Sivu 1/2

Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:02
Kirjoittaja FusionWolf
Tuli viime viikolla ostettua tuommoinen -05 e90 320d menopeli ja myyntitilanteesta jäi mieleen, että luistonesto lähtee pois päältä kun DTC nappulaa painaa kerran (lyhyesti). Mikäli haluaa luistoneston ja sivuluistoneston pois niin pitää painaa vähän pidempään.

No, eilen sitten lueskelin tuota manuaalia ja siinä mainitaan, että luistonesto AKTIVOIDAAN painamalla DTC painiketta lyhyesti, jolloin mittaristoon syttyy sitä ilmaiseva merkkivalo.

Eli onko siis niin, että luistonesto on päällä kun se DTC merkkivalo palaa siinä mittaristossa? Mitäs sitten kun siinä ei pala mitään? Onko silloin sivuluistonesto päällä, mutta tavallinen ei?

Vai miten nuo nyt oikein menee?? Ohjekirja hämmentää.... :blink:

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:07
Kirjoittaja masiaro
Onnea hyvästä autovalinnasta!

Luistonesto kytkeytyy pois päältä kun sitä näppäintä painaa. Kun käynnistät moottoria uudelleen, luistonesto aktivoituu itsestään uudelleen. Eli jos haluat aina ajaa ilman elektroniikka-apua, joudut painamaan joka kerta erikseen.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:14
Kirjoittaja FusionWolf
No miten ihmeessä tuossa ohjekirjassa lukee näin:

ACTIVATING DTC:

Briefly press the button; The DTC indicator lamps in the instrument cluster come on.

DEACTIVATING DTC AGAIN:
Press the button again; the DTC indicator lamps in the instrument cluster go out.

Deactivating DTC and DSC together:
Press the button and hold it down for at least 3 seconds; the DSC indicator lamps in the instrument cluster light up. Stabilizing and drive-output promoting actions are no longer
executed. To increase vehicle stability, activate DSC again as soon as possible.

Reactivating DSC:
Briefly press the button; the indicator lamps in the instrument cluster go out.


Noissa pitää vaan kiinnittää huomiota milloin puhutaan DSC:n ja milloin DTC:n aktivoinnista ja de-activoinnista. Molemmat kun toimivat samasta painikkeesta.

Kumpi oikeasti on oikeassa. Muiden puheet vai tuo ohjekirja?


edit: Manuaali löytyy tuolta: http://forum.e90fanatics.com/e90-sedan- ... anual.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilman iDriveä sivu 79 kertoo DTC painikkeen toiminnasta.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:15
Kirjoittaja Markku J
Kaksitoiminen tuo DTC -nappi lienee ollut aina, eikö vaan. Eli lyhyt painallus poistaa sutimiseneston ja pitkä sivuluiston korjauksenkin. Merkkivalo mittaristossa varoittaa toiminnon olevan POIS päältä.

edit: minulla on kokemusta vain 2007 mallin E60:stä alkaen. Siinä homma toimi edellä kirjoittamallani tavalla. Riastiriitaiselta tuo ohjekirjan teksti kuitenkin vaikuttaa DTC:n ja DSC:n välillä.

Palstalta löytyy tähän varmasti pian joku, joka osaa vastata juuri ko. automallin osalta oikein.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:17
Kirjoittaja FusionWolf
No mutta kun ohjekirjassa lukee toisin. DTC merkkivalo kertoo sen olevan PÄÄLLÄ.

Lukee aivan aikuisten oikeasti tuossa ohjekirjassa. Katso vaikka.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:18
Kirjoittaja Ironic32
Kyllä. Kun DTC-valo palaa, luistonesto on POIS päältä. Silloin kun valoja ei pala, kaikki toiminnot ovat päällä.

Ja kaksitoiminen on tuo nappi, eli lyhyellä painalluksella saa pelkästään luistoneston pois päältä.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:21
Kirjoittaja FusionWolf
No miten hitossa ohjekirjassa lukee väärin!!

Valojahan on kaksi erillaista. DTC valo ja sitten se kolmio jonka ympärillä kaari.

Jos tuo kolmio palaa niin DSC ja DTC on POIS päältä. JA OHJEKIRJASSA sanotaan, että jos DTC palaa niin silloin se on PÄÄLLÄ.

Hämmästyttää ja tahdon saada varmuuden mikä nyt on oikein. Vai pitääkö tässä lähteä sudittelemaan....


edit: Vielä kertaalleen se mitä ohjekirjassa lukee.

ACTIVATING DTC:
Briefly press the button; The DTC indicator lamps in the instrument cluster come on.

DEACTIVATING DTC AGAIN:
Press the button again; the DTC indicator lamps in the instrument cluster go out.

Deactivating DTC and DSC together:
Press the button and hold it down for at least 3 seconds; the DSC indicator lamps in the instrument cluster light up. Stabilizing and drive-output promoting actions are no longer
executed. To increase vehicle stability, activate DSC again as soon as possible.

Reactivating DSC:
Briefly press the button; the indicator lamps in the instrument cluster go out.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:24
Kirjoittaja Ironic32
Ohjekirjasta:

DTC Dynamic Traction Control
DTC is a version of DSC in which the drive output
is optimized for particular road conditions
,
e.g. unplowed snow-covered roads. The system
assures the maximal drive output, but with
Reference Mobility Driving tips Controls At a glance
69
reduced driving stability. It is therefore necessary
to drive with appropriate caution.
You may find it useful to briefly activate DTC
under the following special circumstances
:
> When driving uphill on snow-covered roads,
in slush or on unplowed, snow-covered
roads
> When rocking a stuck vehicle free or starting
off in deep snow or on loose ground
> When driving with snow chains

Eli siis, BMW:n mukaan tuolla napilla nimenomaan aktivoidaan tuo DTC-toiminto, joka siis tarkoittaa suomeksi sitä, että luistonesto kytketään pois päältä. Hieman ristiriitaista, mutta fakta ei siitä muutu mihinkään: Kun valo palaa, luistonesto on pois päältä.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:25
Kirjoittaja masiaro
Niinpä outoa. Sanotaanko vaikka, että painamalla lyhyesti auto "kytkee sutimismahdollisuuden päälle" :thuup:

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:30
Kirjoittaja Ironic32
Ja voisiko tuossa käyttöohjekirjassa piileä joku jenkkityylinen "vastuuvapaus" -tyyppinen asia, eli käyttöohjekirjassa ei suinkaan voida neuvoa, kuinka autosta on mahdollista tehdä "turvattomampi" vaan sen sijaan sanotaan, miten nimenomaan "aktivoimalla tietty toiminto" saadaan lisäapuja hankalissa ajotilanteissa. Vähän siltä haiskahtaisi.

Eipä ole tullut katsottua, että mitähän suomenkielisessä manuaalissa lukee tuosta?

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:32
Kirjoittaja FusionWolf
Ahaa. Olenko siis ymmärtnyt väärin tuon DTC:n tarkoituksen. Olen ollut siinä käsityksessä, että kun puhutaan DTC:n aktivoimisesta niin silloin laitetaan päälle Dynamic Traction Control, jonka tarkoituksena on estää autoa sutimasta.

Mutta näin ei siis nyt olisikaan, vaan kun aktivoidaan DTC niin aktivoidaankin toiminto, joka sallii sutimisen? Ymmärsinkö nyt sitten oikein? Nimi Dynamic Traction Control ei vaan kuulosta mitenkään sellaiselta, että nyt kun se on päällä niin voit sutia.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:42
Kirjoittaja Ironic32
No ainakin tuon ohjekirjan perusteella voi hämmentyä. Kuten sanoin, fakta ei silti muutu siitä yhtään mihinkään. Normaali-tilanteessa, kun valoja ei pala, kaikki toiminnot ovat päällä.

Tuossa pihalla on kaksi E90:stä, joten tämä ei ole mutua, vaan faktaa.

BMW:n sanakirjassa (näköjään) DTC:n aktivoiminen tarkoittaa suomeksi sitä, että luistonesto kytketään pois päältä.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 13:57
Kirjoittaja ssalmela
Ironic32 kirjoitti:No ainakin tuon ohjekirjan perusteella voi hämmentyä. Kuten sanoin, fakta ei silti muutu siitä yhtään mihinkään. Normaali-tilanteessa, kun valoja ei pala, kaikki toiminnot ovat päällä.

Tuossa pihalla on kaksi E90:stä, joten tämä ei ole mutua, vaan faktaa.

BMW:n sanakirjassa (näköjään) DTC:n aktivoiminen tarkoittaa suomeksi sitä, että luistonesto kytketään pois päältä.
Se on juuri niinkuin sanot, mutta voisin vielä yrittää muotoilla "rautalangasta" siltä varalta että joku on hämmentynyt tästä ketjusta.

DTC:n ensimmäinen "D" kirjain siis tuli sanasta dynaaminen. Eli autossa on normaalisti täysi luistonesto päällä, mutta sen voi vaihtaa dynaamiseen painamalla kerran (sallii jonkin verran luistoa). Sekä normaalisti päällä olevan luistoneston että Dynaamisen luistoneston (DTC) voi ottaa kokonaan pois painamalla napin pohjaan pidemmäksi aikaa.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 20:22
Kirjoittaja FusionWolf
Nonni. Olin siis käsittänyt DTC:n funktion väärin. Tulipahan tämäkin homma selväksi.

Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. :thuup:

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 21:26
Kirjoittaja J1978
Ironic32 kirjoitti:Kyllä. Kun DTC-valo palaa, luistonesto on POIS päältä. Silloin kun valoja ei pala, kaikki toiminnot ovat päällä.

Ja kaksitoiminen on tuo nappi, eli lyhyellä painalluksella saa pelkästään luistoneston pois päältä.
Näin se menee. Komppaan. T: LCI E91:llä ajelija.

Sit hieman offaria...
Sulla on näköjään nykyään kaksi E90-mallista autoa. Onko tuo uusin hankinta facelift-mallia? Molemmat ilmeisesti ns. teräksen hopeita? Laita kuvia tuosta uudestakin hankinnasta tuonne autotallin puolelle.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 19 Syys 2010, 21:43
Kirjoittaja jukka
Talvella isolla liukkaalla parkkiksella noiden bemarin kolmen eri luistonestoasetuksen eron voi todeta käytännössä. Normaalitilanteessa, kun sitä nappia konsolissa ei ole painettu, niin auton perää ei saa luisuun mitenkään eikä renkaita pahemmin sutimaan. Sit kun painaa kerran sitä nappia (kojelaudassa lukee "DTC"), niin auto sallii luisut tiettyyn rajaan asti ja muistaakseni renkaat saa sutia vapaasti. Mutta kun nappia painaa kolmisen sekuntia ja kojelaudassa syttyy se pyöreä varotussymboli, niin luistonesto on täysin pois päältä ja autolla voi pyörittää minkälaisia piruetteja vaan. Eli jos vaikka driftingii haluu reenaa, niin eka kolmen sekunnin painallus.

Niin ja esim. viime talvena piti monesti käyttää DTC-asetusta (lyhyt painallus) et pääs parkkikselta pois. Muuten pahimmilla keleillä toi järjestelmä leikkas tarpeettomasti tehoja. Eli jos yrittää edetä pahassa pöperössä tai päästä irti, niin DTC päälle.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 20 Syys 2010, 08:28
Kirjoittaja Makkis
Niin, siis DTC EI OLE luistonesto. DTC on dynaaminen luistonvalvonta ja sallii pienen ilottelun ja on nimenomaan tosi kätevä esimerkiksi sohjossa koska sallii pienen luiston. Elektroniikka tosin leikkaa hölmöilyt, mikä on ihan hyvä asia.

Mikään ei pala = kaikki ajoavut päälle

DTC palaa = Dynaaminen ajovalvonta päällä, lyhyt painallus aktivoi DTC:n, sallii pientä sutimista ja sladittelua, spede"lukko" käytössä, paras asento talvella

DTC ja slarvakolmio päällä = pitkä painallus, ei ajoapuja paitsi toki absit, olisi paras moodi jos Penpesssä olisi "oikea" tasauspyörästön lukko eikä mikään jarruspedelukko, joka aktivoituu tässä pois.

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 20 Syys 2010, 10:08
Kirjoittaja FusionWolf
Mietin tuossa eilen iltasella, että mikä tästä aiheesta tekee näin hankalan ja päädyin seuraavanlaiseen tulokseen.

Yhdessä ex-autossani oli TC painike (Traction Control). Ja kun TC painike oli painettuna tarkoitti se sitä, että luistonesto oli päällä. Ja luonnollisesti kun TC painike ei ollu painettuna, luistonesto oli pois päältä.

Baijerilaisessa homma on päinvastoin. Kun DTC (dynamic traction control) EI ole painettuna on luistonesto päällä. Ja kun se ON painettuna niin luistonesto toimii "dynaamisesti" (eli sallineen hieman luistella, mutta ei täysin kuitenkaan). Ja sitten on vielä se kolmas vaihtoehto, että kaikki pois.

No mutta kuitenkin. Puhekielessä tämä tarkoittaisi siis sitä, että ex-auton tapauksessa voisi sanoa seuraavaa: "Pistin TC:n POIS päältä ja sudin koko matkan ylös saakka".

Kun taas baijerilaisessa tapauksessa pitäisi sanoa: "Pistin DTC:n päälle ja sudin koko matkan ylös saakka".


No, hölmö vertaus, mutta kuitenkin. Eiköhän tämä nyt ole jo kaikille selvinnyt. Manuaali vaan hämäsi pahemman kerran. ;)

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 01 Joulu 2010, 08:53
Kirjoittaja jukka
Milläs asetuksella saatte takavetoisen BMW:n nopeiten liikkeelle valoista, kun alusta on todella liukas? Normitila, DTC vai luistonesto kokonaan kytketty pois?

Re: Kysymys luistonestosta

Lähetetty: 01 Joulu 2010, 10:14
Kirjoittaja -V-
Liukkaalla kelillä taajamassa pidän DTC:n päällä. "Maantielle" päästyäni napsautan pois päältä.