Öljynvaihtoväli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista

Kuinka usein vaihdat öljyä? (valitse yksi ääni kukin aakkosryhmistä)

A. Öljyä ei tarvitse ikinä vaihtaa
2
1%
A. 10.000km välein
22
13%
A. 15.000km välein
37
22%
A. 20.000km välein
11
6%
A. 25.000km välein
4
2%
A. 30.000km välein
9
5%
A. 35.000km välein
1
1%
A. 40.000km (tai enemmän) välein
0
Ei ääniä
B. Noudatan täysin ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, vaikka se venyisi 40tkm:een asti
45
26%
B. Noudatan ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, kuitenkin enintään 30tkm välein
26
15%
B. En nouda lainkaan ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, vaihdan milloin tuntuu parhaalta.
13
8%
 
Ääniä yhteensä: 170
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

JP-76 kirjoitti:Yleensä huollossa (jopa laakkosella yms.) pannaan koneeseen sitä yhtä ja samaa 200 l tynnyristä (yleensä 5w40:stä) autosta huolimatta, kunhan täyttää vaan bmw:n speksit (ll, vähätuhkainen yms.).
Kysyin huoltoa varatessa mitä öljyä käyttävät. En muista mitä oli (saatto olla 0W-40), mutta se sopi kyllä autooni, mutta ei ole se ensisijainen vaihtoehto (eikä oo Castrolia, oisko ollu Mobil..?). Halusin autooni juuri Castrolia ja vielä juuri 0W-30. Itse ostamalla öljyt oli jopa halvemmat selkeästi halvemmat, vaikka ihan varaosaliikkeestä ostin sen enempää edes hintoja tutkimatta...
temesd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2012, 22:31
Auto: f10 530 d xdrive -11
Paikkakunta: Kaakko

E81 kirjoitti:
temesd kirjoitti:Otetaanpa osaa vanhaan aiheeseen..
Itseltäni pamahti 119tkm ajetusta 2005 vuoden 525 n52 motista jakopää remppaan ja männät siinä sivussa. Vanos pyörät huomattavasti kuluneet jne..mekaanikko (puolueeton koska teki vain diagnoosin) kertoi syyksi öljyn vaihtovälin jota jäin "hieman" hämilläni katsomaan koska aina tehty niinkuin ajotietokone ja ohjekirja käskee..Siihen mekaanikko sanoikin, että vaikka onkin LL öljyt niin moottorin kestävyyden puolesta on parempi vaihtaa 10-15tkm välein, ellei ole varaa aina vaihtaa 3 vuoden välein autoa uuteen jossa takuut pyörii. No nyt on bemmi hoidossa jonkun aikaa ja arvio korjauksesta oli 5-6t€. Auto on itsellä ollut vasta kolme kuukautta ja öljyn kulutus oli aika huima, 3l/4000km, johtui männänrenkaista.
Olen samaa mieltä että LL huoltoväli on suomen olosuhteissa aika pitkä. Ihmettelen silti että vain 119tkm ajettu motti olisi tuossa kunnossa pelkästään LL huoltovälin vuoksi. Onko sinulla auton huoltohistoria selvillä? Onko jossain välissä jätetty jopa kokonaan öljynvaihto tekemättä tai "säästetty" käyttämällä jotain halpaa mineraaliöljyä?

Toivoittavasti ostit autosi liikkeestä, koska heillä on 6kk virhevastuu myymästään tuotteesta ja joutuvat ainakin osittain tulemaan vastaan korjauskuluissa.

Huoltohistoria on ok, pirssi on suomiauto ja myyjäliikkeessä huollot ja öljynvaihdot tehty ajallaan. Lupasi se liike onneksi tulla 75 pojoo vastaan kuluissa..Öljyn kulutuksen suhteen ongelmahan on vääränlaisissa männissä ja renkaissa jotka eivät kuulemma sovellu pohjoisen oloihin kovin hyvin, ongelma kuulemma bmw:llä tiedettiin ja männät ja renkaat vaihdettiin toisenlaisiin jotka kestää pohjoisten maiden kylmiä oloja paremmin, muistaakseni 2007 eteenpäin..
no mistäpä näitä aina tietää :blink:
e30 325 -88, e36 320 -92, e60 525 xia, f10 530d xdrive
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Hieman pisti ihmetyttämään tänään kun tein öljynvaihdon.
Kesällä kun ostin auton niin vaihdoin siihen melkein heti suodattimen ja Castrol EDGE FST 5W30 öljyt.
Taisi sen viiden litran pinnassa olla määrä mikä tuli ulos.
9957km myöhemmin vaihdoin uudet aineet syksyllä. 5l tienoolla silloinkin. Tilalle tuli Castrol EDGE FST Turbo Diesel 5W40.
Kummatkin samaa LL04 öljyä.

Tänään vaihdoin kevään kunniaksi vajaa 16k ajetut öljyt pois ja purkissa oli joku 3,5l öljyä. WTF fiilis tuli tuosta. :conf:
Missään mitään herjoja ei ole näkynyt ja ajotietokone olisi antanut vielä 19k ajoaikaa vanhoille öljyille.
Ikinä ei ole missään noin paljoa kadonnut öljyä enkä pahemmin ole tikkuakaan tarkistanut sitten alkutalven kun ei mitään muutosta koskaan oikein ole ollut siinä.
5l törpön kaadoin koneeseen ja sain tikun mukaan maximiin sen.

Nyt joutuu alkaa seuraamaan syökö oikeasti noin paljon. Tarvittaessa vaihtaen takaisin toiseen öljyyn.

edit: netistä löydetyn mukaan öljylaajenee 0,0009 * litratilavuus * lämpötilaero. Mulla ei ollut moottori kuin muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä kun aloin vaihtaa. Tulikuumat öljyt voi olla 60c korkeammalla mitä vaihtaessa oli joten sillä saadaan n.3dl eli puhutaan about 4l määrästä.
Viimeksi muokannut Kennedy, 02 Touko 2013, 17:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Aikalailla 36tkm näkyisi olevan öljynvaihtoväli samoilla öljyillä, koska huomenna 2. huolto ja mittarissa 72tkm.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Turbo kirjoitti:Aikalailla 36tkm näkyisi olevan öljynvaihtoväli samoilla öljyillä, koska huomenna 2. huolto ja mittarissa 72tkm.
Taitanee olla tuo 36 000km/2v öljynvaihtoväli nyky Bemareissa maksimi?
Samaa se on mullakin näyttänyt.
Vielä jokunen vuosi sitten pääsi 40 000km/2v samoilla öljyillä.Esim.Toytota kävi huolloissa tuona aikana melkein 4kertaa!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
xDrive2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 84
Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16

Mitenkäs on uudempien BMW autojen öljynkulutuksen kanssa eli viekö koneet öljyä vai ei. Noissa Audin koneissa on ainakin ollut ongelmallisia koneita joihin ei "tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä" kun vievät niin paljon öljyä. Minulle nyt käytössä ensimmäinen BMW ja toivoa sopii ettei auto syö öljyä kun olen tottunut monissa aiemmissa Volvoissa siihen ettei tikkua tarvitse turhaan katsella ne kun ei ole vieneet öljyä. :thuup:
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

xDrive2013 kirjoitti:Mitenkäs on uudempien BMW autojen öljynkulutuksen kanssa eli viekö koneet öljyä vai ei. Noissa Audin koneissa on ainakin ollut ongelmallisia koneita joihin ei "tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä" kun vievät niin paljon öljyä. Minulle nyt käytössä ensimmäinen BMW ja toivoa sopii ettei auto syö öljyä kun olen tottunut monissa aiemmissa Volvoissa siihen ettei tikkua tarvitse turhaan katsella ne kun ei ole vieneet öljyä. :thuup:
Omissani aikaisemmissa(E81jaE84)ei ole tarvinnut lisätä ollenkaan,oli muistaakseen puolessa välin tuo määrä huoltoon viedessä.
Eikä aikaisempi F30 318dA:ssä pinta ehtinyt laskea yhtään mennessä vaihtoon nykyiseen.
Tosin ajettuna vasta n.17 000km.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

1. huoltoon (36tkm) mennessä öljyn määrä oli hieman laskenut, nyt 2. huolto (72tkm) öljyn määrä huoltovalikon mukaan edelleen tapissa. Eli ei syö öljyä ei, eikä tarvi lisäillä 36tkm huoltovälien aikana.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Jokseenkin litran joutui lisäämään edellisen 10000km matkalla, mutta jäljistä päätellen epäilen sen johtuvan jakopään tiivisteestä. Saa nähdä auttoiko pulttien kiristäminen vai pitääkö se ihan uusia.
Ei kuitenkaan syytä epäillä, että öljyä joutuisi sylintereihin, koska viime kesänä öljymäärä vielä säilyi ylämerkissä hyvin pitkän aikaa. Sensorit ei ole vanhassa autossa kovin luotettavia, joten seuraan asioita myös perinteisin menetelmin.
187tuhatta takana.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
teehetki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Syys 2012, 08:58
Auto: X1

Jos tekee välivaihdon itse kuittaamatta jne. niin onko vaaraa, että auto painaa mieleensä öljyttömänä käväisyn jollain tavalla? Eikai se sentään öljyn määrää mito ja vikoja tallenna silloin kun sytytysvirta on poiskytkettynä, eihän? Auto on X1 18d ja valmistettu loppuvuodesta -12.

Välivaihdolla olisi tarkoitus siis mennä. Jossain 15 000 km:n jälkeen vaihto.
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

Ei ole pelkoa moisesta, jos nyt et käyntiin laita kun koneessa ei ole öljyjä :lol:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Eli Öljynvaihto Puimurille olisi edessä ja Laakkosella ainakin näyttävät suosittelevan E91 318i:lle Castrol Edge BMW LL04 0W-30 P -öljyä. Motonetin sivuilla ihmettelin sitten juuri tätä

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=59-0067

jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään luokituksia esim tuota LL04, vaikka sitä muissa Castrolin litkuissa näkyy olevan. Passaako moinen öljy vai ei?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

mikse kirjoitti:Eli Öljynvaihto Puimurille olisi edessä ja Laakkosella ainakin näyttävät suosittelevan E91 318i:lle Castrol Edge BMW LL04 0W-30 P -öljyä. Motonetin sivuilla ihmettelin sitten juuri tätä

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=59-0067

jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään luokituksia esim tuota LL04, vaikka sitä muissa Castrolin litkuissa näkyy olevan. Passaako moinen öljy vai ei?
Bemariin sopii Motonetin Castroleista ainakin: 59-0004 (Castrol Magnatec 5W-40) ja 59-0065 (Castrol Edge FST 5W-30)

Ja Castrolin sivujen mukaan:

Paras EDGE (FST) 0W-30
Parempi EDGE (FST) 5W-30
Hyvä Magnatec 5W-40 C3

Edit: Itse olen käyttänyt viimeaikoina tuota Magnatecia, koska on lähes puolet halvempaa enkä ole huomannut eroa noihin FST-öljyihin öljyn tai polttoaineen kulutuksessa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Ironic32 kirjoitti:Bemariin sopii Motonetin Castroleista ainakin: 59-0004 (Castrol Magnatec 5W-40) ja 59-0065 (Castrol Edge FST 5W-30)

Ja Castrolin sivujen mukaan:

Paras EDGE (FST) 0W-30
Parempi EDGE (FST) 5W-30
Hyvä Magnatec 5W-40 C3

Edit: Itse olen käyttänyt viimeaikoina tuota Magnatecia, koska on lähes puolet halvempaa enkä ole huomannut eroa noihin FST-öljyihin öljyn tai polttoaineen kulutuksessa.
Kiitokset tästä! Taidetaan pikkukundien kanssa ajella huomenna Motonetiin hakemaan tuota Castrolin 0W-30:sta. Täytyykin myös Castrolin sivuilta tsekkailla vielä.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

mikse kirjoitti: Kiitokset tästä! Taidetaan pikkukundien kanssa ajella huomenna Motonetiin hakemaan tuota Castrolin 0W-30:sta. Täytyykin myös Castrolin sivuilta tsekkailla vielä.
Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.

Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

E81 kirjoitti:Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.

Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
Paitsi että Castrolin mukaan tuo Edge FST 0W-30 täyttää BMW LL-04. Sitä vaan ei ole tuolla mätänetin sivuilla mainittu. Jos purkissa kuitenkin lukee tuo BMW LL-04, niin silloin sitä uskaltaa ostaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Ironic32 kirjoitti:
E81 kirjoitti:Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.

Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
Paitsi että Castrolin mukaan tuo Edge FST 0W-30 täyttää BMW LL-04. Sitä vaan ei ole tuolla mätänetin sivuilla mainittu. Jos purkissa kuitenkin lukee tuo BMW LL-04, niin silloin sitä uskaltaa ostaa.
Paitsi että castrolin sivuilla on kaksi 0w-30 edgeä ja niistä toinen on LL04 ja toinen on tuota väärää. Castrolilla on hyvät tuotteet mutta tuotelinja on kuluttajan kannalta todella sekava jos vertaa esim mobiliin. Tarkkana saa nykyään olla.
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Joo, Motonetin 0W-30 on juuri tuota väärää Vulvalle sopivaa kamaa. Eli vaihtoehtoina siis 5W-30 tai sitten googlettelen lähimmät mestat, josta tuota nollaa saisi.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

mikse kirjoitti:Joo, Motonetin 0W-30 on juuri tuota väärää Vulvalle sopivaa kamaa. Eli vaihtoehtoina siis 5W-30 tai sitten googlettelen lähimmät mestat, josta tuota nollaa saisi.
Tuota öljyä muuten saa eBaystä aikas edulllisesti,olikohan kotiin tuotuna n.9€/litra,vähän riippuu määristä ja paikasta mistä tilaa. Viikossa tuli minulle 12litran lähetys.Kyseessä siis 0w30 öljy.
Tuolta voit katsella lisää:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Tällä hetkellä kokeilussa hieman halvempaa öljyä (hyvä merkki mutta ei LL), ja lyhyemmällä vaihtovälillä, mutta nyt olen taipuvainen ajatukseen ettei tämä ole pohjimmiltaan fiksua, ja seuraavassa vaihdossa satsaan laatuun enemmän.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Vastaa Viestiin