Automaattilaatikon öljynvaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eipä sattunut silmään tätä topiccia, joka aiheuttaa aina forumista riippumatta varsin mielenkiintoista vääntöä. Siis automaattilaatikon öljynvaihto :lol:

Minkälaisia kokemuksia bemarikuskeilla on tästä asiasta?

Oletteko vaihtaneet minkälaisilla kilometreillä öljyjä laatikoihin?

Onko vaihdosta seurannut jotain ongelmia?

Kuten toisaalla jo mainitsin, itse olen arponut tämän asian kanssa. Maileja tällä hetkellä n. 115tkm ja esson baarin juttujen mukaan n. 100tkm hujakoilla vielä uskaltaisi vaihdon tehdä. Tuolla toisaalla taas on puhuttu n. 150tkm lukemasta.

Siis, tehdäkö nyt vai odottaako vielä vai tehdäkö ylipäätänsä koskaan?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Riippuu kauanko aiot autoa pitää.
Jos ajat autolla max 150tkm, ja laatikko toimii normaalisti, en ainakaan itse tekisi mitään.
Kuten tuolla toisessa topicissa kirjoitin, BTCF:n puolella, tässä samaa aihetta käsittelevässä topicissa,
on luettavissa BMW:n huollon ohje, jossa kerrotaan, että öljyt saa vaihtaa vasta kun 150tkm on täynnä.
Oman autoni mittarissa on nyt 106tkm, ja laatikon toiminta ei eroa mitenkään siitä, millainen se oli kun auto
oli uusi kaksi vuotta sitten. Joten en näe mitään syytä vaihtaa toimivaan laatikkoon öljyjä. Jos laatikon toiminta
jossain vaiheessa muuttuu, niin sitten öljynvaihto, huuhtelemalla.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Worm kirjoitti:Riippuu kauanko aiot autoa pitää.
Jos ajat autolla max 150tkm, ja laatikko toimii normaalisti, en ainakaan itse tekisi mitään.
Kuten tuolla toisessa topicissa kirjoitin, BTCF:n puolella, tässä samaa aihetta käsittelevässä topicissa,
on luettavissa BMW:n huollon ohje, jossa kerrotaan, että öljyt saa vaihtaa vasta kun 150tkm on täynnä.
Oman autoni mittarissa on nyt 106tkm, ja laatikon toiminta ei eroa mitenkään siitä, millainen se oli kun auto
oli uusi kaksi vuotta sitten. Joten en näe mitään syytä vaihtaa toimivaan laatikkoon öljyjä. Jos laatikon toiminta
jossain vaiheessa muuttuu, niin sitten öljynvaihto, huuhtelemalla.

Näin mullekin on kerrottu merkkihuollon toimesta.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Jep jep... odotellaan siis vielä. Jos tämä nyt oikein hyväksi yksilöksi osoittautuu, niin eipä ole mikään pakko myydä kovinkaan pian. Tosin tuo maaginen 150 raja tullee jo 1,5v sisällä täyteen.

Ja kylläkait tämä ZF:n loota nyt sen 200 kestää ajaa, kun nuo VAG:n multit ja tipitkin kestää sen 200 ilman öljynvaihtoja. Eiköhän tämäkin kuitenkin alle 200 lähde kiertoradalle... :mus:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Eikös nuo laatikko-ongelmat koske lähinnä meitä E46 tai E39 dieselikuskeja? En kyllä ole kuullut, että E9X tai E6X olisi porsimista sattunut ainakaan samoissa määrin? Itsellä 330dat ja 283tkm alkaa olla mittarissa. Joskus reilu satatonnia sitten on lootaan vaihdettu ölpät jostain syystä, mutta itse olen ajellut jo 70tkm ilman muutosta lootan toimintaan *kop kop*. Se nyt on selvää, että jos aikoo lähteä vaihtolinjalle, niin itse tekisin sen n. 60tkm välein. Ei pääse sakkaa kertymään niin paljon, ettei huuhtelukaan auttaisi.

OT: Ironic32, sulla taitaa olla E90 manuaali ja automaatti 320d? Miten eroaa, kummalla on parempi ajaa pikkudieseliä? Jos viitsisit vaikka tähän kommentoida molempien huonot ja hyvät puolet, niin ei tartte uutta topiccia väsätä?

-----

Edit/Ironic32: Kyllä löytyy sekä manuaalina että tomaattina 320d. En ole oikein koskaan tykännyt tuosta E90:n manuaalilaatikosta. Minusta tuo vaihteensiirto on jäykkä ja kankea ja jotenkin siihen vaihteensiirtoon ei saa sellaista kunnon tuntumaa. Joskus jopa vaihteet hieman kanittaa (tämän huomannut omassa + koeajoyksilöissä).

Automaattihan on tähän pikkudieseliinkin ihan ehdoton kampe. Ei tuokaan toki virheetön ole. Kaupunkiajossa tuo laatikko vetää aika isolla vaihteella, eli kierrokset on jopa siinä tonnin pinnassa ja kyllä siitäkin vääntö piisaa, mutta jotenkin tuntuu, että kuinka mahtaa paikat kestää. Joskus tulee tuon takia käytettyä sporttiasentoa, mutta se taas ajaa välillä sitten jo hieman turhan isoilla, eli sellainen sopiva kompromissi tuntuu puuttuvan tuosta. Suurin ongelma tuossa 40km/h rajoituksella.

Muuten tuo ZF:n 6-pykäläinen automaatti on paras automaatti mitä minä olen ajanut. Vaihdot on tosi pehmeitä ja kuitenkaan tuo laatikko ei kiihdytyksissä turhaan tiputtele heti alemmalle pykälälle.

Jos noiden kahden väliltä pitäisi valinta tehdä, niin ehdottomasti automaatti. Itsekin olen ymmärtänyt, että ongelmia ollut enemmänkin vanhemmissa (toki luonnollista näin) ja niissäkin lähinnä noiden isompien dieselpatojen kanssa. Aikahan sen tietenkin näyttää, että miten näiden E90:n laatikot kestää ikää. Vanhimmat kun kuitenkin ovat vasta 5-6 vuoden ikäisiä.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Laatikon pitäisi kestaa kyllä kilometrejä ainakin oman huoltopajani mukaan (ei "merkkihuolto"), kunhan vaan öljyt tulee vaihdettua. 60tkm vaihtovälistä on ollut juttua ja tällä systeemillä laatikkko kestää hyvin 15 kertaa maapallon ympäiri.

Mikä on tuo syy merkkihuollon mukaan, että vasta 150tkm jälkeen saisi öljyt vaihtaa (suodatinhan tulee automaattisesti mukaan, kun on kiinni siinä laatikonpohjassa)?

Itse en ole vielä öljyjö vaihtanut, mutta suunnitelmissa on ollut eli olisi kiva kuulla hieman asiata enemmän.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

laituri kirjoitti:Laatikon pitäisi kestaa kyllä kilometrejä ainakin oman huoltopajani mukaan (ei "merkkihuolto"), kunhan vaan öljyt tulee vaihdettua. 60tkm vaihtovälistä on ollut juttua ja tällä systeemillä laatikkko kestää hyvin 15 kertaa maapallon ympäiri.

Mikä on tuo syy merkkihuollon mukaan, että vasta 150tkm jälkeen saisi öljyt vaihtaa (suodatinhan tulee automaattisesti mukaan, kun on kiinni siinä laatikonpohjassa)?

Itse en ole vielä öljyjö vaihtanut, mutta suunnitelmissa on ollut eli olisi kiva kuulla hieman asiata enemmän.
Syytä tähän 150tkm vaihto-ohjeeseen pitäisi kysyä maahantuojalta, jos suotuvat siihen vastaamaan.
Tuo tieto on BMW:n sisäisestä huolto-ohjeesta, joten välttämättä siihen ei saa mitään vastausta.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eiköhän tuo 150tkm mene siihen maahantuojan/valmistajan kategoriaan "ikusiksi tarkoitettu", eli varmaankaan ei ole tarkoitus koskaan vaihtaa noita öljyjä. Vähän sama homma noiden vanhempien koneiden läppäongelmien kanssa: "Kyllä ne koneet sen 150tkm kestää, normaalia kulumista". Ainoa asia vaan, että täällä Suomessa tuo 150tkm ei ole vielä matka eikä mikään.

Eikös tuo ainakin VAGeissa ole joissakin uudemmissa DSG-laatikoissa 60tkm välein tuo vaihto nykyään huolto-ohjelmassa?

Tokihan varmaan olisin itsekin vaihtanut, mutta kun käytetyn auton ostaa, niin alkupään huoltoihin on paha vaikuttaa. Siinä mielessä tuo kysymys mielen päällä onkin, että kun maileja alkaa olla tuplasti tuon 60 tonnia, että uskaltaisko / kannattaisko nuo nyt vielä vaihtaa. Tämä taas on niitä ikuisia kysymyksiä, joihin on yhtä monta oikeaa/väärää vastausta, kun on puhujiakin...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Noin sen itsekin ajattelin. Mutta kuten sanottu, laaatikko toimii erinomaisesti, enkä autolla aja
paljoakaan yli tuon 150tkm, joten taitaa jäädä minun osaltani seuraavan omistajan murheeksi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Espoon Laakkosen automyyjä sanoi että ei näihin mitään öljyä tarvitse vaihtaa automaatteihin eikä heillä niitä vaihdeta ikinä kun eivät kuulu huolto-ohjelmaan. Öljyt on kuulemma BMW:ssä ikuiset ja niin priimaa :) No kertoi kyllä sitten että yhteen E60 taksiin kyllä vaihdettiin öljyt laatikkoon 250.000km:ssa kun taksikuski ei antanut millään periksi ja halusi välttämättä vaihdattaa ne :) VAG:n DSG-6:ssa öljyt+suodatin vaihdetaan 60.000km:n välein mutta DSG-7:ssa ei koskaan. No siinä DSG-7:ssa on kytllä vain liru sitä öljykin vs. DSG-6.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Sitäpaitsi näissä BMW:n käyttämissä laatikoissa on suurempi huoli, kestääkö turbiinit,
öljyistä en olisi niin huolissani. Turbiinivioista voi lukea vaikka miten paljon BTCF:n puolella,
ja itse ajoin yhtä E60:tä jossa oli mittarissa vajaa 130tkm ja siinä oli jo huomattavissa,
että turbiini oli sökönä. Eli aski täristi tietyllä kierrosalueella, lisäksi laatikko luistatti todella pahoin.
Turbiinin vaihto maksaa, ei siis merkkiliikkeessä, noin 2000€. Siinä tulee sitten uudet öljyt ja suodattimet samalla laatikkoon.
Viimeksi muokannut Worm, 11 Joulu 2010, 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Niin varmasti ovat ikuiset ja priimaa, mutta minulla ja BMW:n edustajilla lienee hieman erilainen käsitys ikuisesta. Minun mielestäni 150-200tkm ei ole ikuista. Hieman kärjistettyä, mutta tätähän se tahtoo olla.

Ongelmahan ei sinällään varmaan ole itse öljyssäkään, vaan kaikessa irtomateriaalissa, jota mekaanisista osista irtoaa. Voisi myös oikeastaan kysyä, että miksi ihmeessä sitten moottoriinkaan vaihdetaan öljyjä?

Sama hommahan se on monella muullakin merkillä, mutta niinpä vain aika usein nuo laatikot porsivat jossain 200tkm jälkeen. Toivottavasti nyt kuitenkin kestää. Luulisin kyllä, että kestäisi vielä paremmin, jos öljyjen vaihto olisi huolto-ohjelmassa. Vaikkapa 60-90tkm välein.

Jälkiviisaus on tietenkin helppoa, jos ja kun jotain sattuu... Suuntaan tai toiseen. Ehkäpä jätän kuitenkin öljyt vaihtamatta, koska kaikki toimii hyvin. Voihan tuonkin isohkon summan sitten käyttää mahdollisiin korjauskustannuksiin.

Samoin, olen ymmärtänyt, että tuo momentinmuunnin (turbiini) olisi se heikoin lenkki näissä, mutta käsittääkseni ei niinkään näiden mopodieseleiden ongelma. Noita turbiineja näyttää saavan n. 1000 eurolla + asiantuntevan pajan työt päälle.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Totta turistet, olisikin todella ihmeellistä jos automyyjä ei kehuisi omaa merkkiään :lol:
Ja olen samaa mieltä kanssasi siitäkin, että "ikuinen" ei todellakaan ole 150-200tkm.
Sama asia on esim. Opelilla, joka Englannissa ainakin, tarjoaa Vauxhalleihin "elinikäisen takuun",
eli aikaa ei ole rajoitettu, matka on, 160tkm.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No joo mutta kyllähän kait "saman talon miehelle" voi olla rehellinen ja kertoa jos jotain vikojakin on :) Sama palkanmaksaja on molemmilla. Turbiineja menee muissakin merkeissä mutta kyllä ne turbiinit porsii yleensä vasta sitten kun kilsoja on about 200.000km tai enempi. Tuhatlappusen saa pulittaa merkein merkin kuin merkin kohdalla jos se tomaatin turbiini hajoaa. Pääkaupunkiseudulla on useampi paja joka on erikoistunut automaattilaatikoiden korjauksiin ja huoltoihin.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tässä on siis sama keskustelu kuin Audi puolella noiden Tippi laatikoiden kanssa. Maahantuoja sanoo, että on ikuiset öljyt, eikä kuulu huoltoohjelmaan ja ne jotka haluavat pitää autoaan kauemmin kuin sen 150tkm vaihtaa öljyt laatikoihin 60tkm välein. Tutun Audissa porsi laatikko ja korjauksen tehnyt ammattilainen suositteli ehdottomasti öljyjen vaihtoa 60tkm välein laatikkoon keston kannalta. Ja jos olen ymmärtänyt oikein on laatikot BMW:ssä ja Audissa saman valmistajan, vaikkei ihan samat laatikot ollekkaan.

Eli lähinnä siis itseäni olisi kiinnostanut mikä on se syy ettei niitä saisi muka vaihtaa ennen kuin 150tkm on mitttarissa. Itsellä laatikko toimii hyvin eikä ongelmia ole esiintynyt (eikä ole vielä lähellekkään 150tkm täynnä), mutta jotenkin tuntuu oudolta, että mikäli haluat pitää asiat kunnossa ja vaihtaa uudet puhtaat öljyt niin se aiheuttaisi jotain ongelmia...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Itse en usko siihen, että huonot öljyt itsessään aiheuttavat laatikon rikkoutumisen.
Tarkoitan tässä siis sitä, että laatikko alkaa oireilla huonoista / vaihtokuntoisista öljyistä jo paljon ennen,
kuin mitään fataalia ehtii tapahtua. Jos ja kun tämän huomaa, voi öljyt+suodattimen vaihtaa vasta sitten.
Näin olen ainakin itse menetellyt, jos valmistaja ei ilmoita öljynvaihdolle km-pohjaista vaihtoväliä.
Olen omistanut automaativaihteisia autoja yli 15-vuotta, eikä yhdessäkään ole laatikko rikkoutunut, ei
tästä ei muustakaan syystä. Lisäksi BMW:n askiin maksaa öljynvaihto suodattimen kanssa about 500€, joten 200tkm matkalla olen jo säästänyt 2000€ mahdolliseen laatikon korjaamiseen.

Ja tämä siis ei ole missään nimessä suositus toimia näin, tämä on vain oma, täysin omiin kokemuksiini
perustuva toimintatapa enkä ota vastuuta jos jollain näin toimien vaihteisto laukeaa :)
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Miun entisessä 520iAssa tehtiin öljynvaihto laatikkoon 187tkm paikkeilla. Öljynvaihdon suoritti muiden huoltotoimien yhteydessä Bosch huolto. Jonkin ajan kuluttua alkoi laatikko toimia epämääräisesti, eikä lähteny paikaltaan liikkeelle kuin kovalla kaasulla. Selkeää luistoa havaittavissa. Muusta syystä (eivät osanneet huohottimen letkuja vaihtaa Bosch huollossa) vein sitten merkkihuoltoon ja pyysin tarkistamana öljyt. Laatikosta puuttui merkkihuollon mukaan n. 3.5-3.8 litraa öljyä. Tulipa vaan mieleen, kun niitä laatikoita on hajonnut öljynvaihdon jälkeen, ettei vika olisi liian vähässä öljyssä...
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Poppamies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Heinä 2013, 21:46

Laitetaan nyt nosto vanhaan ketjuun, mutta täällä on 250tkm ajettu e91 320da ja vaihteisto toimii hyvin. En usko että on koskaan öljyjä vaihdettu. Tod näk turbo tuosta menee ensin. :mad:
----------------------
e91 320da
Nortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Syys 2014, 20:33

Poppamies kirjoitti:Laitetaan nyt nosto vanhaan ketjuun, mutta täällä on 250tkm ajettu e91 320da ja vaihteisto toimii hyvin. En usko että on koskaan öljyjä vaihdettu. Tod näk turbo tuosta menee ensin. :mad:
Noh... Ei kannata toivoa liikoja... Tuon ZF:n 6HP laatikon öljynvaihtoväli on 50.000 tai 75.000 mailia riippuen olosuhteista. Eli olet rajusti pitkänä. Hurja riski on siinä, että öljypohjassa oleva suodatin tukkiutuu tai kurttaa itsensä sinne putkeen.

Eilen illalla vaihdettiin öljyt ja suodatin 205tkm ajettuun 520D:hen. Öljyssä oli vielä keltaista väriä ja haju oli ok. Magneetit oli kerännyt hienoa jauhetta mikä ei nyt ollut yllätys. Rupesi vaihtamaan pehmeämmin. Fabin öljyt ja Man:nin suodatin, tavaralle jäi hintaa noin 260€. Öljyä vaihtui hieman alta 6 litraa, mittasimme ulostulevan määrän.
Nortti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Syys 2014, 20:33

Nortti kirjoitti:
Poppamies kirjoitti:Laitetaan nyt nosto vanhaan ketjuun, mutta täällä on 250tkm ajettu e91 320da ja vaihteisto toimii hyvin. En usko että on koskaan öljyjä vaihdettu. Tod näk turbo tuosta menee ensin. :mad:
Noh... Ei kannata toivoa liikoja... Tuon ZF:n 6HP laatikon öljynvaihtoväli on 50.000 tai 75.000 mailia riippuen olosuhteista. Eli olet rajusti pitkänä. Hurja riski on siinä, että öljypohjassa oleva suodatin tukkiutuu tai kurttaa itsensä sinne putkeen.

Eilen illalla vaihdettiin öljyt ja suodatin 205tkm ajettuun 520D:hen. Öljyssä oli vielä keltaista väriä ja haju oli ok. Magneetit oli kerännyt hienoa jauhetta mikä ei nyt ollut yllätys. Rupesi vaihtamaan pehmeämmin. Fabin öljyt ja Man:nin suodatin, tavaralle jäi hintaa noin 260€. Öljyä vaihtui hieman alta 6 litraa, mittasimme ulostulevan määrän.
Man = ZF = Filtran

Tuli pikku huomio asiasta eilen illalla, kun huomattiin että Filtran ja ZF:n logot löytyi uudesta pohjasta, ihan samoista paikoista kuin tehtaalla asennetusta. Man oli ainoastaan tarra laatikon päässä.
Vastaa Viestiin