B47 turbo vaihtoon, taas

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Itse tiedustelin Laakkoselta, että onko tullut uusia komponentteja. Oli vähän epäselvän oloista, että en kyllä uskalla suoraan sanoa olevan. Eristys on ilmeisesti jossain vaiheessa kuitenkin parantunut. Muutenhan nuo B47 on ymmärtääkseni luotettavan pelin maineessa, että harmi tämä turbohomma.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Omassani sattui tulemaan mukana Puma-työseloste, niin siinä sanotaan, että "Replace air pipe with resonator (13718573994) - make sure that revision index is minimum 04 or higher"

Tiedä sitten olisiko tuo joku päivitetty osa...
Jussi1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 23:13

On ilmeiseti vakio osa facelift malleissa(Filtered air pipe with resonator). Tiedä sitten onko sitä käytetty päivitysosana vanhemissa B47 moottorilla varustetuissa malleissa. Koitin asiasta kysellä BMW Finlandilta mutta mitään tietoa ei saa koska tietosuojalaki, eli pakko olla auto omissa nimissä tai sitten myyjän suostumus mahdollisten ns. kampanjahuoltojen suorittamisesta.
Ei kai siinä auta kun mennä reippain mielin autokaupoille ja kuullostella et millais viheltää :)
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Tuo osan indeksinumero on netistä löytyvien kuvien perusteella muuttunut 03 -> 04 jossain 2016/2017 valissa.

https://i.ebayimg.com/images/g/gCwAAOSw ... -l1600.jpg
ddt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
Auto: G31 520dA xDrive B. Sport
ex. F11 LCI 520dxA Excl.

ddt kirjoitti: 31 Maalis 2021, 14:55 Siispä GW-arpapeliä odotellessa... 170tkm ajettu yli 6v vanha F11 jo, saas nähdä. Normioloissa ei tekisi pahaa maksaa uusista osista, mutta nyt kun täältä lukee, että ongelmat voi toistua sattumanvaraisesti tosi nopeastikin, niin vähän syö kyllä uskoa.
Vastaus oli, että siiveke vääntynyt (paloja ei puutu) ja täydellä merkkihuoltokirjalla saatavilla on 30% GW BMW:ltä ja kustannusarvio ilman GW:tä n. 3600€. Ehdin jo miettiä, että okei, kuntoonhan se on saatava, mutta sitten erehdyin kysymäään, että mitä tapahtuu jos tuo hajoaa uudestaan vaikka vuoden päästä, niin sit kuulemma taas uutta gw-anomusta kehiin ja sitä rataa... Jää kyllä tämä tarjous käyttämättä ja olemassa olevan kunnostus jne tulille.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Mitähän tuommoisen turbon kunnostus maksaa jollain asiaan erikoistuneella pajalla?
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

" Vastaus oli, että siiveke vääntynyt (paloja ei puutu) ja täydellä merkkihuoltokirjalla saatavilla on 30% GW BMW:ltä ja kustannusarvio ilman GW:tä n. 3600€. Ehdin jo miettiä, että okei, kuntoonhan se on saatava, mutta sitten erehdyin kysymäään, että mitä tapahtuu jos tuo hajoaa uudestaan vaikka vuoden päästä, niin sit kuulemma taas uutta gw-anomusta kehiin ja sitä rataa... Jää kyllä tämä tarjous käyttämättä ja olemassa olevan kunnostus jne tulille. "

Itselläni vaihdettiin maaliskuussa myös uusi turbo Espoon Laakkosella F10iin. Tuolloin sanottiin että, takuu on 2 vuotta, ilman kilometri rajoituksia.Joten, hintava tietysti mutta, 2 vuoden mielenrauha.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

2 vuottakin aika vähän, kun lukee KRIL:n juttuja. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... tot/ahdin/

Toki voi ajatella, että 2v. niin menee täysin 100% korvauksella. Sen jälkeen alkaa olla jokin tietty suhde, koska ns. hyödyt vaihdosta.

Tiivistettynä
? v. 147tkm = 50% korjauskuluista 1500€
5 v? 78tkm = 50% korjauskuluista 1100€
7 v. 164tkm = 30% korjauskuluista 1000€
? v. 272tkm = ei korvausta

Noita kun katsoo, niin BMW:n hinta aika suolainen vaihdolle. Vastaantulo vaikuttaa ihan ok:lta jos enemmän ajettu.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

En ehkä jättäisi käytettyä B47 ostamatta, vaikka ei olisi takuuta, koska kuitenkin tietyt hyvitykset ja takuut sitten vaihdokkiosalla.
Jussi1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 23:13

wsaarja : Eihän turbon mekaniikka ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. veikkaisin että kompurapuolen siiven vaihto pyörii muutamassa satasessa, mutta ei kauheesti lohduta jos sama homma edessä joka talvi.
Jaksan kyllä edelleen ihmetellä miksi asiaan ei ole tehty selkeää parannusta. Juuri tossa verstaalla pyörittelin S38 moottorin ilmamassamittaria kädessä, niin siinä tiheä metalliverkko ennen kuumalankaa. aika simppeli ratkasu ois myös tähän hommaan. Ei toki korjaa ongelmaa, mutta poistaisi ongelmasta johtuvan seurauksen.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kyse on täysin selvästä suunnitteluvirheestä ja tyyppiviasta joka toistuu korjausten jälkeen, en maksaisi euroakaan taistelematta.

Toyotalla oli aikoinaan samaa ongelmaa ja hyvin nopeasti asennettiin muutaman euron metalliverkko turbon letkuun kaappaamaan jääpalat. Tämä antoi aikaa tehdä muutoksia jonka jälkeen ei tarvittu verkkoja letkussa.
ddt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
Auto: G31 520dA xDrive B. Sport
ex. F11 LCI 520dxA Excl.

Vitonen kirjoitti: 21 Huhti 2021, 21:40 Tuolloin sanottiin että, takuu on 2 vuotta, ilman kilometri rajoituksia.Joten, hintava tietysti mutta, 2 vuoden mielenrauha.
Tulkinnassa ilmeisesti on nyt sitten eroja. SInänsä ihan järkeenkäypää (tai no, on ja ei ole...), että jos vahingon syy on ulkoinen (jää) niin eihän se sen ahtimen materiaali- tai asennusvirhe voi olla, eli mitäpä siinä menisi takuuseen.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

ddt kirjoitti: 22 Huhti 2021, 15:21
Vitonen kirjoitti: 21 Huhti 2021, 21:40 Tuolloin sanottiin että, takuu on 2 vuotta, ilman kilometri rajoituksia.Joten, hintava tietysti mutta, 2 vuoden mielenrauha.
Tulkinnassa ilmeisesti on nyt sitten eroja. SInänsä ihan järkeenkäypää (tai no, on ja ei ole...), että jos vahingon syy on ulkoinen (jää) niin eihän se sen ahtimen materiaali- tai asennusvirhe voi olla, eli mitäpä siinä menisi takuuseen.
Toisaalta, GWtä tuli vaikka jää oli nimenomaan itselläni syyllinen.Siivestä oli lähtenyt palanen. Eikä tuo olisi myöskään kauhean hyvää PRää jos
sanoisivat että, 2 vuoden takuu mutta ei kata jäätä joten ei muuta 3200€ tiskiin vähintään jopa kerta vuodessa.
Jussi1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 23:13

Jos vahingon syy on imuputkeen kondensoituvan nesteen jäätyminen, niin kyllähän se on selkeä suunnitteluvirhe. Tällä hetkellä käytössä autoja 1969-2010, yksi joka vuosikymmeneltä. ensimmäinen kerta kun törmään tällaiseen ongelmaan. Kuten joku tossa jo aiemmin mainitsi miten Toyota hoiti vastaavan ongelman, niin oikeesti hävettää (mielestäni) laadukkaimman saksalais merkin suhtautuminen asiaan. Toki markkina-alue on aika pieni missä näitä ongelmia ilmenee.
Eipä siinä.
Katsotaan mitä mitä asialle saadan tehtyä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Jos vertaa BMW:n ja Toyotan korjaustarpeita, niiden kustannuksia, valmistajan/maahantuojan suhtautumista korjauksiin sekä suunnitteluvirheitä niin en pysty laadun puolesta millään mittarilla nostamaan BMW:tä Toyotan tasolle. Monet muut ominaisuudet on sitten eri asia.

Koska BMW ja Toyota muutenkin tekevät jossain määrin yhteistyötä niin ei varmaan olisi huono ajatus pyytää konsultointia miten ongelma saadaan ratkaistua. BMW on hyvä auto, mutta aiemminkin maininnut että jos ongelmia tulee niin premium autossa on premium kustannukset. Tämä ei sovi mun lompakolle eikä ajatusmalliin että suunnitteluvirheiden takia pitää olla toimintatonneja takataskussa että auton saa pidettyä liikenteessä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Nyt kun omasta päästy eroon ja olen onnellinen Kian omistaja, niin mainittakoon että kulutus nousi aika reippaasti tuon turbon imuputkien päivityksen jälkeen (tai sitten uus turbo paskoi saman tien samoihin pakkasiin kuin edellinenkin...). Oisko joku tiheä sihti lisännyt puoli litraa kulutusta, mene ja tiedä...

Oli muuten just 4-vuotias 60 tkm ajettu Nissan Pulsar DIG-T (190 hp versio, oon 2. omistaja ts. ostin puolivuotiaana tuon) 6 viikkoa Auto-Kehässä korjuussa. Ihan mukisematta Kia Niro plugari sijaisautona veloituksetta + kaikki korjauskulut goodwilliin/takuuseen. Lopun viimein oli johtosarja hangannut vaihdelaatikon kuoreen pari johdon eristettä rikki ja otti silloin tällöin maihin, mistä tuli kaikki maholliset viat kampiakselin asentotunnistimesta turbon paineantureihin jne... Kerittiin 4,5 viikon aikana uusimaan anturia ja vaikka mitä kun aina pukkas vikakoodia. Sitte kun tarpeeksi mittailivat niin löytyi tuo. Auto palautettiin päältä pestynä bling bling + sisältä kumimatot pestyinä myös. Antaa vähä perspektiiviä vs. Bemarin kans sai aika monesti vaan eka maksuehdotuksen "tää ois nyt tän 2400 €" vaikka BMW Turva... Toki tilanne oikesi aina.

Onnea vaan kaikille valitsemallenne tielle :D
Jussi1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Huhti 2021, 23:13

No juu. Sillai siinä kävi, että BMW jäi käteen ja Volvo jäi liikkeeseen. Vanhan omistajan kanssa sen verran oli yhteydenpitoa että autossa on jo tehtaalta tämä päivitetty imuputki (edellinen omistaja pyörittää bmw merkkihuoltoa).
tässä lähiviikoina tarkoitus mallintaa sinne imuputkistoon solikalla jonkun näköinen "sihti" ja tehdä vähän virtausmittauksia. toimivan ja kestävän osan saa todennäkoisesti tehtyä 3D tulostamalla.
vielä ei ainakaan ahtimesta kuulunut ylimääräisiä puhinoita, eikä vihellyksiä.
palataan aiheeseen kun jotain konkreettista on saatu aikaan.

PS. On pirun hionoluonteinen moottori, ei huomaa vaikka hevoset tippu Volvon 230:stä 190:een.
Barambas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Heinä 2014, 23:01
Auto: X3 G01 xDrive20d
Paikkakunta: Nurmijärvi

Moro,

Ihan kaikkia viestejä tästä ketjusta en vielä ennännyt lukea, päätin kuitenkin kantaa korteni kekoon jakamalla oman B47 kokemukseni edellisellä 2018 F48 eli X1:llä.

Kyseessä nyt siis jään aiheuttama mekaaninen isku turbon siipiin (?) niin keskityn avamaan omaa talviautoiluani. Auto oli minulla täydet kaksi vuotta ja likimain täydet 100tkm. Ajoa kertyy noin 100km - 200km päivittäin, joskus toki enemmänkin. Työni puolesta olen liikenteessä - etenkin talviaikaan - aina silloin kun tieliikenteessä olosuhteet ovat huonoimmillaan. Eli lunta, räntää, jäätävää tihkua yms. suolakuraa tienposket täynnä. Lähdöt useimmissa tapauksissa esilämmitetyllä öljykäryttimellä se 2h mitä taloyhtiön tolppa antoi. Joskus joutui lähtemään kylmälläkin koneella kun työt kutsui heti eikä ennakoiden. Auto siis aina seisoi taivasalla. Olin koko ajan tietoinen tästä B47 turbo herkkyydestä ja välillä mietinkin että milloin huono tuuri kolahtaa jälleen kerran omalle kohdalleni.

Autoa valikoidessani aikanaan kiinnitin huomiota munuaisten ja alaritilän takana oleviin automaattisesti toimiviin säleikköihin ja epäilen vahvasti, että ne estivät suurimmilta osin sen, ettei jäätä päässyt muodostumaan oman X1:ni turboon.

Nyt ajelen X3:lla, sama kone. Sulkeutuvat etusäleiköt löytyy tästäkin, uskon kovasti että seuraavat kaksi talvea ja sen tuomat 100tkm menisi yhtä mutkattomasti :D

Olen niin toope etten saa kuvia lisättyä, niin laitoin ne aijaahan:
https://aijaa.com/AcwkDQ
https://aijaa.com/5OxYfB
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Aiemminkin pohdin, että onko kyse joidenkin tiettyjen mallien ongelmasta, eikä automaattisesti koske kaikki B47 moottoreita? Imupuolen putkistoissa ja muissa laitteissa mallikohtaisia eroja ja toiset mallit altistuu enemmän tälle ongelmalle ja toiset ei ollenkaan? Mulla 5 vuotta vanha F20 118d lähti vaihtoon yli 130tkm ajettuna alkuperäisellä ja ehjällä turbolla.
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Olisi tosiaankin mielenkiintoista tietää, koskeeko tämä turbo-ongelma yhtä paljon 118d- jA 318d-malleja kuin 120d- ja 320d-malleja. Se käy tästäkin ketjusta ilmi, että jälkimmäisistä turboja on mennyt, mutta onko malleissa jonkinlaisia rakenteellisia eroja vai onko kyse vain siitä, että kaksikymppisiä on liikenteessä enemmän.

Kiinnostaisi myös tietää, mitä ns. lisätakuut korvaavat. BPS ilmeisesti kattaa nämä turbokorjaukset, mutta miten mahtaa olla muilla autofirmoilla? Esim. Wetterin Gosafen pitäisi kattaa: "Turboahdin, kompressoriahdin, ahtopaineensäädin ja välijäähdytin (ei esim. putket)." Rinta-joupin lisäturva kattaa: "Ahtimen/turboahtimen kotelo, sisäiset voidellut osat, öljyputket, kiinnikkeet. Eristeet ja tiivisteet vain siinä tapauksessa, että ajoneuvoon vaihdetaan edellä mainittuja osia."
Vastaa Viestiin