BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Saako hälytintä pysyvästi pois muuten kuin koodaamalla? Asetusvalikosta en ainakaan löytänyt. Auto on i3, mutta F-sarjalaisen ohjeet toiminee. Tänään vasta huomasin että mun autossa on häly, näköjään vain isompi koira tavaratilassa saa sen laukaistua, pieniä on ollut kontissa usein kauppareissun ajan.
partasuti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 18:52

Väliaikaisesti pitäisi pystyä ihan auton avaimella. Mutta jos se ei riitä, koodaaminen lienee ainoa vaihtoehto.
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

F-sarjalaisessa ei saa ainakaan avaimella poistettua, kuin sisätutkat käytöstä.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Furior kirjoitti: 25 Helmi 2020, 13:12 F-sarjalaisessa ei saa ainakaan avaimella poistettua, kuin sisätutkat käytöstä.
Samalla lähtee sisätutkat ja kallistussensori. Näpsä esim. laivassa tai junassa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eli tuplaklikkaus avaimen lukitusnapista? Mitään indikaattoria en saanut tulemaan että käsky olisi mennyt perille.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Wonderi kirjoitti: 25 Helmi 2020, 21:13 Eli tuplaklikkaus avaimen lukitusnapista? Mitään indikaattoria en saanut tulemaan että käsky olisi mennyt perille.
Lukituksen jälkeen 10 sekunnin sisään toinen klikkaus. Hälyn vilkkuvalon pitäisi pysyä pari sekuntia päällä ja sitten taas jatkaa vilkkumista.

Mulla oli aiemmin koodattu autosta peilit kääntymään koria vasten heti lukitsemisen jälkeen. Huomasin laivan autokannella, että se estää tuon osittaisen sensorien poiston. Jätin sitten auton lukitsematta. :lol:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Laivassa mun auto ei huutanut, ehkä satuin vahingossa tuplaklikkaamaan kiinni, tai se osaa erottaa hinausautokyydin laivan keinunnasta.
Robusto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Elo 2019, 16:40
Auto: F36 420i GC M-sport
Paikkakunta: Espoo

Joo, kyllä tuo 10sek aikana toinen klikkaus toimii. Piti selvittää toiminta sen jälkeen kun poika ja auto huutaa kaupan parkkiksella :thup:
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Älä lukitse lapsia autoon koskaan ikinä yksin, vaikka mikä olis.
Robusto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Elo 2019, 16:40
Auto: F36 420i GC M-sport
Paikkakunta: Espoo

Kesällä ymmärrän koska kuuma, tulipalovaaran ymmärrän myös. Kummassakin tilanteessa lasi menee rikki helposti kun painaa oikeaa kohtaa lasista. Mutta todennäköisyys on olematon esim tulipalolle, verrattuna esim narkki tekee jotain jos lukot auki. Mutta olen samaa mieltä asiassa kanssasi, huono tapa.Olihan tästä tosiaan surullinen esimerkki viime kesältä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Kerrotaas stoori, vaimo meni lasten kans 45 min päähän kylään. Sieltä lähtöä tehdessä auto meni tilttiin kamoja kyytiin pakatessa ja kaikki ovet lukkoon, ei auennu kakesta, ei avaimella, ei millään ja takaluukku kans sama juttu. Onneks ei lapset kerinny sisälle asti. Minä sitten olin salilla kun oli soitellu. Sen jälkeen soittelin ja lähdin toiselta paikkakunnalta ajeleen toisen avaimen kans, josko sillä lykästäis ja kas kummaa sinne päästyäni ovet ei vaimon avaimella säätimellä tai teräkselläkään auennu millään, mutta mun kake toimi. Sitä vaan, että ihan sama juttu voi käydä kelle vaan, ja se on sitten vähän ikävä jos joku vaavi/taapero tms autossa teljettynä kun ei aukee edes teräsavaimella ovi...

Mikälie bitti oli poikittain, sen jälkeen kaikki toiminu.
ZeBavarian
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2019, 10:43

joni_t kirjoitti: 16 Helmi 2020, 23:17
ZeBavarian kirjoitti: 16 Joulu 2019, 11:28

Hei!!

Tuohon jarrutusenergian talteenoton poistoon tarvitsisin ohjeet!

Perus VO koodaus ohjeet löytyvät kyllä esim: http://blog.uobdii.com/bmw-vo-coding-st ... net-cable/
S1CDA: poistaminen SALAPA listalta ei vaikuttais kovin hankalalta mutta..

Minkä moduulin arvot tuon poistamisen jälkeen pitäisi päivittää? (Step 6 tuossa yo. ohjeessa)

Jatkokysymys: jos haluankin ominaisuuden joskus vielä takaisin, onko prosessi käänteinen?
Jos lisää uuden FA:n listaan niin löytyykö moduulille oikeat arvot automatik vain ajamalla "Activate FA, read SVT, select FRM module then click 'Code' button"? vai täytyykö alkaa tonkimaan jotain aiemmin talteenotettuja .ncd fileitä Beyond Comparen avulla??


Hieman hämmentää tämä BMW:n konfiguraation logiikka millä tavalla FA - FRM riippuvuudet on esitetty/toteutettu.
Sama vaiva on TPMS:n kanssa.


Jos jollakulla olisi linkkiä heittää kunnon mummo ohjeeseen, olisin oikein onnellinen!
Moi,
VO-koodaus on juurikin noin simppeliä. Poista haluttu varuste listalta ja tallenna muutettu varusteluettelo autoon. Sitten aktivoit FA:n uusiksi ja painat juuren alusta "code". Älä pidä autoa käynnissä, tämä koodaa kaikki moduulit vakio-arvoihin ja auto sammuu kun tulee ECUn vuoro. Sama operaatio jos lisäät varusteen luetteloon. Googleta "simple VO coding", sillä löydät noi stepit.
Muista koodausten jälkeen palauttaa varustelistalle takaisin oikeat varusteet ja tallenna se autoon. Muuten tulee ongelmia vikakoodien luvussa ja dealerilla ei auton päivitys onnistu.

Mutta, E-sys softassa on myös osio mikä näyttää että mitkä moduulit tarvitsevat koodausta, ettei kaikkia tarvitse palauttaa oletusarvoihin. Tästä on aikaa sen verran etten nyt lonkalta muista miten tuo tehtiin. Käytin tätä kun koodasin autoon 2TB eli sport automaatin. Näytti suoraan ne 3-4 moduulia punaisena, mitkä erosivat valmistenumeron mukaisesta varusteluettelosta.
Kai käytät Tokenmasterin maksullista launcheria? en ole muita versioita kokeillut edes. Se ainakin koodaa moduulit läpi todella nopeasti.

Vaikka viestistäsi on aikaa, niin laita viestiä jos on vielä ajankohtaista, voin sitten kaivella muistiinpanoja ja antaa tarkempia ohjeita.

Kiitoksia vinkeistä!
En ole kylläkään operaatioita vielä tehnyt.
Käytän ilmaisversiota Launcherista, tähän mennessä pikku koodailut menneet hyvin tälläkin. Täytyy hommata maksullinen versio, kun nykyinen taitaa mennä vanhaksi huhtikuussa.

Tuo varustelistojen kanssa pelaaminen on aika jännää. Löysin tosiaan TPMS poisto-ohjeen jossa mainittiin että FA listan takaisinkirjoittaminen autoon koodauksen jälkeen ei ole täysin pakollista. Tosin jos tuota ei tee ja myöhemmin säätää jotain muuta niin saattaa tulla pieniä ongelmia muistaa mitä onkaan tehty autoon ja mitä jätetty pois...
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Jos F31 LCI:stä koodaa TPMS:n pois niin pitääkö siinä irroittaa kyseisen purkin liitin?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

BRot kirjoitti: 27 Huhti 2020, 13:17 Jos F31 LCI:stä koodaa TPMS:n pois niin pitääkö siinä irroittaa kyseisen purkin liitin?
F31:ssä ei ole erillistä purkkia paineenvalvonnalle. Sitä hoitaa kaukosäätimem vastaanotin...älä irrota sitä, tai joudut avaamaan ovet mekaanisella avoimella :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

jaki kirjoitti: 29 Huhti 2020, 15:39
BRot kirjoitti: 27 Huhti 2020, 13:17 Jos F31 LCI:stä koodaa TPMS:n pois niin pitääkö siinä irroittaa kyseisen purkin liitin?
F31:ssä ei ole erillistä purkkia paineenvalvonnalle. Sitä hoitaa kaukosäätimem vastaanotin...älä irrota sitä, tai joudut avaamaan ovet mekaanisella avoimella :)
Ok, jos tpms:n koodaa pois niin alkaako joku paskamyrsky vikakoodeissa/varoitusvaloissa? Onko F30 sama juttu? Vai kaikissa EU malleissa?

Googlailin asiaa, niin jäin siihen käsitykseen että auton alla on asialle oma moduli mikä kommunikoi renkaidenkanssa.
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Ymmärsin että rengaspainevalvonnan voi vaihtaa koodaamalla paineanturipohjaisesta pyörimisnopeuspohjaiseksi, jolloin homman pitäisi toimia ilman virheitä.
Ex: F20 118dA
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

aavee kirjoitti: 15 Touko 2020, 12:48 Ymmärsin että rengaspainevalvonnan voi vaihtaa koodaamalla paineanturipohjaisesta pyörimisnopeuspohjaiseksi, jolloin homman pitäisi toimia ilman virheitä.
Juu, itsekin f10 teetin tämän.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

BRot kirjoitti: 12 Touko 2020, 14:40 Ok, jos tpms:n koodaa pois niin alkaako joku paskamyrsky vikakoodeissa/varoitusvaloissa? Onko F30 sama juttu? Vai kaikissa EU malleissa?

Googlailin asiaa, niin jäin siihen käsitykseen että auton alla on asialle oma moduli mikä kommunikoi renkaidenkanssa.
F10 ja ainakin F25 on oma vastaanotin rengaspaineantureille, F30:lla ja vastaaville ei, kuten kirjoitin aiemmin.
Auto koodataan rengaspainevalvonnan osalta "wanhemmaksi", ja auto on kuin ei mitään aktiivista rengaspanevalvontaa olisi koskaan ollutkaan. Ihan niin kuin wanhemmat F30:t ja vastaavat.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Puuhastelija
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Elo 2020, 11:46

Morjesta.

Käytetyssä autossa F11 alkanut tulemaan hieman ongelmia mihin oma ymmärrys ei riitä.
Saatujen tietojen mukaan auto ohjelmoitu sekä hiukkassuodatin on poistettu. Puuhapajalla sanottiin että EGR todennäköisesti ei ole tästä autosta koodattu pois ja sanoi että ota yhteyttä paikkaan missä ohjelmoitu..
Sanoi että vikakoodi antoi viitteitä EGR ja että mahdollinen vuoto? - Sanoi myös että on mahdollista että vain likainen / joku letku irti jonka seurauksena moottorinvikakoodi syttyi palamaan.

Mitä minun kannattaisi seuraavaksi teidän mielestä tehdä? Olisiko järkevää koittaa löytää uudeltamaalta joku ystävällinen henkilö joka rahaa vastaa koodaisi EGR pois käytöstä vai etsiä asiantunteva korjaamo ja vaihtaa / puhdistaa kyseinen kapistus autosta.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vinkeistä ja ohjeista.

Ps. Kävin motoautomaatilla ja sieltä sain tiedoksi virhekoodin: P046C (korjaamolta en vikakoodeja saanut itselleni)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

OBD-loggeri kiinni ja katselemaan ajomatkalta, että mitä ECU pyytää sitä EGR:ää tekemään.

-Jos pyynti pysyy tiiviisti paikallaan nollan tuntumassa, niin se on ohjelmoitu pois ja ehkä vuotaa. Tuon kun tiivistää sokealla laipalla, kadonnee vikailmoitus helpolla.

-Jos taas pyynti seilaa ylös-alas ajotilanteen mukaan, on EGR käytössä. Tällöin käytännön vaihtoehtoina on ohjelmoituttaa se pois ja tulpata linja sokealla laipalla tai korjata vika vaihtamalla tai puhdistamalla EGR.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin