Öljynvaihtoväli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista

Kuinka usein vaihdat öljyä? (valitse yksi ääni kukin aakkosryhmistä)

A. Öljyä ei tarvitse ikinä vaihtaa
2
1%
A. 10.000km välein
22
13%
A. 15.000km välein
37
22%
A. 20.000km välein
11
6%
A. 25.000km välein
4
2%
A. 30.000km välein
9
5%
A. 35.000km välein
1
1%
A. 40.000km (tai enemmän) välein
0
Ei ääniä
B. Noudatan täysin ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, vaikka se venyisi 40tkm:een asti
45
26%
B. Noudatan ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, kuitenkin enintään 30tkm välein
26
15%
B. En nouda lainkaan ajotietokoneen suosimia vaihtoväleistä, vaihdan milloin tuntuu parhaalta.
13
8%
 
Ääniä yhteensä: 170
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Toisessa topikissa on tullut mielenkiintoinen keskustelu öljynvaihtoväleistä.

Perustanpa nyt gallupin ...
- - -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Oma mielipiteeni asiasta on se, että jos insinörtit ovat suunnitelleet auton kestävän ajotietokoneen ilmoittaman välin, niin kyllä sen silloin pitää se kestää.

En mitenkään jaksa uskoa, etteikö noissakin 30tkm -> huoltoväleissä olisi "turvavaraa". Kaikesta tästä huolimatta, pelkkä öljynvaihto on teetettynäkin sen verran edullinen operaatio, että ei varmasti haittaa mitään, vaikka niitä tekisi tiheämminkin. Täytyy myös se myöntää, että Suomessakin on aika haastavat olosuhteet tämänkin asian suhteen.

320dA pyytää öljynvaihtoon reilun 20tkm päästä, mutta noita muita checkejä se on vailla jo reilun parin tonnin päästä, joten öljyt vaihtuvat siinä samalla. Haluan nimittäin "merkkileiman" huoltokirjaan, joten sama vaihtaa öljyt siinä samalla tulevaa talvea vasten.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Alan tuntea itseni todella kalkkikseksi näine kommentteineni, mutta kyllähän vanhuksiakin pitää kuunnella. :tong: Kun aloitin ensimäisellä omistamallani autolla (Lada 1200), siihen vaihdettiin öljyt 5000-10000 km välein. Samaa kaavaa seurailtiin pikälti 90-luvulle jolloin öljyt mielestään kehittyivät kestämään pitempiä vaihtovälejä??? :cloeye: Tuli synteettiset, ymv öljyt, jotka ei pysyneet kaikissa koneissa edes sisällä!
Aikoinaan, eräät valmistajat suosittelivat uusissa autoissa ns. "sisäänajoöljyjen" vaihtamista n.5000 km jälkeen jotta mahdolliset hionta aine jäämät eivät jäisi jatkuvaan öljykiertoon. Omissa autoissa olen noudattanut tätä ohjetta, vaikka sillä ei tänä päivänä olekaan enää mitään merkitystä ja sen jälkeen jättäytynyt tietokoneen armoille. Tosin vaikka tietokone ei pyytäisikään, olen vaihdattanut öljyt kerran vuoteen, (ajokilometrit n.10000km-12000km/v). ;)
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Jos ajaisin autolla vuodessa niin vähän, ettei öljynvaihtoa tarvitsisi kilometrien puolesta tarvitsisi tehdä, tekisin sen silti kerran vuodessa. Vaimon kärryssä on öljynvaihtoväli 30tkm/2vuotta, mutta silti vaihdatan siihen öljyt
kerran vuodessa, kun kilometrejä tulee vain 15tkm/vuosi.
Omaan kärryyni tulee kilometrejä 50tkm vuodessa, joten BMW:n pitkillä öljynvaihtoväleillä öljyt vaihtuvat usemmin kuin kerran vuodessa ja se riitää minulle.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Täytyy tunnustaa, että vaikka äänestin ja olen sitä mieltä, että öljyt vaihdetaan sitten, kun auto pyytää, tuli öljyt vaihdettua 30 tkm kohdalla, vaikka auto ilmoitti vaihtoa 38 tkm kohdalle ja seuraava vaihto tulee menemään myös 30 tkm välillä. Syynä tuohon ensimmäiseen vaihtoon oli se, että auto pyysi 30 tkm kohdalla jarrunesteen vaihtoon ja samalla vaihdatin myös öljyt. Seuraavaksi tuleva 60 tkm on ilmeisesti jotenkin fiksattu kilometrimäärä "isomalle" tarkastukselle ja tuolloin menee taas öljyt vaihtoon, vaikka auto näyttää taaskin siitä vielä 8 tkm eteenpäin öljyjen vaihtoa.

Aikanaan siirryin VAGinaan japanialaisesta osasyynä longlife, koska turhautti käyttää autoa neljä kertaa vuodessa huollossa. :blush: Tämä kaksikin kertaa vuodessa tekee huollon tyypit liian tutuiksi, mutta on se sentään puolet vähemmän. Tuolla auton ilmoittamalla 38 tkm öljynvaihtovälillä huoltokerrat menisi noin 1,5 krt/v, mutta kun välissä on noita muita huoltoja.

Ehkäpä tällaisista syistä löytyy selitys myös masiaron mainitsemalle italiaanojen tasaiselle 30 tkm vaihtovälille?
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Itsehän ajan pyöreästi noin 60tkm vuodessa ja suosin todellakin tiheämpiä öljynvaihtovälejä kuin tuo mitä nuo ajotietokoneet ilmoittelee.

Mulle kun nämä longLife öljyt olivat ihan uutta nykyisen autoni kanssa niin tiedustelin niistä sitten vähän sieltä ja täältä. Esimerkiksi yhdessäkin (maineikkaassa) pelkkiä autonöljynvaihtoja harjoittavassa yrityksessä ukot hieman hymähti kun mainitsin, että ajotietokone näyttää seuraavaan vaihtoon jotain 30tkm kilometriä ja öljyillä oli ajettu jo yhden kympin verran.

Sanoivat, että siinä LL öljyssä ei ole käytännössä mitään muuta eroa ns. "tavalliseen" samalla viskositeetilla ja ominaisuuksilla oleviin öljyihin kuin tuo "markkinointitermi" sekä korkeampi hinta.

Yleisestiottaen joka paikassa, missä kävin öljyistä tiedustelemassa (alan yrityksiä kaikki). Sanoivat, että kukin saa tehdä koneelleen mitä haluaa, mutta 30tkm ja yli olevat vaihtovälit rasittavat konetta todella pahasti. Sama kuin tunkisi pieniä hiekanjyviä sinne sekaan.

Itsehän tykkään (suht reippaista ajokilometreistä huolimatta) vaihtaa öljyt 10tkm välein. Eli n. 6 kertaa vuodessa tulee öljyt uusittua. Ja kyllä ne joka kerta aivan mustaa tervaa on kun ne koneesta ottaa ulos (on ollu niin bensiini kuin diesel autoissanikin).
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Näitä asiantuntijoiden mielipiteitähän on suuntaan ja toiseen asiassa, kuin asiassa. Taloudellisesti taitaa mennä aika samoihin vaihtaako useammin halvempia öljyjä, kuin harvemmin kalliimpia. Itseäni kuitenkin kiinnostaisi nähdä tutkimuksia öljyn laadusta eri ajokilometrien jälkeen mittattuna, tuo väri taitaa muuttua mustaksi jo melko pienillä kilometreillä varsinkin dieselissä eikä sinällään kerro öljyn laadusta mitään. En todellakaan ole tässä asiassa minkään arvoinen asiantuntija ja siksi kiinnostaisikin saada käsiini oikeasti mitattuja tietoja käytetyistä öljyistä sekä hyvässä, että pahassa. Luulisin, että tällaisten analyysien pohjalta tehtaat noita pitkiä vaihtovälejä autoihinsa laittavat.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Onpa "yllättäviä" kommentteja öljynvaihtoja suorittavilta yrityksiltä :lol:

Itse olen myös törmännyt noihin samoihin kommentteihin ja törmään yhä uudelleen. Tottakai nämä paikallisen nyrkkiksen kaverit tietävät paremmin, kuin auton tehneet kaverit. Sehän on selvää :mus:

Jälleen kerran vakavalle linjalle palatakseni: Ainoa haitta tuossa tiheämmässä vaihtovälissä on lompakolle. Veikkaanpa, että öljyt mustuvat jo parin tonnin ajolla, vaikka vaihtaisi kuinka tiheään.

Vielä tänäkin päivänä monissa automaateissa ei ole mitään vaihtoväliä olemassa öljyille ja silti niillä pääsee yli 200tkm lukemia. En väitä, että ikusia öljyjä on olemassa, enkä myöskään (missään nimessä) väitä, että pitkä öljynvaihtoväli olisi parempi asia, mutta ihmettelen vain sitä, että miksi tuo auto pyytää 30-40tkm välein öljynvaihtoon, jos sillä ei oikeasti sitä kestä ajaa?
:drink:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

FusionWolf kirjoitti:Itsehän tykkään (suht reippaista ajokilometreistä huolimatta) vaihtaa öljyt 10tkm välein. Eli n. 6 kertaa vuodessa tulee öljyt uusittua. Ja kyllä ne joka kerta aivan mustaa tervaa on kun ne koneesta ottaa ulos (on ollu niin bensiini kuin diesel autoissanikin).
Kannatan tätä FusionWolfin juttua, varsinkin jos aikoo pitää, mitä tahansa autoa itsellä pidempään! Moottorithan ei ole kehittyneet miksikään vuosisatojen kuluessa. Öljyn valmistajat vain väittävät heidän öljyjensä kestävän enemmän kuin ennen??
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Joo, ja vaikka vaihdankin tiheään tahtiin niin kyllä sinne koneeseen 0w-40 Castrollit sekä uusi suodatin aina uppoaa eikä mitkään "teboilin" jämät.

Ja kyllähän tuosta voi niin ajatella, että "ammattilaiset" kehottaa vaihtamaan tiheään ettei syö omia töitään, MUTTA ottakaahan tuossa kärkkäässä arvostelussa huomioon se, että he ovat ammattilaisia. Jokaisella Suomalaisella ammattilaisella on niin sanottu ammattiylpeys. Jopa itsellänikin. Jos joku tulee minulta kysymään jotain asiaa, jota työkseni teen, niin tottahan kerron niin kuin olen asian ajansaatossa kokenut ja nähnyt. Eli kyllä nämä kaverit varmasti, tuhansia autoja huoltaneena, osaavat sanoa yhtä ja toista.

Toisin kuin ne tehtaan kaverit, jotka näkevät vaan niitä uusia autoja joilla on ajettu se 1000 ensimmäistä kilometriä.

edit: niin ja kyllä mekin meidän alalla aina suunnitellaan kaikenlaista, mutta jostain kumman syystä ne ei aina toimi niin kuin suunniteltu. Sama pätee mihin tahansa suunnitteluun. Autoihinkin. Aika, olosuhteet ja kulutus tekee asioita, joita ei *kukaan* osaa ennustaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Paitsi, jos se kommentointi perustuu puhtaasti omaan "leivän tienaamiseen", niin jonkinlainen filtteri on tarpeen siinä informaation sulatuksessa.

Pitäisikö esim. alustan puslia vaihtaa 100tkm välein, koska "eihän ne nyt voi 200tkm kestää"?

En edelleenkään väitä, että tiheämmässä öljynvaihtovälissä olisi mitään pahaa. Ainoa haitta on mielestäni edelleenkin lompakossa näkyvää ja sekin lienee aika suhteellista. En kuitenkaan voi allekirjoittaa sitä, että joku voi väittää, ettei auton valmistaja tiedä oman tuotteensa rajoituksia. Toki voin sen myöntää, että tiukentuvat ympäristöasiat, tiukentuva kilpailu ym. vaikuttavat näihinkin asioihin, eli pakko on luvata sitä mitä kilpailijakin. Valitettavan harvassa vaan on niitä oikeasti rehellisiä "nyrkkipajoja", joissa saa sitä oikeasti leipään sitomatonta asiantuntemusta (nimim. merkkihuollosta saatu kommentti: kun vaihdat uudet kesärenkaat, niin tokihan pitää meillä tehdä nelipyöräsuuntaus (saman kokoisille renkaille)).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

On tietenkin tottakai. Aina pitää vähän olla skeptinen kun muiden neuvoja kuuntelee ja ajatella tietysti omalla järjelläänkin, kuten sanoit, että eiköhän autonvalmistaja ole tienyt mitä suosittelee.

Kyllä varmasti onkin, mutta onko se ottanut huomioon, että joku ajaisi heidän tuottamallaan koslalla vielä 10-vuoden jälkeen 300tkm mittarissa. Pätkeekö siihen edelleen 48tkm vaihtoväli? Pitääkö sinne vieläkin laittaa sitä 0w-50 öljyä kun se ei enää pysy sisälläkään? Vastaan itse, ei pidä. Eli aika, olosuhteet ja yms. asiat tekee tehtäviään ja mikäli näitä vastaan ei aloiteta taistelemaan 'ajoissa' (eli vaihtaa öljyt useammin jo ennen kuin auto on kulunut), niin myöhemmin se voi olla jo liian myöhäistäkin alkaa "tihentämään" tahtia kun männät on jo vaihtokunnossa.

Itse olen 3 autoa ajanut alusta "loppuun" (n. 350tkm:iin) eli jotain kokemusta aiheesta tässä itseltänikin löytyy. Jos olisin vaihdellut öljyjä jonkun 47tkm välein, niin olisi tuo ns. loppu tullut jo paaaaaljon aikaisemmin. Nuohan olen vielä myynyt eteen päin noilla kilometreillä ja mielestäni täysin hyvä kuntoisina.

Mutta niin kun sanottu. Kukin tekee autolleen mitä haluaa.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

EPJBMW kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Itsehän tykkään (suht reippaista ajokilometreistä huolimatta) vaihtaa öljyt 10tkm välein. Eli n. 6 kertaa vuodessa tulee öljyt uusittua. Ja kyllä ne joka kerta aivan mustaa tervaa on kun ne koneesta ottaa ulos (on ollu niin bensiini kuin diesel autoissanikin).
Kannatan tätä FusionWolfin juttua, varsinkin jos aikoo pitää, mitä tahansa autoa itsellä pidempään! Moottorithan ei ole kehittyneet miksikään vuosisatojen kuluessa. Öljyn valmistajat vain väittävät heidän öljyjensä kestävän enemmän kuin ennen??
Moottorit ovat kyllä kehittyneet, toimintaperiaate vain on pysynyt samana viimeiset reilun 100 vuotta.
Moottoritekniikan kehittyminen on aiheuttanut sen, että esim. palotapahtuma on puhtaampi, jolloin öljyyn ei tule niin paljoa epäpuhtauksia. Myös moottorin "liikkuvien" osien materiaalit ovat kehittyneet, lisäksi niissä käytettävät pinnoitteet vähentävät kitkaa. Suodatttimet kehittyneet, ne sitovat itseensä pienempia epäpuhtauksia kuin ennen.
Nämä kaikki vaikuttavat öljynvaihtovälien pidentymiseen.

Lähipiirissäni on muutamia taksiyrittäjiä, jotka ajavat autoillaan kahdessa vuodessa 250-300tkm. Näissäkin autoissa vaihdetaan öljyt 30-35tkm välein, ja yksikään kone ei ole lauennut noilla kilometreillä, joten "normaali" autoilija saa kyllä aika huoletta kärryllään päästellä LL-vaihtoväleillä, ainakin tuonne mainittuun 300tkm saakka.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

FusionWolf kirjoitti: Itse olen 3 autoa ajanut alusta "loppuun" (n. 350tkm:iin) eli jotain kokemusta aiheesta tässä itseltänikin löytyy. Jos olisin vaihdellut öljyjä jonkun 47tkm välein, niin olisi tuo ns. loppu tullut jo paaaaaljon aikaisemmin. Nuohan olen vielä myynyt eteen päin noilla kilometreillä ja mielestäni täysin hyvä kuntoisina.

Mutta niin kun sanottu. Kukin tekee autolleen mitä haluaa.
Nyt mennään jo hieman harmaalle alueelle, mutta aiheessa pysytään, joten se sallittakoon. Onko sinulla tutkimustuloksia siitä, että öljyjä olisi vaihdettu auton suosituksen mukaisesti ja silti ajettu yli 350tkm?

Nimittäin minulla on: vuosimallin 86 Mazda 626 1.6 kaasarikoneella: Loppuvaiheessa kilometrejä oli hieman yli 400 000 ja noin 350 000 jälkeen ei öljyjä edes ikinä vaihdettu. Lähinnä lisättiin uutta tarpeen mukaan (aika harvoin). Kilometreistä ja kinneristä huolimatta tuo auto teki vieläkin kauppansa, eli oli täysin soiva peli vielä. En usko, että tuosta olisi irronnut yhtään sen enempää, vaikka öljyjä olisi vaihdettu 1000km välein. Meinaan kori ym. asiat alkoivat loppua aiemmin kuin moottori.

Tähän "väittelyyn" siis tarvittaisiin "oikeaa" asiantuntemusta / faktaa. Ihan turhaan me tässä jauhetaan. On sanomattakin selvää, että mitä tiheämmin öljyjä vaihtaa, sitä parempi asia. Sitä en kiistä vieläkään. Eri asia on se, että kuinka paljon hyötyä siitä oikeasti on?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Tottahan tuo on. Moottorit ovat kehittynneet ja paljonkin. Muistan ensimmäisen Nissan Datsun 120Y autoni jonka suht' tuoreena tuolloin ostin ja kun vertaa nyky menopelejä siihen niin ei voi samana päivänä puhuakaan noista.

Itselläni on myös taksituttuja ihan kaveripiirissä ja kyllä, he todellakin haluavat säästää kustannuksia vaihtamalla mahdollisimman harvaan. Mutta ei se silti kumoa sitä tosiasiaa, että ei se hyväksi sille koneelle ole.

Jos öljyt vaihdettaisiin vaikka päivittäin olisi se kaikkein parasta.


edit: vastausta tuohon Ironic32:n postiin. Eli ei tässä nyt mitään väitellä tartte ja mitään tutkimustuloksia siitä, että kestääkö kone 300, 400 vai 500tkm kun vaihtaa öljyjä 50tkm välein vai ei. Vaan kyse on siitä, että ei se hyvääkään voi sille tehdä. Mitä tiheämmin niin sitä parempi.

Aikoinaan ajoin Mazda 323:lla, jossa käytin puhtaasti jäteöljyä (bensiiniaseman öljynkeräyspisteeltä) konehuoneessa ja hyvin toimi, että ei sillä...
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Onhan näitä pitkän öljynvaihtovälin koneita ollut jo markkinoilla tovin, jos toisenkin - lähempänä kai 10 vuotta. Minkälaisia kokemuksia näistä koneista on ajettuna kokonaan longlife-öljyillä ja ns. perusöljyillä? Laukeaako longlife-öljyillä ajetut koneet aiemmin tms.? Kai tuossa ajassa jo pitäisi kokemusta löytyä, miten pelit kestää. Varmaankin näiden alalla työskentelevien mielipiteet perustuvat ainakin osittain juuri näihin käytöstä saatuihin kokemuksiin, mutta itse ainakin edelleen haluaisin nähdä jotain konkreettista aineistoa näistä eroista ja eri öljylaatujen vaikutuksista.

Ymmärrän toki molemmat kannat asiaan, mutta minulle ainakin tuottaa paljon vaivaa huollattaa autoa useasti, koska työpaikkani sijaitsee toisella paikkakunnalla, jossa ei ole kuin Toyotan ja VW:n huollot. Auton seuraava omistaja saa sitten tehdä kyllä mitä haluaa, mutta itse en kehtaa huollossa tuon tuosta juosta.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

TKU kirjoitti:Onhan näitä pitkän öljynvaihtovälin koneita ollut jo markkinoilla tovin, jos toisenkin - lähempänä kai 10 vuotta. Minkälaisia kokemuksia näistä koneista on ajettuna kokonaan longlife-öljyillä ja ns. perusöljyillä? Laukeaako longlife-öljyillä ajetut koneet aiemmin tms.? Kai tuossa ajassa jo pitäisi kokemusta löytyä, miten pelit kestää. Varmaankin näiden alalla työskentelevien mielipiteet perustuvat ainakin osittain juuri näihin käytöstä saatuihin kokemuksiin, mutta itse ainakin edelleen haluaisin nähdä jotain konkreettista aineistoa näistä eroista ja eri öljylaatujen vaikutuksista.

Ymmärrän toki molemmat kannat asiaan, mutta minulle ainakin tuottaa paljon vaivaa huollattaa autoa useasti, koska työpaikkani sijaitsee toisella paikkakunnalla, jossa ei ole kuin Toyotan ja VW:n huollot. Auton seuraava omistaja saa sitten tehdä kyllä mitä haluaa, mutta itse en kehtaa huollossa tuon tuosta juosta.
Joo tuo on kyllä itseänikin riesaava ongelma kun ei pääse "sinuiksi" yhden tutun huollon kanssa kun tulee ajettua ympäri Suomea ja huollettua autoa aina siellä missä milloinkin sattuu olemaan.

Öljyt olen vaan opetellut joka autossa vaihtamaan itse. Säästää kustannuksissa ja ei ole mikään kovin vaikea tai edes aikaa vievä operaatio. Puolessa tunnissa suorituu hommasta vaikka nesteen tee-itse hallissa.

Edellisen kerran vaihdatin nykyiseen koslaan ihan 'alan liikkeessä', kun pääsi ex-temporena ohi ajo matkalla suoraan nosturille eikä hintakaan ollut paha (89€ Castrol Edge LL:t 6,5litraa ja suodatin sekä työt), mutta yleensä kuitenkin tulee vaihdettua itse.
Viimeksi muokannut FusionWolf, 12 Marras 2010, 22:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, sori... ei ollut suinkaan tarkoitus tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä fuusiosutta vastaan :drink:

Haluaisin kuitenkin ihan aikuisten oikeasti nähdä jossain tutkittua tilastoa tästäkin asiasta. Olisiko esim. oikeasti hyvä asia, josko öljyjäkin vaihdettaisiin vaikkapa 1000km välein vrt. 30000km välein?

Nojoo, nyt tulee jo tikusta asiaa, mutta ihan oikeasti asia kyllä kiinnostaa sikäli, että jonkinlaisen tarkemman tutkimuksen tuloksena saisimme tähänkin asiaan "varmaa"? tietoa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Ironic32 kirjoitti:Olisiko esim. oikeasti hyvä asia, josko öljyjäkin vaihdettaisiin vaikkapa 1000km välein vrt. 30000km välein?
Niin, kuinka paljon on paljon ja missä on paljon ja vähän raja? Ennenhän paljon oli vähän, mutta nykyään paljon vaikka kuinka paljon :blink:

Eiköhän me pojat oteta vaan :drink: ja odotella niitä tutkimuksia ja siihen asti kukin tekee mitä haluaa - siis öljyillään :mus:
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Ironic32 kirjoitti:Joo, sori... ei ollut suinkaan tarkoitus tehdä mitään henkilökohtaista hyökkäystä fuusiosutta vastaan :drink:

Haluaisin kuitenkin ihan aikuisten oikeasti nähdä jossain tutkittua tilastoa tästäkin asiasta. Olisiko esim. oikeasti hyvä asia, josko öljyjäkin vaihdettaisiin vaikkapa 1000km välein vrt. 30000km välein?

Nojoo, nyt tulee jo tikusta asiaa, mutta ihan oikeasti asia kyllä kiinnostaa sikäli, että jonkinlaisen tarkemman tutkimuksen tuloksena saisimme tähänkin asiaan "varmaa"? tietoa.
Juu ei mitään soritteluja. ;) *no offence*. Tokihan olisi siistiä saada ihan faktatietoa, mutta ei taida kestää LL:t päivänvaloa tuon suhteen, joten voi olla, että ihan puolueetonta faktaa ei ihan het' hätään saada.

Mutta, mutta... hieman ohi aiheen. Tunnen yhden ex-taksikuskin, joka aijoi aikoinaan kaksi mersuaan melkein miljoonaan kilometriin (yli 900tkm). Ja hänen mietteensä sille, miten auto saadaan kestämään (tai siis moottori) näin pitkään oli, että se pitää pitää lämpimänä. Kylmä rasittaa kuulemma aivan mielettömästi. Mielummin antaa auton käydä paikoillaan sen 5min. kun sammuttaa. Ja aina lämpimällä konella liikenteeseen. Ei kylmiä startteja ikinä niin alkaa kestämään. Öljyistä ei osannut sanoa muuta kuin, että huolto-ohjeiden mukaan. :drink:

edit: niin ja kylmäksi hän luokitteli kun lähestyttiin +10 asteen lämpötiloja.
Vastaa Viestiin