Tulipa vaihdettua hiljattain 520d F11 520d a G31:een (vm '18). Loistava auto vaan hieman olen jäänyt miettimään start-stop mekanismin logiikkaa. Vanhassa F11:ssa start-stop aktivoitui näillä +15-20C keleillä aika herkästi, luokkaa 5-10 min ajon jälkeen. Uudella G31:lla saa ajaa hyvinkin pitkään (puoli tuntia ei riitä) ennen kuin em. toiminne aktivoituu. Oliskohan joku bitti jäänyt pystyyn ajotietokoneeseen kun autoliikkeestä lähtiessäni "akun varaus oli erittäin alhainen"? Tai olisko akussa joku ongelma?
Toki voin takuun piikkiin käyttää auton liikkeessä tsekattavanakin mutta kysytään ny täälläkin että onko kellään muulla edellä mainitun kaltaisia kokemuksia? Ehkä Baijerissa on säädetty start-stop algoritmia vähän kireämmäksi?
BMW G31 start-stop
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Todennäköisesti akku on huonossa kunnossa, jolloin start stop ei käytössä. Itsellä alkaa start stop toimia näillä keleillä jo parin minuutin ajon jälkeen, jos olen unohtanut deaktivoida sen, itselle turhan vempeleen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 14 Syys 2020, 21:02
- Auto: G31 520d a X-Drive
Kiitti kommenteista. Mainittakoon vielä etten itsekään erityisesti fanita start stoppia, mutta sen hidas aktivoituminen herätti epäilyksen että jossain, erit. akussa, voisi olla vikaa. Otanpa yhteyttä huoltoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Onko sinulla esittää jotain fakta tähän?
Korjaamoilla olemme itse asiassa ihmetelleet, että starttivammaisia ei ole tullut yhtään enempää sen jälkeen kuin S/S BMW:tä alkoi ilmaantua
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 109
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Ei ole faktaa, mutta kyllä sen nyt maalaisjärjelläkin ymmärtää, että starttimoottorilla on käyttöikänsä, joka varmasti lyhenee starttien määrän mukaan vai oletko eri mieltä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Juu, totta, edellisessä f10 ohjelmoitiin pois päältä oletusarvoisesti samalla kun tehtiin muutakin. Nyt G30 en ole viitsinyt säädättää, kun ei ole muuta. Ja itse asiassa ajan aina sport moodilla, joka deaktivoi s/s :n pois, hyvä niin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Juuri näin.
Vähän sama, kun jotkut vaihtaa öljyt 10 tkm välein. Valtaosa huoltovälin mukaan ja silti pannut kestää vähintään 500tkm (pl N47...). No, kukin tyylillään.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Daimlerin pojat ainakin väittävät, että start&stop autoissa käyttävät 8 kertaa kestävempiä startteja kuin normaaleissa. Tiedä sitten, onko vain neliväriosaston poikien juttua.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
BMW:ssä E- sarjalaisissa oli "enforced" startit, jos oli S/S. F-sarjalaisissa toki kaikissa on aina tuollainen. Jaa, ehkä alkupään F10:iä lukuunottamatta.
Edelleen, starit ei ole mikään ongelma S/S autoissa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Sinänsä hauska keskustelu. Toki voidaan perustellusti olettaa, että starttimoottori tosiaan kuluu sitä enemmän mitä enemmän sitä käytetään ja tämän myötä ominaisuuden starttimoottoria hajottavasta käytöksestä onkin tullut lähes fakta. Tässähän myös tietyllä tavalla oletetaan, ettei auton suunnitteluvaiheessa ole tajuttu tällaista asiaa, jonka lähes jokainen harrastajakin snaijaa samantien. Onko näitä nyt mennyt rikki paljon ja missä automerkeissä vai onko lähinnä foorumitotuus (ehkä jopa useammallakin forkalla)? Toki sitten jokaisen omana mielipiteenä on, mikä voisi olla suunniteltu auton käyttöikä ja kuinka paljon kaikkea autoissa olevia ominaisuuksia kannattaa ylihuoltaa/poistaa käytöstä tms ennakoiden ja pelätä niiden hajoamista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Itse laitan start-stopin näissä polttomoottoriautoissa pois, koska se on vain ylimääräinen ärsyttävä viive liikkeelle lähtiessä. Lisäksi ainakin tuossa meidän ykkössarjalaisessa se sammuttaa koneen jo kun auto vielä liukuu kohti pysähdystä. Välillä on vain tarkoitus kurkata tuleeko ketään ja painaa heti perään kaasua, silloin jos kone sammuu juuri sillä hetkellä kun pitäisi ampaista eteenpäin, niin sitten kuskia vähän ärsyttää.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuon toiminta riippuu myös mallista ja varmaan myös ohjelmistoversiosta.
Muistan, kun itsellä oli F31. Se oli myös järjettömän innokas sammmuttamaan moottorin joka ikisessä paikassa ja melkein vielä liikkeessä.
Nyt F25.ssa taas kovinkin säästeliäästi. Toki akun kuntokin voi vaikuttaa. En ole nykyiseeni tehnyt energiadiagnostiikkaa muistaakseni kertaakaan, niin näkisi akun todellisen kunnon.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset