Automaattilaatikon öljynvaihto
Mulle vaihdettiin talvella X3:een (ajettu n 140ke) öljyt laakkosella huuhtelemalla. En huomannut auton toiminnassa mitään eroa entiseen, mutta hyvä kun tuli tehtyä niin ei tarvi enää asiaa miettiä. Laakkonen oli yllättävän edullinen paikka. En muista tarkkaa hintaa, mutta taisi olla black friday tarjouksessa alle 300 e
Ikävä tuottaa pettymys, mutta Laakkosella sitä ei tehdä huuhtelemalla (öljyllä) ja öljypohja vaihtamalla vaan loota "huuhdellaan" ts. pestään pesulitkulla ja sen jälkeen uudet öljyt sisään. Ainoa oikea tapa on huuhdella öljyllä ja vaihtaa samalla laatikon öljypohja magneetteineen. Toi peseminen saattaa jopa haitata, jos/kun pesulitkua jää sinne väkisinkin tai sitten sillä irrotetaan paskaa pois, joka ei tulekaan ulos. Toki varmaan monelle houkutteleva/harhaanjohtava kamppis kun siinä tosiaan luki mainoksessa "vaihteistoöljynvaihto huuhtelulla" tjsp.Huivei kirjoitti: ↑17 Heinä 2019, 23:01 Mulle vaihdettiin talvella X3:een (ajettu n 140ke) öljyt laakkosella huuhtelemalla. En huomannut auton toiminnassa mitään eroa entiseen, mutta hyvä kun tuli tehtyä niin ei tarvi enää asiaa miettiä. Laakkonen oli yllättävän edullinen paikka. En muista tarkkaa hintaa, mutta taisi olla black friday tarjouksessa alle 300 e
Jos tiedät, että autoa on merkkihuollossa huollettu, niin sieltä voi kysellä. Todennäköisesti ei ole laatikon öljyjä vaihdettu, enkä enää tuossa vaiheessa itse vaihtaisi. BMW ei kehoita vaihtamaan öljyjä ollenkaan, ja ZF sanoo että 80tkm välein. Sinulla mennyt jo yli 50tkm yli, joten en vaihtaisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Kyllä uskaltaa.
a) Auto tullee jossain vaiheessa vaihdettua, tällöin voi olla hyvinkin merkitsevää myytäessä, onko öljyjä vaihdettu vai ei. Tai toisin ilmaistuna, jos on tarjolla hyvin huollettuja tai huoltamattomia käytettyjä autoja samassa hintaluokassa, minkä itse ostaisi?
b) Ikiöljyjä ei ole olemassakaan, ei enää edes BMW:llä. Automaattiöljyjen vaihto miten tahansa suoritettuna maksaa vain paljon ja huolto-ohjelmat näyttävät ikävän kalliilta, jos esim. tällainen perustyö kuuluisi jollain taajuudella suoritettaviin töihin. Lisäveloituksellisiin voidaan toki laittaa mitä tahansa.
Öljyt tuli sittenkin vaihdettua, vaikka vähän epäröin aluksi. Vielä ainakin kaikki toimii kuten pitääkin enkä ole huomannut mitään eroa, ehkä hiukan tasaisemmin vaihtaa pienillä vaihteilla. Liikkeessää kehuivat vielä, että hyvin vaihtaa laatikko eikä mitään ongelmia ainakaan ajotuntuman perusteella. Öljyt oli kuulemma paskaiset kuin mitkä, ei ihmekkään ku ei koskaan ollu vaihdettu. Öljyt vaihdettiin siis huuhtelemalla + öljypohja/suodatin vaihdettiin. Hintaa tuli 489€.Mikkeksi kirjoitti: ↑09 Huhti 2019, 11:15 Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.
Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Juu kysyin Lintoselta ja sain tämmöisen vastauksen.
Moikka, meillä ei varsinaisesti huuhdella BMW vaihteistoja koska läpi kierrättämisessä on riski että vaihteisto pyörii kuivana! Eikä meillä ole bemarille sille tarkoitettua vaihto konetta. Öljyjä toki vaihdellaan laatikkoon ja BMW normi vaihdon hinta on noin 350 euroa öljyineen ja suodattimineen, samalla kannattaa vaihtaa myös voimansiirtoon öljy eli perään sen hinta on noin 50 euroa töineen. Suosittelen vaihtamaan molemmat kondikseen.
Huuhtelusta kysyin niin sain tuon vastauksen
No ei se vielä tuolla kilometrimäärällä tästä eteenpäin 60 tkm välein vaihdettuna ole välttämätöntä kierrättää öljyjä. Toki joskus ollaan tehty niin jos öljy on ollut todella likaista niin on laitettu uudet öljyt ja käytetty kuumaksi ja vaihdettu öljy uudelleen mutta ne on aika vähäisiä ollut mitä on tarvinnut tehdä.
Kummin öljynvaihto kannattaa tehdä?
Moikka, meillä ei varsinaisesti huuhdella BMW vaihteistoja koska läpi kierrättämisessä on riski että vaihteisto pyörii kuivana! Eikä meillä ole bemarille sille tarkoitettua vaihto konetta. Öljyjä toki vaihdellaan laatikkoon ja BMW normi vaihdon hinta on noin 350 euroa öljyineen ja suodattimineen, samalla kannattaa vaihtaa myös voimansiirtoon öljy eli perään sen hinta on noin 50 euroa töineen. Suosittelen vaihtamaan molemmat kondikseen.
Huuhtelusta kysyin niin sain tuon vastauksen
No ei se vielä tuolla kilometrimäärällä tästä eteenpäin 60 tkm välein vaihdettuna ole välttämätöntä kierrättää öljyjä. Toki joskus ollaan tehty niin jos öljy on ollut todella likaista niin on laitettu uudet öljyt ja käytetty kuumaksi ja vaihdettu öljy uudelleen mutta ne on aika vähäisiä ollut mitä on tarvinnut tehdä.
Kummin öljynvaihto kannattaa tehdä?
Juu passaako automaattivaihteiston suodatin Bmw ZF 8hp 525 F10 bemariin?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/190368?aj ... malli=2010
https://m.motonet.fi/fi/tuote/190368?aj ... malli=2010
puhdistusmenetelmä,missä käytetään uutta koneellista tekniikkaa öljyn vaihtamiseksi ja vaihteiston puhdistamiseksi.
Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa eikä suodatintakaan tarvitse uusia. Suodatin puhdistuu prosessissa myös.
Mitä mieltä olette tuosta suodattimen vaihdosta?
Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa eikä suodatintakaan tarvitse uusia. Suodatin puhdistuu prosessissa myös.
Mitä mieltä olette tuosta suodattimen vaihdosta?
Juu näin arvelinkin.
Tämmösen vastauksen sain BG serviceltä.
Vaihteistoon tarjoamme markkinoiden parasta vaihtoehtoa:
BG Service Center vaihteiston huolto uusimmalla BG pxt koneella joka sisältää:
-BG tehopesuaine
-BG vaihteistoöljy 9l, öljyn lisälitrahinta 25,00
-BG jälkihoitoaine
Kone pesee vaihteiston jonka jälkeen vaihteisto huuhdellaan vielä uudella öljyllä jolloin kertynyt piki ja muut epäpuhtaudet irtoavat paremmin, BG puhdistusaine liottaa kaikki öljyperäiset jäänteet niin pieneksi ettei esimerkiksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa.
Eli kaikki pesuaineet kannattaa jättää pois?
Tämmösen vastauksen sain BG serviceltä.
Vaihteistoon tarjoamme markkinoiden parasta vaihtoehtoa:
BG Service Center vaihteiston huolto uusimmalla BG pxt koneella joka sisältää:
-BG tehopesuaine
-BG vaihteistoöljy 9l, öljyn lisälitrahinta 25,00
-BG jälkihoitoaine
Kone pesee vaihteiston jonka jälkeen vaihteisto huuhdellaan vielä uudella öljyllä jolloin kertynyt piki ja muut epäpuhtaudet irtoavat paremmin, BG puhdistusaine liottaa kaikki öljyperäiset jäänteet niin pieneksi ettei esimerkiksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa.
Eli kaikki pesuaineet kannattaa jättää pois?
Se öljypohja on AINA vaihdettava. Siinä on magneetit joihin kaikki metallihilepaska tarttuu (ja just niistä tärkein päästä eroon). Kato tää viesti kuvineen niin ymmärrät yskän:
http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t ... 24#p107388
ZF:n lootaan ei sit mitään lisäaineita. Voit toki kysyä tuolta, että miten se BG:n aine sulattaa magneeteista metallisilpun, sulaako vaihteisto sitten muutenkin samalla ;D
http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t ... 24#p107388
ZF:n lootaan ei sit mitään lisäaineita. Voit toki kysyä tuolta, että miten se BG:n aine sulattaa magneeteista metallisilpun, sulaako vaihteisto sitten muutenkin samalla ;D
Mikä estää magneetin puhtaaksi pyyhkimisen mekaanisesti? En ole koskaan ennen kuullut kertakäyttöisistä magneeteista.
Ymmärrän kyllä että suodatin vaihdetaan. Onko se kiinteästi öljypohjassa kiinni?
ZF:n laatikoissa suodatin on öljypohjassa kiinni. Suodatinta ei pysty erikseen vaihtamaan.
Kerronpa nyt omankin kokemukseni. Vuosi sitten maahantuotu X3, 84tkm oli lasissa. Ei kyllä ole vaihtanut kovin nätisti eli pehmeästi vaan silleen töksäyttämällä. 20tkm myöhemmin keväällä oli huollon aika ja vaihdettiin öljyllä huuhtelemalla ja pohja vaihtamalla laatikkoöljyt ja myös jakolaatikon öljyt ja 2014 softan tilalle uusin. Hiukan ehkä parani muttei lopulta merkittävästi. Sitten auto alkoikin pintakaasulla nykimään kunnolla ja löytyi jo vikakoodiakin EGR:stä. Tänään venttiili (ei siis jäähdytin vaan itse venttiili) vaihdettiin ja nyt auto toimii sitten tosi hienosti. Vaihtaa todella pehmeästi, tuskin huomaa. Eli vättämättä ne ei-niin-pehmeät vaihdot eivät ole ollenkaan itse laatikosta tai sen öljyistä kiinni. Ei kyllä yhtään harmita että tuli vaihdettua nekin.