Moottori tärisee ja rohisee

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Aksus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Heinä 2023, 21:59

Ongelmana siis E60 M47 moottorin ylimääräinen tärinä ja sen pitämä rohiseva/tikittävä ääni. (Kuuluu ja näkyy videolla: https://streamable.com/5bpqs0 ) Tekee samaa niin kylmällä kuin lämpimälläkin koneella. Kampiakselin hihnapyörä vaihdettu, sillä edellinen vispasi sivuttaissuunnassakin ja piti vielä kovempaa ääntä. Toki vika voi johtua ihan jostain muustakin, mutta tuli vain mieleen jos olisi voinut aiheuttaa samalla jotain muuta vahinkoa kun tuli kumminkin vanhallakin hihnapyörällä jonkun aikaa ajettua.

Vedot ovat tallella ihan normaalisti ja korkeammilla kierroksilla ääni katoaa. Parhaiten kuuluu siinä 700-1000rpm kohdilla.

Olisi kiva tietää kuinka vakavasta viasta voi olla kyse ja mikä ylipäätään voisi aiheuttaa tuollaista :conf:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1152
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jakopää/ketju???
Aksus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Heinä 2023, 21:59

Heguli31 kirjoitti: 13 Heinä 2023, 22:54 Jakopää/ketju???
Pystyykös tuota diagnosoimaan sen tarkemmin? Näissä M koneissa ei vissiin jakopää viat ole yhtä yleisiä kuin esim. tuossa N47:ssa? Toki tiedostan, että ihan yhtä lailla se voi näistäkin mennä kun kilometrejäkin kertynyt 260k.

Unohtui aloituksessa sanoa, että ääni ja tärinä voimistuu kun vaihtaa vetävälle vaihteelle (automaatti siis kyseessä) ja vaimenee taas kun laittaa takaisin vapaalle. Mitä nyt olen koittanut tutkia niin kuluneet tukikumit/moottorin kiinnikkeet voisivat ilmeisesti aiheuttaa tuota. Mitenkäs niiden tutkiminen puolestaan onnistuisi vai voimistuisiko ääni vain kierrosten noustessa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1265
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kerran ollut tapaus, jossa kampura on vääntynyt :conf:
Se värinänvaimentimen pultti on aika tukevalla momentilla ja BMW:n ohjeiden mukan kampura lukitaan takapäästä. Vaikka se pötkö on taottua terästä nin vaan se oli vääntynyt tuossa operaatiossa.
Lopputulos: kone tärisi koko ajan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikka & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset, KESÄTARJOUKSIA 2024!
Aksus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Heinä 2023, 21:59

jaki kirjoitti: 14 Heinä 2023, 17:03 Kerran ollut tapaus, jossa kampura on vääntynyt :conf:
Se värinänvaimentimen pultti on aika tukevalla momentilla ja BMW:n ohjeiden mukan kampura lukitaan takapäästä. Vaikka se pötkö on taottua terästä nin vaan se oli vääntynyt tuossa operaatiossa.
Lopputulos: kone tärisi koko ajan.
Dampperi kyllä näyttäisi pyörivän ihan suoraan eikä vispaa enään mihinkään suuntaan niinkuin ennen vaihtoa. Muistatko näkikö vääntyneen kampiakselin ihan silmin vai todettiinko tuo vasta kun kone oli purettu?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1265
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Eihän siinä heittoa ollut varmasn kun kympin, jos sitäkään. Hirveä tutina pienillä kierroksilla. En muista alkoiko jo kalkattamaankin vai muistanko väärin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikka & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset, KESÄTARJOUKSIA 2024!
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1152
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Teoreettisesti siinä ei tarvi olla edes pystyheittoa,jos kampura on jostain syystä yhtään vääntynyt ("jengalle"). Se kiertyminen itsessään aiheuttaa riittävät muutokset tasapainotuksessa.
Viimeksi muokannut Heguli31, 21 Touko 2024, 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e90isbest
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Touko 2020, 09:09

Aksus kirjoitti: 14 Heinä 2023, 03:06
Heguli31 kirjoitti: 13 Heinä 2023, 22:54 Jakopää/ketju???
Pystyykös tuota diagnosoimaan sen tarkemmin? Näissä M koneissa ei vissiin jakopää viat ole yhtä yleisiä kuin esim. tuossa N47:ssa? Toki tiedostan, että ihan yhtä lailla se voi näistäkin mennä kun kilometrejäkin kertynyt 260k.

Unohtui aloituksessa sanoa, että ääni ja tärinä voimistuu kun vaihtaa vetävälle vaihteelle (automaatti siis kyseessä) ja vaimenee taas kun laittaa takaisin vapaalle. Mitä nyt olen koittanut tutkia niin kuluneet tukikumit/moottorin kiinnikkeet voisivat ilmeisesti aiheuttaa tuota. Mitenkäs niiden tutkiminen puolestaan onnistuisi vai voimistuisiko ääni vain kierrosten noustessa?
Selvisikö tämä ongelma?

Itse huomasin juuri saman.

Tyhjäkäynnillä ei ääntä.
D-silmässä jarru pohjassa: Pientä jurinaa räminää.
R-silmässä jarru pohjassa: Pientä jurinaa räminää.

Kaasu pohjassa tuntuu liikkuvan hyvin ja äänet katoaa.

mistä voisi johtua?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1265
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

e90isbest kirjoitti: 20 Touko 2024, 17:53 Itse huomasin juuri saman.

Tyhjäkäynnillä ei ääntä.
D-silmässä jarru pohjassa: Pientä jurinaa räminää.
R-silmässä jarru pohjassa: Pientä jurinaa räminää.

Kaasu pohjassa tuntuu liikkuvan hyvin ja äänet katoaa.

mistä voisi johtua?
Veikkaan momentinmuunninta.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikka & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset, KESÄTARJOUKSIA 2024!
Vastaa Viestiin