Kysymys luistonestosta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

-V- kirjoitti:Liukkaalla kelillä taajamassa pidän DTC:n päällä. "Maantielle" päästyäni napsautan pois päältä.
Samoin toimin minäkin :)
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Sama vika, talvella 99% DTC päällä.

Pitäisi vissiin ajaa ilman mitään, kun aina meinaa pamauttaa liikkellelähdöissä edellä olevan persauksiin... siis liukkaalla.

Naurattaa oikein (tai siis vituttaa) nuo kaistalta kaistalle vatkaavat etuvedot, jossa kaikki teho menee vatkaamiseen poikittain ja eteenpäin ei vaan synny liikettä.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tuo on kyllä oikeasti aluksi hämäävää ajatella noin, että DTC-napin painaminen itseasiassa aktivoi DTC:n ja ottaa pois päältä normaalin luistoneston. Nopeasti ajateltuna luistoneston ajattelisi olevan juurikin tuo DTC, jonka sitten ottaa pois päältä kun painaa nappia kerran.

No mutta.. itse tulee tosiaan ajettua taajamassa lähes poikkeuksetta kaikki avut poissa ja maantiellä sitten kaikki avut päällä. Harvemmin nykyisin tulee käytettyä tuota DTC:tä, eli dynaamista luistonestoa normaalin sijaan. Kaikki pois tai kaikki päällä.
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Kyllä mulla ainakin viime päivien todella liukkaalla alustalla (pk-seutu) takapää lähti heittelehtimään vielä kolmosvaihteellakin, jos painoi kaasua yhtään kovempaa. Tämä siis DTC-moodi päällä. Luistonesto kokonaan pois päältä en viitti ajaa yleisessä liikenteessä, ainakaan jos on yhtä liukasta mitä nyt oli. Toisaalta välillä on ihan hauska mennä mutkissa pienessä sladissa, jos siihen on turvallinen mahdollisuus (ei muuta liikennettä). DTC-moodi kuitenkin estää sen, että auto ei lähde hanskasta ja pyörähdä ympäri.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Nyt minä olen kyllä ihan pihalla tämän luistoneston kanssa. Ymmärsin että kun ei koske nappiin on kaikki avut aina päällä ja näin minullekin automyyjä opetti. Automyyjä opetti että kun painaa kerran sitä nappulaa niin holhoavat avut menee osittain pois päältä ja kun painaa pidempään menee kaikki avut pois päältä. Sammuttamisen jälkeen toiminto palaa normaaliin tilaan ja sitten kun taas käynnistää auton niin kaikki "avut" on taas 100% päällä (siis jos on ajaessa koskenut nappulaan). Tästä keskustelusta taas saa sen kuvan että DTC on taas vielä holhoavampi kuin perusasetus. No mitä itse oon ajanut DTC moodi päällä niin minusta auto luistelee enempi kuin koskematta mihinkään mutta toisaalta sitten etenee rivakammin ja kulkee pöpperössäkin paremmin.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Kyllä se juuri noin toimii. Tunteehan tuon itse ihan kokeilemalla niitä eri moodeja. Eli kun mittaristossa ei pala mitään valoa on kaikki avut päällä. DTC moodissa apuja vähän höllätään (sallitaan enempi luistoa yms.) ja sitten on se 'ajamisen ilo' -moodi, jolloin avut on kokonaan pois päältä.

Antinontoxic varmaan vaan tarkoitti, että voisi olettaa, että kun mittaristossa on DTC niin avut on päällä ja kun ei pala DTC niin avut olisi pois. Itsekin miellän/mielsin tuon merkkivalon noin kun aikaisemmissa autoissa jos on ruudussa palannut luistoneston merkkivalo niin se on tarkoittanut, että luistonesto on päällä. Ja kun valo ei palanut niin luistonesto oli pois päältä. Eli juuri päinvastoin kuin bemussa.

Niin ja itsehän ajalen yleensä avut kokonaan pois paitsi maantiellä sitten kaikki päällä. On-Off tyyliin. ;)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

FusionWolf kirjoitti:Antinontoxic varmaan vaan tarkoitti, että voisi olettaa, että kun mittaristossa on DTC niin avut on päällä ja kun ei pala DTC niin avut olisi pois. Itsekin miellän/mielsin tuon merkkivalon noin kun aikaisemmissa autoissa jos on ruudussa palannut luistoneston merkkivalo niin se on tarkoittanut, että luistonesto on päällä. Ja kun valo ei palanut niin luistonesto oli pois päältä. Eli juuri päinvastoin kuin bemussa.
Niin tai siis itseasiassa tarkoitin sitä, että kun mittaristossa palaa DTC:n merkkivalo niin sitä voisi ajatelleensa ottaneen jotain pois käytöstä (jonka itseasiassa onkin tehnyt), mutta bemari-kielellä onkin itseasiassa kytkenyt jotain päälle (dynaamisen luistoneston, joka sallii hieman luistoa).
J1978 kirjoitti:Nyt minä olen kyllä ihan pihalla tämän luistoneston kanssa. Ymmärsin että kun ei koske nappiin on kaikki avut aina päällä ja näin minullekin automyyjä opetti. Automyyjä opetti että kun painaa kerran sitä nappulaa niin holhoavat avut menee osittain pois päältä ja kun painaa pidempään menee kaikki avut pois päältä. Sammuttamisen jälkeen toiminto palaa normaaliin tilaan ja sitten kun taas käynnistää auton niin kaikki "avut" on taas 100% päällä (siis jos on ajaessa koskenut nappulaan). Tästä keskustelusta taas saa sen kuvan että DTC on taas vielä holhoavampi kuin perusasetus. No mitä itse oon ajanut DTC moodi päällä niin minusta auto luistelee enempi kuin koskematta mihinkään mutta toisaalta sitten etenee rivakammin ja kulkee pöpperössäkin paremmin.
Ihan se on oikein opettanut, mutta se mikä tässä sekoittaa on tuo mitä yläpuolelle kirjoitin.

Ei painalluksia DTC-nappiin, ei valoja mittaristossa
- kaikki avut päällä
Lyhyt painallus DTC-nappiin, DTC mittaristossa.
- DTC kytketty
Pitkä painallus DTC-nappiin, DSC mittaristossa.
- kaikki avut pois päältä
holle1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02

Juuri nuin se menee. Kerran painettuna DTC valo palaa keltaisena varoittaakseen kuskia, että kaikki avut ei ole päällä. Kun painaa pitempään tulee kolmio keltaisella varoituksena, että mitään luistonestoa tai sutimisestoa ei ole päällä. Kun olet painanut luistonestoja vähemmälle auto estää myöskin vakionopeuden säätimen käytön.
Nelivedolla muuten huomaa, kun on painanut sutimisen eston pois päältä, on veto vieläkin rivakamman tuntuista liukkaalla..
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

"Nelivedolla muuten huomaa..."

Täytyypä kokeilla. itse en ole koskaan poistanut mitään estoja (autosta :tong: )
Muuten tämä ketju on ollut hauskaa luettavaa. Mitä enemmän asiaa selittää, niin sen epäselvemmäksi se käy :lol: . Mielestäni on kuitenkin ihan selvä asia, että jos mittaristossa ei pala mikään valo ko. asiaan liityen, niin silloin perusasetukset päällä. Eli merkkivalo varoittaa kuljettajaa ettei kaikki turvajärjestelmät käytössä.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Olisiko helpompaa puhua vain dynaamisesta luistonhallinnasta (Dynamic Traction Control) eikä luistonestosta? Tällöin logiikka varoitusvalojen ja todellisuuden kanssa toiminee ymmärrettävämmin. Itse asiastahan olemme kaikki samaa mieltä. :cools:
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

traveller kirjoitti:Olisiko helpompaa puhua vain dynaamisesta luistonhallinnasta (Dynamic Traction Control) eikä luistonestosta? Tällöin logiikka varoitusvalojen ja todellisuuden kanssa toiminee ymmärrettävämmin. Itse asiastahan olemme kaikki samaa mieltä. :cools:
Olisi :)
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
slash
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Elo 2010, 19:15
Auto: BMW F11 535dxa
Paikkakunta: JKL

Sais vaan olla vielä enemmän sallivampi, puuttuu kumminkin vielä aika helposti peliin tosin omat kokemukset vain verrokkina Audin vastaavaan järjestelmään.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Totta. Sais olla hieman enemmän liikkumatilaa dyno moodilla. Tällöin itsekin varmaan käyttäisin sitä, mutta nyt tulee tosiaan ajeltua kokonaan pois päältä eikä sekään ole se paras mahdollinen vaihtoehto, kun perä luistelee tyyliin koko ajan. On vaan noiden apujen kanssa niin kädetön olo ajaa kun mitään ei tapahdu vaikka kuin polkee.
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Itse pidän kovasti DTC-tilasta, saa kenet tahansa näyttämään hyvältä takavetokuskilta, ainakin automaatti-boxilla saattais muuten noita spinnauksia tulla. Koko ketjua en jaksanut lukea, mutta kyllähän tuo namiskoiden toiminta ihan selkeä homma on, manuaalit ilmeisesti vaan sotkevat. Ja näillä keleillä varsinkin voi ihan käytännössä kokeilla mitä mikin ajonvakautus"tila" tarkoittaa.
Edell. E92 335iA
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Imo se on ihan vaan hyvä, että tuo "hieman sallivampi" DTC kuitenkin ottaa vielä auton suht aikaisessa vaiheessa kiinni. Siinä lähtisi helposti auto käsistä kun luottaa "hieman sallivamman" tekniikan voimaan ja kun se sitten viimein alkaa puuttua peliin niin silloin on jo myöhäistä. Joko auto on täysin omissa käsissä tai sitten kaikki avut päällä riittäisi jopa vallan mainiosti omaan makuun. DTC:tä ei tule käytettyä oikeastaan koskaan.
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Lueskelin tuossa äsken saksankielistä ohjekirjaa, mutta piti tulla tänne varmentamaan, jotta olin ymmärtänyt väärin.
DTC pitää ohjekirjan mukaan laittaa päälle mm. silloin, kun päällä on lumiketjut...
Avatar
JarkkoKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 14 Touko 2021, 20:16
Auto: BMW 530i A (2008)
a.k.a. "Bertta"

Uskaltauduin tänään jo pistään DTC:n päälle (molemmissa moodeissa) mutta en mää sitten uskaltanut enää painaa kaasua :-D
Vastaa Viestiin