Kysyin huoltoa varatessa mitä öljyä käyttävät. En muista mitä oli (saatto olla 0W-40), mutta se sopi kyllä autooni, mutta ei ole se ensisijainen vaihtoehto (eikä oo Castrolia, oisko ollu Mobil..?). Halusin autooni juuri Castrolia ja vielä juuri 0W-30. Itse ostamalla öljyt oli jopa halvemmat selkeästi halvemmat, vaikka ihan varaosaliikkeestä ostin sen enempää edes hintoja tutkimatta...JP-76 kirjoitti:Yleensä huollossa (jopa laakkosella yms.) pannaan koneeseen sitä yhtä ja samaa 200 l tynnyristä (yleensä 5w40:stä) autosta huolimatta, kunhan täyttää vaan bmw:n speksit (ll, vähätuhkainen yms.).
Öljynvaihtoväli
- Vice
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 881
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
- Auto: ex - F11 520d M Sport A
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 4
- Liittynyt: 22 Elo 2012, 22:31
- Auto: f10 530 d xdrive -11
- Paikkakunta: Kaakko
E81 kirjoitti:Olen samaa mieltä että LL huoltoväli on suomen olosuhteissa aika pitkä. Ihmettelen silti että vain 119tkm ajettu motti olisi tuossa kunnossa pelkästään LL huoltovälin vuoksi. Onko sinulla auton huoltohistoria selvillä? Onko jossain välissä jätetty jopa kokonaan öljynvaihto tekemättä tai "säästetty" käyttämällä jotain halpaa mineraaliöljyä?temesd kirjoitti:Otetaanpa osaa vanhaan aiheeseen..
Itseltäni pamahti 119tkm ajetusta 2005 vuoden 525 n52 motista jakopää remppaan ja männät siinä sivussa. Vanos pyörät huomattavasti kuluneet jne..mekaanikko (puolueeton koska teki vain diagnoosin) kertoi syyksi öljyn vaihtovälin jota jäin "hieman" hämilläni katsomaan koska aina tehty niinkuin ajotietokone ja ohjekirja käskee..Siihen mekaanikko sanoikin, että vaikka onkin LL öljyt niin moottorin kestävyyden puolesta on parempi vaihtaa 10-15tkm välein, ellei ole varaa aina vaihtaa 3 vuoden välein autoa uuteen jossa takuut pyörii. No nyt on bemmi hoidossa jonkun aikaa ja arvio korjauksesta oli 5-6t€. Auto on itsellä ollut vasta kolme kuukautta ja öljyn kulutus oli aika huima, 3l/4000km, johtui männänrenkaista.
Toivoittavasti ostit autosi liikkeestä, koska heillä on 6kk virhevastuu myymästään tuotteesta ja joutuvat ainakin osittain tulemaan vastaan korjauskuluissa.
Huoltohistoria on ok, pirssi on suomiauto ja myyjäliikkeessä huollot ja öljynvaihdot tehty ajallaan. Lupasi se liike onneksi tulla 75 pojoo vastaan kuluissa..Öljyn kulutuksen suhteen ongelmahan on vääränlaisissa männissä ja renkaissa jotka eivät kuulemma sovellu pohjoisen oloihin kovin hyvin, ongelma kuulemma bmw:llä tiedettiin ja männät ja renkaat vaihdettiin toisenlaisiin jotka kestää pohjoisten maiden kylmiä oloja paremmin, muistaakseni 2007 eteenpäin..
no mistäpä näitä aina tietää
e30 325 -88, e36 320 -92, e60 525 xia, f10 530d xdrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
- Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
- Paikkakunta: Järvenpää
Hieman pisti ihmetyttämään tänään kun tein öljynvaihdon.
Kesällä kun ostin auton niin vaihdoin siihen melkein heti suodattimen ja Castrol EDGE FST 5W30 öljyt.
Taisi sen viiden litran pinnassa olla määrä mikä tuli ulos.
9957km myöhemmin vaihdoin uudet aineet syksyllä. 5l tienoolla silloinkin. Tilalle tuli Castrol EDGE FST Turbo Diesel 5W40.
Kummatkin samaa LL04 öljyä.
Tänään vaihdoin kevään kunniaksi vajaa 16k ajetut öljyt pois ja purkissa oli joku 3,5l öljyä. WTF fiilis tuli tuosta.
Missään mitään herjoja ei ole näkynyt ja ajotietokone olisi antanut vielä 19k ajoaikaa vanhoille öljyille.
Ikinä ei ole missään noin paljoa kadonnut öljyä enkä pahemmin ole tikkuakaan tarkistanut sitten alkutalven kun ei mitään muutosta koskaan oikein ole ollut siinä.
5l törpön kaadoin koneeseen ja sain tikun mukaan maximiin sen.
Nyt joutuu alkaa seuraamaan syökö oikeasti noin paljon. Tarvittaessa vaihtaen takaisin toiseen öljyyn.
edit: netistä löydetyn mukaan öljylaajenee 0,0009 * litratilavuus * lämpötilaero. Mulla ei ollut moottori kuin muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä kun aloin vaihtaa. Tulikuumat öljyt voi olla 60c korkeammalla mitä vaihtaessa oli joten sillä saadaan n.3dl eli puhutaan about 4l määrästä.
Kesällä kun ostin auton niin vaihdoin siihen melkein heti suodattimen ja Castrol EDGE FST 5W30 öljyt.
Taisi sen viiden litran pinnassa olla määrä mikä tuli ulos.
9957km myöhemmin vaihdoin uudet aineet syksyllä. 5l tienoolla silloinkin. Tilalle tuli Castrol EDGE FST Turbo Diesel 5W40.
Kummatkin samaa LL04 öljyä.
Tänään vaihdoin kevään kunniaksi vajaa 16k ajetut öljyt pois ja purkissa oli joku 3,5l öljyä. WTF fiilis tuli tuosta.
Missään mitään herjoja ei ole näkynyt ja ajotietokone olisi antanut vielä 19k ajoaikaa vanhoille öljyille.
Ikinä ei ole missään noin paljoa kadonnut öljyä enkä pahemmin ole tikkuakaan tarkistanut sitten alkutalven kun ei mitään muutosta koskaan oikein ole ollut siinä.
5l törpön kaadoin koneeseen ja sain tikun mukaan maximiin sen.
Nyt joutuu alkaa seuraamaan syökö oikeasti noin paljon. Tarvittaessa vaihtaen takaisin toiseen öljyyn.
edit: netistä löydetyn mukaan öljylaajenee 0,0009 * litratilavuus * lämpötilaero. Mulla ei ollut moottori kuin muutaman minuutin ollut tyhjäkäynnillä kun aloin vaihtaa. Tulikuumat öljyt voi olla 60c korkeammalla mitä vaihtaessa oli joten sillä saadaan n.3dl eli puhutaan about 4l määrästä.
Viimeksi muokannut Kennedy, 02 Touko 2013, 17:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Taitanee olla tuo 36 000km/2v öljynvaihtoväli nyky Bemareissa maksimi?Turbo kirjoitti:Aikalailla 36tkm näkyisi olevan öljynvaihtoväli samoilla öljyillä, koska huomenna 2. huolto ja mittarissa 72tkm.
Samaa se on mullakin näyttänyt.
Vielä jokunen vuosi sitten pääsi 40 000km/2v samoilla öljyillä.Esim.Toytota kävi huolloissa tuona aikana melkein 4kertaa!
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 84
- Liittynyt: 14 Helmi 2013, 12:16
Mitenkäs on uudempien BMW autojen öljynkulutuksen kanssa eli viekö koneet öljyä vai ei. Noissa Audin koneissa on ainakin ollut ongelmallisia koneita joihin ei "tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä" kun vievät niin paljon öljyä. Minulle nyt käytössä ensimmäinen BMW ja toivoa sopii ettei auto syö öljyä kun olen tottunut monissa aiemmissa Volvoissa siihen ettei tikkua tarvitse turhaan katsella ne kun ei ole vieneet öljyä.
Omissani aikaisemmissa(E81jaE84)ei ole tarvinnut lisätä ollenkaan,oli muistaakseen puolessa välin tuo määrä huoltoon viedessä.xDrive2013 kirjoitti:Mitenkäs on uudempien BMW autojen öljynkulutuksen kanssa eli viekö koneet öljyä vai ei. Noissa Audin koneissa on ainakin ollut ongelmallisia koneita joihin ei "tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä" kun vievät niin paljon öljyä. Minulle nyt käytössä ensimmäinen BMW ja toivoa sopii ettei auto syö öljyä kun olen tottunut monissa aiemmissa Volvoissa siihen ettei tikkua tarvitse turhaan katsella ne kun ei ole vieneet öljyä.
Eikä aikaisempi F30 318dA:ssä pinta ehtinyt laskea yhtään mennessä vaihtoon nykyiseen.
Tosin ajettuna vasta n.17 000km.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Jokseenkin litran joutui lisäämään edellisen 10000km matkalla, mutta jäljistä päätellen epäilen sen johtuvan jakopään tiivisteestä. Saa nähdä auttoiko pulttien kiristäminen vai pitääkö se ihan uusia.
Ei kuitenkaan syytä epäillä, että öljyä joutuisi sylintereihin, koska viime kesänä öljymäärä vielä säilyi ylämerkissä hyvin pitkän aikaa. Sensorit ei ole vanhassa autossa kovin luotettavia, joten seuraan asioita myös perinteisin menetelmin.
187tuhatta takana.
Ei kuitenkaan syytä epäillä, että öljyä joutuisi sylintereihin, koska viime kesänä öljymäärä vielä säilyi ylämerkissä hyvin pitkän aikaa. Sensorit ei ole vanhassa autossa kovin luotettavia, joten seuraan asioita myös perinteisin menetelmin.
187tuhatta takana.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Jos tekee välivaihdon itse kuittaamatta jne. niin onko vaaraa, että auto painaa mieleensä öljyttömänä käväisyn jollain tavalla? Eikai se sentään öljyn määrää mito ja vikoja tallenna silloin kun sytytysvirta on poiskytkettynä, eihän? Auto on X1 18d ja valmistettu loppuvuodesta -12.
Välivaihdolla olisi tarkoitus siis mennä. Jossain 15 000 km:n jälkeen vaihto.
Välivaihdolla olisi tarkoitus siis mennä. Jossain 15 000 km:n jälkeen vaihto.
- Anssi79
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 550
- Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
- Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020 - Paikkakunta: Espoo
Ei ole pelkoa moisesta, jos nyt et käyntiin laita kun koneessa ei ole öljyjä
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Eli Öljynvaihto Puimurille olisi edessä ja Laakkosella ainakin näyttävät suosittelevan E91 318i:lle Castrol Edge BMW LL04 0W-30 P -öljyä. Motonetin sivuilla ihmettelin sitten juuri tätä
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=59-0067
jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään luokituksia esim tuota LL04, vaikka sitä muissa Castrolin litkuissa näkyy olevan. Passaako moinen öljy vai ei?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=59-0067
jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään luokituksia esim tuota LL04, vaikka sitä muissa Castrolin litkuissa näkyy olevan. Passaako moinen öljy vai ei?
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Bemariin sopii Motonetin Castroleista ainakin: 59-0004 (Castrol Magnatec 5W-40) ja 59-0065 (Castrol Edge FST 5W-30)mikse kirjoitti:Eli Öljynvaihto Puimurille olisi edessä ja Laakkosella ainakin näyttävät suosittelevan E91 318i:lle Castrol Edge BMW LL04 0W-30 P -öljyä. Motonetin sivuilla ihmettelin sitten juuri tätä
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus" onclick="window.open(this.href);return false; ... id=59-0067
jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään luokituksia esim tuota LL04, vaikka sitä muissa Castrolin litkuissa näkyy olevan. Passaako moinen öljy vai ei?
Ja Castrolin sivujen mukaan:
Paras EDGE (FST) 0W-30
Parempi EDGE (FST) 5W-30
Hyvä Magnatec 5W-40 C3
Edit: Itse olen käyttänyt viimeaikoina tuota Magnatecia, koska on lähes puolet halvempaa enkä ole huomannut eroa noihin FST-öljyihin öljyn tai polttoaineen kulutuksessa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kiitokset tästä! Taidetaan pikkukundien kanssa ajella huomenna Motonetiin hakemaan tuota Castrolin 0W-30:sta. Täytyykin myös Castrolin sivuilta tsekkailla vielä.Ironic32 kirjoitti:Bemariin sopii Motonetin Castroleista ainakin: 59-0004 (Castrol Magnatec 5W-40) ja 59-0065 (Castrol Edge FST 5W-30)
Ja Castrolin sivujen mukaan:
Paras EDGE (FST) 0W-30
Parempi EDGE (FST) 5W-30
Hyvä Magnatec 5W-40 C3
Edit: Itse olen käyttänyt viimeaikoina tuota Magnatecia, koska on lähes puolet halvempaa enkä ole huomannut eroa noihin FST-öljyihin öljyn tai polttoaineen kulutuksessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.mikse kirjoitti: Kiitokset tästä! Taidetaan pikkukundien kanssa ajella huomenna Motonetiin hakemaan tuota Castrolin 0W-30:sta. Täytyykin myös Castrolin sivuilta tsekkailla vielä.
Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Paitsi että Castrolin mukaan tuo Edge FST 0W-30 täyttää BMW LL-04. Sitä vaan ei ole tuolla mätänetin sivuilla mainittu. Jos purkissa kuitenkin lukee tuo BMW LL-04, niin silloin sitä uskaltaa ostaa.E81 kirjoitti:Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.
Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Paitsi että castrolin sivuilla on kaksi 0w-30 edgeä ja niistä toinen on LL04 ja toinen on tuota väärää. Castrolilla on hyvät tuotteet mutta tuotelinja on kuluttajan kannalta todella sekava jos vertaa esim mobiliin. Tarkkana saa nykyään olla.Ironic32 kirjoitti:Paitsi että Castrolin mukaan tuo Edge FST 0W-30 täyttää BMW LL-04. Sitä vaan ei ole tuolla mätänetin sivuilla mainittu. Jos purkissa kuitenkin lukee tuo BMW LL-04, niin silloin sitä uskaltaa ostaa.E81 kirjoitti:Siis jos tarkoitat tuota motonetin 59-0067 tuotenumeroa niin älä sitä osta, ei se täytä bemarin luokituksia. Erityisesti Volvoille tarkoitettu Castrol Edge FST 0W30. Täyttää vaatimukset ACEA A1/B1, A5/B5, API-SL.
Nuo ironicin ehdottamat tuotenumerot täyttävät bemarin LL04 luokituksen. Sitten on tietysti mobilin 5w-30 ESP, joka sijoittuu hinnaltaan magnatecin ja edgen välimaastoon mutta täyttää edgen kanssa samat vaativat luokitukset bemarin luokituksen lisäksi.
Tuota öljyä muuten saa eBaystä aikas edulllisesti,olikohan kotiin tuotuna n.9€/litra,vähän riippuu määristä ja paikasta mistä tilaa. Viikossa tuli minulle 12litran lähetys.Kyseessä siis 0w30 öljy.mikse kirjoitti:Joo, Motonetin 0W-30 on juuri tuota väärää Vulvalle sopivaa kamaa. Eli vaihtoehtoina siis 5W-30 tai sitten googlettelen lähimmät mestat, josta tuota nollaa saisi.
Tuolta voit katsella lisää:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 401
- Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
- Auto: 325d e91 -08 M-Sport
- Paikkakunta: Lappeenranta
Tällä hetkellä kokeilussa hieman halvempaa öljyä (hyvä merkki mutta ei LL), ja lyhyemmällä vaihtovälillä, mutta nyt olen taipuvainen ajatukseen ettei tämä ole pohjimmiltaan fiksua, ja seuraavassa vaihdossa satsaan laatuun enemmän.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport