Näköjään on niin että jos vaihtaa 500-sarjalaisen akun muualla niin merkkiliike sakottaa tästä operaatiosta 40€ samankokoiseen vaihdettaessa, erikokoiseen sakko on 120€.
Kukaan muu kuin merkkikorjaamo ei kuulemma pysty auton elektroniikalle kertomaan että akku on vaihdettu. Ellei sitä tehdä, tyhjentää auto akun omin päin pikku hiljaa.
Itse maksoin ensin tuon 40€, ja kun sähköt edelleen katosivat, niin vielä tuon 120€. Eli 200€:n akulle tuli hintaa 360€.
Jos siis mietitte akun tai jonkin muun sähköjen kanssa tekemisissä olevan osan vaihtoa niin tarkistakaa ettei se vaadi koko softan päivitystä. Voipi tulla ylimääräisiä kustannuksia.
Akun vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20 Joulu 2010, 11:54
Viimeksi muokannut bemujaperheessä, 20 Joulu 2010, 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Hydrophyte
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 286
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
- Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
- Viesti:
bemujaperheessä kirjoitti:Näköjään on niin että jos vaihtaa 500-sarjalaisen akun muualla niin merkkiliike sakottaa tästä operaatiosta 40€ samankokoiseen vaihdettaessa, erikokoiseen sakko on 120€.
Kukaan muu kuin merkkikorjaamo ei kuulemma pysty auton elektroniikalle kertomaan että akku on vaihdettu. Ellei sitä tehdä, tyhjentää auto akun omin päin pikku hiljaa.
Itse maksoin ensin tuon 40€, ja kun sähköt edelleen katosivat, niin vielä tuon 120€. Eli 200€:n akulle tuli hintaa 360€.
Jos siis mietitte akun tai jonkin muun sähköjen kanssa tekemisissä olevan osan vaihtoa niin tarkistakaa ettei se vaadi koko softan päivitystä. Voipi tulla ylimääräisiä kkustannuksia.
Juu, halpaahan tuo on! Vaihdatin Audi A6:seen muutama viikko sitten akun ja ei maksanut kuin 429.99e!! Työ, koodaus ja akku muodostaa hinnan..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
No huh...
Oon ajatellut että akku ja halogeenipolttimet olis sellasia komponnentteja jotka vielä pystyisi itse vaihtaman.
Mikä helv. koodaus johonkin akkuun tarvitaan eteenkin jos ostaa samanlaisen kun edellinen.
Oon ajatellut että akku ja halogeenipolttimet olis sellasia komponnentteja jotka vielä pystyisi itse vaihtaman.
Mikä helv. koodaus johonkin akkuun tarvitaan eteenkin jos ostaa samanlaisen kun edellinen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Miksi akun vaihto pitäisi koodata. KLIK
Joku paikallinen harrastaja voi tehdä homman, jos NCS expertin käyttö on hallussa. Tuolla onnistuu pelkkä koodaus, auton ohjelmaversioilla ei ole merkitystä, eikä niitä tarvi päivittää.
Joku paikallinen harrastaja voi tehdä homman, jos NCS expertin käyttö on hallussa. Tuolla onnistuu pelkkä koodaus, auton ohjelmaversioilla ei ole merkitystä, eikä niitä tarvi päivittää.
Ihan mielenkiinnosta. e39 pyydettiin tuomaan liikkeeseen akun vaihtoon. Äijät ottaa akun pois (ei mitään jatkuvaa virtaa) ja heittää uuden tilalle. WHAT?!
e60 vaihdettiin itse, ei ongelmia. Eli miksi pitäisi viedä liikkeeseen?
e60 vaihdettiin itse, ei ongelmia. Eli miksi pitäisi viedä liikkeeseen?
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
Tiedä näistä käyttöautoista (itsellä siis E61) mutta noihin museovärkkeihin (E36 ja E39) akun vaihtoihin on tullut perehdyttyä, E36 on akun miinus irti puolet vuodesta ja ainoa huoli on kello, E39:iin vaihdoin justiinsa syksyllä akun ja samoin ainoa huoli oli kello. Eli pari napin napautusta ja kaikki on ennallaan.
Tämä käyttis taas herjaa aika ajoin, kuten herjasi myös viime talvena, matalasta akun varaustilasta. Käyntiin tosin lähtee aivan kuin kesällä vailla mitään huolia. Kunhan herjaa. Alkumatkasta tosin lämppärin puhallin ei pyöri, mutta eipä siitä mitään iloa olisikaan, kun ei tuosta mopodieselistä lämpöä riitä kabiiniin. Sitä vaan, että kerran auto osaa herjata matalaa varausta, niin kai se sen mittaa. Siltikään en ymmärrä, miksi autolle pitäisi kertoa akun vaihdetun?!? Eikö se muka osaa pattereistaan palauttaa mittarilukemat yms. Kello vaan ihmetyttää, ettei sinne ole riittänyt CR2032 nappipatteria.
Tämä käyttis taas herjaa aika ajoin, kuten herjasi myös viime talvena, matalasta akun varaustilasta. Käyntiin tosin lähtee aivan kuin kesällä vailla mitään huolia. Kunhan herjaa. Alkumatkasta tosin lämppärin puhallin ei pyöri, mutta eipä siitä mitään iloa olisikaan, kun ei tuosta mopodieselistä lämpöä riitä kabiiniin. Sitä vaan, että kerran auto osaa herjata matalaa varausta, niin kai se sen mittaa. Siltikään en ymmärrä, miksi autolle pitäisi kertoa akun vaihdetun?!? Eikö se muka osaa pattereistaan palauttaa mittarilukemat yms. Kello vaan ihmetyttää, ettei sinne ole riittänyt CR2032 nappipatteria.
Ainakin mun käsityksen mukaan tietokone "sammuttaa" jotain toimintoja näissä e6x/e9x- malleissa, jos akun jännitetaso on matala.
Itselläkin kokemusta tästä museolaitteesta, ei tarvi kyllä merkkiliikkeessä vaihtaa. Perheessä on myös ollut 3 e60:ä joihin on akkuja vaihdettu. Yhdessäkään ei ole tarvinnut mitään koodailla.
Itselläkin kokemusta tästä museolaitteesta, ei tarvi kyllä merkkiliikkeessä vaihtaa. Perheessä on myös ollut 3 e60:ä joihin on akkuja vaihdettu. Yhdessäkään ei ole tarvinnut mitään koodailla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Mutta siis jos menee oikeaan akkuliikkeeseen niin vaihtohan suoritetaan sitten, ettei jännite laske vaan auton mielestä virrat on koko ajan päällä. Eli mitä tuossa siis pitäisi koodailla tuon jälkeen? Ei ymmärrä...
Juuri näin.laituri kirjoitti:Mutta siis jos menee oikeaan akkuliikkeeseen niin vaihtohan suoritetaan sitten, ettei jännite laske vaan auton mielestä virrat on koko ajan päällä. Eli mitä tuossa siis pitäisi koodailla tuon jälkeen? Ei ymmärrä...
Mikäli akun tyyppi tai koko muuttuu niin silloin on ohjelmoitava, muuten välttämättä lataus ei toimi oikein tai toimii ainakin epäoptimaalisesti. BMW:ssä (ainakin e60) on ns. IBS (Intelligent battery sensor) järjestelmä joka vahtii lautausvirtaa yms. ja järjestelmän pitää tietää akun tyyppi ja koko. Tarkempi selitys löytyy esim. alla olevasta linkistä, viesti nro #39 on ihan hyvä:
http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi akun irrotaminen voi aiheuttaa erinäisä vikakoodeja kuten esim. airbagvalon syttymisen tms. ja vaatii niiden nollaamisen jollain vikakoodin lukijalla
http://ww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi akun irrotaminen voi aiheuttaa erinäisä vikakoodeja kuten esim. airbagvalon syttymisen tms. ja vaatii niiden nollaamisen jollain vikakoodin lukijalla
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Toisessa E90:ssä olen käyttänyt akun irti parikin kertaa ilman minkäänlaisia ongelmia. Toisessa taas laittaessani liitintä paikalleen kävi pienet räpsyt, kun ei liitin uponnutkaan heti ekalla yrityksellä. Tästä poiki jotakin mielenkiintoisia ilmoituksia mm. sellaisista elektronisista järjestelmistä, joita ko. autossa ei edes ole. Muutaman kilometrin jälkeen nuo valot katosivat, eikä niitä edes vikamuistista enää myöhemmin löytynyt nollattaviksi.
Akkua en tosin kummallakaan kerralla vaihtanut, mutta rattien vaihdon takia otin navan akusta irti.
Akkua en tosin kummallakaan kerralla vaihtanut, mutta rattien vaihdon takia otin navan akusta irti.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
bmw05, pyörimättömyys puhaltimen osalta ei liity akun vaihtoon, vaan akun matalaan varaustilaan. Autosta katkotaan silloin sähkölaitteita ja valitettavasti lämppärin puhallin tuntuu lähtevän. iDrive kyllä herjaa matalasta varauksesta. Itsellä ilmenee lähinnä -25 ja napakammilla pakkasilla, noin 5-10 min ajon jälkeen puhallin lähtee peliin.
Onneksi perslämmittimet toimii kuitenkin täysillä:=)
Onneksi perslämmittimet toimii kuitenkin täysillä:=)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 05 Syys 2010, 00:09
- Auto: Valkoinen F31 320dA xDrive Sportline
- Paikkakunta: Vantaa
Eipä ainakaan täällä ole koskaan tullut vikakoodeja akun irroittamisesta, yleensä vikakoodit tulee siitä kun rävelletään sähköosia kun akku on kiinni.stone kirjoitti:Lisäksi akun irrotaminen voi aiheuttaa erinäisä vikakoodeja kuten esim. airbagvalon syttymisen tms. ja vaatii niiden nollaamisen jollain vikakoodin lukijalla
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 64
- Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
- Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
- Paikkakunta: Akaa
Ihan puhdasta arvailua, mutta voisiko olla niin, että uusissa malleissa on "älykäs lataus liitettynä jarrutusenergian talteenottoon? Järjestelmä valvoo latausta ja akkua pidemmällä aikavälillä ja akun pikkuhiljaa kypsyessä sen jännite, lataus- ja syöttövirta laskee. No, sitten heitetään uusi akkku, jolla em. arvot ovat huomattavasti paremmat ja nyt sitten järjestelmä kuvittelee liian pitkään akun olevan täydessä latingissa ja lataus "myöhästyy" tai akkua ei enää ladatakaan koskaan täyteen.. -> Uusi akku hyytyy
Samankokoisen akun rekisteröinnin järjestä niin tiedä, mutta itse ainakin koodautin suosiolla kun vaihdoin akun suurempaan. Työ onneksi onnistuu muiltakin kuin merkkihuollolta, vaikkakin 1,5h koodaus tuntui hieman ylimitoitetulta vaihtotyöhön verrattuna.
BMW:n oma akku taisi maksaa n. 380€, joten koodausten ja työn kera merkkiliikkeessä tehtynä tuo Audi A6:n akunvaihtokin alkaa tuntumaan edulliselta :o
BMW:n oma akku taisi maksaa n. 380€, joten koodausten ja työn kera merkkiliikkeessä tehtynä tuo Audi A6:n akunvaihtokin alkaa tuntumaan edulliselta :o
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
Mitähän se muuten katkoo milläkin aikataululla noita sähköjä? Viime yönä pakkanen kiristyi -29,5 asteeseen ja aamulla duuniin lähtiessä (auto oli roikassa 2 h) ei mitään herjoja ollut ja kaikki toimi hienosti. Auto seisoi reilu kolme tuntia tuossa pakkasessa duunin pihassa kun lähdin käymään asioilla, mitään herjoja mistään ei ollut ja kaikki pelasi ok. Ajoin tosiaan ihan lyhyttä pätkäajoa noin tunnin kaupossa pyörähdellen. Tuon jälkeen auto seisoi sen toiset 2-3 h ja käynnistyksen yhteydessä tuli akkuherja, puhallin ei pyörinyt ja idrive mukaanlukien peruutustutka oli mykkä. Ajoin kilometrin siirtymän taas kauppaan (matkalla puhallin lähti jo pyörimään) ja kävin pikaisesti hakemassa pikaliimaa ja starttauksen yhteydessä ei taas herjannut mitään ja kaikki toimi, idrive mukaanlukien.
No sitten tuli vielä tuossa alkuillassa kaupoilla asiointia, minä ajelin, lapset nukkui ja vaimo ravasi kaupoilla (2 h setti tyhjäkäyntiä) niin ohi tämän aiheen tuli havaittua että kyllä se mopodieselkin lämpiää, sisääntuleva ilma oli polttavan kuumaa ja itseasiassa toppavaatteiden vuoksi piti jo jäähdytellä kabiinia.
No sitten tuli vielä tuossa alkuillassa kaupoilla asiointia, minä ajelin, lapset nukkui ja vaimo ravasi kaupoilla (2 h setti tyhjäkäyntiä) niin ohi tämän aiheen tuli havaittua että kyllä se mopodieselkin lämpiää, sisääntuleva ilma oli polttavan kuumaa ja itseasiassa toppavaatteiden vuoksi piti jo jäähdytellä kabiinia.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Meneekö tuo puhallin mykäksi jostain syystä, kun jotkut ovat siitä maininneet täällä? Eilen oli mulla ainakin huollossa käynnin jälkeen mykkä ja lasit jäätyi umpeen, kun en jouluruuhkassa meinannut päästä takaisin huoltoon ihmettelemään mykkää puhallusta. Huollossa ihmettelivät myös ja lähti toimimaan 15 min. kuluttua itsestään!