Akun vaihto muualla kuin merkkiliikkeessä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Kuudensuora kirjoitti:Kysymys kuuluu miksi akun kokoa pitäisi vaihtaa? Jos ei ole erityistä hifipurkkia rakentamassa niin kyllä auto lähtee olosuhteessa kuin olosuhteessa normiakulla käntiin. Usein akut laukeavat kovien pakkasten aikaan, ja tämä ei sinänsä johdu kapasiteetista vaan, siitä, että akku on jo muutekin finaalissa.
Jotkut nyt vaan luulee, että kun sen 90ah tilalle pistetään 100ah tai 110ah akku että sillä saavutetaan jotain yliluonnollisia käynnistymis ominaisuuksia alkuperäiseen nähden. Ja eihän välttämättä joka kioskista aina edes löydy samankokoista tilalle mikä autossa on ollut.
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Clavurion kirjoitti:Tämä on taas näitä ikuisuuskysymyksiä. BMW on varmasti ahneuttaan laittanut näihin sellaisen systeemin, että latausta säädellään varsin tarkasti tarpeen mukaan. Eli laturi ei aina puske täyttä kuormituksen mukaista virtaa järjestelmään. Takana on tietysti polttoaineen säästö. Vielä turmiollisempaa tuo koodamatta jättäminen on, jos tavallisen akun tilalle vaihdetaan AGM. Korkeampi latausjännite pilaa AGM:n, joten ilo voi jäädä lyhytaikaiseksi.

Spetke merkkiorganisaatiossa joutuu tyytymään siihen, että varustepäivitykset voi tehdä ainostaan ohjelmapäivityksen yhteydessä. Onneksi esim. NCS:llä varustemuutokset kuten akun ominaisuudet voi muuttaa ilman kaikkien softien päivitystä.
En minä ole missään merkkiorganisaatiossa :cools:
Mutta "virallisen" kaavan (valmistajan ohjeen) mukaan autoon päivitetään kokonaan uudet softat mikäli akkutyyppiä tai kapasiteettia mennään muuttamaan. Toki tiedän, että muillakin ohjelmilla tuon muutoksen pystyy tekemään.
Ja eipä se pahitteeksi ole jos autoon tuupataan uudet softat, monesti moni asia muuttuu parempaan suuntaan. :thup:
Mimmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Marras 2011, 16:20
Auto: (E91) 330 xi -06
Paikkakunta: Turku

Viesti voi mennä aiheen vierestä, mutta... :blush:

Pirssiin (E90) on vaihdettu akku muualla kuin merkkiliikkeessä. (Uusi akku on "koodattu" myös muualla kuin merkkiliikkeessä). Koska autossa on Eberi, valitsin uudeksi akuksi 95 Ah AGM-akun.

Työkuvioiden muuttuessa (ja ajomatkojen lyhetessä huomattavasti) olen pohtinut kiinteän akkulaturin asentamista. Millaista akkulaturia suosittelette? Defa MultiCharger 1210 (10A) vai Defa 1204 (4A) vai kenties aivan joku muu? Ja miksi?

Missä kannattaa käydä asentamassa, kun majapaikkani sijaitsee Oulussa? :cloeye:
E91 330xi -06
ex.(E90) 320d -06
ex. (E46) 318 -02
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Mimmi kirjoitti:95 Ah AGM-akun
Mimmi kirjoitti:Viesti voi mennä aiheen vierestä, mutta... :blush:
Pirssiin (E90) on vaihdettu akku muualla kuin merkkiliikkeessä. (Uusi akku on "koodattu" myös muualla kuin merkkiliikkeessä). Koska autossa on Eberi, valitsin uudeksi akuksi 95 Ah AGM-akun.
Työkuvioiden muuttuessa (ja ajomatkojen lyhetessä huomattavasti) olen pohtinut kiinteän akkulaturin asentamista. Millaista akkulaturia suosittelette? Defa MultiCharger 1210 (10A) vai Defa 1204 (4A) vai kenties aivan joku muu? Ja miksi? Missä kannattaa käydä asentamassa, kun majapaikkani sijaitsee Oulussa? :cloeye:
Eli koodaus on suoritettu varmaankin 90ah agm akulle, tokkopa poikkeaa juurikaan 95ah toimintatavasta :thuup:
Lisä ylläpitolaturi kannattaa yhdistää konehuoneen virtapistokkeisiin. Ja laturin koko kannattaa valita sen mukaan kuinka pitkään pystyt pitämään autoa latauksessa. Jos esim kerrallaan pystyt pitämään vain kaksi tuntia niin kyllähän silloin laturin koko kannattaa ottaa esim 10A, mutta jos pystyt pitämään laturia koko yön yli niin 4A riittää varmasti.
Mutta jos autossa on esim lohkolämmitin, jonka kanssa laturi on kytketty samaan yhteyteen niin silloin laitetaan yleensä 10A laturi kun eihän kukaan pidä autoaan lämmittimessä koko yötä.
Asennuspaikkaan en ota kantaa, kunhan et anna autoasi kenen tahansa amatöörin rassattavaksi ;)
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Mimmi kirjoitti:Viesti voi mennä aiheen vierestä, mutta... :blush:

Pirssiin (E90) on vaihdettu akku muualla kuin merkkiliikkeessä. (Uusi akku on "koodattu" myös muualla kuin merkkiliikkeessä). Koska autossa on Eberi, valitsin uudeksi akuksi 95 Ah AGM-akun.

Työkuvioiden muuttuessa (ja ajomatkojen lyhetessä huomattavasti) olen pohtinut kiinteän akkulaturin asentamista. Millaista akkulaturia suosittelette? Defa MultiCharger 1210 (10A) vai Defa 1204 (4A) vai kenties aivan joku muu? Ja miksi?

Missä kannattaa käydä asentamassa, kun majapaikkani sijaitsee Oulussa? :cloeye:
Itselläni on tuo Defan Multicharger 1210 (10A). Pähkäilin jonkun verran 10A ja 4A:n välillä. 4A:han on ylläpitolaturi, joten joudut lataamaan melko pitkään jos Eberi on päässyt laskemaan akun varaustilaa. Näinollen 10A vaikutti ensin itsestäänselvältä valinnalta. Mutta: Uudenmaan Autovarustelussa kerrottiin, että 10A laturin kanssa saattaa ilmetä ongelmia jos auto on latauksessa kun Webasto (minun tapauksessa) käynnistyy. Laturi saattaa antaa virtapiikin, jolloin Webasto sammuu. Eli 10A laturia käytettäessä suositeltiin kytkemään laturi pois päältä kun Webasto käynnistyy.

Valitsin kuitenkin 10A version koska käytän Webastoa joskus monta kertaa päivässä ja pelkäsin ettei 4A:n laturi ehtisi ladata akkua välillä koska ajomatkani usein ovat melko lyhyet. Alussa kytkin aina laturin pois päältä ennenkuin Webasto käynnistyi, mutta sittemmin huomasin ettei tuota virtapiikkiä esiintynyt ja nykyään laitan auton talvella piuhan päähän aina kun ajan kotipihaan ja irroitan piuhan vasta kun lähden ajamaan. Eli suosittelen tuota tehokkaampaa laturia.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
JaW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Maalis 2011, 20:46
Auto: E84 X1 xDrive 23da -10

Mimmi kirjoitti:
Missä kannattaa käydä asentamassa, kun majapaikkani sijaitsee Oulussa? :cloeye:
Powerflash, siellä asennutin omaani, ja suositteli juuri tuota 10A-mallia, yllämainituista syistä. Tuolla Powerflashilla kaverit vaikutti ammattitaitoisimmilta, muut jäivät arpomaan ja epäröimään eivätkä oikein osanneet vastailla mihinkään.
Mimmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Marras 2011, 16:20
Auto: (E91) 330 xi -06
Paikkakunta: Turku

Kiitos avusta! - Näillä mennään. :thup:
Samoilla ajatuspoluilla olin itsekin. Eli 10A-laturi, koska taloyhtiön tolpasta saa virtaa 2 h / krt, enkä öiseen aikaan viitsi käydä ajastinta kääntämässä. Seuraavaksi sitten kysymään vapaita asennusaikoja, jotka sopisivat omaan kalenterin.
E91 330xi -06
ex.(E90) 320d -06
ex. (E46) 318 -02
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Mimmi kirjoitti:Kiitos avusta! - Näillä mennään. :thup:
Samoilla ajatuspoluilla olin itsekin. Eli 10A-laturi, koska taloyhtiön tolpasta saa virtaa 2 h / krt, enkä öiseen aikaan viitsi käydä ajastinta kääntämässä. Seuraavaksi sitten kysymään vapaita asennusaikoja, jotka sopisivat omaan kalenterin.
Jos ulkona tolpasta lataat, niin kovilla pakkasilla kannattaa lataus aloitta heti kun tulee parkkiin. Edellisestä talvesta oppi että agm akku ei ota virtaa jääkylmänä vastaan. Ei kyllä ulkoisesta laturista kokemusta, mutta pers tuntuma jäi..
Korjailkaa jos meni metsään
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
janitkon
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Loka 2011, 15:07

Täältäkin ääni powerflashille. Siellä se minunkin Bmw:ni saa eberin. :)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

xstr kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kiitos avusta! - Näillä mennään. :thup:
Samoilla ajatuspoluilla olin itsekin. Eli 10A-laturi, koska taloyhtiön tolpasta saa virtaa 2 h / krt, enkä öiseen aikaan viitsi käydä ajastinta kääntämässä. Seuraavaksi sitten kysymään vapaita asennusaikoja, jotka sopisivat omaan kalenterin.
Jos ulkona tolpasta lataat, niin kovilla pakkasilla kannattaa lataus aloitta heti kun tulee parkkiin. Edellisestä talvesta oppi että agm akku ei ota virtaa jääkylmänä vastaan. Ei kyllä ulkoisesta laturista kokemusta, mutta pers tuntuma jäi..
Korjailkaa jos meni metsään
Kaikki akut ottavat huonosti virtaa vastaan kylmässä. AGM-akku eroaa perinteisestä akusta siinä, että akkuneste on
imeytetty lasikuitukennoihin tms. Tämä taas aiheuttaa sen, että kemiallista reaktiota, joka tulee kun "tavallista" akkua lataa ei esiinny niin voimakkaana. Tämä reaktio taas lämmittää akkua, jolloin se alkaa ottaa varausta paremmin vastaan. Tätä kun ei tapahdu AGM-akussa, sen kyky ottaa virtaa vastaaan pakkasessa on huonompi, kuin tavallisessa. Tosin AGM-akut kestävät paremmin purkamista jopa tyhjäksi asti. Tulikohan selitettyä tarpeeksi monimutkaisesti... :dumb:
Mimmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Marras 2011, 16:20
Auto: (E91) 330 xi -06
Paikkakunta: Turku

Pakko vielä kommentoida... :tong:
Nyt pirssissä on pakkasia varten Defan Multicharger 1210 (10A). Tuo laturin asennus onnistuu ilman merkkiliikettä aivan hameväeltäkin, jos on joskus harrastuanut teknisiä käsitöitä. :lol:
Eberi on jo aiemmin asennettu Powerflash:lla. Siellä on asiantuntevaa ja hyvää palvelua; suosittelen.
E91 330xi -06
ex.(E90) 320d -06
ex. (E46) 318 -02
johan77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Helmi 2012, 19:25
Auto: BMW 530XDA LCI -07
Paikkakunta: raasepori

minulla oli akku kenkä irti vetokoukun asennuksen yhtydessä ja räpsähti pari kertaa.Sen jälkeen viri ohjelma katosi.parin
kuukauden ihméttelyn jälkeen kaasupoljin ei vastannut ja sammutin auton,minkä jälkeen taas pelasi.Tämän ongelman jälkeen viriohjelma palasi henkiin ja vikakoodi oli inteligent battery sensor.Olisiko akun kengän räpsähtelyn takia pitänyt ohjelmoida akku uudestaan?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

johan77 kirjoitti:minulla oli akku kenkä irti vetokoukun asennuksen yhtydessä ja räpsähti pari kertaa.Sen jälkeen viri ohjelma katosi.parin
kuukauden ihméttelyn jälkeen kaasupoljin ei vastannut ja sammutin auton,minkä jälkeen taas pelasi.Tämän ongelman jälkeen viriohjelma palasi henkiin ja vikakoodi oli inteligent battery sensor.Olisiko akun kengän räpsähtelyn takia pitänyt ohjelmoida akku uudestaan?
Ohjelmoinnilla kerrotaan autolle akun muuttunut koko (jos muuttuu) ja sitten esim. INPA:lla kerrotaan, jos akku vaihdetaan. En usko, että räpsimisen takia tarvii tehdä kumpaakaan. Itselläni kävi samanlainen räpsy, kun vaihdoin autoon rattia. Tuon jälkeen oli kaikenlaista mielenkiintoista vikakoodia varusteista, joita autossa ei olekaan. Koodeista ei jäänyt vikamuistiin mitään ja varoituksetkin katosivat muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
johan77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Helmi 2012, 19:25
Auto: BMW 530XDA LCI -07
Paikkakunta: raasepori

Onko kellään tietoa? Kirjoitin aikasemmin akun kenkä irti vetokoukun asennus yhtydessä.Viriohjelma hävisi ja puhallin herjaili aina välillä. sitten parin kuukauden jälkeen kaasupoljin ei vastannut ja sammutin auton.Starttasin uudellen ja taas pelasi,sekä viriohjelma palasi henkiin.Auto toimi kaksi viikkoa normaalisti,kunnes sisävalo ei toiminut ja kaasupoljin tuntui oudolta.Viriohjelma hävisi jälleen.Vika koodit olivat A0B2 ,4501:exhaust gas recirculation-negative deviation or mass too high,sekä 4A25:inteligent battery sensor.Mikä vikakoodi on A0B2?Mikä autossa ongelmana? :blink:
coupe e46
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 14:56
Auto: E92 335CiA / F25 X3 xDrive20dA Business

E6X E9X autot ei mene miksikään, eikä tarvitse koodailuja jos akun ottaa pois.
E92 335CiA
F25 X3 xDrive20dA Business

EX: E91 330iA M-Sport, E60 530dA M-Sport, E61 525i, E90 325i, E46 330i Coupe
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Luin tämän keskusteluketjun ja täytyy myöntää, että kuutamolla ollaan. E83 2008 tarvitsee piakkoin uuden akun, koska originaali akun varaustilan ilmaisin pysyy mustana, vaikka lataa konehuoneen liitännöistä ulkoisella laturilla. Miten tuon autoni akunvaihto käytännössä pitää ( kannattaa ) hoitaa, ettei tule ylimääräisiä ongelmia? Merkkiliikkeessä tietenkin hoituu, mutta taitaa maksaa maltaita.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Puimuri kirjoitti:Luin tämän keskusteluketjun ja täytyy myöntää, että kuutamolla ollaan. E83 2008 tarvitsee piakkoin uuden akun, koska originaali akun varaustilan ilmaisin pysyy mustana, vaikka lataa konehuoneen liitännöistä ulkoisella laturilla. Miten tuon autoni akunvaihto käytännössä pitää ( kannattaa ) hoitaa, ettei tule ylimääräisiä ongelmia? Merkkiliikkeessä tietenkin hoituu, mutta taitaa maksaa maltaita.
Vaihdatat sen jossain asiantuntevassa akkuliikkeessä. He syöttävät autolle virtaa koko ajan, joten mitkään vikavalot yms. eivät syty. Sen jälkeen BTCF:n puolelta joku kaveri ohjelmoi tuon vaihdon autoosi, ja aika paljon edullisemmin kuin merkkiliike :)
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Puimuri kirjoitti:Luin tämän keskusteluketjun ja täytyy myöntää, että kuutamolla ollaan. E83 2008 tarvitsee piakkoin uuden akun, koska originaali akun varaustilan ilmaisin pysyy mustana, vaikka lataa konehuoneen liitännöistä ulkoisella laturilla. Miten tuon autoni akunvaihto käytännössä pitää ( kannattaa ) hoitaa, ettei tule ylimääräisiä ongelmia? Merkkiliikkeessä tietenkin hoituu, mutta taitaa maksaa maltaita.
Mulla on 2006 E83 ja vaihdoin siihen akun pari vuotta sitten. Ei mitään kommervenkkejä vaikka laitoin vähän isomman tilalle. Ainakin toi 2006 malli on vanhemman sukupolven E46 aikakauden tekniikkaa niin siittä varmaan puuttuu tällaiset "hienoudet"... Ainoa mikä sekosi oli panoramakattoluukun toiminta mutta sen sai alustettua uudelleen itse (muistaakseni niin että pitää nappia pohjaan painettuna niin kauaan että kampe ajaa koko syklin läpi jotta anturit saa reuna-asennot tallennettua).

...mulle ei edes tullut mieleen että akun vaihto voisi olla näin teknistä...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Aika hämmentävää tämä on minullekin ollut, kun kyselin tuota akunvaihtoa useammasta paikasta. Yhdessä merkkihuollossa olivat sitä mieltä, että ei tarvitse koodata ja toisessa taas eri mieltä. Bosch car servicessä taas olivat koodauksen kannalla. Lisämausteena soittokierroksesta tuli se, että kaikissa paikoissa kysyivät, että onko perinteinen vai AGM-akku, mistähän tuonkin sitten varmaksi erottaa? Boschin akku tuo alkuperäinen kai on, ainakin ulkonäön perusteella. Rekkarin perusteella merkkiliikkeestä totesivat vain, että voi olla kumpi vaan.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Jake
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:37
Paikkakunta: Kokkola

E60:ssä orkkis AGM akku on musta, Perinteinen kirkas/hopea. En tiedä olisko näin myös X3:ssa.
Voithan myös tarkistaa akun tyypin jos siinä on Bemarin varaosanumero päällä. esim täältä http://bmwfans.info/
Wir sind miteinander, nicht gegeneinander
Vastaa Viestiin