Hei,
Osaako kukaan neuvoa voiko E61 sähköisesti esiinkääntyvää vetokoukkua korjata? Joko itse tai sähkömoottoreita ymmärtävällä pajalla.?
Tausta: Auto on 4/2007 E61 LCI (530xd Touring), ja kävi ilmeisesti melko klassisesti: tukkeutuneet kattoluukun tyhjennysreiät valuttivat vedet vararenkaan alle sähköbokseihin. Uimassa kävivät kattoluukun, EHC:n, perävaunun ohjaus, ja sähköisen vetokoukun ohjausboksi. Boksit on nyt vaihdettu ja koodattu huollossa, mutta vetokoukku ei alkanut toimimaan. Huollossa sanoivat, että yrittivät syöttää suoraan virtaa moottoriin, ja että vastus oli muutaman megaohmin. Ymmärsin, että moottori on siis rikki. Koukun merkkivalo vilkkuu 4krt/sek. eli viittaa ohjausvikaan. Koukun moottoria ei myydä erikseen, vaan koko koukku pitäisi vaihtaa (1300EUR töineen...). En ole itse vielä moottoria / koukkua tarkemmin tutkinut.
Mikä on todennäköisin vika sähkömoottorissa? Itse veikkaisin että se on käynyt "väkisin" vaikka koukku on jo ulkona, eli katkaisun ohjaus ei ole toiminut veden vuoksi ja moottori on jotenkin palanut. Voiko tällaista moottoria korjata, itse tai pajalla? Voiko moottoria ylipäätään vaihtaa ilman että vaihtaa koukkua?
E61 sähköisen vetokoukun moottorin korjaus?
- Tomm1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
- Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
- Paikkakunta: Kaarina
Moioojanen kirjoitti:Voiko tällaista moottoria korjata, itse tai pajalla? Voiko moottoria ylipäätään vaihtaa ilman että vaihtaa koukkua?
Itsellä on myös tuo sähköinen koukku. Jos itsellä olisi tuo sinun tilanne niin irottaisin koukkuyksikön ja veisin sen OSAAVAAN sähkömoottorikorjaamoon. Kaikki sähkömoottorit on periaatteessa korjattavissa , mutta kustannukset vs. uusi moottori tulee monesti vastaan.
Kyllä se osaava sähköasentaja osaa kertoa meneekö käämityksellä vai onko jotain muuta kyrvähtänyt moottorista. Saattaahan tuo olla jollain tavalla myös mekaanisesti jumissa? Samalla saa korjauksesta kustannusarvion ja voi verrata laittaako uuden tilalle...
Kerro miten homma eteni.
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Olin sen verran laiska, että homma ratkesi niin, että ostin eBaystä purkuosana koukun (399 + 50 EUR), ja vein ei-merkkihuoltoon (Autoasi-korjaamo) vaihdettavaksi, joka hoiti homman 200EUR vastaan. Vaati kuulemma kuitenkin ohjelmoinnin, vaikka ohjausbokseihin ei enää koskettu. En edes tiennyt että itsenäiset pystyvät ohjelmoimaan, aiemmin kontaktoimani korjaamot eivät ole halunneet korjata mitään ohjelmointia vaativaa.
Nyt olisi siis yksi ylimääräinen sähkökoukku myytäväksi - kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä 0403116036. Voin tarvittaessa selvittää mahdollisuutta korjata sähkömoottori, ja kiinteänä asennuksena toimii sellaisenaan.
"Hauskana" anekdoottina pitää kertoa että auto on vuosimallia 2007 ja takaluukun sähköboksit sekä vetokoukku vaihdettiin nyt 2011 jo toisen kerran - kaikkien vaihdettujen osan valmistusvuosi oli 2009, itse ostin auton 12/2009. Siis 2 vuoden välein saa näköjään selkeästä tyyppiviasta kärsiä, BMW maahantuoja vetäytyi vastuusta. Yritin Autokeskuksen kautta saada osan kustannuksista valmistajalle.
Nyt olisi siis yksi ylimääräinen sähkökoukku myytäväksi - kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä 0403116036. Voin tarvittaessa selvittää mahdollisuutta korjata sähkömoottori, ja kiinteänä asennuksena toimii sellaisenaan.
"Hauskana" anekdoottina pitää kertoa että auto on vuosimallia 2007 ja takaluukun sähköboksit sekä vetokoukku vaihdettiin nyt 2011 jo toisen kerran - kaikkien vaihdettujen osan valmistusvuosi oli 2009, itse ostin auton 12/2009. Siis 2 vuoden välein saa näköjään selkeästä tyyppiviasta kärsiä, BMW maahantuoja vetäytyi vastuusta. Yritin Autokeskuksen kautta saada osan kustannuksista valmistajalle.
Moro
Oliko toi 1300 töineen jonkun merkkikorjaamon arvio? Sattuipa nimittäin niin että Rouva peruutti äskettäin betoniporsaaseen ja tuloksena on nyt sitten halkinainen takapuskuri ja muusattu peräkoukun moottori. Voi kaikki kirosanat.
-J
Oliko toi 1300 töineen jonkun merkkikorjaamon arvio? Sattuipa nimittäin niin että Rouva peruutti äskettäin betoniporsaaseen ja tuloksena on nyt sitten halkinainen takapuskuri ja muusattu peräkoukun moottori. Voi kaikki kirosanat.
-J
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Kai sulla kasko on?jpe61 kirjoitti:Moro
Oliko toi 1300 töineen jonkun merkkikorjaamon arvio? Sattuipa nimittäin niin että Rouva peruutti äskettäin betoniporsaaseen ja tuloksena on nyt sitten halkinainen takapuskuri ja muusattu peräkoukun moottori. Voi kaikki kirosanat.
-J
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Kaikkea ei kannata uskoa mitä sieltä yleiskorjaamolta kuulee. Se ei mitään ohjelmointeja enään tarvitse tuossa vaiheessa. Korkeintaan koodien nollaus, jotta koukku lähtee toimiin.oojanen kirjoitti:Vaati kuulemma kuitenkin ohjelmoinnin, vaikka ohjausbokseihin ei enää koskettu. En edes tiennyt että itsenäiset pystyvät ohjelmoimaan, aiemmin kontaktoimani korjaamot eivät ole halunneet korjata mitään ohjelmointia vaativaa.
Monesti noista sähkö pivot koukuista on mennyt rattaat hajalle ja sen takia se ei käänny vaikka luullaan, että vika on sähkömoottorissa.
Moi,
E61:ssäni herjaa nyt Trailer tow hitch locking!-teksti iDrivessä jatkuvasti. Vetokoukku näkyy 2cm puskurin alta, normaalisti se on täysin piilossa. Onko kenellään ideoita mitä ensiksi kannattaa tehdä, viedä merkkikorjaamoon vai?
E61:ssäni herjaa nyt Trailer tow hitch locking!-teksti iDrivessä jatkuvasti. Vetokoukku näkyy 2cm puskurin alta, normaalisti se on täysin piilossa. Onko kenellään ideoita mitä ensiksi kannattaa tehdä, viedä merkkikorjaamoon vai?
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Jos oikein muistan, tuon taittuvan koukun saa ääriasentoihin pitämällä nappia pohjassa.
Noita on jonkin verran hajoillut... Kannattaa puhdistaa sieltä koukun juuresta
kaikki mahdollinen *aska pois ja kokeilla toimintaa sen jälkeen...
Noita on jonkin verran hajoillut... Kannattaa puhdistaa sieltä koukun juuresta
kaikki mahdollinen *aska pois ja kokeilla toimintaa sen jälkeen...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 22 Elo 2011, 22:19
Moi, mulla sama juttu, mutta koukku jäi ulos. Mun kysymyksiä ja vastauksia yllä. Ilmeisesti täytyy vaihtaa koko koukku=koukku ja sähkömoottori=1500 euroa. Mulla kesti siis 3 vuotta. Nyt pitäis varata aika vaihtoon.
Mulla myös vm-08 E60:ssä koukku alkoi liikkumaan kuin pätkimällä ja aina jäi herja päälle koukun puutteellisesta lukituksesta vaikka se oli aivan kiinteästi ulkona. vaihdoin irrotettavalla päällä olevan Thulen koukun tilalle. Uteliaana purin koukun ja löysin vian, se oli vaihteistossa josta oli yksi hammasratas osittain lohjennut. Sähkömoottori oli aivan kunnossa. Liitän oheen kuvan avatusta vaihteistosta, irtopalat kuvassa kuuluvat oikeanpuoleiseen hammasrattaaseen joka pyörittää ruuvia jolla koukku liikkuu ulos ja sisään. Kyseisen moottori-vaihteistopaketin on valmistanut CRH niminen yritys, yritin heiltä sitä sähköpostilla saada mutta eivät vaivautuneet edes vastaamaan. Ohessa linkki heidän sivuilleen.
/home/niilo/Omat kuvatiedostot/dsc_0150.jpg
http://www.crh-group.com/en/products/sp ... wer_towbar" onclick="window.open(this.href);return false;
/home/niilo/Omat kuvatiedostot/dsc_0150.jpg
http://www.crh-group.com/en/products/sp ... wer_towbar" onclick="window.open(this.href);return false;
i-Drivessa tulee koko ajan : Trailer tow hitch locking! Koukku on ulkona. Napissa vilkkui tunti sitten vihreä valo, nyt vilkkuu punainen valo, ja mitään ei tapahdu mistään. Napista pitkään painamalla koukku pitäisi mennä ääriasentoon, mutta mulla ei tapahdu mitään.
Onko neuvoja?
Onko neuvoja?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Avita kädellä samalla kuin pidät nappia pohjassa...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Kokeilin painaa nappia pohjassa ja heilutella koukkua, ei auttanut (tai sitten mulla on liian vähän voimaa...). Ilmeisesti myös lumella ja jäällä voi olla merkitystä tähän ongelmaan, sillä hälytysääni rupes soimaan ensimmäisenä aamuna kun oli oikeasti lunta ja pakkasta. Nyt siis se punainen valo vilkkuu takakontissa, auto E61 -07 LCI ja samaan aikaan aina kun käynnistää tulee se hemmetin varoitus ja se ärsyttävä ääni. Oisko muita vinkkejä vai pitääkö viedä huoltoon?Major kirjoitti:Avita kädellä samalla kuin pidät nappia pohjassa...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 19 Huhti 2013, 17:48
- Auto: E87 120d 2006
- Paikkakunta: Lahti
Enempää E61 en ymmärrä, mutta onko auto ollut lämpimässä esim yön yli ja sitten yritetty ? ja mahdollinen jää sulanut ?
Mikäli saat lämpimään ja jotain jään kestävää rasvaa väliin niin varmaan ensiavuksia auttaisi ?
Mikäli saat lämpimään ja jotain jään kestävää rasvaa väliin niin varmaan ensiavuksia auttaisi ?
Aiemmin kun itselläni sama ongelma (edellinen postaus). Kun vein auton kuntotarkastukseen Metroautoon, siellä pojat saivat sen toimimaan jollakin tavalla, muistaakseni Majorin ehdotus tepsii. Eivät kuulemma lähtenneet edes testaamaan autoa testerillä, vaan voimalla sai koukun takaisin piiloon ja siten se alkoi toimimaan normaalisti.
Silloin ei ollut kylmää, vaan toukokuun mukainen sää
Silloin ei ollut kylmää, vaan toukokuun mukainen sää
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 11 Huhti 2014, 14:50
- Auto: BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D - Paikkakunta: Isokyrö
Mulla on E61:ssa (-08) ihan sama ongelma. Koukku näyttää ja tuntuu olevan kunnolla kiinni, mutta virheilmoitus pysyy taulussa. Pajalla yrittivät tyhjentää vetokoukun vikamuistin, mutta ei auttanut. Ilmeisesti siellä on oikeasti joku lukitustappi väliasennossa.mttm kirjoitti:i-Drivessa tulee koko ajan : Trailer tow hitch locking! Koukku on ulkona. Napissa vilkkui tunti sitten vihreä valo, nyt vilkkuu punainen valo, ja mitään ei tapahdu mistään. Napista pitkään painamalla koukku pitäisi mennä ääriasentoon, mutta mulla ei tapahdu mitään.
Onko neuvoja?
Koukun irrotus huoltoa/korjausta varten vaatii ilmeisesti takapuskurin irrotuksen. Onko puskurin irrotukseen olemassa hyviä ohjeita?
Yleensähän nämä hommat menee siten, että ensin kaikki näkyvissä/ajateltavissa olevat, niin tarpeelliset
kuin tarpeettomatkin ruuvit avataan. Sitten revitään ja väännetään eri suuntiin kunnes huomataan, että tuon listan alla täytyy olla vielä ainakin yksi ruuvi. Tätä toistetaan kunnes suunnilleen puoli autoa on purettu. Sitten viimein mennään tietokoneelle ja kysytään bmwforumilta neuvoa niiden vihoviimeisten kiinnitysruuvien löytämiseksi/irrottamiseksi.
Ajatus olis päästä vähän helpommalla, joten jos joltain löytyy kuva, kaavio tai sanalliset ohjeet puskurin irrottamiseksi, niin olisin (lähes) ikuisesti kiitollinen.
- penax -
- penax -
_________________________________________________________________________________
BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D
+ exiä lukematon määrä
_________________________________________________________________________________
BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D
+ exiä lukematon määrä
Online TIS, venäjänkielinen joka käännetty google translatella englanniksi:
http://translate.google.ca/translate?ei ... bfBZRn43Fw" onclick="window.open(this.href);return false;
Repair manual -> E61 -> 51. Trim (TOUR) -> Rear bumper
http://translate.google.ca/translate?ei ... bfBZRn43Fw" onclick="window.open(this.href);return false;
Repair manual -> E61 -> 51. Trim (TOUR) -> Rear bumper
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 11 Huhti 2014, 14:50
- Auto: BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D - Paikkakunta: Isokyrö
Kiitos. Tarjoan kahvit kun (/jos) tavataan.Böntti kirjoitti:Online TIS, venäjänkielinen joka käännetty google translatella englanniksi:
http://translate.google.ca/translate?ei ... bfBZRn43Fw" onclick="window.open(this.href);return false;
Repair manual -> E61 -> 51. Trim (TOUR) -> Rear bumper
- penax -
- penax -
_________________________________________________________________________________
BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D
+ exiä lukematon määrä
_________________________________________________________________________________
BMW 525dA Touring -08
Toyota Corolla 2.0D
+ exiä lukematon määrä