xDrive-keskustelu

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Löytyykös muita nelivedolla ajavia vielä foorumilta?

Itsellä vajaan vuoden nyt ollu xDrive ja kovastihan tuohon oon tykästynyt. Kiertueella kävin toissa vuonna ajamassa 330d xDriven manuaalina ja oli niin hauska laitos, että siitä se ajatus sitten lähti. Oman otin automaattina ihan jälleenmyyntiarvon ja yleisen mukavuuden nimissä.

Yllättävän harva osaa vielä mieltää bemaria nelivetoiseksi toisin kuin esim. Audia luullaan aina nelivedoksi. Mielikuvat on siis pinttyneet aika vahvasti :)
xDrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:39
Auto: R45, ex 328i -14

Parin kuukauden kokemuksella hienosti toimii xDrive. Siiryin Audin 60/40 quattrosta äksään. Ajotuntuma on hiukan takapainotteisempi. Audilla ajo (A4 B8) tuntui lähinnä siirapissa ajolta, kaistanvaihdot pystyi tekemään vaikka kaasu pohjassa. Bemulla pitää kaistat vaihtaa liukkaalla hiukan varovaisemmin, muuten saattaa lähteä sivuluisuun. Mutta eipähän enää tarvitse pelätä rullille jumittumista :) . Ohjaus tuntuma on myös aivan älyttömän hyvä. Todellakin enemmän ajajan auto.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Tuo on aika mielenkiintoinen tieto. Minä en ole koskaan ajanut Bemun nelivedolla. Audin A4 B8 quattro minulla oli just hiljattain.

Onko tuo takavetotunnelma Bemussa "liian äkkinäinen", vai miten kuvailisit eroa Audin Torseniin ? Minä pidin Torsenistakin - kun aiemmat nelivetokokemukseni rajoittuvat kahteen Haldex Volkkariin ennen tätä Audia ja Torsenia. Minusta A4 q oli kiva ajaa just tuon takavetopainotteisuuden takia - perän sai irti, ja pieneen luistoon pelkällä kaasulla. Muuten en olisi sitä kaiketi ostanutkaan.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Eikös se mennyt niin, että henkilömallin xdrivet on 30:70 perusvoimajaolla, ja X-sarjan xdrivet samalla 40:60 kuin Audin torsen? Selittää ainakin osaltaan tuota takavetomaisempaa käytöstä.
u547zdc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 11:22

Vielä ei löydy mutta varteenotettavimpana vaihtoehtona e 92 320xda, 330xda tai 335xia.
Oli pakko ottaa tuo 335 vielä harkintaan mukaan kun kävin x-drive kiertueella sitä ajamassa. Hieno peli mutta hiukan nauratti ajaa moottoritiellä nopeuksien mukaan :=)

Onko tietoa onko e92 2006 -> aktiiviset niskatuet olemassa vai tuleeko ne vasta nyt 3/2010 faceliftin yhteydessä mahdollisiksi ?
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Mulla ollut tuo profiilin kulkine tammikuusta saakka ja ei kyllä kelien puolesta olisi voinut olla oikeampi ajankohta tuon hankinnalle. Kyllähän tuo etenemiskyky on uskomaton verrattuna takavetoiseen (ex-autoni oli 520dA -08). Mutta takavetoisellakin pärjää kyllä oikein mainiosti. Kyllähän nuo tehot nelivetoisella pääsee oikeuksiinsa kunnolla, ja auto tuntuu todella ripeältä :). Mutta silti polttelee seuraavaksi autoksi joskus ensi vuonna tuo uuskoppainen 520dA ja semmoisen tulen varmaan laittamaankin, koska nelivetoiseen uusikoriseen viissataseen ei rahat riitä ainakaan toistaiseksi. Mutta kyllä siis xDrive on hieno toteutus ja tykkään kovasti. Keskikulutus ollut siinä 7,2 - 7,3 (ajan paljon matka-ajoa). Tehoihin nähden olen erittäin tyytyväinen kulutuslukemiin. 520dA:ssa keskikulutus vaihteli 5,5 - 5,9 välillä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

^^

Sieltähän löytyy identtinen peli :) Itellä on keskikulutus ollut kaikkea reilun neljän ja 16 litran väliltä :lol:

Sen verran mitä tulle tuohon 335i:hin vertaamiseen nimenomaan nelivetona, niin jotenkin se tuntui omasta mielestä, kehtaanko nyt sanoa laiskalta, mutta ei niin ripeältä kuin oma. Tämä todennäköisesti vain ja ainoastaan väännöstä johtuen, koska siihen on niin jo tottunut, koska paperillahan 335i pesee 330d:n.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Joo kattelin pari päivää sitten kun tänne liityin että sulla kans hieno auto :). Ei näitä liikaa meidän teillä tule vastaan.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Aiheeseen kirvoitti tuo oma kotitieni, jossa on matkalla sellainen mäki että jäisellä kevätpolanteella siihen ei ilman nelivetoa voi pysähtyä ja lähteä liikkeelle.

Kerran minulla oli huollon sijaisautona Skoda Octavia Scout (Haldex-neliveto) ja kun keli oli juuri passeli, piti testata nelivedon toimivuutta tuossa mäessä. Paikaltaan eteenpäin Scout lähti liki huomaamattomasti ELD runksuttaen mutta mitään ongelmia ei ollut liikkeelle pääsyssä. ELD siis jarruttaa "sutivaa" pyörää siirtäen näin momenttia pitävälle pyörälle. Hassua sen sijaan oli se, että pakilla samassa tilanteessa tuo ei lähtenyt mihinkään, vaan itseasiassa valui alamäkeen!

Teinpä saman testin kotvan kuluttua X6:lla. X6 lähti täysin huomaamattomasti eteenpäin ilman EDL rutinoita kuin kuivalta konsanaan. Aivan samoin X6 käyttäytyi myös pakilla.
u547zdc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 11:22

Kesällä koeajoin 330xd:n ja olihan se upea peli. Kaupatkin oli lähellä, mutta kun aikailee niin häviää. Sellainen kuva itelle jäi että 335 vs 330 että 335 :nen reagoi herkemmin kaasuun. Ainakin oma persdyno näin muistelee. Pitäisi päästä vertaamaan peräkkäin niin olisi viisaampi.

Paljonko Antinontoxicilla 330 xd vie menovettä ? Niin ja edelleen ne jotka omistavat nykyisen e92:sen niin tiedättekö onko teillä nuo aktiivisen niskatuet olemassa ?

Niin ja Antinontoxic, sulla on useita hienoja kuvia http://www.e90post.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Buimuristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 17:09
Auto: BMW E70 '09, BMW F31 '13

Täältä löytyy myös yksi X - tänä talvena on X.:n omistaminen ollut yhtä juhlaa: ei ole hirveästi lumityöt painanut mieltä. Täytynee jossain vaiheessa saada kuvia foorumille omastakin pirssistä...
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

u547zdc kirjoitti:Paljonko Antinontoxicilla 330 xd vie menovettä ? Niin ja edelleen ne jotka omistavat nykyisen e92:sen niin tiedättekö onko teillä nuo aktiivisen niskatuet olemassa ?

Niin ja Antinontoxic, sulla on useita hienoja kuvia http://www.e90post.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Kiisseliä on palanut keskikulutuksen mukaan kaikkea 4 ja 15 litran väliltä :)
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Micco kirjoitti:Eikös se mennyt niin, että henkilömallin xdrivet on 30:70 perusvoimajaolla, ja X-sarjan xdrivet samalla 40:60 kuin Audin torsen? Selittää ainakin osaltaan tuota takavetomaisempaa käytöstä.
Ei pidä paikkaansa tietojeni mukaan tässä mielessä. xDrivessa voimanjako niin nopeasti ja tiiviisti eteen/taakse 0-100%, ettei noita "vakioarvoja" perusvoimanjaon suhteen voi peilata ajokäytökseen. Jossain tasanopeudella rullatessa vakionopeussäätimellä lienee joku perusasetus olemassa, mutta silloinhan on sama mikä vetää kun kukaan ei sitä huomaa. Heti kun tapahtuu jotain muuta, nuo prosentit alkavat vaihtua ja nopeaan.

Mutta sehän on kyllä tiedossa, että takavetoinen auto on optimioloissa se optimaalinen ajo-ominaisuuksien suhteen ja siihen xDrive pyrkii kun se on mahdollista parametrien sisällä. Eli takavedon osuus on tuolloin 90% tms. luokissa hetkellisesti. Selittänee asiaa?

Millään tavoin rajoitetut voimanjakosuhteet ovat todella historic siihen nähden, että BMW:llä on 0-100% luokissa akselien välillä pelaava systeemi ollut jo vuosia käytössä. Etenkin Mersu on tässä mielessä kyllä melkoisen out.

Itselle xDrive ollut vuodesta 2006 lähtien ja ikinä en tule kaksivetoisella talvia ajamaan tässä elämässä. Ero on NIIN tajuton, että sitä ei voi sanoin kuvata.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Pitkis kirjoitti:
Micco kirjoitti:Eikös se mennyt niin, että henkilömallin xdrivet on 30:70 perusvoimajaolla, ja X-sarjan xdrivet samalla 40:60 kuin Audin torsen? Selittää ainakin osaltaan tuota takavetomaisempaa käytöstä.
Ei pidä paikkaansa tietojeni mukaan tässä mielessä. xDrivessa voimanjako niin nopeasti ja tiiviisti eteen/taakse 0-100%, ettei noita "vakioarvoja" perusvoimanjaon suhteen voi peilata ajokäytökseen. Jossain tasanopeudella rullatessa vakionopeussäätimellä lienee joku perusasetus olemassa, mutta silloinhan on sama mikä vetää kun kukaan ei sitä huomaa. Heti kun tapahtuu jotain muuta, nuo prosentit alkavat vaihtua ja nopeaan.
Henkilömalleissa 30:70, maastureissa 40:60, mutta kuten Pitkis sanoi niin ei niitä oikein voi sinänsä todelliseen ajokäytökseen ajatella, kun vetosuhde muuttuu tilanteen mukaan heti kun renkaat pyörii. Se on taas sitten niin monen parametrin summa, ettei omien lasien paksuus riitä sitä sen kummemin analysoimaan...

Mutta mallista ja tilanteesta riippumatta xDrive lyö taakse "extraa" jolloin saadaan fiilis takavetoisella ajamisesta.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Itse en noista sen kummemmin mitään ymmärrä, yritän ajatella vain ns "maalaisjärjellä" noita eroja. xDrive haistelee ja säätelee vetosuhdetta sähköisesti ajaessa kokoajan. Tämä on tiedossa. Kuinka paljon esim. juuri tuo mekaaninen 40:60 jaolla oleva torsen sitä säätöä tekee samoissa tilanteissa?

xDrive haistelee, analysoi ja säätää nelivetoa niin monesta paikasta anturien ja parametrien mukaan, että mekaaninen torsen ei varmastikaan pysty yhtä tarkkaan säätöön ajotilanteissa, mm juuri ohjelmallisen ennakoinnin puutteen vuoksi. Tässä Pitkis on varmastikin oikeassa, että xDrivella ajaessa tuolla perusvoimajaolla ei ole ajokäytöksen suhteen niin suurta merkitystä, kuin mekaanisella torsenilla.

Lisänsä tekee varmasti myös tuo, että torsen ei pääse 100% vetosuhteeseen kumpaankaan päätyyn.

Tästä päätyy samaan lopputulemaan kuin Antinontoxic, että xDrive lyö taakse jotain ohjelmallista ekstraa, tuon torsenia takapainotteisemman ajettavuuden saavuttamiseksi.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Micco kirjoitti:Itse en noista sen kummemmin mitään ymmärrä, yritän ajatella vain ns "maalaisjärjellä" noita eroja. xDrive haistelee ja säätelee vetosuhdetta sähköisesti ajaessa kokoajan. Tämä on tiedossa. Kuinka paljon esim. juuri tuo mekaaninen 40:60 jaolla oleva torsen sitä säätöä tekee samoissa tilanteissa?
Käsitykseni mukaan säätövara on huomattavan pieni, täysin toiselta planeetalta kuin BMW:llä? Kertokaa viisaammat minulle, jos olen väärässä.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Piti käydä vielä katsomassa, niin tuolle torsenille ilmoitetaan voimanjako 15:85-65:35. Miten herkästi se sitten tuota voimaa viskoo suuntaan ja toiseen.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Micco kirjoitti:Piti käydä vielä katsomassa, niin tuolle torsenille ilmoitetaan voimanjako 15:85-65:35. Miten herkästi se sitten tuota voimaa viskoo suuntaan ja toiseen.
Faktan löytäminen voi olla hankalaa, siis todellisen faktan. Ominaisuuden mittaaminen on hankalaa ja siihen voi olla useita mittatapoja. Kai nuo valmistajat penkittävät toistensa laitteita salaa, mutta eivät kerro tuloksia. Muuta kuin sen, että oma on parempi :-)
xDrive
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:39
Auto: R45, ex 328i -14

Takavetomaisuutta tuo myös se että takavetohan on kokoajan kiinteä. Ainoastaan etuvetoa kytketään päälle/pois portaattomasti. Torsenhan siirtää vääntöä pitävämmälle akselille, ja tekee sen ilman viiveitä. Esim juuri kaistanvaihdossa ,jos perä on lähdössä luisuun torsen siirtää voimaa pois taka-akselilta etuakselille. xDrive taas samassa tilanteessa lisää voimaa etupäähän, mutta koska takaveto on kiinteä on voimaa liikaa takapäässä.
Täydellisiä nelivetoja ei ole torsen eikä xDrivekaan, näiden sekoitus olisi täydellinen maantieajoon.
Maastonelivedot on sitten taas asia erikseen.

Mutta kun ajaa xDrivella, ei tarvitse katsoa XFactoria :lol:
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

xDrive kirjoitti:Takavetomaisuutta tuo myös se että takavetohan on kokoajan kiinteä. Ainoastaan etuvetoa kytketään päälle/pois portaattomasti.
Öö, tuota, ei se taida mennä noin. BMW:n mukaan akselien välillä voimanjako voi mennä 0-100%. Myös etuakselille. Kun etuakselilla on 100% voimasta, taka-akselille ei jää mitään. Erityistä "takaveto kiinteä" -systeemiä ei ole, kun ääritilanteessa auto voi olla täysin etuvetoinen vaikka kuinka pitkään. Useimmin voimaa on kyllä takapyörillä enemmän.

Voimanjako tapahtuu erittäin nopeasti, joten esim. kaistanvaihtoihin ehtii kyllä mukaan.
Vastaa Viestiin