Sähköinen huoltokirja

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

tontze kirjoitti:Me emme pääse BMW:n maahantuonnista näkemään yksittäisten autojen huoltohistoriaa. Kyseessä on tieto, joka tallentuu ainoastaan kyseessä olevan korjaamon käyttämään korjaamojärjestelmään.
Tässäpä oli kuuluisaa höpönlöpöä! Kyllä ne huoltotiedot tallentuvat sinne Bemarin omaan someen Saksaan. Juuri Virossa huollettuun autooni ilmestyivät takaksin edelliset huoltohistoriat, jotka Autokeskus hävitti vaihatessaa rikkoutuneen keskusyksikön.
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

jhuttunen kirjoitti:Olen mahdollisesti ostamassa liikkeen tuomaa autoa joka on tuotu saksassa suomeen. Minulla on tiedossa auton VIN koodi, onkohan mahdollista mistään saada selville auton historia tietoja tuolla VIN koodilla?
Tuolta saa tilattu historiatiedon hintaan 2.99€

https://www.bmwdecoder.com/history
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
jhuttunen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
Auto: BMW 520d F11 Touring 2013

Kiitoksia tiedosta. Itseasiassa tuolta jo tilasinkin, mutta olisin koodeille/riveille tarvinnut selityksen. Paperisen huoltokirjan mukaan auto on kolme kertaa käynyt huollossa, mutta sähköisessä on yhden kerran maininta maintenance Jobs:sta. Muutoin on Dealer visit tai repair jobs, mutta kilometrit täsmäävät huoltojen osalta paperisen kanssa. Dealer sarakkeessa on ilmeisesti liike jossa auto huollettu, mutta muutamassa kohdassa on koodi 07495 ja 32393 mitähän nämä ovat?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Ihmettelin tätä huoltohistoriaa ja miksi sitä ei minun autossa ole sähköisenä. Aikani asiaa ihmeteltyäni olen ymmärtänyt seuraavasti... olenkohan ihan hakoteillä...

Autossa pitää olla HU_NBT:ssä SERVICE_HISTORY parametri arvossa aktiv. Jos ei ole ei autoon yritetä päivittää historiaa. Vaikka sen muuttaa niin ei auton valikkoon tule vielä huoltohistoriavalintaakaan näkyviin. Mutta se tulee sinne sitten kun autoon seuraavan kerran tehdään huolto ja huoltohistoria päivitetään. Ja tosiaan mun autossa sitä ei siellä nyt ole koska tuo ominaisuus oli arvossa nicht_aktivhuollon eikä huollon suorituksen jälkeen autoon ei tietoa päivitetä.

Jos siis SERVICE_HISTORY = aktiv niin autossa NBT:ssä näkyvillä oleva sähköinen huoltohistoria poistetaan merkkiliikkeen tekemän huoltotyön kuittauksen jälkeen aina kokonaan. Ja sitten se ladataan sinne täydellisenä uudelleen. Ja kun tämä tiedosto on NBT:n saatavilla niin se näytetään iDrivessa. Huoltoja voi sinne myös itse taikinoida näytille mutta se ei paljoa auta jos auton vie merkkihuoltoon jossa ne prosessin toimesta taas katoavat.

Ihan ok setti jos käyttää aina merkkiliikettä ja huoltotiedot löytyvät BMW:n servereiltä. Jos huoltaa myös itse niin istuu huonosti tähän malliin.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Vastaa Viestiin