että peruslämmin kone on kivempi ekat 7 minuuttia mutta ei mielestäni tuon väärtti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

Mieltymykset vaihtelee. Minä tykkään lämmittää auton aina ennen lähtöä, jo tuolta +5 lämpötiloista lähtien. Nahkapenkki tuntuu aika paljon mukavammalta vähän lämmitettynä. Ja kun autolla ajaa sen 300-400 tkm, ei varmasti ole haitaksi ettei konetta ole revitty väkisin käyntiin tulipalopakkasissa, sanoo myyntimiehet ihan mitä hyvänsä.

Kiinteää akkulaturia ei normioloissa tarvitsekaan, kun ajoa tulee riittävästi. Pohjoisen hiihtoreissuilla se on taas liki välttämätön. Jos pakkasta on se liki 30 astetta niin konetta saa lämmittää vähintään puoli tuntia. Kun kauppamatka tms on pari kilsaa, ei ole kovin toimiva yhtälö ilman lisälatausta. Ja kun latausaikaa on yön yli, pienempikin laturi riittää. Akkulämmitinkään ei oo niissä oloissa huonompi varuste.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pohjoisen reissuilla ei tule olla ajokunnossa joten auton lämmitystäkään ei tarvi. :)

Ehkä mun pointti on että tuntuu hölmöltä lämmittää polttoaineella ja sitten piuhalla ladata akkua joka tyhjeni lämmityksessä. Olisiko helpompi lämmittää piuhalla ja niissä tilanteissa kun ei ole mahdollista tolpasta saada virtaa, vetää kylmänä käyntiin.

Mulla penkki lämpiää vastuksilla tosi nopeasti. No, jokainen tyylillään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

My 2 cents --> Laseja ei perkele raaputella, vaikka mikä olisi. Aamulla lapsille puuro kiehumaan ja auto kakesta lämpimäksi. Ihan perusvaatimuksia. Ja edelleen jotenkin luulen, että se parinkymmen asteen pakkasessa kylmänä tulille lyönti ei konetta paranna.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jep, mutta eikö lasten puurolautasen eteen voi asentaa pistorasian josta piuhallinen vehje lämmittää akkunat?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin