Mutta "virallisen" kaavan (valmistajan ohjeen) mukaan autoon päivitetään kokonaan uudet softat mikäli akkutyyppiä tai kapasiteettia mennään muuttamaan. Toki tiedän, että muillakin ohjelmilla tuon muutoksen pystyy tekemään.
Ja eipä se pahitteeksi ole jos autoon tuupataan uudet softat, monesti moni asia muuttuu parempaan suuntaan. [/quote]
Pystyyköhän tuota akkuvikaa akun liittimen irrottua nollaamaan salavalikon kautta tai pitämällä autoa hetken ilman akkua tai tavallisella testerillä?
Akun vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä
Akku taitaa vedellä viimeisiään. Alhaisen latauksen varoitusvalo ilmestyi, joten latasin akun konehuoneesta käsin ctekin recond-ohjelmalla. Varoitusvalo ilmestyi melko pian uudestaan eli ilmeisesti 3 v riitti tälle akulle.spetke kirjoitti:Ja kun latailette akkuja niin ladatkaa ne sieltä konehuoneen pistokeista niin IBS tunnistin osaa ottaa myös ylimääräisen ylläpitolatauksen huomioon.
Ja uskokaa tai älkää mutta akunvaihto on syytä koodata autoon. Ja mikäli akkutyyppi / koko muutetaan niin silloin seuraa koko auton uudelleen softaus.
Toki auto varmasti toimii ja käynnistyy ilman koodaustakin, mutta akku on vajaa latingissa ja saattaa olla, että vaativimmissa tilanteissa ei enään puhti riitä. Ja akku ei ole välttämättä vääränlaisen latauksen ansiosta ole enään kovinkaan pitkäikäinen.
Kyselin hintoja Schmiedmanilta ja Laakkoselta. Esim. 80A:n AGM-akku Schmiedmanilla asennuksineen ja koodauksineen on 280€ (alkuperäinen 80A AGM-akku 175€). Laakkosella pelkkä akku on 360€ (80A) tai 400€ (90A). Soitin myös geneeriseen akkuliikkeeseen Sörnäisissä; he lupasivat tehdä vaihdon (90A) ja koodauksen 300€, josta akun hinta n. 250.
Jäin vähän miettimään tuota koodausta, josta Schmiedmanilla veloitetaan 70€ (+35€ tuntiveloitusta vaihdosta). Hinta vaikuttaa aika suurelta, kun tuo geneerinen liikekin sanoi koko vaihtotyön vievän vain n. puoli tuntia. He eivät olleet mitenkään erikseen hinnoitelleet koodausta, mutta koodauksen sisältävä vaihtotyö oli 50€. Ehkä sitä on sisällytetty akun hintoihin. Lähinnä mietin, että onko noilla perusakkuliikkeillä riittävät keinot auton koodaukseen, jotta se tapahtuu oikein. En tiedä mikä on akun nykyinen kapasiteetti, mutta oletan sen olevan joko 70 tai 80A. Eli jos otan tuon 90A:n, niin kapasiteetti nousisi, ja toimenpide lienee syytä tehdä. Muuten softat on päivitetty kesäkuussa, joten yleisille päivityksille ei lienee kovin suurta tarvetta. Mikä tuossa akkukoodaamisessa siis maksaa.
Korjaan hieman tuota Schmienmannin hintaa. Akku olikin tavallinen lyijyakku, ei AGM. Originaalin AGM-akun hinta on 343€ heilllä, ja tähän siis vielä päälle se 35+70e asennusta ja ohjelmointia eli 448e.CLiK kirjoitti:Tänä syksynä vaihdatin akun Laakkosella ja hinta (akku + ohjelmointi) oli samaa luokkaa kuin saamasi Schmiedmannin tarjous. Akku oli 95A.
Taitaa viedä se geneerinen akkuliike voiton, jos heiltä saa koko setin (AGM akku asennuksineen ja koodauksineen) 300€. Testaavat kuulemma vielä ennen asennusta että onko akku oikeasti hengetön vai onko laturissa mahdollisesti vikaa.
Hei, olisin vielä varmistellut, ettei tule tehtyä mitään tyhmää... Minulla on akku finaalissa, juuri ja juuri jaksaa käynnistää, jollei piuhan päässä (kerran jätti pihalle -18C). Ostin uuden AGM 95ah akun, orkkis vaalea, lyijyhyytelö???. Voinko nyt ottaa piuhat irti, vaihtaa akun ja käydä ensi viikolla koodaamassa uuden, ilman että tapahtuu mitään peruuttamatonta (tai kallista ) Anteeksi tyhmä kysymys. Viikonloppuna olis kuitenkin pakko päästä liikkeelle ja se edellyttää toimivaa akkua. Ai niin E61 520d -07, ei webastoa tai muita akkua syöviä tai lataavia härpäkkeitä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Orggis on siis perinteinen akku. AGM-akussa on erilainen latausproseduuri ja jännitekin (en muista onko matalampi vai korkeampi). Kyllä se aika pian kannattaa sinne koodata, niin akun taival on hyvä hetialusta asti.hirvefe kirjoitti:Hei, olisin vielä varmistellut, ettei tule tehtyä mitään tyhmää... Minulla on akku finaalissa, juuri ja juuri jaksaa käynnistää, jollei piuhan päässä (kerran jätti pihalle -18C). Ostin uuden AGM 95ah akun, orkkis vaalea, lyijyhyytelö???. Voinko nyt ottaa piuhat irti, vaihtaa akun ja käydä ensi viikolla koodaamassa uuden, ilman että tapahtuu mitään peruuttamatonta (tai kallista ) Anteeksi tyhmä kysymys. Viikonloppuna olis kuitenkin pakko päästä liikkeelle ja se edellyttää toimivaa akkua. Ai niin E61 520d -07, ei webastoa tai muita akkua syöviä tai lataavia härpäkkeitä.
Äkkiäkös akun koodaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Katso http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=289700" onclick="window.open(this.href);return false;. Muutenkin btcf.fi on parempi sivusto ainakin e6X ja vanhempien mallien kysymyksille.hirvefe kirjoitti:Lähinnä kyssäri oli siis; voinko vaihtaa akun tyyliin; kengät irti -> uusi akku -> kengät kiinni ilman että tapahtuu katastrofia. Koodaamaan menen heti kun saan jostain ajan. Olisko sulla aikaa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tosiaan. oikeaopisesti akun vaihto tehdään "kuumana", eli konehuoneesta apuvirtaa vaihdon aikana, mutta ei se nyt maailmaa kaada, jos irrottaa vanhan ja laittaa uuden.hirvefe kirjoitti:Lähinnä kyssäri oli siis; voinko vaihtaa akun tyyliin; kengät irti -> uusi akku -> kengät kiinni ilman että tapahtuu katastrofia. Koodaamaan menen heti kun saan jostain ajan. Olisko sulla aikaa?
Aikaa löytyy hyvin, on vaa vähän viileät vaihtokelit
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Entäpä sitten,kun autossa on optimoitu moottorinohjaus (eli viri softa).Ja menet merkkiliikkeeseen sen akun vaihdattamaan.Kun sitä akkua ei siellä koodata,vaan autoon asennetaan kokonaan uusin ohjelmistopäivitys,niin virisoftat poistuu takavasemmalle?Näinkö käy?Jos näin,niin silloin rupeaa se merkkarilla suoritettu akkutyö oikeasti maksamaan.Jos sen viriohjelman joutuu käydä uudelleen teettämässä.Onko näin?Näin minua ainakin varoiteltiin.
Näin se menee, jos moottorinohjaukselle on tarjolla uudempi softaversio. Merkkiorganisaation koodauksissa aina ohjelmoidaan kaikkien ohjainlaitteiden ohjelmistoversiot tuoreimpiin.Heguli31 kirjoitti:Entäpä sitten,kun autossa on optimoitu moottorinohjaus (eli viri softa).Ja menet merkkiliikkeeseen sen akun vaihdattamaan.Kun sitä akkua ei siellä koodata,vaan autoon asennetaan kokonaan uusin ohjelmistopäivitys,niin virisoftat poistuu takavasemmalle?Näinkö käy?Jos näin,niin silloin rupeaa se merkkarilla suoritettu akkutyö oikeasti maksamaan.Jos sen viriohjelman joutuu käydä uudelleen teettämässä.Onko näin?Näin minua ainakin varoiteltiin.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Akun voi koodata ilman päivityksiä siten että optimointisofta säilyy ncsexpertillä. Btcf:stä löytyy varmaan omalta paikkakunnalta halukas harrastaja jos ei halua merkkiliikkeessä käyttää.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d