Tuli tässä vaan mieleen, että jos/kun hankkii uuden BMW:n (tai minkä tahansa RF renkailla varustetun auton), voiko samoille vanteille heittää ihan noin vaan ihan peruskumit, vain onko RF vanteet aivan oma lajinsa? Helpottaa renkaan päättämistö, kun ei ole vannepaketin hinta siinä päällä kummittelemassa.
Hain juttuja tältä foorumilta hetken mutta juuri tähän en löytänyt selvyyttä.
Sopiiko samoille vanteille sekä RF että normikumit?
Tuohan varmaan valtaosaan tapauksista riittää. Kun voisin hyvin kuvitella tilanteen, jossa auto ostetaan silmää miellyttävillä vanteilla, mutta myyjällä on tarjota siihen vain RF renkaita. Sitten voi helposti marssia rengasliikkeeseen ja hankkia samoille vanteille kunnon renkaat.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat, mutta RF renkaita ei voi laittaa ei-rf vanteille (jos joku tätä edes harkitsisi...)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
En ole tuosta ihan varma. Maailmalla on mennyt Sternspeiche 124 vanteita halki (luin jonkun ketjun aikoja sitten), ja käsittääkseni nimenomaan tavallisilla renkailla. Itselläkin ollut yksi E60, jossa papereiden mukaan jo uutena vaihdettu RF:t pois ja 20 tkm kohdalla vaihdettu uudet etuvanteet.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat,
Syy on se, että vanne rakennetaan sellaiseksi, että RF:n huomattavasti kovempi runkorakenne (vaikka tyhjänä) ottaa vastaan lujempia iskuja ja tällöin vannetta ei tarvitse rakentaa niin lujaksi.
Tuossa kyse vain yhdestä 18" vanteesta. Ei tietoa, onko tuo vain yksittäinen ongelma, vaan onko samaa jossakin muissakin vanteissa. Eikös uusimpia BMW:tä voinut tilata jo tehtaalta normirenkailla. Kyse kuuluu, voiko kaikilla vanteilla, ei hajua.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kaikille RFT-vanteille voi laittaa tavalliset renkaat. Eri asia on, kuinka kovaa ja kuinka isoon monttuun voi ajaa milläkin vanne/rengas-yhdistelmällä ja rengaspaineilla vanteen tai renkaan rikkoutumatta.
Muistuupa nyt mieleen hiukan samankaltainen juttu netistä. Olikohan alkupään F10 535i:n koeajo-/kestotestiartikkeli jossain päin maailmaa, ja siinä mainittiin erääksi ongelmaksi vanteiden heikko kesto. Sitä en muista oliko siinäkin tehty RF => tavalline rengas- swappi, vai oliko kysy ihan muuten vaan vanteen heikkoudesta (=suunnittelu / mitoitusvirhe).jaki kirjoitti:En ole tuosta ihan varma. Maailmalla on mennyt Sternspeiche 124 vanteita halki (luin jonkun ketjun aikoja sitten), ja käsittääkseni nimenomaan tavallisilla renkailla. Itselläkin ollut yksi E60, jossa papereiden mukaan jo uutena vaihdettu RF:t pois ja 20 tkm kohdalla vaihdettu uudet etuvanteet.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat,
Syy on se, että vanne rakennetaan sellaiseksi, että RF:n huomattavasti kovempi runkorakenne (vaikka tyhjänä) ottaa vastaan lujempia iskuja ja tällöin vannetta ei tarvitse rakentaa niin lujaksi.
Tuossa kyse vain yhdestä 18" vanteesta. Ei tietoa, onko tuo vain yksittäinen ongelma, vaan onko samaa jossakin muissakin vanteissa.
Tavallisia renkaita halutessa vannevalikoima supistuu melkoisesti, näin olen ymmärtänyt. Näin ainakin jos autoa rakentaa nettisivujen rakenna autosi toiminnolla, ja valitsee ei-RF renkaat.jaki kirjoitti:Eikös uusimpia BMW:tä voinut tilata jo tehtaalta normirenkailla. Kyse kuuluu, voiko kaikilla vanteilla, ei hajua.
Omissa bemaressa on vaihtunut RF-renkaat tavallisiin ja ei yksikään rengasliike tai merkkihuolto ole asiasta huomauttanut. Renkaat siis kokoja 17" ja 18" BMW:n omilla vanteilla. Alppimaassa tuli E91 ja F25 jo tehtaalta vakirenkailla ilman RF:iä. Jos vanteille ei saisi laittaa kuin RF-renkaita, niin luulisi asiasta olevan huomautuksen ohjekirjassa jne.
Ex: E60/F10
Tuoltahan se löytyi:Havis kirjoitti: Muistuupa nyt mieleen hiukan samankaltainen juttu netistä. Olikohan alkupään F10 535i:n koeajo-/kestotestiartikkeli jossain päin maailmaa, ja siinä mainittiin erääksi ongelmaksi vanteiden heikko kesto. Sitä en muista oliko siinäkin tehty RF => tavalline rengas- swappi, vai oliko kysy ihan muuten vaan vanteen heikkoudesta (=suunnittelu / mitoitusvirhe).
http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... est-review" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla mainitaan useammasta vääntyneestä vanteesta.
Just väänsin iteltä RF:t alta pois kun kyllästyin urissa pomppimiseen. Tavalliset kumit tuli alle. En kyllä huomannut vanteissa mitään erikoista, humppi saattoi olla vähän korkeampi. Vanne on orkkis 17" style 158. Oli kyllä tuskanen homma saada vanteelta pois ne RF:t
Ja ajo-ominaisuudet kyllä parani kyllä melkoisesti
Ja ajo-ominaisuudet kyllä parani kyllä melkoisesti
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Nuohan ne on kaiken totuuden lähteet. Jos tosiaan vannevalikoima supistuu ei RF- renkaille se saattaa sisältää juuri sen tiedon, että vanteet ovat kevyempää tekoa. ihan loogista, koska tuollaiset RF- renkaathan ovat ihan järjettömän painavat verrattna normirenkaisiin.pumafi kirjoitti:Omissa bemaressa on vaihtunut RF-renkaat tavallisiin ja ei yksikään rengasliike tai merkkihuolto ole asiasta huomauttanut. Renkaat siis kokoja 17" ja 18" BMW:n omilla vanteilla. Alppimaassa tuli E91 ja F25 jo tehtaalta vakirenkailla ilman RF:iä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
RF- renkaathan ovat ihan järjettömän painavat verrattna normirenkaisiin.[/quote]
Mä sit taas yllätyin kun ne oli niin kevyet, odotin kanssa jotain C-renkaan painoa. Eikä näemmä ollut pahemmin vanteitakaan suojannut kun 2 oli aika kieroa. Ja tietääkseni siinä on aina ennen ollut RF renkaat.
Mä sit taas yllätyin kun ne oli niin kevyet, odotin kanssa jotain C-renkaan painoa. Eikä näemmä ollut pahemmin vanteitakaan suojannut kun 2 oli aika kieroa. Ja tietääkseni siinä on aina ennen ollut RF renkaat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Höpönhöpönjaki kirjoitti:En ole tuosta ihan varma. Maailmalla on mennyt Sternspeiche 124 vanteita halki (luin jonkun ketjun aikoja sitten), ja käsittääkseni nimenomaan tavallisilla renkailla. Itselläkin ollut yksi E60, jossa papereiden mukaan jo uutena vaihdettu RF:t pois ja 20 tkm kohdalla vaihdettu uudet etuvanteet.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat,
Syy on se, että vanne rakennetaan sellaiseksi, että RF:n huomattavasti kovempi runkorakenne (vaikka tyhjänä) ottaa vastaan lujempia iskuja ja tällöin vannetta ei tarvitse rakentaa niin lujaksi.
Tuossa kyse vain yhdestä 18" vanteesta. Ei tietoa, onko tuo vain yksittäinen ongelma, vaan onko samaa jossakin muissakin vanteissa. Eikös uusimpia BMW:tä voinut tilata jo tehtaalta normirenkailla. Kyse kuuluu, voiko kaikilla vanteilla, ei hajua.
Esim. F30:een myydään tehtaalta samoille 16-tuuman vanteille vakiona RFT-kumit ja jos asiakas haluaa tavalliset kumit, niin vanne on tismaalleen sama varaosanumeroa myöden.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
On siellä rengasliikkeissä ja automerkkien merkkihuolloissa myös oikeasti sellaisiakin ihmisiä, joilla on oikeasti tietoa, kokemusta, ammattitaitoa ja näkemystä. Ei kaikki viisaus asu vain automerkkien omilla foorumeilla.jaki kirjoitti:Nuohan ne on kaiken totuuden lähteet. Jos tosiaan vannevalikoima supistuu ei RF- renkaille se saattaa sisältää juuri sen tiedon, että vanteet ovat kevyempää tekoa. ihan loogista, koska tuollaiset RF- renkaathan ovat ihan järjettömän painavat verrattna normirenkaisiin.pumafi kirjoitti:Omissa bemaressa on vaihtunut RF-renkaat tavallisiin ja ei yksikään rengasliike tai merkkihuolto ole asiasta huomauttanut. Renkaat siis kokoja 17" ja 18" BMW:n omilla vanteilla. Alppimaassa tuli E91 ja F25 jo tehtaalta vakirenkailla ilman RF:iä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Ei voi edelleenkään tilata uusia bemareita tehtaalta tavallisilla renkailla kuin siten, että automyyjä syöttää tehdastilauksen yhteydessä asiakkaan pyynnöstä koodin Z58 auton tilausjärjestelmään. Koodi Z58 tarkoittaa normirenkaita ja paikka-ainepulloa. Tavalliset renkaat voi tilata vain autoihin, joissa pienin vakiovannekoko on joko 16- tai 17-tuumaa ja autoon joka ei ole varustettu Modern-, Luxury-, Sport- tai M-Sport-paketilla. Vannevaihtoehtoja on yleensä kaksi eri mallia tavallisille renkaille per automalli. Mutta sama 16-tuuman V-spoke vanne on käytössä 3-sarjan sedanissa ja farkussa oli teltaalta tulevat kumit sitten Run flatit tai tavalliset kumit.jaki kirjoitti:En ole tuosta ihan varma. Maailmalla on mennyt Sternspeiche 124 vanteita halki (luin jonkun ketjun aikoja sitten), ja käsittääkseni nimenomaan tavallisilla renkailla. Itselläkin ollut yksi E60, jossa papereiden mukaan jo uutena vaihdettu RF:t pois ja 20 tkm kohdalla vaihdettu uudet etuvanteet.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat,
Syy on se, että vanne rakennetaan sellaiseksi, että RF:n huomattavasti kovempi runkorakenne (vaikka tyhjänä) ottaa vastaan lujempia iskuja ja tällöin vannetta ei tarvitse rakentaa niin lujaksi.
Tuossa kyse vain yhdestä 18" vanteesta. Ei tietoa, onko tuo vain yksittäinen ongelma, vaan onko samaa jossakin muissakin vanteissa. Eikös uusimpia BMW:tä voinut tilata jo tehtaalta normirenkailla. Kyse kuuluu, voiko kaikilla vanteilla, ei hajua.
Kyllä tuo eri vanteet eri renkaille kuulostaa mahdolliselta, eikä sulje pois mahdollisuutta että osa vanteista on suunniteltu molemmille, siksi konfiguraattori mahdollistaa joskus saman vanteen rf ja ei-rf renkaille. Ja jos ei ole suunniteltu, niin konfiguraattori ei salli. Mielestäni ihan mahdollista, vaikka ei tietoa olekaan.J1978 kirjoitti:Höpönhöpön. Esim. F30:een myydään tehtaalta samoille 16-tuuman vanteille vakiona RFT-kumit ja jos asiakas haluaa tavalliset kumit, niin vanne on tismaalleen sama varaosanumeroa myöden.jaki kirjoitti:En ole tuosta ihan varma. Maailmalla on mennyt Sternspeiche 124 vanteita halki (luin jonkun ketjun aikoja sitten), ja käsittääkseni nimenomaan tavallisilla renkailla. Itselläkin ollut yksi E60, jossa papereiden mukaan jo uutena vaihdettu RF:t pois ja 20 tkm kohdalla vaihdettu uudet etuvanteet.Huivei kirjoitti:RF vanteille voi laittaa tavalliset renkaat,
Syy on se, että vanne rakennetaan sellaiseksi, että RF:n huomattavasti kovempi runkorakenne (vaikka tyhjänä) ottaa vastaan lujempia iskuja ja tällöin vannetta ei tarvitse rakentaa niin lujaksi.
Tuossa kyse vain yhdestä 18" vanteesta. Ei tietoa, onko tuo vain yksittäinen ongelma, vaan onko samaa jossakin muissakin vanteissa. Eikös uusimpia BMW:tä voinut tilata jo tehtaalta normirenkailla. Kyse kuuluu, voiko kaikilla vanteilla, ei hajua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mutta 16" nyt sattuu sisältämään suurimman ilmatilavuuden ja siitähän tässä on juuri kysymys. Muiden postauksista päättelen, että ainakaan 18 ja 19 tuuman vanteisiin ei ei RF rinkuloita voi laittaa.J1978 kirjoitti: Höpönhöpön
Esim. F30:een myydään tehtaalta samoille 16-tuuman vanteille vakiona RFT-kumit ja jos asiakas haluaa tavalliset kumit, niin vanne on tismaalleen sama varaosanumeroa myöden.
En edelleenkään V*Ä*I*T*Ä, että asia olisi noin. Enemmänkin pohdin.
Tuolla edellä joku oli arvioinut noiden Rf renkaiden painoa. Hyvä, jos ne on saatu kevyemmiksi. En oikeasti jaksa ymmärtää aikoinaan ostamieni Bridgestone 050A RF-renkaiden jäykkyyttä ja painoa. Laittamalla rengas pystyasentoon, siis ilman vannetta, siinä pysytyi ihan hyvin istumaan ja rengas ei mennyt yhtään lyttyyn. Miksi ihmeessä ne oli tehty noin jäykiksi. Kun yksi rengas päästi ilmoja pihalle, niillä pystyi ajamaan kevyesti satasta ilman, että edes tuli varoitusta iDriveen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
Vastaus ihmettelyysi löytyy omasta viestistäsi.jaki kirjoitti:Miksi ihmeessä ne oli tehty noin jäykiksi. Kun yksi rengas päästi ilmoja pihalle, niillä pystyi ajamaan kevyesti satasta ilman, että edes tuli varoitusta iDriveen.
Olisiko oikeasti seuraavaksi vuorossa rengas jota ei tarvitsisi täyttää eikä se voisi puhketa mutta olisi silti hyvä ajaa? Se olisi hienoa. Vähän tietysti työtä vielä edessä, mutta kuitenkin.fifty kirjoitti:Vastaus ihmettelyysi löytyy omasta viestistäsi.jaki kirjoitti:Miksi ihmeessä ne oli tehty noin jäykiksi. Kun yksi rengas päästi ilmoja pihalle, niillä pystyi ajamaan kevyesti satasta ilman, että edes tuli varoitusta iDriveen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Sellaisia on kehitelty varmaan jo pitkän aikaa, mutta ei taida olla helppo tehtävä saada siihen halutut ominaisuudet ilman isompia miinuksia. Yksi ongelma on varmaan kuumenemisen estäminen suurilla nopeuksilla.salmol kirjoitti:Olisiko oikeasti seuraavaksi vuorossa rengas jota ei tarvitsisi täyttää eikä se voisi puhketa mutta olisi silti hyvä ajaa? Se olisi hienoa. Vähän tietysti työtä vielä edessä, mutta kuitenkin.
Muistelen nähneeni sellaisen renkaan kuvia, jossa vanteen ja kulutuspinnan väli oli täytetty eräänlaisella harvalla kennorakenteella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Juu, näin Michelinilläkin vieraillessa jonkun prototyypin. En muista enää, mitä kertoivat noista, tulevatko joskus tuotantoon vai ei.Havis kirjoitti:Muistelen nähneeni sellaisen renkaan kuvia, jossa vanteen ja kulutuspinnan väli oli täytetty eräänlaisella harvalla kennorakenteella.
Sen kyllä muistan, että Ladouxiin (testiratakeskus) tuli uratie (lliittyy nyt näinhin RF renkaisiin )vasta vähän aikaa sitten, koska moiselle ei ole ollut mitään käyttöä. 99,99% renkaista ajetaan edelleen urattomilla teillä, mutta jopa Ranskassakin on joissakin paikoin hieman uria. Minusta tuo uratie ei paljon normi Suomalaisesta sileästä tiestä poikennut, ei sillä vielä kunnon uratutkia voida testata.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset