Akun vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
bemujaperheessä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Joulu 2010, 11:54

Näköjään on niin että jos vaihtaa 500-sarjalaisen akun muualla niin merkkiliike sakottaa tästä operaatiosta 40€ samankokoiseen vaihdettaessa, erikokoiseen sakko on 120€.

Kukaan muu kuin merkkikorjaamo ei kuulemma pysty auton elektroniikalle kertomaan että akku on vaihdettu. Ellei sitä tehdä, tyhjentää auto akun omin päin pikku hiljaa.

Itse maksoin ensin tuon 40€, ja kun sähköt edelleen katosivat, niin vielä tuon 120€. Eli 200€:n akulle tuli hintaa 360€.

Jos siis mietitte akun tai jonkin muun sähköjen kanssa tekemisissä olevan osan vaihtoa niin tarkistakaa ettei se vaadi koko softan päivitystä. Voipi tulla ylimääräisiä kustannuksia.
Viimeksi muokannut bemujaperheessä, 20 Joulu 2010, 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

bemujaperheessä kirjoitti:Näköjään on niin että jos vaihtaa 500-sarjalaisen akun muualla niin merkkiliike sakottaa tästä operaatiosta 40€ samankokoiseen vaihdettaessa, erikokoiseen sakko on 120€.

Kukaan muu kuin merkkikorjaamo ei kuulemma pysty auton elektroniikalle kertomaan että akku on vaihdettu. Ellei sitä tehdä, tyhjentää auto akun omin päin pikku hiljaa.

Itse maksoin ensin tuon 40€, ja kun sähköt edelleen katosivat, niin vielä tuon 120€. Eli 200€:n akulle tuli hintaa 360€.

Jos siis mietitte akun tai jonkin muun sähköjen kanssa tekemisissä olevan osan vaihtoa niin tarkistakaa ettei se vaadi koko softan päivitystä. Voipi tulla ylimääräisiä kkustannuksia.

Juu, halpaahan tuo on! Vaihdatin Audi A6:seen muutama viikko sitten akun ja ei maksanut kuin 429.99e!! Työ, koodaus ja akku muodostaa hinnan..
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

No huh...
Oon ajatellut että akku ja halogeenipolttimet olis sellasia komponnentteja jotka vielä pystyisi itse vaihtaman.
Mikä helv. koodaus johonkin akkuun tarvitaan eteenkin jos ostaa samanlaisen kun edellinen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Miksi akun vaihto pitäisi koodata. KLIK

Joku paikallinen harrastaja voi tehdä homman, jos NCS expertin käyttö on hallussa. Tuolla onnistuu pelkkä koodaus, auton ohjelmaversioilla ei ole merkitystä, eikä niitä tarvi päivittää.
Avatar
axu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 256
Liittynyt: 01 Joulu 2010, 19:37

Ilmoittaako auto akunvaihtotarpeesta kun sellaisen aika on? Esim. minun tapauksessani E91.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Ihan mielenkiinnosta. e39 pyydettiin tuomaan liikkeeseen akun vaihtoon. Äijät ottaa akun pois (ei mitään jatkuvaa virtaa) ja heittää uuden tilalle. WHAT?!

e60 vaihdettiin itse, ei ongelmia. Eli miksi pitäisi viedä liikkeeseen?
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Tiedä näistä käyttöautoista (itsellä siis E61) mutta noihin museovärkkeihin (E36 ja E39) akun vaihtoihin on tullut perehdyttyä, E36 on akun miinus irti puolet vuodesta ja ainoa huoli on kello, E39:iin vaihdoin justiinsa syksyllä akun ja samoin ainoa huoli oli kello. Eli pari napin napautusta ja kaikki on ennallaan.

Tämä käyttis taas herjaa aika ajoin, kuten herjasi myös viime talvena, matalasta akun varaustilasta. Käyntiin tosin lähtee aivan kuin kesällä vailla mitään huolia. Kunhan herjaa. Alkumatkasta tosin lämppärin puhallin ei pyöri, mutta eipä siitä mitään iloa olisikaan, kun ei tuosta mopodieselistä lämpöä riitä kabiiniin. Sitä vaan, että kerran auto osaa herjata matalaa varausta, niin kai se sen mittaa. Siltikään en ymmärrä, miksi autolle pitäisi kertoa akun vaihdetun?!? Eikö se muka osaa pattereistaan palauttaa mittarilukemat yms. Kello vaan ihmetyttää, ettei sinne ole riittänyt CR2032 nappipatteria.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Makkis: Meinaatko että tuo puhaltimen pyörimättömyys liittys tohon akun vaihtoon itse :conf: Pakkasella tosiaan raivostuttaa toi puhallin jumi kun käyntiin laittaa....
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Ainakin mun käsityksen mukaan tietokone "sammuttaa" jotain toimintoja näissä e6x/e9x- malleissa, jos akun jännitetaso on matala.

Itselläkin kokemusta tästä museolaitteesta, ei tarvi kyllä merkkiliikkeessä vaihtaa. Perheessä on myös ollut 3 e60:ä joihin on akkuja vaihdettu. Yhdessäkään ei ole tarvinnut mitään koodailla.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Mutta siis jos menee oikeaan akkuliikkeeseen niin vaihtohan suoritetaan sitten, ettei jännite laske vaan auton mielestä virrat on koko ajan päällä. Eli mitä tuossa siis pitäisi koodailla tuon jälkeen? Ei ymmärrä...
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

laituri kirjoitti:Mutta siis jos menee oikeaan akkuliikkeeseen niin vaihtohan suoritetaan sitten, ettei jännite laske vaan auton mielestä virrat on koko ajan päällä. Eli mitä tuossa siis pitäisi koodailla tuon jälkeen? Ei ymmärrä...
Juuri näin.
stone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2010, 12:51

Mikäli akun tyyppi tai koko muuttuu niin silloin on ohjelmoitava, muuten välttämättä lataus ei toimi oikein tai toimii ainakin epäoptimaalisesti. BMW:ssä (ainakin e60) on ns. IBS (Intelligent battery sensor) järjestelmä joka vahtii lautausvirtaa yms. ja järjestelmän pitää tietää akun tyyppi ja koko. Tarkempi selitys löytyy esim. alla olevasta linkistä, viesti nro #39 on ihan hyvä:

http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäksi akun irrotaminen voi aiheuttaa erinäisä vikakoodeja kuten esim. airbagvalon syttymisen tms. ja vaatii niiden nollaamisen jollain vikakoodin lukijalla
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Toisessa E90:ssä olen käyttänyt akun irti parikin kertaa ilman minkäänlaisia ongelmia. Toisessa taas laittaessani liitintä paikalleen kävi pienet räpsyt, kun ei liitin uponnutkaan heti ekalla yrityksellä. Tästä poiki jotakin mielenkiintoisia ilmoituksia mm. sellaisista elektronisista järjestelmistä, joita ko. autossa ei edes ole. Muutaman kilometrin jälkeen nuo valot katosivat, eikä niitä edes vikamuistista enää myöhemmin löytynyt nollattaviksi.

Akkua en tosin kummallakaan kerralla vaihtanut, mutta rattien vaihdon takia otin navan akusta irti.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

bmw05, pyörimättömyys puhaltimen osalta ei liity akun vaihtoon, vaan akun matalaan varaustilaan. Autosta katkotaan silloin sähkölaitteita ja valitettavasti lämppärin puhallin tuntuu lähtevän. iDrive kyllä herjaa matalasta varauksesta. Itsellä ilmenee lähinnä -25 ja napakammilla pakkasilla, noin 5-10 min ajon jälkeen puhallin lähtee peliin.

Onneksi perslämmittimet toimii kuitenkin täysillä:=)
Grolsch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
Paikkakunta: Vantaa

stone kirjoitti:Lisäksi akun irrotaminen voi aiheuttaa erinäisä vikakoodeja kuten esim. airbagvalon syttymisen tms. ja vaatii niiden nollaamisen jollain vikakoodin lukijalla
Eipä ainakaan täällä ole koskaan tullut vikakoodeja akun irroittamisesta, yleensä vikakoodit tulee siitä kun rävelletään sähköosia kun akku on kiinni.
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

Ihan puhdasta arvailua, mutta voisiko olla niin, että uusissa malleissa on "älykäs lataus liitettynä jarrutusenergian talteenottoon? Järjestelmä valvoo latausta ja akkua pidemmällä aikavälillä ja akun pikkuhiljaa kypsyessä sen jännite, lataus- ja syöttövirta laskee. No, sitten heitetään uusi akkku, jolla em. arvot ovat huomattavasti paremmat ja nyt sitten järjestelmä kuvittelee liian pitkään akun olevan täydessä latingissa ja lataus "myöhästyy" tai akkua ei enää ladatakaan koskaan täyteen.. -> Uusi akku hyytyy
JaU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 20:28
Auto: Uutta haetaan...

Samankokoisen akun rekisteröinnin järjestä niin tiedä, mutta itse ainakin koodautin suosiolla kun vaihdoin akun suurempaan. Työ onneksi onnistuu muiltakin kuin merkkihuollolta, vaikkakin 1,5h koodaus tuntui hieman ylimitoitetulta vaihtotyöhön verrattuna.

BMW:n oma akku taisi maksaa n. 380€, joten koodausten ja työn kera merkkiliikkeessä tehtynä tuo Audi A6:n akunvaihtokin alkaa tuntumaan edulliselta :o
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Hyvinhän tuo käyntiin lähti, vaikka puhallinjumia taas oli. Liekö sit muusta syystä.

Tällä hetkellä autossa Bosch Silver akku, maksoi 155e. Aiemmin oli bmw oma.
Ihan hyvin ainakin vanha pirssi palveli bosch akuillakin.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Mitähän se muuten katkoo milläkin aikataululla noita sähköjä? Viime yönä pakkanen kiristyi -29,5 asteeseen ja aamulla duuniin lähtiessä (auto oli roikassa 2 h) ei mitään herjoja ollut ja kaikki toimi hienosti. Auto seisoi reilu kolme tuntia tuossa pakkasessa duunin pihassa kun lähdin käymään asioilla, mitään herjoja mistään ei ollut ja kaikki pelasi ok. Ajoin tosiaan ihan lyhyttä pätkäajoa noin tunnin kaupossa pyörähdellen. Tuon jälkeen auto seisoi sen toiset 2-3 h ja käynnistyksen yhteydessä tuli akkuherja, puhallin ei pyörinyt ja idrive mukaanlukien peruutustutka oli mykkä. Ajoin kilometrin siirtymän taas kauppaan (matkalla puhallin lähti jo pyörimään) ja kävin pikaisesti hakemassa pikaliimaa ja starttauksen yhteydessä ei taas herjannut mitään ja kaikki toimi, idrive mukaanlukien.

No sitten tuli vielä tuossa alkuillassa kaupoilla asiointia, minä ajelin, lapset nukkui ja vaimo ravasi kaupoilla (2 h setti tyhjäkäyntiä) niin ohi tämän aiheen tuli havaittua että kyllä se mopodieselkin lämpiää, sisääntuleva ilma oli polttavan kuumaa ja itseasiassa toppavaatteiden vuoksi piti jo jäähdytellä kabiinia.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Meneekö tuo puhallin mykäksi jostain syystä, kun jotkut ovat siitä maininneet täällä? Eilen oli mulla ainakin huollossa käynnin jälkeen mykkä ja lasit jäätyi umpeen, kun en jouluruuhkassa meinannut päästä takaisin huoltoon ihmettelemään mykkää puhallusta. Huollossa ihmettelivät myös ja lähti toimimaan 15 min. kuluttua itsestään!
Vastaa Viestiin